Tres raons per a acudir a la manifestació de demà

  • La manifestació ha de mostrar la repulsa a la reforma del delicte de sedició, però també el rebuig a la col·laboració del govern català i la voluntat de fer del carrer l’oposició al neoautonomisme

Vicent Partal
04.12.2022 - 21:40
Actualització: 04.12.2022 - 21:44
VilaWeb

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’ANC ha convocat demà, dimarts, una manifestació contra la reforma del delicte de sedició, que començarà a les dotze del migdia al Pla de Palau i acabarà a la plaça de Sant Jaume, davant el Palau de la Generalitat. La manifestació és convocada amb el lema “Cap pacte amb Espanya per empresonar-nos” i apunta per tant no solament a la nova legislació repressiva que el govern espanyol ha camuflat en la reforma del delicte de sedició, sinó també a la col·laboració del govern català en el pacte, que l’ha feta possible. De manera que es podria dir que hi ha tres raons per a participar en la protesta: el fet mateix, la reforma, que es denuncia; la protesta contra el govern català i, en conseqüència, el reforçament del carrer com a principal oposició i denúncia contra els moviments del neoautonomisme, com a mur de contenció d’aquests moviments.

Quant a la denúncia concreta de la reforma del delicte de sedició, crec que les coses són tan evidents que no cal insistir-hi –i, en qualsevol cas, ací teniu els articles de VilaWeb que n’han parlat aquestes darreres setmanes. D’una banda, parlen per si soles les repetides declaracions de dirigents del PSOE afirmant que la sedició tan sols canvia de nom i que, en definitiva, si es fa aquest canvi és per fer-la més efectiva, sobretot per a aconseguir les extradicions dels exiliats i el control de les mobilitzacions de carrer.

Per una altra banda, també és significativa la quantitat de moviments i grups que han alçat la veu d’alarma pel text. La manifestació de demà té l’adhesió, per exemple, del Consell de la República i la Coordinadora de l’Advocacia de Catalunya. Òmnium Cultural ha criticat la reforma i Amnistia Internacional hi ha manifestat preocupació. Junts per Catalunya i la CUP hi són clarament contràries –ací teniu entrevistes amb Mireia Vehí i Míriam Nogueras, que en parlen. I fa uns quants dies ja hi va haver una protesta a Barcelona, convocada, entre més organitzacions, per la CGT, Irídia, la PAH, el Sindicat de Llogateres i el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans.

Malgrat tot això, la reforma del delicte de sedició –i aquesta és la segona raó per a acudir a la manifestació– ha estat saludada de la manera més eufòrica possible pel govern de Catalunya, com un fruit positiu de la taula de negociació amb el govern espanyol. I, de fet, fa pocs dies que Gabriel Rufián va desfermar un petit escàndol quan vinculà directament el suport d’ERC al nou pressupost de Pedro Sánchez al fet d’haver aconseguit –deia ell– la presentació d’aquesta reforma.

La veritat és que sorprèn en gran manera la insensibilitat de l’executiu de Pere Aragonès a les crítiques. Crítiques que els han arribat no únicament d’organitzacions que fa molt de temps que són a l’oposició, sinó també d’organitzacions que aquests darrers mesos i anys han tingut molt a prop, gairebé com a satèl·lits del partit. Sobre això, em va semblar significatiu que l’altre dia, en una tertúlia televisiva, Josep Burgaya avisàs que, a aquest pas, la taula de diàleg pot aparèixer més com un espai per a resoldre els problemes concrets dels dirigents d’Esquerra que no pas els del país.

De manera que arribem a la tercera raó per a ser presents demà a la manifestació de Barcelona: confirmar el carrer, la mobilització popular, com a principal oposició i denúncia contra els moviments del neoautonomisme, per a fer de mur de contenció.

Fins ara ha estat així, molt especialment d’ençà del darrer Onze de Setembre. Perquè no hi ha cap dubte que la manifestació de la Diada i l’acte del Primer d’Octubre van ser una de les causes que van contribuir al trencament del govern, que deixà els 33 diputats d’Esquerra tots sols i amb l’oposició de 41 diputats independentistes –els 9 de la CUP, que ja feia molt que eren a l’oposició, i els 32 de Junts.

