A Mallorca en diuen “foc colgat”, d’això que vivim

  • El volum i la contundència de la protesta contra la infermera catalanòfoba fa pensar que la indignació es cova com en el fons d'un volcà i que va tornant a créixer, en un país que torna a desconfiar dels polítics

Vicent Partal
05.03.2023 - 21:40
Actualització: 05.03.2023 - 21:51
VilaWeb

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’altre dia vaig compartir a Solsona un acte públic amb Josep Costa. I en un moment, referint-me a la situació que palpe arreu del país, vaig fer servir la metàfora d’un volcà cada volta més inquiet. Però ell, i superant la seua identitat eivissenca, va aportar una deliciosa expressió mallorquina per a explicar la mateixa cosa. “Foc colgat”, en diuen, d’això que vivim.

Parlàvem tots dos del volum de la protesta desfermada per aquella infermera catalanòfoba, però no solament. Perquè és veritat que la setmana passada vaig quedar sorprès, agradablement sorprès, pel grau d’indignació manifestat arran d’aquesta nova mostra d’ignorància supremacista. La reacció a les xarxes va ser simplement espectacular i va arrossegar fins i tot alguns mitjans dels que no solen fer cas sinó de les coses de palau i d’allò que diuen a les seus dels partits. I, si serveix d’indicador, em sembla molt interessant que la iniciativa del grup de metges que divendres va anunciar que uns nou-cents s’havien començat a organitzar per defensar el català a la sanitat, segons que m’expliquen ha augmentat fins a més del doble –en un sol cap de setmana– el nombre de voluntaris, que ja passen de llarg de dos mil.

Veurem com continua la cosa. El govern de Catalunya –que pel que m’ha semblat veure s’ha canviat la definició de Twitter i ara ja només és “Govern de la Generalitat”, de manera que ha arraconat “Catalunya” i no fa cap més precisió sobre quina de les dues és– més aviat ha mirat de rebaixar el to. Però l’Hospital de la Vall d’Hebron ha de prendre una decisió, com explicava perfectament una infermera catalana que treballa a Dinamarca, ni que siga només per les incorreccions d’higiene i tractament de dades privades. I Espanya és a punt de saltar si la decisió és fer-la plegar de la faena, que és l’única decisió raonable.

Però, passe què passe, l’episodi m’ha refermat en la constatació que el nombre de persones que estan tipes d’aguantar la situació política que vivim va pujant d’una manera considerable, cosa que em sembla un símptoma excel·lent. Hem passat massa anys enganxats als polítics i, ara que això seu és un desastre sense pal·liatius, veig que hi ha molta gent que ha desconnectat de la política amb minúscules però que s’ha reconnectat amb força a la política amb majúscules. Cosa que és especialment interessant si constatem, perquè això ha passat moltes vegades, que per més que els polítics vulguen abocar aigua al vi, ben sovint són els casos com aquest, simples, senzills, rutinaris, i per això mateix fàcils d’entendre, els que acaben fent saltar espurnes decisives en els processos històrics.

En pose uns quants exemples. A Lituània un partit de bàsquet del Zalgiris de Kaunas va acabar desencadenant allò que podríem anomenar la primera gran mobilització de l’independentisme lituà, l’any 1976, perquè s’hi recordà un jove de divuit anys, Romas Kalanta, que anys abans s’havia suïcidat denunciant l’ocupació soviètica. Escalfats per l’actuació de l’àrbitre, milers de joves van començar a cridar “laisve!” –una paraula que tant vol dir ‘llibertat’ com ‘independència’– i el nom del xicot, fins a aturar el partit, en un acte que va acabar amb una insòlita manifestació pel centre de la ciutat. El desallotjament d’un grup petit d’estudiants de la Universitat de Nanterre que protestaven contra la guerra del Vietnam es va convertir, sense que les autoritats ho poguessen impedir, en les jornades revolucionàries de Maig del 68 a París, i anaren molt més enllà que no havien previst els organitzadors de l’acte. I hi ha el famós pícnic del 19 d’agost de 1989, que va aconseguir d’obrir durant tres hores la frontera entre Sankt Margarethen, a Àustria, i Sopronkőhida, a Hongria, i que donà pas a la caiguda del teló d’acer. Unes quantes dotzenes de ciutadans alemanys de l’est i hongaresos que s’hi havien aplegat per berenar, de sobte van obrir les fronteres i es van posar a córrer camps a través, anant i venint d’una Europa a una altra, davant l’atònita mirada de tothom. Menys de tres mesos després queia el mur de Berlín.

De fet, pense que no cal anar tan lluny. Ací tenim el precedent d’aquell director de La Vanguardia que es deia Galinsoga i la revifalla política que van originar els seus insults al català. O les provocacions de Bauzá que van catapultar la marea verda a les Illes, en defensa de la llengua i de l’escola. I què me’n dieu d’aquella iniciativa que van tenir una gent d’Arenys de Munt de fer un referèndum sobre la independència?

