
Per: Vicent Partal


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.

Fes-te subscriptor de VilaWeb
Aquestes darreres hores ha circulat per les xarxes socials un vídeo que aplega, també en vuit minuts, algunes de les imatges més violentes desfermades per les policies espanyoles el primer d’octubre de 2017, en l’intent frustrat de frenar el referèndum d’autodeterminació.
El vídeo és molt dur, sobretot amb la perspectiva del temps passat i de les coses que hem viscut d’aleshores ençà –entre les quals no és precisament menor el paper que van fer al judici aquests mateixos funcionaris de l’estat que a les imatges agredeixen salvatgement ciutadans que haurien de protegir. I circula com a resposta, potser valdria més dir com a complement, de la indignació causada per les actuacions d’algunes policies als Estats Units, arran de l’assassinat de George Floyd. Molta gent hi afegeix comentaris que incideixen en el fet que, tret de l’assassinat mateix, cap imatge de les que s’han vist aquests dies als Estats Units no mostra escenes tan dures que es puguen comparar amb algunes de les que vàrem viure ací.
A mi comparar, d’entrada, em sembla innecessari perquè crec que qualsevol agressió a qualsevol persona a qualsevol lloc del món és condemnable. Però, dit això, reconec que en aquest cas hi ha –i és justa– la necessitat de reivindicar allò que va passar ací, especialment davant aquella classe de persones i grups polítics que s’indignen cínicament quan les coses passen a molts quilòmetres de distància i defugen de plantar cara quan passen sota el seu balcó.
Perquè la realitat és la que és i les imatges, si les posem les unes al costat de les altres, no tenen discussió possible: la repressió del primer d’octubre de 2017 al Principat és d’una violència material incomparablement superior a la dels Estats Units –amb l’enorme excepció de l’assassinat que hi originà les protestes. I fins i tot la violència moral: als Estats Units encara no hem vist policies cantant ‘a por ellos’. Per exemple. Per dir-ho amb una analogia sanitària, visualitzar aquestes imatges demostra que el llindar del dolor civil de la societat catalana és enormement alt. Probablement dels més alts que s’han vist. Que aguantem molt. Moltíssim.
I és a partir d’això que m’agradaria fer dues reflexions. La primera és que aquesta capacitat de resistència l’hem de valorar, perquè no ho fem prou. Enmig del desànim motivat per les cúpules dels partits, per la incapacitat que tenen de menar enlloc el moviment independentista, em sembla que és bo de mirar allò que aquest moviment, aleshores també des dels partits i des del govern però sobretot des del carrer, ha aguantat i aguanta. Hi ha una mena de gent, molt cremada, a qui tot resulta insuficient, ja. A aquests no miraré de convèncer-los de res. Però als altres, a la majoria independentista, crec que és important de dir-li que aguantar tota la repressió que hem aguantat d’ençà del 20 de setembre de 2017 és un exercici de poder i té un significat també positiu, per més paradoxal que semble. Som una societat forta. Ho som i ho hem demostrat. I ho demostrem. I per això la feblesa política, aquesta feblesa momentània d’ara, fruit sobretot del desconcert partidista, no pot, no hauria de, fer oblidar què som.
I la segona reflexió té a veure amb la crítica cínica al gest que ahir mateix alguna gent ja feia, la crítica a la comparació, al fet que ens atrevim a posar, que gosem posar, costat per costat la violència exercida contra nosaltres i la violència exercida contra la població afroamericana. Fa dies, quan vaig fer servir els esdeveniments dels Estats Units per a posar sobre la taula el concepte d’Espanya com una ‘democràcia ètnica’, ja va haver-hi veus que provaren de manipular el debat, negant fins i tot la capacitat de parlar-ne. Bé, doncs crec que precisament tenim molt a aprendre del moviment afroamericà en aquest terreny i del seu sentit de l’autonomia i l’autodeterminació personal. Perquè un dels grans canvis que han empès la societat americana a entendre ara que cal resoldre el conflicte original del seu país, nascut amb el manteniment de l’esclavatge mentre es feia una revolució democràtica, ha estat l’afirmació de la població afroamericana que ningú no parla per ella tret d’ella i que tan sols ella es defineix, que no és definida pels altres ni es deixa definir pels altres.
Aquest alliberament gairebé psicològic, que poua en la tradició de grans noms, de Frantz Fanon a Malcolm X per dir-ne dos dels més determinants, és una de les coses que trobe a faltar més entre nosaltres. Hi ha encara molts catalans acovardits que continuen pensant-se a ells mateixos subordinadament, subordinats com a poble, subordinats com a nació, subordinats com a col·lectiu, com allò que vulgueu dir. I aquesta és la primera cadena que cal trencar. ‘No hem de deixar mai que l’home blanc ens represente ni el deixarem representar-nos: la nostra feina principal és parlar per nosaltres mateixos, ser, i deixar clar a tothom que només nosaltres ens definim i ens representem en allò que som.’ La frase és de Malcolm X i, salvant les distàncies de tota mena, aquesta és una lliçó bàsica de dignitat diària que nosaltres ens hauríem d’aplicar.
Entre més raons, perquè, a partir d’aquesta concepció i pensant d’aquesta manera, negligint els seus missatges i les seues intencions, menystenint-los, quan veus avui des de la distància temporal aquest vídeo del Primer d’Octubre, no pots pensar en termes d’humiliació, com voldrien que passàs els agressors, sinó que tan sols pots pensar en termes d’orgull. De decisió. De força. De ganes de guanyar.
PS. Aquesta vesprada de sis a set farem un nou ‘Debat en confinament’, en aquest cas amb Joan Canadell, un any després de la victòria de la candidatura Eines de País a les eleccions a la Cambra de Comerç de Barcelona. Com sempre, els subscriptors podeu enviar les vostres preguntes. El debat serà retransmès en directe vídeo i després es podrà veure també a la carta.
44 comentaris dels subscriptors

