Lydia Llopart, l’àvia que conquereix Instagram tot reivindicant la cuina tradicional catalana

  • Us presentem la Iaia Atòmica, que revoluciona la xarxa social ensenyant a cuinar plats típics de casa nostra

VilaWeb
Lydia Llopart, a la seva cuina (fotografia: Albert Salamé).
16.02.2026 - 21:40

La Lydia Llopart espera amb candeletes els caps de setmana. És quan reuneix tota la família a casa i fan festa grossa. Sempre els delecta amb una d’aquelles receptes de tota la vida, que li surten perfectes i sap que la família se’n lleparà els dits. Tots plegats gaudeixen del menjar de l’àvia i de la companyia. I això, a ella, la carrega d’energia, la manté ben viva.

Avui, Llopart, de vuitanta-dos anys, obre la porta del seu pis del barri de Sarrià-Sant Gervasi a VilaWeb. És extravertida, transmet molta naturalitat i té un somriure que es contagia ràpidament. És d’aquelles persones que, després d’haver-hi parlat uns quants minuts, sembla que ja la coneguem de tota la vida. Ens rep acompanyada de Marc Samsó i Ignasi de Olano, dos dels seus set néts. No triguem a endinsar-nos a la cuina, un espai que els ha unit com mai.

D’ençà del novembre, Llopart s’ha convertit en tot un fenomen a Instagram. És la Iaia Atòmica, l’àvia que triomfa compartint i ensenyant el receptari català. Hi publica vídeos en què cuina plats típics de la nostra terra. Mandonguilles, macarrons amb carn, escudella, lioneses, pollastre farcit, ànec rostit i tot el que us pugueu imaginar. Són els plats que sempre ens han cuinat les àvies i que Llopart i els néts no volen que es perdin. Per això han creat el perfil d’Instagram, un espai que reivindica la cuina i la família i que ha estat tot un èxit. Ja aplega més de cent deu mil seguidors i alguns dels vídeos tenen més d’un milió de visualitzacions.

Els vídeos sedueixen els usuaris perquè Llopart es mostra tal com és. S’hi veu una àvia catalana cuinant amb els néts, rient, a voltes cantant, fent bromes. Se la veu feliç. La naturalitat que encarna la diferencia dels milers de vídeos de receptes estèrils que corren per les xarxes. A part d’ensenyar plats, Llopart assenyala que, en tot plegat, hi ha un missatge de rerefons: “Que hi hagi unió familiar i que el jovent s’acostumi a fer coses a casa seva. Que no compri tantes coses fetes, sempre hamburgueses i aquesta història. M’agradaria que el jovent agafés peu en això, que com a casa enlloc.”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Iaia Atòmica (@iaia.atomica)

Un receptari que havia de ser privat

Llopart no va mal encaminada. Els joves passem com més va menys estona a la cuina, i es va perdent el receptari tradicional català, que defineix la cultura i, per tant, la nació.

Anem atabalats amb la feina o els estudis i sovint optem per la cuina de supervivència. En Marc i l’Ignasi, coneixedors d’aquesta realitat, van decidir d’aprendre les receptes de la seva àvia i li van demanar que les escrivís en una llibreta. Ella ho va provar, però no se’n va sortir.

En Marc, que es dedica a la creació de continguts, va pensar que la solució seria enregistrar-ho. La idea original de Llopart era enregistrar vídeos i compartir-los entre els néts amb un llapis de memòria. Que fos una cosa que quedés en petit comitè, però finalment van fer-los públics per a tothom. I quina sort que hem tingut, que Llopart s’hagi animat a ensenyar-nos a fer, per exemple, un pollastre farcit espectacular.

Lydia Llopart i els seus néts Ignasi de Olano i Marc Samsó (fotografia: Albert Salamé).

Cuina de temporada i productes de proximitat

Llopart va treballar en una escola d’infància i, més tard, va fer cursos de cuina a l’Escola de la Dona. “Sempre m’ha agradat cuinar, més de casada, que ja m’hi vaig dedicar. De jove, m’agradava, però amb els pares i avis tampoc no en tenia tanta oportunitat. Ho veia i ajudava, però no era el meu lloc”, explica. Moltes de les receptes que comparteix són d’herència familiar, però també hi aporta el seu toc personal.

Els néts sabien que els vídeos tindrien èxit, però no es pensaven que creixerien tan de pressa. Llopart no acaba d’entendre com és que la segueix tantíssima gent. “Com és que s’han enamorat d’això? Crec que és la cuina casolana, en català, perquè som catalanistes”, diu. Ella ja tenia un perfil personal i estava al cas de les noves tecnologies, però això que viu ara la deixa ben bocabadada. La paren pel carrer, la reconeixen quan va al teatre i li demanen fotografies. Ja és ben famosa, com Àngela Coromina, la iaia Angeleta.

A Instagram, hi publiquen tota mena de receptes. Llopart com a xef i els néts com a ajudants de cuina. Fan plats suaus i alguns de contundents, com aquells guisats ideals per a sucar-hi pa, i postres. La cuina és de temporada i amb productes de proximitat, perquè a Llopart li encanta anar a mercat i n’és una ferma defensora. La idea és mantenir-se ferms en les receptes catalanes. “No ens les acabarem, en té moltes i cadascuna té variacions”, explica en Marc.

Llopart, en un moment de la conversa (fotografia: Albert Salamé).

“Hem sabut mostrar la nostra àvia tal com és”

En Marc creu que la clau de l’èxit és que “el projecte és maco”. “Hem sabut mostrar la nostra àvia tal com és, és un format natural. En la combinació dels tres, hi ha gent que s’hi ha vist reflectida. La iaia ha cuinat sempre, ara la gravem i l’ajudem una mica”, afegeix. La cuina els ha unit i a Llopart li encanta: “És un orgull tenir dos néts que estan pendents de mi.”

L’estima que es tenen tots ha traspassat les pantalles i ha aconseguit de tocar l’espina de molts seguidors. Els usuaris els agraeixen el fet de recuperar les receptes i molta gent recorda l’àvia i la mare i les receptes que feien a casa. “Percebo que acompanyem molta gent, hi ha persones que ens han escrit dient que havien creat un perfil a la gent gran només per a seguir la iaia. Ens enorgulleix”, diu en Marc.

Ell i l’Ignasi són els qui l’ajuden amb els vídeos. S’encarreguen d’editar-los i s’hi dediquen moltes hores, perquè l’aplicació que fan servir, CapCut, els fa la guitza i no genera els subtítols en català, com sí que passa en unes altres llengües. “Aquesta barrera ens afegeix unes quatre hores extra només per a fer-ho en català. Però no ho hem volgut fer de cap altra manera. És un detall que suma hores, però creiem que suma valor”, defensa en Marc.

Tot i que aquests dos néts són els qui hi estan més implicats, deixen clar que és un projecte de tota la família i aprofiten per transmetre un missatge clau: “Que en la mesura del possible, els néts vagin a veure els avis. És molt maco per a nosaltres tenir la sort de poder-nos-ho combinar amb les vides personals i poder fer companyia als avis.”

Llopart i Marc Samsó, en un moment de la conversa (fotografia: Albert Salamé).

Continguts només per a subscriptors

Aquesta notícia només és visible per als membres de la comunitat de VilaWeb fins el dia 17.02.2026 a les 01:50 hores, que s'obrirà per a tothom. Si encara no en sou subscriptor cliqueu al botó següent

Recomanem

Fer-me'n subscriptor