Les tensions subjacents, com passa amb els volcans –i d’ací ve la metàfora–, sempre troben la manera d’eixir a la superfície i esclatar. Si els polítics estan atents són prou vius i saben canalitzar-les, l’esclat pot ser ordenat i pot prendre una forma moderada. Però si no saben canalitzar-ho esclata igualment. Perquè la política amb majúscules, la que canvia les vides de debò, la fa la gent i quan els conflictes no es resolen, tornen i tornen i tornen fins que apareix una solució. De manera que som ací, amb el foc colgat, que diuen a Mallorca. Bufant i bufant per fer-lo tornar a créixer.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
05.03.2023  ·  22:11

Per sort, els polítics no donen per a més. De manera que no reaccionaran davant l’evidència. No faran res diferent del que venen fent. I això augmentarà l’energia del foc colgat. Quina expressió tan bonica i tan descriptiva. Seguim empenyent.

jaume vall
jaume vall
05.03.2023  ·  22:28

Sí, però.
Crec que aquest famós video amb la provocació de la infermera -que no he vist, ni ganes- ens ha sobreexcitat, i potser ens ha distret de les dues preguntes més importants (algun company comentarista ja n’havia fet esment) :

Com és que aquesta noia havia pogut treballar aquí ? I els protocols?
Com és que la resposta majoritària per part de molts dels nostres ha estat tan agressiva, insultant, espanyolitzada?

Tan costa utilitzar la ironia, el sarcasme, la indiferència, el menyspreu, i / o la clarividència de constatar que aquesta persona és una desgraciada (no és un insult, sinó que està visquent una desgràcia) talcom va fer un col·lega seu -espanyol i molt assenyat- per recordar-li que si no vol patir té molts territoris espanyols on treballarà més a gust?

Ho dic perquè sobreactuar agressivament moltes vegades correspont a una manera indulgent d’autoperdonar-se.

Quan a l’editorial d’avui. Quants dels nostres benvolguts lectors es prenen la molèstia de no comprar Danone, Nescafé, i totes les marques que tenen etiqueta sense català, i no busquen alternatives -que n’hi ha : iogurts La Fageda, El Molí, cafés Soley, etc- ? Quants dels nostres lectors demanen al restaurant on van a dinar, a veure un partit del Barça, que posin una televisió en català, una locució en català ? Quants, no canvien al castellà quan parlen amb una persona vinguda de fora, però que ens dona un servei a nosaltres? Quantes empreses i empresaris catalans, independentistes contracten ma d’obra, telefonistes, guardes de seguretat, cambrers, i no s’asseguren que aquests ens atenguin en català?

Joan Guasch
Joan Guasch
05.03.2023  ·  22:33

La indignació per l’actitud de la infermera ha estat molt gran, certament, i la reacció de l’espanyolisme l’esperada, però això ens hauria de dur a pensar en una de les causes amagades que hi ha a l’arrel: la passivitat de la majoria de Governs que ha tingut Catalunya amb la qüestió de la llengua pròpia. S’han fet lleis de les quals no se n’ha seguit la seva aplicació, s’ha permès que a molts instituts i a les universitats el percentatge de classes en castellà sigui majoritari i inspecció no ha fet res de res, no s’ha dotat als consorcis per la normalització lingüística dels medis necessaris per desenvolupar en condicions la seva feina… Són els polítics que han tingut a les mans l’oportunitat de treballar de valent per, en aquest cas, la llengua que no han fet la feina que havien de fer, immersos com estan en les seves bombolles de politiqueig i regateig de poltrones ben pagades. Aquesta xiqueta ha destapat un tap, però els nostres representants a les institucions continuen tocant el violí i activament o passiva estan afavorint la substitució de la llengua. I, sincerament, per fer el que fan, el que els convé és una temporada al racó de pensar.

Joan Guasch

Frederic Varela
Frederic Varela
05.03.2023  ·  22:42

Els polítics ens han portat a aquestes situacions, no fent complir unes lleis lingüístiques en les quals ni ells mateixos creuen. S’ha deixat fer, a l’administració, a les escoles, a la sanitat… en nom de la correcció política, per evitar conflictes, aplicant una mal entesa tolerància. La tolerància només la poden practicar els forts, pels dèbils és directament un suïcidi. Però la deixadesa és també nostra, dels ciutadans, per no exigir als que ens manen i no exigir-nos més a nosaltres mateixos. Sembla que això ara està canviant, tant de bo sigui així.

Jaume Bonet
Jaume Bonet
05.03.2023  ·  22:45

Ella no deixa de ser una víctima més del nacionalisme espanyolista desfermat de tants mass-media espanyols i (ai las!) catalans, i de la incultura i la mentida que promouen

Molta de gent no està informada d’això
Fils de llengua perseguida
https://twitter.com/jaumemoll/status/1423787333275504643?s=20

Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
05.03.2023  ·  22:59

Perquè el foc deixi d’estar colgat faran falta: política, polítics, institucions i bon govern. A veure qui és el valent de crear estructures i xarxes quan això, a estones, és un orgue de grills. Els estats no apareixen per art d’encanteri . Això ja ho hauríem de tenir clar.
Cuixart va demanar nous lideratges i tothom va fer com si sentís ploure.

Núria Castells
Núria Castells
05.03.2023  ·  23:10

Els indicis de foc colgat hi són. De segur que la lava bull sota la cendra.
Perquè ès impossible que tots els catalans independentistes o, fins i tot senzillament amants de la nostra cultura, siguem mesells. Tot i els esforços que esmercen els polítics per a reduir-nos a aquesta condició, no ho acabem de ser.

