La jutgessa del metro de València investiga Marisa Gracia i cinc exdirectius de FGV per a evitar la prescripció de delictes

  • La instructora adopta ara aquesta decisió per a evitar que els possibles delictes prescriguin, ja que l'informe pericial que està elaborant l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF) no estarà conclòs fins a octubre

VilaWeb
Redacció
27.06.2016 - 17:26
Actualització: 28.06.2016 - 02:18

VALÈNCIA, 27 (EUROPA PRESS)

El Jutjat d’Instrucció número 21 de València, que investiga l’accident de metro en el qual van morir 43 persones i altres 47 van resultar ferides, ha resolt tindre com a investigats (abans imputats) l’ex-gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Marisa Gracia, i altres cinc exdirectius, per a evitar que els possibles delictes prescriguin.

Els cinc ex-directius són l’ex-director d’auditoria i seguretat en l’explotació, l’ex-director d’operacions, l’ex-cap de manteniment d’instal·lacions fixes, l’ex-cap de tallers de València Sud i l’ex-cap de la Línia 1, ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV).

La instructora adopta ara aquesta decisió per a evitar que els possibles delictes prescriguin, ja que l’informe pericial que està elaborant l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF), ‘que serà fonamental a l’hora de concloure sobre l’existència o no de responsabilitats penals’, no estarà conclòs fins a octubre.

Sobre aquesta qüestió, la jutgessa lamenta en la seva sentència la demora en l’emissió de l’informe pericial que ha de determinar si FGV complia amb les normes de seguretat exigibles conforme a la normativa ferroviària i explica que, de no pronunciar-se ara sobre la condició d’investigats dels sis ex-directius, podrien produir-se ‘conseqüències irreparables’, ja que si de l’informe es desprengués ‘l’existència d’alguna irregularitat que pogués portar a entendre que són exigibles responsabilitats penals, les mateixes ja estarien prescrites’.

En la sentència, notificat aquest dilluns a les parts, la jutgessa aclareix que ‘rebut que sigui l’informe pericial d’AESF s’acordarà el que procedeixi respecte a mantenir o aixecar la condició d’investigats’.

La magistrada estima així la petició formulada per l’advocat de l’Associació Víctimes del metro 3 de Juliol (AVM3J), que representa les famílies de 13 de les 90 víctimes de l’accident ferroviari.

Ha estat l’Audiència Provincial de València, en la resolució que va ordenar la reobertura del cas el juliol de 2015, la que va establir la necessitat de fer aquest informe pericial com a pas previ a resoldre sobre la imputació dels responsables de Ferrocarrils.

La instructora, en compliment del mandat de l’Audiència, ha demanat a AESF la designació de dos perits el novembre de 2015. AESF va respondre en febrer de 2016 i cinc dies després la titular d’Instrucció 21 els va encarregar l’informe i els aspectes sobre els quals aquest hauria de versar sobre la comparació entre les mesures de seguretat exigibles a l’empresa conforme a la normativa aplicable i les que hi havia en la data de l’accident.

La resolució de la jutgessa en la qual acordava posposar el pronunciament sobre la situació dels exdirectius de FGV, la imputació dels quals va sol·licitar l’advocat de l’AVM3J el mes de març passat fins a rebre la pericial sol·licitada estava emparada per la sentència de l’Audiència. L’advocat de l’Associació no va recórrer l’esmentada resolució, dictada a l’abril.

A començament de juny, tot i això, el lletrat ha reiterat la seva petició. La magistrada va preguntar llavors a l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària sobre la previsió de lliurament de l’informe, que ha assegurat que no ho tindrà conclòs fins a octubre, motiu pel qual la instructora ha decidit tindre als ex-directius com a investigats amb la cautela que si de l’informe no es desprenen indicis de delicte, la causa no es dirigirà contra ells.

Així, explica que ‘assegut quant antecedeix i tenint en compte que segons consta en el punt segon del fonament jurídic anterior l’informe a emetre per l’AESF va a versar tant sobre el material mòbil (inclòs manteniment de les unitats al taller i revisions tècniques) i canvi de finestres, extrems sobre els quals era responsable el Cap de Tallers, així com tots aquells extrems referits a la infraestructura, vies, mesures de seguretat i balisa, els responsables de la qual en el seu cas podrien ser la resta de persones sobre els qui se sol·licita la condició d’investigats, es fa necessari en aquest moment tindre per dirigit el procediment enfront de tots ells, sense perjuí que una vegada s’aporti l’informe pericial de l’AESF es pugui mantenir o aixecar tal condició’.

L’altre informe, el requerit a Invassat després de la reobertura de les diligències, descarta ‘cap infracció de la normativa de prevenció de riscos laborals’, en coincidència amb els informes aportats per la Inspecció de Treball.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any