Josep Usó
10.06.2020 | 22:06
Sóm Poble. A desgrat de qui no ho vullga veure. I és cert. Tenim el llindar del dolor molt alt. Però estem també al davant d’un adversari, d’un enemic molt afeblit. Només la por pot explicar tanta violència. Només cal continuar endavant. Tossudament alçats.

Gemma R.
10.06.2020 | 23:10
Avis a navegants, després de tornar a veure les imatges, si algún personatge de la comuna esquerrana em diu a la cara que com m’ atreveixo a comparar les hòsties de l’ 1 Octubre amb l’ actuació de la policía americana a les manifestacions a EEUU, li reproduiré les imatges en viu amb el primer pal que trobi. No poden ser més cínics , anti-democràtics ( perquè justifiquen indirectament la barbaritat) i més envejosos i per tant mala gent. Seguim!!

Pepi Oller
10.06.2020 | 23:15
Aguantem molt. Moltíssim
Aguantem massa?

Antoni Muntané
10.06.2020 | 23:16
La indignació de tornar a veure aquestes imatges és proporcional a la indignació que em produeix la postura actual de Esquerra Republicana.
Son els indepes de tota la vida, que volen seguir sent indepes de por vida i així viure de la sopa boba.

Antonio Mussons
10.06.2020 | 23:24
A aquesta policia i a aquesta guàrdia civil que ens van atonyinar l’1 d’octubre, els condemnaran, com amb tota justícia han condemnat a l’inspector dels mossos Jordi Arasa? Com diu en Josep Usó, Tossudament alçats.

joan rovira
10.06.2020 | 23:25
El terme “democràcia ètnica”, al meu entendre, recull molt bé el procés des de l’agressió “imperialista econòmica” i la resistència per la població; que si es manté, sostinguda al llarg del temps, es cronifica i dóna forma al “colonialisme ètnic”.
Per visualitzar-ho penso sovint en com l'”imperialisme econòmic” tria el “tipus de corretja” i el “colonialisme ètnic” el tipus de collar per a cada grup ètnic -sivella, estàndard, arnès o anti estirades-. I ambdós “corretja i collar” controlen a la població.
Si continuem amb aquest símil, ens adonem que els partits espanyols fan el paper d’oferir la corretja mentre els partits autonòmics el tipus de collar. Resulta dramàtic quan segueixes el símil i veus les gàbies del “Congreso” i del Parlament que ho corroboren.
Tot plegat mantingut per individus amb dues cames que voten i permeten que amb el seu treball pervisqui aquesta organització per a animals de companyia. Que damunt paguen assegurança a les multinacionals perquè els mantingui captius. Inaudit!

Maria Terré
10.06.2020 | 23:28
Hi ha molts renegats q no volent veure la valentia i el poder del poble en aquestes imatges i semble q les veuen redícules . Així són els autonomistes fidels i obedients al seu cardenal empresonat i q els.mou a tots com el capdill sotmés al enemic

Jordi Pedemonte
10.06.2020 | 23:41
Sembla que en algun moment s’ha produït una inflexió en el discurs, en opinions d’aquí i allà.

Victor Serra
10.06.2020 | 23:55
Als que diuen que no es pot comparar amb la violència policial als Estats Units contra els negres, certament avui potser no . A nosaltres no ens maten, perquè no poden. Però històricament han matat i molt. I no fa tants anys d’això.