El mal ve de lluny, però. Dels governs autonomistes de tots colors que durant molts anys han SIMULAT que el català tenia bona salut perquè ells feien la feina per a la qual se’ls elegia i pagava.
Ara sabem que no la feien. Ni a les escoles ni al cinema ni a l’etiquetatge ni als media. Ni enlloc.

De fet, els era/és molt més còmode no moure un dit, encara que la situació de la llengua es vagi deteriorant fins a l’extrem. Diuen que són nacionalistes i, fins i tot, independentistes (?!) però allò que són realment és AUTONOMISTES.
I ser un polític autonomista vol dir, en primer lloc, estar disposat a mentir.

Perquè l’essència del joc és governar en apariència. I anar a Madrit a “negociar” tenint clar que mai no aconseguiràs res rellevant per a Catalunya. Res decisiu.
Llavors, com que hauràs de tornar de buit, cal tenir preparada la coartada perquè els electors no et retirin la confiança.
I la coartada existeix i, inexplicablement, funciona!
Consisteix a tornar molt enfadat i dir:
-Ens han TORNAT a enganyar! Espanya mai no compleix.
Així es DESVIA cap a Ñ la frustració dels catalans per l’espoli fiscal, la manca d’infraestructures, l’atac o el menspreu a la cultura i la llengua… tot.
I així van caient els mesos, les nòmines i les pagues extres per a ses senyories. (I es va desapoderant el poble matxacant-li la idea que “no hi ha res a fer”!)

Quan entenguem que cap mena de govern de funcionament (neo)autonomista MAI arreglarà res, sinó que, pel contrari, contribuirà a la desfeta econòmica, social i cultural de la nostra nació, començarem a anar bé.
Gairebé ho va arribar a dir un polític (tan poc polític) com el MHP Torra: “He arribat a la conclusió que un dels impediments més grans per a la independència és l’autonomia”.

Joan Mollà
Joan Mollà
05.03.2023  ·  23:15

Davant l’estultícia i acomodació de la classe política catalana i, especialment, dels que es defineixen com a independentistes, cal que reaccionem i fem una bona rebolcada per regenerar les nostres institucions. A l’Assemblea comencem a fer xerrades obertes per presentar la proposta de la Llista Cívica contemplada al nostre Full de Ruta. Aquesta setmana, per exemple, dijous a les 19h a Cotxeres de Sants. I posteriorment en altres indrets. Participem-hi. Ja n’hi ha prou de dissimular com si no passés res, mentre el Govern i el Parlament accepten de ser la riota dels poders espanyols, que continuen ridiculitzant-nos i espoliant-nos eternament.

joan rovira
joan rovira
05.03.2023  ·  23:19

Els fets quotidians ens mostren que la societat catalana està despertant a un nou escenari múltiple on els professionals de l’ensenyament varen iniciar la seva revolta, ara els metges i se n’afegiran d’altres. De la mateixa manera que els habitants dels Pirineus, Vallès, Llobregat o Delta manifesten el rebuig a projectes que responen a un model extractiu de precarietat quan el que cal són per a cada contrada particular, d’acord amb els esforços fiscals de tots, actuacions emmarcades en un model democràtic de benestar. Perquè, la independència no és ideològica i sí intergeneracional per tal d’assolir benestar, convivència i llibertat per escollir per a cada cas concret la solució més adequada. Tan senzill com ho fan a la resta del continent que consisteix que els ciutadans, al contrari del format colonial actual, són dalt de la piràmide i els governs representatius, com més democràtics, menys protagonisme i més responsabilitat davant el poble de manera diària.

Lluís Paloma
Lluís Paloma
05.03.2023  ·  23:26

Em permeto posar-me poètic i parlar d’un altre foc colgat, el de Centràlia, Pennsylvania, EUA. L’incendi de la mina de carbó sota el poble porta cremant des de 1962. El cas és que del poble només en queden en peu set cases (la resta es va haver d’enderrocar) i l’esglesia (l’únic edifici construït sobre roca sòlida). És quasi un poble fantasma. Si ho apliquem a Is Pain, és una bona metàfora.

Joan Benavent
Joan Benavent
06.03.2023  ·  00:08

Excel·lent metàfora la d’en Lluís Paloma. O engeguem a dida el castellà que ens està colgant vius, ens declarem monolingües del nostre idioma i el posem en pràctica des d’avui mateix, o en un una o dues generacions els catalans haurem quedat reduïts a un munt de cendra fumejant com el poble de Centràlia. El bilingüísme, en les condicions en les que estem, és un suïcidi. Quant als de la Gene, els d’abans i els d’ara, estic d’acord amb els comentaris que s’han fet al respecte.