Amb això s’ha desarticulat la maniobra que pretenia arrossegar dòcilment el conjunt de l’espai independentista cap al neoautonomisme i l’acceptació del marc polític constitucional espanyol, per a invalidar tot allò que va ser i que va representar el Primer d’Octubre –significativament, en diuen “girar full”. Ara, la inèrcia encara hi és present, i no tan solament des del govern, i pretén situar l’oposició independentista en el camp dels excèntrics, dels extremistes, dels pocs.

Per això mateix aquesta maniobra sols es pot contestar al carrer, amb propostes concretes però també amb una mobilització que ha de ser tan permanent i tan important com siga possible. És evident que demà ningú no espera una protesta de l’abast de la de la Diada, però no serà igual una manifestació esquifida que una manifestació ben representativa, una mostra d’oposició que continue la línia de l’11 de setembre i del primer d’octubre. En primer lloc, per als manifestants i les organitzacions convocants: veure’s units al carrer i veure que són molts fa créixer l’autoestima i allunya els fantasmes inoculats cada dia per la propaganda derrotista. Però també per al govern. Un govern que ha de saber, i al qual cal recordar, que no pot fer del 52% del nostre vot allò que li plaga –especialment ara que comença a fer-se evident l’acostament al PSC, els del 155 i els inventors d’aquesta polèmica reforma.

 

PS. Aquest cap de setmana hem publicat dos articles destacats sobre un altre dels fronts oberts que poden frenar el neoautonomisme, la lluita dels exiliats. D’una banda, us hem explicat que les conclusions d’un advocat general, curiosament espanyol, sobre un cas d’extradició a Croàcia contradiuen directament el polèmic informe amb què Richard de la Tour desautoritzà Bèlgica per haver-se negat a extradir Lluís Puig. I per una altra us hem relatat el precedent d’Elena Iontxeva, una eurodiputada del Partit Socialista de Bulgària, el suplicatori de la qual no ha estat acceptat malgrat que duien Bulgària a demanar la retirada de la immunitat van passar abans que fos membre del parlament. Tots dos casos poden ser determinants per a les sentències que s’esperen a començament d’any.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Òscar Alegret
Òscar Alegret
04.12.2022  ·  22:13

M’agradaria que VilaWeb parlés d’Acord per la Independència (https://www.acordperlaindependencia.cat/)

Núria Coma
Núria Coma
04.12.2022  ·  22:20

Tres raons amb pes cadescuna d’elles
Hores d’ara però, la tercera és la més important pq és la que depèn de nosaltres. Les dues primeres ens poden provocar i ens provoquen rebuig i vergonya però poc hi podem fer. El carrer és i serà sempre nostre i aquí si ho tenim tot a dir.
Ens veiem al carrer!!!

Jordi Muñoz
Jordi Muñoz
04.12.2022  ·  22:21

D’acord amb tot excepte amb el que es diu en referència a que van ser les manifestacions de la Diada i de l’1-O les que van ocasionar la ruptura del govern: El govern es va trencar perquè els militants de Junts per Catalunya ho van decidir.

Pere Subirana
Pere Subirana
04.12.2022  ·  23:01

Tres raons per deixar d anar a performances inutils:
– sempre es fan protestes contra coses que fa l Estat pero sense deixar mai el marc mental espanyol. Es una distraccio. Mentre fem aixo no fem res efectiu, no construim res.
– posem tota la nostra confiança en persones que no son confiables. Defensem actors politics que no van estar mai a l alçada d’allo que necessita la nacio. Puigdemont, per exemple.
– Protestar contra la reforma del codi penal espanyol es fer autonomisme. Aquest es el pitjor autonomisme de tots, perque es posar se a l alçada del govern d Erc pero anant a la contra. Es pot dir que Erc i Anc son les dues cares de la mateixa moneda.

