La vaga de transportistes ja amenaça de deixar prestatges buits

  • Després de deu dies d'aturada, hi ha nerviosisme en les empreses agroalimentàries, que avisen d'un risc de col·lapse

VilaWeb
Un treballador de Mercabarna col·loca frutia en una parada.
Arnau Lleonart
22.03.2022 - 20:41
Actualització: 22.03.2022 - 21:41

La vaga de transportistes pel preu del combustible pot fer que faltin productes bàsics ben aviat. Ja fa deu dies que va començar l’aturada i, en compte d’encarrilar-se, la situació és cada vegada més complicada. Si bé de primer el convocant era una organització sense gaire implantació en el sector –la Plataforma per la Defensa del Sector del Transport–, amb el pas dels dies s’hi han unit més patronals de transportistes. Ahir mateix s’hi van afegir Fenadismer, Fetransa i Feintra, membres del Comitè de Transport per Carretera (CNTC), que representa al 80% de les empreses del sector. A més, hi ha sectors que també depenen directament del preu del carburant, com ara els taxistes i les grues d’auxili en carretera, que donen suport a les mobilitzacions.

Després de deu dies de mobilització ja es comencen a notar els efectes en el subministrament. El gegant alimentari Danone va avisar ahir d’una ruptura de subministrament imminent i va donar 24 hores per a trobar una solució que satisfaci els transportistes i els dugui a desconvocar la vaga. Si no, va dir que hauria d’interrompre temporalment l’activitat a les quatre plantes de productes lactis –com la de Parets del Vallès– i a les tres d’aigua mineral natural que produeixen varietats com ara Font Vella. Van fer comunicats semblants les empreses productores de cervesa Estrella de Galícia i Heineken-Cruzcampo. I ja han aturat la producció la casa de conserves Calvo, els productors de sucre Azucarera, la marca de galetes Cuétara i la cooperativa agroalimentària DCoop, el productor mundial més gran d’oli d’oliva verge. En un comunicat conjunt, les principals patronals de la cadena de valor agroalimentària i el gran consum van avisar que la situació era insostenible i que hi havia un risc clar de desproveïment.

El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, va recordar ahir que l’aturada de transportistes feia molt de mal a molts sectors de l’economia valenciana i que, tot i que entén les dificultats del sector, la via de solució sempre ha de ser el diàleg amb les associacions representatives. Aquesta al·lusió a la representativitat de les organitzacions ve a tomb del fet que la convocant inicial sigui una organització minoritària, la Plataforma per la Defensa del Sector del Transport. Justament, abans-d’ahir el govern espanyol va pactar amb les organitzacions del CNTC una bonificació del gasoli d’ús professional per valor de cinc-cents milions d’euros a partir del primer d’abril, però els convocants inicials van dir que no n’hi havia prou per a desdir-se de fer vaga. De fet, va ser després d’aquest moviment que Fenadismer, Fetransa i Feintra –que sí que formen part del CNTC– van afegir-se a l’aturada.

Segons la portaveu del govern català, Patrícia Plaja, l’aturada no perjudicarà greument el proveïment de la majoria de productes als comerços del Principat, però sí que podria condicionar l’arribada d’alguns productes concrets. Tanmateix, Alícia Casart, directora d’Infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona, precisa que, si bé fins ara hi havia hagut dificultats sobretot a Andalusia, Múrcia, Castella, Galícia i el País Basc, ja es comencen a notar a Catalunya. “Hi ha indicis clars d’un principi de col·lapse de tota la cadena“, avisa. El fet més preocupant, diu, és que després d’una setmana i mitja d’aturades no hi ha perspectiva d’acord.

El govern espanyol admet que el risc de desproveïment és real, però insisteix a no negociar amb els convocants de l’aturada

El govern espanyol ha admès que estan preocupats per la situació i els efectes que pugui tenir en el proveïment. El ministre espanyol d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, va reconèixer en una entrevista a la SER que ja hi ha productes que no arriben als supermercats. Això, afegit a un augment del 20% de les compres dels ciutadans com a prevenció, pot fer que aquestes dies vinent hi hagi dificultats de subministrament d’aliments i més productes bàsics. Per això va defensar l’acord per a bonificar el preu del carburant com una manera de pal·liar el sobrecost que implica per als transportistes l’augment de preu dels combustibles.

Amb tot, la Plataforma per la Defensa del Sector del Transport se’n desmarca, perquè el govern espanyol s’oposa a negociar-hi i, a més, diu que la bonificació no són sinó “molles”, perquè quan hi ha pèrdues mensuals d’uns 2.000 euros, una subvenció de 170 euros no els serveix de res.

Fins ara, el govern espanyol només ha reconegut com a interlocutor la CNTC i ha arribat a tractar d’extrema dreta i gent violenta la Plataforma per la Defensa del Sector del Transport. A més, s’han trobat que tres patronals que sí que formaven part de la CNTC s’han despenjat de l’acord per manca de concreció de la mesura, segons que diuen. En vista d’això, la ministra de Transports espanyola, Raquel Sánchez, ha demanat un vot de confiança als transportistes i que tornin a treballar.

A més, ha dit que volen estudiar amb Brussel·les més mesures que s’han posat sobre la taula, com ara limitar les pujades de preus dels carburants: “Concretarem aquestes mesures tan aviat com puguem, però demano als autònoms i a aquells transportistes que encara no han decidit de reprendre l’activitat que ho facin”, ha dit Raquel Sánchez.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any