Jaume Caralt
Jaume Caralt
06.03.2023  ·  00:19

Centres de Sanitat amb personal que no te ni idea del català.
Instituts d’ensenyament amb docents que no tenen cap interés en el català.
Televisió cada vegada menys catalana amb tertulians i entrevistats d’allà, amb noticies d’allà (quin interés te que Fernando Alonso hagi pujat al podi ?) i amb la censura dels del 155.
Pèrit ultra ajudant a una presidenta de partit que s’autoanomena independentista peró que no te ni idea de què fer.
I si la gent indignada surt al carrer, tranquils que el govern de catalunya enviarà la brimo a apallissar, identificar, denunciar …. i cap a la garjola aprofitant la darrera reforma penal del partit que també s’autoanomena independentista.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
06.03.2023  ·  00:20

Totalment d’acord: el “foc colgat” (expressió afortunada, clara i precisa!) és una indiscutible realitat social, que uns quants sociòlegs seriosos fa temps analitzen i estudien. Per això crec que els que van dient i creuen que el procés s’ha acabat van de suicides per la vida…. Efectivament estem sota un volcà: per sota els nostres peus corre el magma de la indignació, la protesta i el malestar. I qualsevol cosa pot provocar que es trenqui o esquerdi la terra i es proidueixi l’erupció, en qualsevol moment, a ritme accelerat, amb “temps explosiu”, com deia G. Gurvitch (sociòleg rus exiliat a França als anys 50 i 60). I quan passa això hi ha una Revolució que tot ho canvia. És el que va passar al maig del 68, a la Comuna de Paris al segle XIX,etc….,i l’1 d’octubre a Catalunya. Els fets es desenvolupen ràpidament, i el que havia costat anys i panys veure-ho clar es materialitza de sobte i amb naturalitat. I és inútil lliuitar-hi: hi ha un abans i un després.

I a Catalunya l’olla del magma va bullint cada vegada més i el proper cop passarà per damunt de partits i politics com si res. I l’esquerda o l’espurna pot saltar en qualsevol moment i per qualsevol causa per senzilla que sigui. Ahir comentava que alerta, per exemple, amb la sentència del cas de la MHP Borràs; si la sentència com sembla serà absurdament dura , injusta i/o desproporcionada (presó per erxemple) , a molts els pot sortir el tret per la culata i molts hauran d’apretar a correr…. I no ho saben ni s’ho creuen! I no els serviran de res els mitjans “subvencionats-comprats” ni totes les teles del món…Tindrem oportunitats, segur.

Núria Coma
Núria Coma
06.03.2023  ·  01:31

Comparteixo que el fet d’estar vius sigui motiu de celebració.
No comparteixo el linxament a una jove, estúpida, que se sent còmode fent un vídeo graciós, a parer seu, perquè ha mamat que la llengua catalana, o qualsevol que no sigui la de l’imperio, és per fer potxinelis. a mi em preocupa molt més veure ERC blanquejant el PSOE, veure dos iaios ( amb perdó, però carda basarda) disputant-se l’alcaldia i guanyi qui guanyi o perdi qui perdi, pactarà amb el PSC.
Em fa molt més fàstic que el “presos polítics” o “presos i indultats”parlin en castellà davant un pocapena de jutge, em preocupa molt més que acabo de tornar a euskal Herria després d’estar a Catalunya i veure com m’envien la normatavia de la Generalitat pel lloguer d’apartaments en perfecte castellà.
Però bé si ens calia una jove de Cadis, que pensava que el que feia era graciós, per sentir-,nos vius.
Doncs Visca, però així no Vicent, poca coseta som quan no ens enfrontem a l’enemic i fem sang d’una víctima més

ANTONI NAVALES
ANTONI NAVALES
06.03.2023  ·  01:46

Doncs haurem de bufar tots i ben fort, de moment jo poso la meva bufera per fer créixer el foc colgat. Bufffffff.

miquel crespi
miquel crespi
06.03.2023  ·  02:38

Aquesta noia destil·la l’essència el que hem arrossegat des del novembre del 1.700 embolcada per l'”a por ellos”. Si l’administració li obre un expedient ben probable que ella faci una suma ràpida” … i encima del puto C1, ahora me abren un puto expediente”. Suposo que aquesta noia no deu saber que era en Patiño, i menys encara els seus matisos a prop del poble català: “[…] son apasionados de su patria, con tal exceso que les hace trastornar el uso de la razón”
Refresquem la reflexió aristotèlica de què “el bé és el coneixement i el mal és la ignorància”. Jo afegiria que el pitjor és la ignorància conscient, mantenguda i ben alimentada. Si la cultura es un arbre, la llengua és el tronc. Salvem el tronc de les seculars d’estrelades. Soc dels que troben que el foc colgat és ara més intens que l’1 d’O. Com molt bé diu el Partal som molts els que volem fer política GRAN que no és més que l'”art de viure en comunitat”. Mirem de fer el possible per gaudir d’aquest art. D’això Catalunya en sap molt i de fa molt temps.

Anna Maria Porta
Anna Maria Porta
06.03.2023  ·  06:31

Jaume Vall fa una eternitat que no comprem ni Danone com tampoc Nesle. Tampoc altres marques que no cal anomenar per la llargària i procedència.
Som fans dels productes de la Fageda.
I ara sobre aquesta fauna anomenada polític. Estem perduts i només el poble pot rescatar i salvar d’aquest desori que ens han abocat.
Visca la república catalana !!!
Bon dia i bona hora. ☮️

Carme Tulleuda
Carme Tulleuda
06.03.2023  ·  07:39

A aquesta noia gaditana (jo no crec que sigui infermera) li hem d’agrair que ens hagi fet vibrar. Estem molt sorpresos per aquest vídeo. Ens ha fet reflexionar sobre la nostra actitud com a catalano-parlants. Penso que aquest complexe de subalternitat inconscient que tenim és va fent més conscient i, per tant, som capaços d’empoderar-nos.
El nostre govern no fa unes polítiques adecuades. Quan toqui fer les campanyes electorals voldran entabanar-nos, com sempre.
Tenim dos feines: fer activisme pel català i fer fora aquests representants nostres que no serveixen per a res.
Una altra cosa bona que ha sorgit a resultes del vídeo és aquesta associació de sanitaris pel català.