Jaume Riu
Jaume Riu
04.12.2022  ·  23:25

AUTISTES POLÍTICS
Diu Partal que sorprèn en gran manera la insensibilitat de l’executiu de Pere Aragonès a les crítiques, però aquest és un patró de comportament autista i a mi no em fa estrany.
Des de fa 45 anys hem vist com tots els partits d’esquerres són autistes des del moment que es van avenir a seguir la doctrina del règim del 78, i són insensibles al franquisme en forma de monarquia instaurada pel propi dictador.
Quan als partits polítics d’esquerres ja els va bé el genocidi cultural sobre Catalunya, i ja els va bé mantenir l’economia estractiva que augmenta les diferències socials per beneficiar les mateixes elits franquistes de sempre i, naturalment, ja els va bé col·laborar amb un govern de la Generalitat Autonòmica sempre intervinguda pel Tribunal Constitucional, resulta que no volen la independència de Catalunya perquè són autistes polítics.

jaume vall
jaume vall
04.12.2022  ·  23:26

Hi ha persones que són constants. Hi ha persones que són tossudes.
Quina diferència hi ha entre els dos conceptes?
Convindria que el sr. Subirana hi pensés.
La seva fixació per al MHP Puigdemont, dels pocs líders que encara posa l’estat espanyol en escac, també i sobretot davant les institucions imparcials de la UE (sense haver volgut provocar sang d’altri) convida a pensar bé en retribucions constants, bé en manies tossudes, bé en problemes que poden solventar-se acudint a la consulta mèdica adeqüada.
Està clar que el President a l’exili no ho va fer tot bé, però és dels qui més bé ho va saber fer. Voler-lo comparar amb covards/ineptes que han acceptat les regles espanyoles, no és només una injustícia, sinó un “error, un inmenso error”

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
04.12.2022  ·  23:28

Si no estic mort o morint-me dimarts ens veurem a la manifestació, i tant que sí.. El que està passant a Catalunya i España aquests darrers anys és tan vergonyós, tant impresentable, tan inaudit, que la veritat és que costa de creure, i que cal fregar-se els ulls per a comprovar que no estem sofrint un mal son. De fet ens estan venent en una subhasta al millor postor que surti de España, es digui PsoE, PP o Vox.

L’actuació del Govern de la Generalitat és de un supremacisme espectacular: està prenent als ciutadans catalans per menors de edat, imbecils incapaços de ser adults. És el convenciment profond que tenen de que pel nostre bé, el dels ciutadans, han de fer el que fan encara que protestem, perquè som uns inconscients i uns irresponsables, que no sabem veure-hi més enllà del nostre nas. Ells sí que tenen perspectiva de futur i consciència històrica del que cal…. El problema és que això és franquisme pur, barreja de paternalisme, corrupció i delinqüència criminal. És el que van fer el feixisme, el nazisme i l’estalinisme. Exactament el mateix. I, sincerament, cal estar molt cec i alienat per a no veure-ho.

La modificació del Codi Penal per a suprimir la sedició és una presa de pel majúscula, que fins i tot Amnistia Internacional critica durament.

(Avís a navegants: no sóc de JxC ni de la CUP, ni òbviament de ERC. Sóc un afiliat més a la ANC i a Òmnium. No tinc cap càrrec remunerat ni aspiro a tenir-lo enlloc.Tinc quasi 80 anys, els faré el dia 30…)

José de
José de
04.12.2022  ·  23:57

Según recuerdo dijeron objetivo era “Derogar” (cuyo significado es abolir) nunca modificar el delito de sedición.
So estoy en lo cierto: reformarlo es mal intencionado o Europa no sabe que quiere decir el vocablo “derogación”.

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
05.12.2022  ·  06:07

No dispersem les forces i objectius. Govern venut dimissió immediata, tot lo demés ve rodat. Eleccions amb un únic punt, la DUI per part del nostre MHP Puigdemont. I tant que cal petar Sant Jaume!

Joan López
Joan López
05.12.2022  ·  06:19

He llegit un comentari que diu que una manifestacio es una perfomance i es consolidar l’autonomisme.
Quin pebrots tenen alguns,es millor fer retrets a tort i dret i restar al sofà de casa oi?.
Doncs jo anirè demà a cridar ben fort govern aragonès “traidors” i NO a la llei que vol prohibir les manifestacions.

Josep Usó
Josep Usó
05.12.2022  ·  06:55

És que tots, som sediciosos.

Isabel Blazquez
Isabel Blazquez
05.12.2022  ·  06:58

Jo hi aniré. Com sempre.