Francesc Rosés
11.06.2020 | 00:16
Una pregunta i una observació a un magnífic article. La pregunta, l’he feta manta vegades: què més ens han de fer perquè reaccionem? L’observació és sobre una frase del Vicent: “Enmig del desànim motivat per les cúpules dels partits, per la incapacitat que tenen de menar enlloc el moviment independentista”. Un incapaç és aquell que vol i no pot. Les cúpules dels partits, senzillament, no volen.
La capacitat de resistència és important, però serveix de poc si no hi ha una reacció que l’acompanyi. I estic parlant d’una reacció pacífica i sostinguda que posi de manifest les barbaritats que Espanya a dut a terme, impunement, contra la població de Catalunya.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
11.06.2020 | 00:24
Vam anar 4 amics de la casa a Reus, un d’ells hi parla cada mes del cel a VW. Després de patrullar durant tota la nit per protegir els llocs de votació, a l’endemà vam trobar-nos la colla Benimaclet amb llurs dolçaines, tabalets i muixeranga protegint els votants.
Si recordeu, les forces de l’ordre ocupant estaven a l’Hotel Gaudí que fa cantonada.
Diu la dita Popular: “Gent del Camp, gent del llamp”. Acabada la votació retornem a València i Tavernes. Durant tot el dia anàvem veient la salvatjada, ça i lla, perpetrada en diferents llogarets i capitals de comarca.
Tot havent rumiat sobre el tema vaig escriure alguna cosa així, i que després de veure aquestes imatges em reaferme: Què haguera passat si, tal com va passar a Reus, la “nació” que érem la gent al carrer haguérem plantat cara i haguérem desarmat els maltractadors?
Vaig dir segurament hagueren disparat i ens haguérem mort a alguns. 10, 50, 100……1000, 2000, etc? però el sidral mundial haguera estat imparable a nivell internacional.
Algun company(a) comentarista va dir-me que sóc un ratllat. Al cap d’unes setmanes després el professor Antoni Abad i Ninet digué el mateix que un servidor, i cap o no-ningú el tractà de “ratllat”.
Els colps rebuts et carreguen de raons epistemològiques, però no (ens) produeixen el fet de la descolonització. Imagineu la potència de les imatges dels membres de la policia colonial desarmats, emmanillats i empresonats per una gernació de gents com a vulgars malfactors.
Perquè això tindria el doble efecte beneficiós:
1. L’onada expansiva internacional que posaria el focus en aquesta terra ja amb majoria d’edat.
I 2: posar-los als dirigents españols a negociar l’alliberament dels seus compatriotes malfactors retinguts segons el nou estat propi. És a dir, amb el mateix patró de lleis españoles, doncs, serien les úniques que tindríem a mà i continuarien vigents fins aprovar-ne de noves i pròpies.
Parafrasejant Vicent Andrés Estellés:
“Perquè hi haurà un dia que no podrem més i llavors podrem desarmar-los i lliurar-los al Tribunal de Drets Humans de Den Haag“.
HO ACONSEGUIREM SEGUR !

Joan Fontcuberta
11.06.2020 | 00:29
En Víctor Serra diu que ja no ens maten. La violència d’aquesta democràcia ètnica es manifesta de moltes maneres (jo vaig ser a la inauguració de l’Estadi Olímpic el 1989, on la policia espanyola estripava les senyeres dels assistents a l’entrada; vaig jugar a futbol poques setmanes abans amb alguns dels detinguts el 1992 per en Garzón; etc.; tots n’hem vist i n’hem viscut de coses, també en el nostre dia a dia) . Però avui no puc deixar de recordar Guillem Agulló o en Josep Maria Isanta, ara que fa quinze anys del seu assassinat.
Jo recordava com TV3 va col·laborar a negar insistentment la possibilitat que hi hagués un mòbil “polític” (que deien ells) editant les paraules d’un testimoni dient que anaven a per qualsevol (per qualsevol en un concert reivindicatiu…. i al crit de “vamos a matar catalufos”). Hi ha moltes coses indignants, però ara que parlem de democràcia ètnica i de com s’amaga aquest odi catalanofòbic us emplaço a llegir aquest article de “la vanguardia”, en què efectivament ja estaven a la vanguarda en l’esperit de tergiversar:
Aquí hi podreu llegir com els amables vanguardistes ens il·lustren dient que: ‘catalufos’ -término despectivo que algunos aplican a los nacionalistas catalanes-. Com bé sabeu tots, és un insult pel fet de parlar català (recentment una nena de set anys li va dir a la seva cosina que no jugués amb la meva filla perquè “nosostros no somos como ellas, no somos catalufas”). M’indigna que algú pogués escriure que és un terme despectiu per referir-se a “nacionalistas catalanes”. Sempre amagant el seu racisme. Ho puc dir així?
Sobre el vídeo de l’1 d’octubre: Per fer més infame el vídeo s’hi haurien d’afegir una sèrie de coses:
1-Els policies cantant ” a por ellos” a l’autocar. Perdó, he dit “cantant”? Volia dir “bramant”.
2-El discurs del rei
3-Els policies parlant en el judici de la seva por i de les “cares d’odi”
4-El spolicies acomiadats patriòticament de les casernes
5-Els policies rebuts patriòticament a la tornada
5- Soraya, Mariano i companyia negant haver ordenat res o no recordant-ho…
6-Soraya dient que van decidir enviar policies de reforç pels fets de 20 de setembre (quan el mateix dia ja demanacen desembarcar).
7-Els policies abraçant-se amb manifestants patriotes i fent-‘shi fotos (a l’interior dels furgons policials!) i declarant a un periodista francès que “estos eran los suyos”). Si no recordo malament, això va ser després de les protestes post-sentència.
8-I un llarg etcètera
Algú amb ganes d’editar-lo?