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
06.03.2023  ·  08:04

En el fons aquests nacionalistes espanyols, vulguen fer mal ens han ajudat. Ja és hora que diguem prou quan se´ns pixen a sobre amb la intenció d´aniquilar-nos.

Jordi Parera
Jordi Parera
06.03.2023  ·  08:14

Aquesta noia no es una victima, és major d’edat i responsable de les seves desicions. No acaba d’aterrar a catalunya fa temps que hi treballa i esta tant segura de la seva impunitat que ho exigeix a les xarxes socials, en el lloc de feina sense mascareta, qui sap si en horari laboral, tot fa pensar que si sembla que estiguin en una recepcio de planta i no crec que sigui un lloc de descans. Els motius que l’han portat aqui son varis el anticatalanisme latent en la societat, els mitjans de comunicació, la falta d’educació…

Joan Parera
Joan Parera
06.03.2023  ·  08:28

Foc colgat? Jo diria, foc d’encenalls, l’enèsim. Ja sabem com acabarà això, en uns mesos un jutje eliminarà l’obligació d’aprendre català, uns quants dies tots emprenyats i cap a casa amb la cua entre cames.

J. Miquel Garrido
J. Miquel Garrido
06.03.2023  ·  08:28

Coneixem la malaltia: un estat castellà que ataca de forma immisericorde la catalanitat, i unes institucions catalanes incapaces d’enfrontar-se’n obertament.
I coneixem el remei: se’n diu independència.
Cal posar al davant de les institucions persones capaces de fer-la i suport material. El poble hi serà, com sempre.

Pep Agulló
Pep Agulló
06.03.2023  ·  08:33

I SI PASSEM A ATACAR…

Algunes reaccions són realment execrables. Encara volen perdonar la noia, que és l’ariet, potser involuntari, tant és, de l’espanyolisme contra la llengua. I amb ella, estem perdonant també al miserable govern català incapaç de passar a l’atac i defensar els nostres drets. I tot això, en boca de ciutadans-es molt indignats…

PS. En aquells temps, en qualsevol llar de foc, del caliu sota la cendra, se n’ha dit foc colgat… Mai és tard.

Carles Serra
Carles Serra
06.03.2023  ·  08:48

Gràcies Vicent per l’editorial, com també informar els subcriptors que en el Twitter que fa això que diem govern de Catalunya, quan tots sabem que és una gestoria, es defineix govern de la Generalitat, ja NO de Catalunya; ara comencen a ser sincers, només falta que posin gestoria de la Generalitat.
Com ja he fet esment apreciat Vicent, aquesta noia de Cadiz no li passarà RES, a més ha demanat la baixa per depressió i podrà estar tocant-se la patata, ep!!! per més desproposit a càrrec dels nostres impostos, fins que la patata li grilli.
Però com ja fa esment més d’un subcriptor i tu apreciat Vicent ho has òbvia’t, que el drama d’arribar a la situació que ens porta són els responsables de la gestoria; cal recordar que aquesta nyorda i mentidera de Verges, quant es va fer responsable de salut en temps del Covid, debant de la nefasta gestió d’un company seu d’ER El Homrani, aquest nefast element tindria que estar jutjat per negligència, però no, segueix vivint a la gestoria; després va entrar com deia aquesta Vergès, va donar entrada un futimer de metges, molt d’ells sud-americans, sense “exigir” un mínim de coneixement del català; d’aquest fet Vicent, que és d’on bé el problema d’arrel, assumpte que NO s’esmenta i ens enfurismen amb aquesta nyorda i d’idologia franquista, com la majoria dels espaÑols.
Vicent, a veure si un dia ens informés que ha passat amb SÚMATE, ja ha lograt en Rufian i tota aquesta colla d’ER silenciar-lo? quina pena, aquí el volcà ja s’ha pagat del tot?

Víctor Torguet
Víctor Torguet
06.03.2023  ·  09:28

Efectivament, hi ha un moviment d’indignació latent a Catalunya des d’Octubre de 2017, que és creixent i cada cop més focalitzat en els 2 principals combatents contra la nació Catalana i el procés d’Independència: l’estat espanyol (en la seva màxima dimensió) i el govern/administracions catalanes (partits fake-indepes).

L’atac d’espanya, des de Setembre-2017, va ser prou contundent com per que els miserables partits fake-indepes fessin un tomb de 180º i passessin a fer la feina bruta d’espanya. De fet, van desfer el mateix gir que uns anys abans havien fet per pujar al tren del Procés amb un transvestisme polític sense precedents. ERC i JUNTS mai han estat indepes, mai ho seran, tenen massa interessos i negocis teixits amb qui els paga (espanya). Ens han traït, ens traeixen i ens trairan tantes vegades com els votem. La CUP simplement s’ha suïcidat havent-li superat la situació/repressió.

