19.02.2026 19:45
|
Actualització: 25.02.2026 19:58
Els pagesos fa molts anys que protesten. Aquest darrer mes, han tornat a fer vagues i mobilitzacions amb tractors a la Gran Via de Barcelona. En aquest cas, ha estat amb l’acord comercial del Mercosur de fons, però els problemes que s’acumulen vénen de més enllà. La majoria sent amenaçada la viabilitat del model de l’agricultura i la ramaderia, veuen com les grans empreses es van menjant els peixos petits, com les administracions els inunden de burocràcia i com les distribuïdores els escanyen pagant-los, tot sovint, per sota el preu de cost. En aquest episodi de La taca d’oli en parlem amb Laia Angrill, pagesa de cal Rosill, a Peramola (Alt Urgell), i membre d’Unió de Pagesos, que va fer el grau d’estudis globals a la Universitat Pompeu Fabra i un bon dia va decidir de tornar-se’n a casa, a tenir cura de la granja familiar.
Durant la conversa, Angrill explica a fons tots aquests problemes. Primer, la burocràcia com un instrument fred amb què les administracions aspiren a controlar mil·limètricament la vida dels pagesos, però també tot de disfuncionalitats de fons. N’assenyala dues d’importants: que s’ha permès a les grans explotacions de créixer sense límit i que s’ha permès l’acaparament de terres, cosa que ha derivat en un problema semblant al que hi ha en matèria d’habitatge. Per això, exigeix que es reformi la llei de la cadena alimentària espanyola i que es faci complir, però també que els consumidors siguin més compromesos amb allò que compren, que els governs siguin menys rígids i que la mirada de les decisions sigui més porosa al territori.
Angrill també diu que, més enllà d’aquestes dinàmiques econòmiques de fons, una part del problema l’expliquen els canvis culturals i de mentalitat de la seva generació, i parla de les eleccions d’aquesta mateixa setmana a la Taula Agrària, l’òrgan de relació dels pagesos amb les institucions.
Què és La taca d’oli?
La taca d’oli és un pòdcast presentat per Ot Bou i enregistrat al plató nou del diari, dins el projecte VilaWeb Televisió. La taca d’oli és un espai d’entrevistes d’actualitat en què un expert ens ajuda cada dimecres a interpretar els grans debats socials, econòmics i geopolítics del moment tan efervescent que vivim. Els seguidors del Santa Eulàlia hi trobaran un format molt semblant, perquè a vegades passeja per Barcelona, però de fet va molt més enllà: dels pobles i viles dels Països Catalans al trencaclosques de les grans potències.
La resta d’episodis d’aquest pòdcast
- ‘La taca d’oli’: El futur d’Ucraïna, quatre anys després, amb Abel Riu. Una conversa sobre l’estat de la guerra amb el cofundador del Catalonia Global Institute, expert en Estudis Russos i Eurasiàtics.
- ‘La taca d’oli’: El moralisme de Sánchez i la toxicitat de Musk, amb Simona Levi. Una conversa sobre com regular les xarxes socials amb l’estratega tecnopolítica i codirectora del curs de postgrau de la Universitat de Barcelona en tecnopolítica i drets a l’era digital.
- ‘La taca d’oli’: El paper de la Xina en el nou ordre mundial, amb Inés Arco. La investigadora del CIDOB analitza què farà la Xina en la guerra comercial, la disputa per les fonts d’energia i la resta de conflictes internacionals.
- ‘La taca d’oli’, amb Jordi Rosell: com despertar-se del malson de Rodalies de Catalunya. El professor d’Economia Aplicada de la Universitat de Girona analitza les causes de la crisi ferroviària i les possibles solucions.
- ‘La taca d’oli’, amb Elisenda Paluzie: diners sense sobirania i el futur de l’autodeterminació. La catedràtica d’economia de la UB analitza l’última reforma del finançament espanyol i la repercussió dels canvis geopolítics en l’independentisme.