Carles muntaner
11.06.2020 | 01:09
Mes violents que les manifestacions d’aquests dies als EEUU . Imagineu si tinguessin armes de foc, o els tassers, o les altres armes avançades dels seus homòlegs Americans. No hi sortida dins d’aquest Estat. Cap.

Núria Castells
11.06.2020 | 02:18
El sotmetiment autèntic i perillós és en la ment i s’ha de desfer en la ment. Sense entendre bé tots els ressorts que el conformen -tant en l’opressor com en l’oprimit- és molt difícil de fer-hi front.
Sense entendre-ho bé, moltes persones es troben desarmades davant els “raonaments” de suposats progressistes que neguen l’agressió o l’hi lleven importància.
Les autoanomenades esquerres espanyoles en són plenes, de progressistes d’aquests.
Recomano els vídeos de Ramón Grosfoguel, professor de la Universitat de Berkeley, nascut a Puerto Rico. Són especialment adients els que adreça a Juan Carlos Monedero, ex dirigent de Podemos i paradigma d’esquerrà hispànic afectat de ceguesa política -i, doncs, moral- pel que fa al colonialisme espanyol sobre Catalunya.

JORDI PIGRAU
11.06.2020 | 02:52
ESTUDI D’ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
hi ha una frase del comentari que ho il.lustra tot; mentre no hi hagi sang, res fer…

Joan López
11.06.2020 | 06:22
Aquet video ho ha de veura tothom basicament als dirigents de ERC i junts,que vegin fins a on vol l’independéncia la gent i sius plau deixart ja el autonomisme.

Salvador Molins
11.06.2020 | 06:28
Suposo que per motius del meu horari algunes vegades trobo aquesta porta “gal·làctica” al món Vilaweb tancada. Ja no hi trobo aquest màgic “Afegir comentari”. Avui encara hi és, miro d’espavilar-me perquè no se’m tanqui aquest portal. Gràcies ‘Comunitat Vilaweb’ per existir i permetre’ns esdevenir una de les cèl·lules mare de la nostra incipient república votada i declarada respectivament els dies 1 i 27 d’octubre del 2017, per a mi les principals dates de la nostra història més recent, punt d’inflexió, punt de no retorn al passat.
Respecte als tan criticats EEUU, en alguns aspectes prou importants s’ho guanyen a pols, un gran respecte i una gran admiració davant la imatge dels policies agenollats amb una dignitat sublim que em posa els pels de punta i em fa venir les llàgrimes als ulls! És una imatge inèdita fins ara, una imatge que jo no l’havia vist arreu. És com l’albir d’una nova època! També en això aquests nord americans ens han passat al davant a molts, persones i països. Quan jo era més jove, ara tinc 67 anys, es deia que nosaltres anàvem vint anys endarrerits comparats amb Europa, els EEUU més d’una vegada ens han tret les castanyes del foc i com a societat demostren una gran maduresa, això no vol pas dir que no hagin de millorar sobretot en el tema que avui ens ocupa.
L’altre dia Partal explicava això de la Nació ètnica, i jo no sé si encertadament o no deia que Catalunya no és una minoria nacional sinó una Nació plena tot i que encara som esclaus. No m’agrada el concepte de “minoria nacional” som una nació subjugada i per això maldem per abandonar Espanya i l’estat espanyol.
“Enmig del desànim motivat per les cúpules dels partits, per la incapacitat que tenen de menar enlloc el moviment independentista” Aquesta és la dificultat més gran a la que ens estem enfrontant en aquest moment, aquest desànim s’escampa i es contagia, a vegades em dona la sensació que estic sol defensant la legitimitat i la validesa pràctica del 1r d’octubre i del 27 d’octubre, sé i alguns els conec que molts compatriotes han sentit al llarg de la nostra història aquella asseveració que fan els tres homes vestits de blanc a Abraham quan i diuen “veste’n d’UR, aquí no hi queden ni trenta, ni vint, ni deu homes justos*, marxa i et faré “Pare de les nacions” tindràs tants descendents com estrelles té el cel”.
M’agraden aquestes comparacions bíbliques, però el que crec entreveure que malgrat les dificultats hem de conjurar-nos en Reafirmar un dia i un altre la validesa del Mandat del 1r d’octubre i la DUI del 27 d’octubre que encara que incompleta és una de les principals portes per on podem accedir a la Independència. Hem de conjurar-nos en Reafirmar-ho fins que passi aquesta terrible tempesta dels que voldrien a Catalunya i fora de Catalunya que 1r i 27è d’octubre no haguessin existit o que no tinguin cap valor, amb l’auto engany de “ja ho tornarem a fer”, quan enrealit ja ho hem fet! L’auto engany innocent és que Jordi Cuixart ho va expressar en el seu moment d’una manera i pocs dies després sortia una pancarta del mateix ÒMNIUM que encara penja en alguns balcons, amb paraules d’aparent afirmació però en realitat només feia que estovar i diluir l’expressió de Cuixart fins a límits de supeditació democràtica autonòmica. En resum i sense donar més voltes, persistim fins que vencem el nostre enemic interior.
Sembla que oblidem fàcilment que ens hem compromès a obeir la veu del nostre Poble: “Estat català independent en forma de república”. Alguns entenen més bé la paraula “desobediència”, de les veus alienes naturalment. Però, per què compliquem tan les coses? tot és més senzill.
El Primer d’Octubre vam emetre el Mandat, obeïm-lo al màxim tant per cent que puguem, no l’oblidem! no deixem de cap manera que, ni des de dins, ni des de fora, ens l’esborrin o com es diu ara ens el “desescalin” en una mesella, vergonyosa i terriblement tramposa desescalada.
Reafirmar el 1r d’octubre i posicionem-nos respecte a l’acompliment de la DUI del 27 oct., disposició a completar-la i camí o camins per fer-ho.
Potser ve a ser el que defensaven Xirinacs, Malcolm X, John Adams i molts pares de moltes pàtries. Vull tancar aquest comentari amb una frase de Casaldàliga. “Ara és l’hora dels Pobles”. Salvem Catalunya i salvarem molts pobles, i amb ells molta gent, i a la vegada ens salvarem nosaltres mateixos. Beneit sia el gest de molts policies nord-americans.
*homes “justos”, l’equivalent seria “que no han abandonat el seu convenciment i criteri, que no s’hagin deixat entabanar pel relat dels altres”