Per una altra banda, els exemples d’erupcions socials de l’article devien estar farcits de participació de gent jove, disposada a tot, sense res a perdre i amb tot el temps del mon, i de gent més gran però sotmesa a un patiment físic i psicològic (propi de dictadures comunistes) encara més gran que el de la societat catalana actual (campiona en conformisme i tolerància malentesa).

Així doncs, tenim unes quantes opcions a dia d’avui, entre les que destaco:
1) Acabem amb els polítics i els partits fake-indepes (i les institucions/organitzacions satèl·lits). No els votem MAI MES. Que desaparegui tota aquesta xuma de traïdors, mentiders, covards i col·laboracionistes. Són el nostre pitjor enemic. Bastim una nova organització popular i creem una Llista Cívica (o com es digui) per representar NOMÉS al Poble i accelerar la desconnexió d’espanya seguint les instruccions del Poble Català. Una vegada independents, cadascú que voti la seva opció política que millor representi els seus interessos o ideologia.
Nota: si us plau VW, deixeu d’anomenar “Independentistes” als partits fake-indepes. Ja trobareu l’adjectiu adient (ex: “autonomistes catalans”, “espanyolistes conversos”,…).
2) En paral·lel al punt 1), re-activem al jovent. L’actual “foc colgat” aplega especialment gent de més de 40 anys amb hipoteques a pagar, famílies a mantenir, feines precaritzades a conservar, ideals esmicolats,… Un factor molt important del destrempament actual és el distanciament del jovent que no entén el clima de rendició del Procés.

Som-hi !!! Per defensar la llengua, per impedir que segueixin trepitjant-nos per tot a tot arreu, desfem-nos de les cadenes del colonialisme espanyol. Fem la Independència d’una punyetera vegada, tornem a fer por a espanya, completem ja el Procés o pleguem d’aquesta farsa (acabarem sent la riota interplanetària) !!!

Llista Cívica ja !!!
(amb o sense l’ANC. És urgent !!)

Mònica Vidal
Mònica Vidal
06.03.2023  ·  09:44

La vostre visió, Vicent, em sembla molt optimista. El que ha de succeir és, esperant la reacció dels nostres politics tant autonomistes com colonials, que depenent de la seva resposta sortim tots en tromba a dir-los que ja n’hi ha prou!

Aquí i a la lluna, dos és més que un. Prou baixar-se les calces!

Rafael Benavent
Rafael Benavent
06.03.2023  ·  10:03

“Foc colgat” = Cendra sobre les brases. = “Tenim la rao contra bords i lladres, el meu poble i jo…..” = “Venim d’un silenci antic i molt llarg…” = “Pel fum (de nostra ràbia continguda) se sap on és el foc” (que el provoca)…..

Jaume Riu
Jaume Riu
06.03.2023  ·  10:10

POLÍTICA AMB MINÚSCULES
És va encendre la Revolució Francesa amb l’espurna de la captura de la Bastilla per part de la gent el 14 de juliol de 1789, i va esclatar la Primera Guerra Mundial amb l’assessinat per un estudiant, a Sarajevo, de l’hereu del tron dels Hausburg el 28 de juny de 1914.
Tots dos són fets de política amb majúscules i, naturalment, l’espurna es no va produir mai a la política dels governs ni dels partits polítics que governen.
Alguns episodis fàcils d’entendre per la majoria de la població i amb una capacitat de convocatòria enorme, poden acabar fent saltar espurnes decisives en els processos històrics per canviar l’estat des dels fonaments, com per exemple la retallada de l’Estatut de 2010, quan el Tribunal Constitucional espanyol, amb la confiança de tenir una població submisa i d’haver superat sense grans problemes totes les oportunitats que havia tingut l’oposició per recuperar la legalitat republicana, es va envalentir i va fer pública la sentència íntegra contra l’Estatut d’Autonomia de Catalunya. L’endemà mateix, el 10 de juliol de 2010, centenars de milers de ciutadans, un milió i mig segons la guàrdia urbana(!!!), amb la participació de gent procedent també de Mallorca, del Rosselló i de València, ens vam manifestar a Barcelona sense necessitar la convocatòria del govern ni dels partits polítics.
Els exemples que recorda Partal a l’editorial, i molts d’altres, són evidències de processos amb canvis històrics que no s’han planificat mai des de cap govern i no provenen mai de la política de partit.
Ja és hora de veure el “foc colgat” que pot encendre l’espurna a Catalunya per fer un nou estat d’Europa, independent del regne d’Espanya i en forma de república, sense esperar gaire res del somort 52% dels partits independentistes, que no és altra cosa que política amb minúscules.