Carles Serra
Carles Serra
05.12.2022  ·  08:06

No entenc Vicent tanta sorpresa envers els dirigents d’ER, ja que dir del seu guia espiritual d’aquesta secta, el Judes mossèn Junqueres.
Abans de les eleccions hi havien uns quants subcriptors que ja denunciàvem aquesta traïció i botifleria d’ER, varen tenir que suportar els seus adoradors/trolls, com també com tu Vicent i altres varen preferir nadar i guardar la roba; ara per desgràcia ens trobem amb lo que denunciàvem.
Fas esment d’Òmnium, la deriva que portà ja fa temps aquesta entitat és molt semblant a la d’ER, ja em diràs que va fer la periodista Llansana amb carnet d’ER, gran amiga d’en Mauri; ara pels serveis oferts en el partit, col loquedeta a TV3.
Jo ja fa temps en vaig donar de baixa d’Òmnium, després de molts anys en ser-ne soci.
Ens veiem demà a la manifestació, per cridar ben fort traïdors i BOTIFLERS.

Carme Garcia
Carme Garcia
05.12.2022  ·  08:14

Jo també hi serè.

Joan Cuscó
Joan Cuscó
05.12.2022  ·  08:36

A la convocatòria hi falta, però, ÓMNIUM.
Nou cicle? passar pàgina?

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
05.12.2022  ·  08:45
enric llopis
enric llopis
05.12.2022  ·  08:52

Com saben quasi tots Junqueras i ERC són uns servidors del règim franquista espanyol. Imagino a canvi de que han fet aquest pacte amb l’amo. El que no entenc és perque encara ERC estigui en la intenció de vot de molts catalans. Suposo que és perquè no hi ha cap alternativa engrescadora i les picabaralles refreden molta gent. Espero que a la manifestació de demà hi vagi molta gent. Perdoneu-me però jo ja n’estic una mica cansat.

Pep Agulló
Pep Agulló
05.12.2022  ·  09:27

FOC CREUAT…

A hores d’ara Òmnium no anirà a la manifestació malgrat que està en contra la reforma del delicte de sedició…

Òmnium ha optat per impulsar un manifest subscrit per una quarantena d’organitzacions i moviments socials –entre les quals la PAH, la Marea Pensionista i Élite Taxi– amb la voluntat de sobrepassar el moviment independentista, per reclamar que no “s’agreugin” els delictes de desordres públics en la tramitació de la reforma del Codi Penal i dijous es van concentrar davant la delegació del govern espanyol.

No hauríem de ser presoners de les nostres opinions perquè en la guerra podríem ser víctimes del foc creuat que nosaltres mateixos disparem…

Adrià Arboix
Adrià Arboix
05.12.2022  ·  09:55

Tres raons de pes.

Noemí Serra
Noemí Serra
05.12.2022  ·  10:29

Hi ha altres maneres de definir el comportament dels polítics traïdors que tenim. ATURATS. No sé qui va començar a dinr-ne “autistes”, però per als nostres polítics és una paraula denigrant per als que sí ho som.
Polítics Aturats.
Amb els problemes que tinc amb els moSSos no aniré a la mani de demà. Allò serà un femer de fures. Elements de paisà amb l’únic objectiu de moure soroll i d’identificar tothom.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
05.12.2022  ·  10:56

Som-hi demà tots al carrer demà ens veiem

Víctor Torguet
Víctor Torguet
05.12.2022  ·  11:04

Demà tots a la protesta !!

No és una “mani” més. És la veu del Poble contra el partit que governa la Generalitat amb minoria il·legítima i que ha robat, embrutit i pervertit els vots independentistes que va obtenir amb mentides.

La nostra alienació com a ciutadans que aspirem a l’alliberament del nostre País no pot arribar tant lluny com per auto-reprimir-nos fins a l’extrem de deixar de protestar.

Hem de cridar clarament que no votarem mai més a mentiders, covards, traïdors i filo-franquistes (“neoautonomistes” és un terme que es queda massa curt).