Shaudin Melgar
11.06.2020 | 06:48
Molt d’acord amb Gemma R.

Albert Miret
11.06.2020 | 07:09
Si tots -jo també-, deixéssim per un moment els plors i les lamentacions i dediquéssim una estona a analitzar on som com fa en Vicent, ens adonaríem que és molta més la por que tenen ells de nosaltres que la que nosaltres tenim d’ells. Ells sense nosaltres, deixarien d’existir. Nosaltres sense ells seriem més rics i feliços que mai. Ells ens poden espoliar, que nosaltres sabrem tornar a edificar, i ho saben. Ells ens poden empobrir, que nosaltres ens tornarem a enriquir, i ho saben. Ells ens poden menystenir, que nosaltres recuperarem la nostra vertadera història i el nostre orgull, i ho saben. Ells ens poden manar, que nosaltres sabrem desobeir, i ells ho saben. Ells ens poden apallissar i fins i tot matar, que nosaltres reviurem, ja ho hem fet moltes vegades, i això els terroritza perquè saben que ells tot això no ho poden fer ni saben fer. Som un poble durament entrenat per a resistir amb la intel·ligència vencent un a un tots els embats i les grapades de la bèstia que se sap vençuda, arruïnada i desacreditada a tot el món. No tenen res més que força i -això sí-, una ceguera extraordinària. Saben que només és questió de temps.

LLUÍS CASTILLO
11.06.2020 | 07:52
Excel·lent editorial Director i també el comentari de JOSEP BLESA 00:24, on proposa Fets i no paraules que diria aquell gran expert de la “Revolving Door Gas Company”. Salut

Toni Arregui
11.06.2020 | 07:57
Pregunta: algú se’n recorda, del senyor de Lleida que van poder reanimar malgrat l’atac dels espanyols i que fa poc s’ha mort del coronavirus?

Josep Segura
11.06.2020 | 08:04
Jo no vull tornar a mirar aquest tipus de video. Perquè? Doncs perquè em provoca dos tipus de reaccions:
Reacció n. 1 : “venjança !”. I com que que ara per ara és impossible, i si no ho fos seria probablement contraproduent, genera com a conseqüència “impotència” . Un succedani seria “justícia !”. A Espanya, però, és sinònim de “presa de pèl”. O més aviat “vete a tomar pc”.
Reacció n. 2 : hipòtesi “i si ho haguessin fet a Euskadi ? ” Estic convençut que un aporellos equivalent contra els bascs hauria obtingut un altre tipus de resposta. Bé, és que ja no s’haurien ni atrevit. Els catalans, malauradament, som històricament l’ase dels cops mesetaris.
Conclusió: cap.

Emmanuel Niubò
11.06.2020 | 08:26
No renunciem ni renunciarem. Cadascú hauria de ser conscient que pot aportar el seu gra de sorra i fer-ho sempre que pot. En el meu cas, avui mateix s’ha de fer el judici contra el policia espanyol que em va agredir sense cap mena de motiu a l’aeroport el 14 d’octubre passat i que vaig tenir la sort de poder identificar i denunciar. A veure què passa… Probablement res, perquè ja sabem com les gasta la “justícia” espanyola, però últimament hem vist que entre els jutges “rasos” hi ha gent amb ganes d’impartir justícia malgrat tot, per tant, no perdem l’esperança!