Jaume Sastre
Jaume Sastre
06.03.2023  ·  10:38

Espanya no ens falla, ja siguin els jutges, els àrbitres, aquesta infermera, els fiscals, la seva policia fabricant proves falses, la Brunete mediàtica… Per als illencs un foc colgat és el caliu i les brases que queden sota la cendra i que un cop de vent fan reviscolar amb renovada fúria. Els enterramorts del procés, tant els d’aquí com els de Madrid, s’equivoquen com mai. També s’equivoquen els practicants de l’autoodi i de l’autoinculpació que ara presenten aquesta infermera genocida i supremacista com una pobra víctima de la ignorància quan en realitat és una mostra més de l’odi compulsiu i psicòpata del “a por ellos” de Felipe VI. No passa res que no hàgim viscut abans amb Rodríguez Zapatero i González. Quan a Madrid governa el PSOE, un sector de l’esquerra i de la dreta catalana és desmobilitza, és desarma i cau en els paranys d’autèntics professionals de l’estafa com són González, Zapatero i ara Sánchez. En canvi, quan governa PP/VOX amb Aznar, Rajoy, Fernández Díaz, Cospedal i companyia, aleshores l’independentisme s’inflama amb una força de tsunami. Cada onada té la seva contraonada i molts ploramiques que perden el temps en laments i llepant-se les ferides han oblidat que Aznar va catapultar Carod Rovira i Joan Puigcercós que van acabar morint políticament pels cants de sirena de Zapatero. La caiguda de Pedro Sánchez serà la mort política de Junqueras, Aragonès, Trias, el PdCat i de tots els qui s’han deixat entabanar i prendre el pèl, una vegada més, pel PSOE i Podemos. Si la fruita no cau de l’arbre és senzillament perquè no és madura. És absurd desesperar-se demanant al cirerer que faci cireres al mes de gener. L’1-O fou una gran victòria amb el PP a Madrid però que els nostres dirigents no van saber ni voler culminar. La independència arribarà amb el PP/VOX al govern d’Espanya que s”encarregarà de dinamitar el tap del junquerisme i del neopujolisme que ara impedeixen l’erupció imparable i triomfant de l’independentisme.

jordi colás
jordi colás
06.03.2023  ·  10:39

en resposta a Jaume Vall (i tants d’altres):
Estic tip de la ironia i el sarcasme.
Estic tip del conformisme. Amb humor i somriures, això sí.
Estic tip de programes com “l’està passant” que l’única cosa que consegueixen és frivolitzar temes que en el fons són prou greus.
Perquè quan una cosa es frivolitza es normalitza.
I quan es normalitza s’accepta com a normal i ens distreu del veritable objectiu del que ja ningú no parla.
Ara bé, ens fem un tip de riure, això sí..
salut!

Aleix Gaus
Aleix Gaus
06.03.2023  ·  11:27

Queda clar que els politics porten un desgast i la força del carrer fa moure tots els fils. Crec que ens espera un nou temps de revoltes permanents per cuidar la nostra identitat, seguim endavant

Blanca Anguera
Blanca Anguera
06.03.2023  ·  11:36

“Memorial Democràtic” va anunciar una conferència sobre la Primera República que donarà una professora de Madrid. Vaig escriure per saber en quin idioma la faria i han contestat que en castellà. Ara els he fet una altre pregunta: no han trobat a ningú de cap universitat catalana que pogués donar aquesta conferència en català?

Salvador Molins
Salvador Molins
06.03.2023  ·  13:24

No és que els partits portin un desgast, és que no tenen vergonya i nosaltres tampoc, per haver-los permès la seva desídia i renúncia en la defensa de la llengua catalana..

Aquesta noia de la Vall d’Hebrón ens ha fet crues dues realitats que hem d’intentar solucionar depressa:

La primera és la inutilitat de les nostres institucions responsables, qui les regeix i qui li dóna suport. Els mateixos diputats de cada partit present en l’hemicicle, tots els que callen en obediència de partit. També els que els vam votar i els que van dissenyar i decidir els Programes electorals.

La segona realitat que hauríem d’encarar, és més important i més de fons, i crec fonamental, es tracta del dubte que s’ha instal’lat en el subconscient de molts, el meu també, hem de decidir sols el català a Catalunya?

Hi ha dos vectors que han empès i insuflat aquest dubte, el primer fou l’actitud i la guerra contra la llengua catalana dels “CS Ciutadans” i de l’Espanya de sempre, no ho oblidem, i el segon aquell article i missatge de Junqueras defensant la cooficialitat del castellà en la nova república. Un terrible error que va campar quasi lliurement durant la primera etapa del “Procés” fins l’octubre del 2017. La por de tots o molts en el mateix “Procés” de remanar la llengua, d’obrir la capça de Pandora, molts no ho dèiem però en el fons, en el subconscient, molts ho sabíem.

Aquells castellans i espanyolistes que mai s’han integrat ni han volgut fer l’esforç de fer-ho s’han identificat i envalentit en la seva tasca intransigent i colonitzadora. La taca d’oli s’ha escampat i no ha trobat aturador, ni en la cura que havien de tenir els mesells partits colonitzats per l’autonomia, ni en la deixadesa i inseguretat de convicció que hem mostrat i fet, tants de nosaltres, jo el primer tantes vegades de baixar de la llengua quan algú ens parla en castellà o fins i tot ens parla en alguna altra llengua.

Hem de ser conscients de les debilitats inherents a tota llengua minoritzada, envoltada, en perill de substitució, amenaçada per una altra llengua molt polititzada i molt potent, demogràficament i internacional.

