Port Aventura té un pla d’autoprotecció caducat d’ençà del setembre

  • La companyia va presentar una actualització del document al desembre i ara mateix és en fase de revisió

VilaWeb
Redacció / ACN
12.02.2024 - 18:00
Actualització: 12.02.2024 - 18:35
Això és una prova de lectura dels articles de Vilaweb amb veu sintètica, que ben aviat serà a disposició dels subscriptors del diari. Subscriviu-vos-hi ací. Si trobeu algun problema, escriviu-nos a suport@vilaweb.cat.

Port Aventura té un pla d’autoprotecció (PAU) homologat l’any 2019, però caducat d’ençà del setembre, segons que avançat l’ACN i ha confirmat Protecció Civil a VilaWeb. La companyia va presentar al desembre la documentació per a actualitzar el document i el tràmit administratiu ara és en fase de revisió, un procés que s’allargarà sis mesos, a tot estirar.

El Departament d’Interior apunta que el PAU del 2019 és el que cal aplicar fins que entri en vigor el nou. El PAU és un document que recull el conjunt de mesures implementades en un àmbit exposat a situacions de risc per tal de controlar-les i respondre a possibles emergències. “Els plans s’han de mantenir actualitzats i revisar-los sempre que hi hagi canvis substancials o cada quatre anys com a molt; és una obligació prevista a la legislació de protecció civil”, expliquen fonts de Protecció Civil a VilaWeb.

Protecció Civil reconeix que no és una situació òptima que una empresa tingui el PAU caducat, però que passa a vegades. Tot i això, apunten que és molt millor tenir-lo caducat, que no pas no tenir-ne. L’ideal és que mig any abans de la data de caducitat, la companyia presenti la nova versió per homologar-la. Cada homologació té una vigència de quatre anys.

En el cas concret de Port Aventura, la companyia inicialment va complir amb aquesta recomanació i l’abril del 2023 va fer arribar a la Generalitat un PAU actualitzat. Setmanes després, però, el va retirar, amb la qual cosa el tràmit es va aturar. Al desembre, van presentar un nou document, que és el que ara s’analitza. En aquest procediment, no només hi intervé Protecció Civil, sinó que els ajuntaments –en aquest cas, els de Vila-seca i Salou– també hi poden presentar al·legacions.

Protecció Civil també ha avançat que el nou document que s’analitza no ha variat gaire respecte del que ha estat vigent des del 2019. De fet, generalment els canvis s’apliquen quan hi ha modificacions en l’activitat, ja sigui per una ampliació de la companyia o per un canvi d’usos.

Una de les víctimes de l’accident de Port Aventura ha parlat al programa Planta Baixa de TV3, i ha assegurat que van veure un arbre de grans dimensions travessat a la via, però que el tren no va parar. “Vam fer el recorregut normal. Feia molt vent i arribant al final, a uns metres de distància, vam veure l’arbre, de dimensions considerables, travessat completament a la via. Tots en vam ser conscients, tots vam cridar, però el tren no va parar. Ens el vam menjar i vam seguir a la mateixa velocitat fins al final de l’atracció. És quan el personal de l’atracció van ser conscients del que havia passat, per les cares”, explica Raquel Coquard.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any