Hem de ser conseqüents i, després d’escridassar-los tants cops com oportunitats tinguem, no tornar a votar mai més a les màfies dels partits “fake-indepes”. Als que s’han tret descaradament la màscara i han deixat a la vista el seu rostre d’enemic de la República Catalana, com a aquells que des de l’oposició fan absolutament no res (simplement esperen, amb un postureig més o menys elaborat, que ERC s’escaldi).

Demà ens farem sentir.

A les properes eleccions els farem fora per sempre més !!

Llista Cívica Ja !!! (en la forma guanyadora que acabi tenint…)

Nota: https://www.acordperlaindependencia.cat/

Salvador Duran
Salvador Duran
05.12.2022  ·  11:34

No puc entendre la falta de voluntat d’entendre’s, valgui la redundància. Què no es posin d’acord entre ANC i Òmnium , i més en una cosa tant bàsica contra la política repressiva de l’estat és el millor i més gran èxit de l’estat espanyol i de l’aplicació de la llei de l’enemic. El sectarisme en les organitzacions de base serà difícil de superar.
Em farabia tant de sectarisme. És desmotivador.
Com s’ha portat la convocatòria és el camí segur cap el fracàs.
Uns quants superindependentisme estan fent una campanya contra Òmnium a les xarxes que recorden a societat civil catalana (sinó són trolls d’aquesta gent) Portar les discrepàncies per aquest camí ens portarà a l’enfonsament definitiu.

Marta Colell
Marta Colell
05.12.2022  ·  12:05

Mentre no hi hagi consens per anar a la una, amb un únic objectiu i sense posicions partidistes i interessades, jo no em mouré més. Tots ens demanen que sortim al carrer, ho hem fet moltes vegades, però només volen comptar-nos i veure qui mobilitza més. Aquest no és el camí. Prou de baralles, recels i interessos!!!

Rafael Benavent
Rafael Benavent
05.12.2022  ·  12:18

De fa un temps que, mentre a JUNTS estàn resolts i decidits a desvincular-se totalment de Madrid-Espanya-Melic de tots i encarar la Independència, ERC sembla més una ER sucursal espanyolista. Augure que a les pròximes eleccions ja s’ho trobaran.

Josep Marrasé
Josep Marrasé
05.12.2022  ·  13:19

El desgavell de contrarietat política ens durà, amb sort, a l’alentiment del procés i, amb dissort, a eliminar-lo del tot. I, aquí no hi ha déu que se’n adoni de res. Tothom va de perepunyetes a torracollons. La qüestió és la victòria de l’opinió pròpia. Manca una taula de diàleg? Si, i tant! Però una taula entre formacions catalanes, sense espanyols que puguin esgarriar el nostre bon camí. Un camí pactat a priori i que ens dugui a la tant merescuda independència i llibertat de Catalunya. No hi veig altra solució.

Mònica Vidal
Mònica Vidal
05.12.2022  ·  13:20

Ens veiem demà al Pla de Palau. Salud i carrer!!!!!!

Miquel Puig
Miquel Puig
05.12.2022  ·  13:56

Encara sou d’Omniu ?
Fan com ERC, discursos buits i desmobilitzar la gent!

Antoni Sans
Antoni Sans
05.12.2022  ·  17:22

Escriu Rosa:
Molt d’acord amb Carles Serra.

Molts subscriptors ja avisaven del paperot d’ER mentre VW intentava l’equidistància. I el problema que tenim amb ER és aquest que ningú no vol la veritat: els seus votants no volen acceptar que s’han equivocat i no en volen parlar, militants i mitjans de comunicació comprats i només diuen el que l’amo vol sentir i els pocs que no ho estan no s’atrevien a criticar-los quan tocava.
Fem fora el mal govern!

Tomas Pérez
Tomas Pérez
05.12.2022  ·  19:55

Hem de ser hi perquè la nostre força és al carrer. Perquè estem sols i perquè ningú ens representa millor que nosaltres mateixos. Som-hi!

Berta Carulla
Berta Carulla
05.12.2022  ·  20:14

ER no només no és independentista sinó que treballa per a evitar la independència del país. Tinguem-ho clar.

Pauli Morer
Pauli Morer
05.12.2022  ·  23:52

Crec que hi ha coses que no es a la nostra ma evitar, però sempre ens podem negar a recolzar-les.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes