08.09.2023 - 10:43
|
Actualització: 08.09.2023 - 11:14
Google ha emès avui un comunicat en què diu que ha fet un canvi en l’algorisme per millorar la cerca multilingüe. Aquest canvi ha de millorar els entrebancs que fa mesos que tenia el català en aquest cercador.
“Durant els darrers mesos, també hem publicat un seguit d’actualitzacions per a millorar els nostres sistemes de coincidència de llengua, incloent-hi l’última actualització fa unes dues setmanes. En conjunt, això hauria de permetre una millor coincidència dels resultats amb la llengua en què algú fa una cerca, alhora que permet de continuar tenint la flexibilitat que necessiten els cercadors multilingües per a accedir a resultats en uns quants idiomes”, diu Google al comunicat.
En una publicació a X, Google agraeix la col·laboració de parlants de diverses llengües, i assenyala especialment els catalanoparlants i, en concret, l’Aliança per la Presència Digital del Català.
In many places around the world, people commonly speak & search in more than one language. To best serve them, Google uses a variety of ways to automatically determine languages to show search results in. Learn more about our work in this area: https://t.co/cHmGjCQlDA
Our post…
— Google SearchLiaison (@searchliaison) September 8, 2023
L’Aliança, en un altre comunicat, diu que ha pogut comprovar que d’ençà de fa pocs dies la presència del català al cercador ha millorat notablement: “Aquest mes d’agost Google ha començat a aplicar canvis als seus algoritmes i avui podem confirmar que la visibilitat del contingut web en català ha millorat de manera substancial.”
En concret, expliquen que en les cerques d’un conjunt arbitrari de descriptors que monitoren periòdicament, la presència de pàgines en català entre els tres primers resultats s’ha més que duplicat: ara fa un mes era solament del 24% i ara, del 57%.
Genís Roca, president de la Fundació.cat, l’entitat que coordina l’Aliança, ha volgut fer valer l’eficiència de l’ecosistema digital d’entitats civils de parla catalana: “Ha demostrat ser capaç d’actuar de manera coordinada per a resoldre un problema concret extremadament complex. Han estat mesos de treball rigorós, discret i generós.”
Així mateix, Albert Cuesta, coordinador de l’Aliança, ha valorat molt positivament la reacció de Google, sobretot l’esforç fet per a tornar a respectar les preferències lingüístiques dels usuaris, precisament ara que la irrupció dels xatbots d’intel·ligència artificial complica molt el comportament dels cercadors web tradicionals. Però matisa: “Tot i que la tendència és clarament positiva, encara és aviat per a comprovar com afecta la millora al trànsit de les webs en català. Per això mantindrem el diàleg amb els enginyers de Google i establim un dispositiu propi de monitoratge per a verificar que la visibilitat del català als cercadors no torna a deteriorar-se.”