Josep Salart
11.06.2020 | 08:46
La violència racista i la violènncia colonialista.
La racista, l’ hauríem de deixar-la de practicar tots. Sempre parlem de negres, blancs i xinessos. Avui, després de cinquanta anys, fins i tot la frase de Malcom X te un repunt racista. Diu: …. no hem de deixar mai que l’home blanc ens represente ni el deixarem representar-nos…. Quan es va pronunciar era en un context de superioritat blanca que feia molt de mal. L’Obama avui, la pronunciaría molt diferent..
M’havía trobat entrar en un lloc tot ple de persones del color de pell del seu país i, només de veurem entrar, el racisme en les seves mirades i gestos es feia notar d’allò més. Ho atribuía sempre al càncer del colonialisme i ells volíen demostrar que erem iguals. Es com el racisme d’un suec de Suècia: em mira com si fos un español, un de més cap el sud, i no.. “make no mistake”.. soc com tu.
La violència colonialista, simplement és diferent. Avui día es practica en poquíssims llocs del mon. En algún d’aquests llocs fins i tot l’apallissat, el despullat i empobrit de dignitat, de diners, de qualitat de vida i de benestar, ha de suportar veure mentre encara està pel terra escupint sang, com algún dels seus colonitzats pacta amb el botxi, amb el de la porra, amb el colonitzador. Sigui a través d’una tauleta, d’un préstec, a canvi d’un plat de llentíes o d’una porta giratória, recolzant-lo en el poder, traïnt-lo en el Parlament, adjudicant-li a dit 17 milions d’euros per controlar,la meva esclavitud o qualsevol altre cosa pensable. I això que sempre podem deleitar-nos en les lectures de les declaracions de independència d’un munt de llocs on sempre feia sol.

Lluís Torrentsgenerós
11.06.2020 | 09:38
He vist amb “sumo agrado” les probes del delicte
No hi ha més cec que qui no vol veure

Ignasi de
11.06.2020 | 09:41
Entre el 11 i el 13 de març de 2020,el Relator de la ONU per minories nacionals, ens va reconèixer com a minoria nacional, al Consell de drets Humans.
Al principat no som 7,5 milions. Som 4,7-4,8 milions al Principat de Catalunya. Estem disseminats pel Levante espanyol en diferents percentatges. I per les illes de mediterrani proper. I pel Pirineu i sud de França. Cal que els gestors de dades, geògrafs i demògrafs ens defineixen i ens acoten.
Que ens haguen reconegut, ho canvia tot.

Pep Agulló
11.06.2020 | 09:46
PER MOLTS-ES L’AUTODETERMINACIÓ NO ÉS L’HORITZÓ DE LA DIGNITAT…
“aguantar tota la repressió que hem aguantat d’ençà del 20 de setembre de 2017 és un exercici de poder i té un significat també positiu, per més paradoxal que semble.”
El terme “societat mesella” que resumeix la frase, aquí té un sentit positiu i es transforma amb un sentiment de què malgrat els cops ens en sortirem (frase que no vol dir res o vol dir molt). Perquè la ciutadania té confiança amb la voluntat de tirar endavant socialment i econòmicament el país. L’autoestima, en això, és alta…
… però assumir que hem de ser sobirans en el destí de la nació amb orgull i determinació, és una altra història. Molts veuen l’acte de resistir com el final de la determinació de ser el que som. Una demostració de què no volem ser assimilats i punt.
L’horitzó d’autodeterminar-se els queda amagat per la pròpia consciència de perdedors i per l’enemic (unionista) disfressat defensor de l’eix social.
Com aquell conte de l’elefant encadenat a una estaca al terra durant anys. Un dia amb el seu poder la desclava i lluny de fugir, roman al costat sense reaccionar a la llibertat que ha conquerit i no que s’atreveix a exercir-la.
L’1-O vam desclavar-nos de l’estaca i allà restem paralitzats…
LLIBERTAT I AMNISTIA!

francesc felip
11.06.2020 | 09:53
Aquest vídeo s’hauria de poder veure en una pantalla gran a la Plaça de Catalunya les 24 hores del dia. Sine die.

Lluïsa Miret
11.06.2020 | 09:55
Bon editorial Vicent!
No ens aturarem!

Josep Gualló
11.06.2020 | 10:20
EL LERROUXISME SEMPRE HA VENÇUT A CATALUNYA
Segles abans del naixement de Lerroux, aquesta tàctica ja existia. L’únic mèrit d’aquest senyor es haver-li posat nom. I un defecte dels catalans és que sempre hem caigut en el parany.
Vicent, estic d’acord amb tot el que dius. Hem de pensar en termes d’orgull. De decisió. De força. De ganes de guanyar.
Tant mateix trobo a faltar un concepte en el conjunt de l’article. Hem de vèncer la por, moltes vegades fruit del desencís.
La meva por, i no sé si la de més gent, és si de manera col·lectiva, sabrem descobrir el lerrouxisme que en aquest cas ve de ERC i de altres. Si no el veiem, tornarem a caure en el parany de sempre, i restarem dividits Pensar-ho m’esgarrifa.

Joan Gímenez
11.06.2020 | 10:28
Colonialistas ,racistes,covards, ensinistrats ????
A EEUU han demanat fer reformes a la policía
Aquí segó a el sr Pedro tenim de patriótica???
No cal fer reformes ??
La única esperança es ser independents

Eduard Samarra
11.06.2020 | 10:32
Aquest alliberament que esmenta no és “gairebé” psicològic. És totalment psicològic i és per això que no depèn d’estructures d’estat ni del recolzament internacional. És un procés intern i si s’hagués produït no ens molestaria tant el que diu la “esquerra” blanquejadora del feixisme, ni estaríem obsessionats amb seguir minuciosament la desitengració del règim. Quan perdem el temps amb debats tramposos com aquests, ens tenen allà on volen: assumint la culpa i senti l’obligació de justificar-nos per coses per les quals no ens hem de justificar. Aquest sí que és el veritable alliberament.

Carles Amela
11.06.2020 | 10:44
Catalan lives matter!

XAVIER UTRILLA
11.06.2020 | 10:56
Molt bon editorial. Res a comentar, doncs cap de les frases que em venen al cap serien publicables.
Però sí una reflexió complementària. Penso, encertadament o no, que la força de la resistència era (així, en passat) en bona part alimentada per el convenciment de que ho estàvem fent, ho podíem aconseguir. Fins el 27-O a la tarda, que vàrem començar a caure pendent avall, d’aquell cim (recordeu?) fins avui, a mans d’uns polítics, com diu l’editorial, i l’incapacitat que tenen de menar enlloc el moviment independentista. Tracten, els partits, de preservar unes institucions i un sistema que no són nostres, per molt parlament o generalitat que es diguin, a la pràctica ja veiem com va… caldría obrir el debat sobre quina policia (com dèiem ahir), quina justícia, quin model econòmic i social, quina educació volem, per tornar a trobar aquella força, aquella iniciativa constructiva que teníem, per aixecar definitivament aquella DUI que vem proclamar sota el mandat que vem votar. Aleshores sí que les institucions seran nostres i caldrà preservar-les.

Rafael Benavent
11.06.2020 | 11:28
“¡VIVA ESPAÑA!”. I todos (només) los españoles del “¡ A POR ELLOS!”. Cada día poseu més alt el llistò de vostra indignitat, fruit del vostre autosotmetiment egoïsta, gloriós, històric, fet de domini, d’exclusions i menyspreu del diferent, ” Por Dios por la Patria i el Rei”, i dels “Gloriosos Caídos por Dios i por la Patria”( única uniforme i indivisible, clar). Autoblindant por la força vostres pors i mancances.

Salvador Aregall
11.06.2020 | 11:30
Veient aquest vídeo veig quatre actors. Primer, els policies que peguen i peguen motivats, es a dir, amb ganes de fer mal. Què hi tenen al cap?, quina mena d’essers humans són?, qui els ha educat per comportar-se com gossos de pressa?, quan passin 30 o 40 anys, quin record tindran d’ells mateixos?. Segon, els què els van menar pegar, perquè ens odien tant?, què els hem fet per tenir aquest odi acumulat que es desferma incontrolat i cec per fer mal, només mal, quan passin 30 o 40 anys quin record tindran d’ells mateixos?. Tercer, la gent que va rebre cops de porra, petades, estirada de cabells, trets de bales de goma, que se’ls va obrir la pell i se’ls hi veia la sang, tot hi saber que això passaria -la història no enganya- com és que s’hi van posar al davant?, com és que alguns -com es veu al vídeo- intenten parlar amb aquests homínids uniformats?, com és que costa tant entendre que hi ha essers humans psicòpates?, quan passin 30 o 40 anys -encara amb les ferides obertes al cervell- quin record tindran d’ells mateixos?. Quart, els polítics que van portar al poble al u d’octubre, una part d’ells empresonats, uns altres fugits i molts, molts encara vivint del Parlament, del Congrés i del partit SA, negociant i compartint cafès amb els que van menar pegar i amos dels gossos de pressa, quan passin 30 o 40 anys, quin record tindran d’ells mateixos?

Roser Giner
11.06.2020 | 11:34
Com diu en Pep Agulló. …. el primer d’octubre ens vam desclavagar de l’estaca i ens hem quedat paralitzats. I el dia 3 d’octubre era el dia per con- tinuar desclavagant l’estaca fins al final, però les forces polìtiques i socials políticament correctes ho van impedir. I continuem paralitzats. Llibertat és perdre la por ….

jordi Rovira
11.06.2020 | 11:53
Sembla com si els temps estiguessin canviant sota els nostres peus. Hi han nombroses mostres consecutives de temes que van aflorant en un devessall de situacions que, no fa tant, haurien sigut impensables. D’aquestes, cal remarcar l’explosió de la revolta cívica als USA. Fa de mal dir, però sembla que les dretes i les opcions dictatorials es troben tan esteses com qüestionades arreu del món. I d’aquestes, cal remarcar el comportament de l’estat espanyol. Un estat que mostra una manera d’entendre la política, la gestió dels drets socials, i econòmics d’una ciutadania que s’ha d’enfrontar als problemes contemporanis. Una manera inadequada que tard o d’hora acabarà explotant. Així ho deia Neus Torbisco en una entrevista en aquest digital. I esperem encara més noves que es van succeint sense aturador, en una guerra que ben segur tindrà una postguerra. En aquest sentit, l’edició d’aquest vídeo. Endavant les atxes!

Joan Ortí
11.06.2020 | 11:54
Espanya és comporta com un país tercermundista dictatorial*. La violència innecessària en un “estat democràtic”.
De fa molt de temps que Catalunya i amb ella els Països Catalans venim acusant una persecució inexplicable de quelcom que la democràcia, la cultura i per tant l’intel·lecte, hauria d’haver superat, però desgraciadament no hi ha ni democràcia, ni cultura ni intel·lecte.
No volen conviure amb diferents, ni volen aprendre dels diferents. L’antic imperi espanyol el tenen pujat al cap i els ha quedat la prepotència i la violència.
Aquesta situació què és doni encara avui al segle XXI a dins d’una societat anomenada occidental, realment es molt greu. El ADN franquista autoritari i de pensament únic, persisteix en la societat actual espanyola, un estat que no ha avançat en el temps, ni en democràcia, ni amb ètica ni en convivència, segueix obcecat amb tics dictatorials d’arrel feixista.
Els demòcrates no ho podem admetre ni tenir com a normal aquesta situació feixistoide camuflada.
Per favor no diguem mes que tenim un govern d’esquerres progressista, això es una pressa de pel.
L’esperit del 1’O no morirà mai i el poble català persistirà fins l’alliberament definitiu.
Visca els Països Catalans Independents!
*(PS.- Només cal fer un petit anàlisis de la gestió de la pandèmia per veure que estem en mans d’un govern tercermundista amb un sistema autoritari.)

Jaume Gras
11.06.2020 | 12:20
Sin novedat en el frente cínico/progresista: El Sr. Sala Martin va ser el primer que es va atrevir en dir en públic que hi ha havia un dèficit fiscal que representava una perdua milionaria per Catalunya. Als finals del 90 encara no es deia robatori. Ho va fer en un programa del Canal 33 i tenia com a contertulià una de les patums socialistes del moment, el senyor Ernest Lluch. (que al cel sigui). Sala Martin va sortir escaldat. El primer que va haver de sofrir va ser la mirada inquisidora que preguntava: però tú, mortal, com t’atreveixes a parlar d’això? Al cap d’una estona, li van fotre una mica de quitrà pel damunt i li van dir que era un xenòfob per entendre que reivindicar el que et furten és molt insolidari. En Sala Martin, no es va arronsar. Sabia que tenia raó i que si volia podia parlar de tot el que ell cregués. Perquè la llibertat és això. Es pot comprovar a la videoteca de Sa Nostra televissó “autonòmica”. Aquest sector ideòlogic amb pràctiques inquisitorials laiques demostrades pretén patrimonialitzar el combat contra les pobresses, les diferències, les injústcies, el mediambient, i tutti quanti…tots aquests temes són del seu negociat…i ells tenen l’excusiva i no se’n pot parlar fora de la seva tutel·la.
Sabem que els cinic/progres estan incomodes amb aquestes comparacions i per tant hem de ser lliures i parlar d’aquest tema tan com poguem i volguem. I com és millor….

Gerber van
11.06.2020 | 12:35
Sé que no és la manera més estratègic per a guanyar la independència, però veure aquests videos començo a pensar que el ciutadà té el dret per a protegir-se i defensar-se contra criminals violents, encara quant porten uniformes. Amb ‘la policia és l’unic qui pot fer ús de violencia’ acabes de reconeixer l’estat oppressor com a llegítim. I no ho és si vols crear un estat independent..

Joan Royo
11.06.2020 | 13:21
Espere que Junqueras, Torrent, Aragonès, Tardà, Rufian i tota la colla que malgoverna ERC vegen aquest video, a veure si se’ls remou els budells i deixen de fer la puta i la ramoneta amb les forces polítiques espanyoles. Dels comuns no cal esperar res, Colau i companyia avalen qualsevol bestiesa per continuar xuplant de la mamella.

Juan Martin ALEGRIA
11.06.2020 | 13:24
El que és indignant és com els dirigents dels “nostres” partits polítics ens han abandonat, una vegada mes, en mans de les bèsties.
Això sí que és indignant!
Lluís Xirinacs ja ho deia fa molts anys.

Roser Caminals
11.06.2020 | 17:36
Una catalana unionista em va dir que el cost de la independència era massa alt.
La brutalitat policial, els presos i exiliats polítics, la persecució judicial per tribunals corruptes i la inhabilitació d’un president darrere l’altre deuen ser un cost baix.
Si els catalans tenim dignitat només hi ha una resposta: desobediència i confrontació.
S'ha afegit la noticia a Favorits