La Llengua de Catalunya ha de ser la Llengua Nacional de Catalunya, i si no ho tenim clar i, entre tots, no hi posem mà la perdrem.

No ha de ser per anar contra els castellans ni el castellà que ja tenen prous territoris i prou potència i vida, sinó que ha de ser per defensar Catalunya i el català, perquè totes les nacions i totes les llengües mereixen respecte absolut en el seu territori vital.

Només tenint clar i ferm aquest dret nacional de Catalunya podem fer eficaces les nostres respostes i estratègies, davant de tots aquells que, conscients o inconscients, malden per colonitzar-nos i no fan ni el mínim esforç per a integrar-se en aquesta nostra terra i el nostre país que un dia els va acollir.

No baixem de la Llengua, no l’abandonem! A partir d’ara no!

Visquem la Llengua, visquem la Nació sencera, visquem la independència que vam votar i vam declarar. Des d’ara, sí!

La nostra defensa de les llengües en perill, autèntic patrimoni de la humanitat, a Catalunya comença pel català.

A tots els indrets de la terra, ni espècies ni llengües invasores! Avui dia tothom ho sap, ho té i ho ha de tenir clar!

Gerber van
Gerber van
06.03.2023  ·  16:26

És d’esperar que l’erupció de lava cremi tot allò relacionat amb l’autonomia catalana. Començant pels partits polítics i acabant per la Generalitat autonòmica, inclòs el Parlament. Afortunadament, Espanya només és capaç de posar llunya al foc oferint a la infermera un lloc a la llista del PSC i els mitjans espanyols expressant el seu suport com a victima. Que la indignació creixi.

Agustí Palau
Agustí Palau
06.03.2023  ·  16:46

A dos quarts d’una era a Bellvigte a fer-me una Tac.
La auxiliar de sala a dit: Agustí?
Jo he dit: Bon dia!
A dit: Pot deixar les ulleres aquí.
Després ha assenyalat la dessuadora i ha dit: Pot deixar la, la …
L’he entès. No sap català. Li he dit: Gràcies.
Empenyem!
A Bellvitge i a altres institucions , molts professionals no parlen català i nosaltres tampoc, NOSALTRES TAMPOC.

Josep-Oriol Serra
Josep-Oriol Serra
06.03.2023  ·  17:15

Voldria repetir q el català no es demana per a treballar als hospitals d l’ics . Hi ha molts professionals q no l’entenen , ho sé del cert . I la responsable no és la infermera catalonòfoba mediàtica ( si serveix per a fer respectar la llei d normalització lingûística i els drets de la ciutadania catalano-parlant , li ho haurem d’agraïr )
I torno a denunciar q la llei no es fa complir d’ara , si no ja des dels governs també autonomistes del president Pujol .
Als hospitals ho veiem ara , q manca personal autòcton . Al comerç i l’hosteleria es va desaprofitar l’ aleshores fàcil integració de la onada migratòria no castellano-parlant , q començà a la darreria del segle passat , quan la migració espanyola dels seixanta estava prou integrada lingüísticament .
La immersió a l’escola és la tercera pota de la responsabilitat de CiU i Erc .
De tot això plorem ara .
Potser podrem salvar el català i amb ell a nosaltres , si el parlem tothora , arreu i a tothom . I si denunciem formalment els nostres responsables polítics , d’erc i hereus d ciu , l’incompliment d les seves responsabilitats gestores .

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
06.03.2023  ·  17:44

Jaume Sastre, més clar impossible. Gràcies.

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
06.03.2023  ·  18:04

He treballat anys en hospitals i puc dir que el governet no demana cap requisit de català.

Es un ULTRATGE dels polítics catalans a la ciutadania que va creixent des de fa anys.

Actualment, jubilat, una gran majoria dels meus metges especialistes són castellanoparlants i força d’ells sud-americans amb poc interès per apropar-se al pacient d’ací. El govern no té cap interès en preservar la nostra llengua mil·lenària tant a punt de ser liquidada com el mapuche o el quéchua.

UN ULTRATGE A LA NACIÓ I A LES PERSONES.

PEPE PEDREGAL
PEPE PEDREGAL
06.03.2023  ·  19:02

Editorial extraordinària. Ho tornarem a fer i no passarà gaire temps.

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
06.03.2023  ·  20:00

El festejar amagat és un viure amb molta pena, deia Al Tall, és com la brasa de foc que per baix la cendra crema. Viure en català a la nostra terra, de Salses a Guardamar i de Fraga i fins a Maó, ara és com festejar d’amagat. No creieu que ja és hora de festejar la llengua a la llum del sol i que foraster que hi arribe puga decidir d’on volen ser? Ser català és ben fàcil. No cal un determinat color de pell ni cap pedigree ni puresa de sang. Català és tot aquell que viu i treballa a Catalònia i decideix que ho vol ser, un més entre tots i totes. La llengua ens fa ser un poble, no tres autonomies colonials.

Josep Vilà
Josep Vilà
06.03.2023  ·  21:04

Després de tornar d’un cap de setmana a les comarques catalanes del Capcir i del Conflent tot escoltant ràdio Arrels, magnífica, he pogut copsar que el foc colgat també hi és latent, i que si no entenem que som un tot ens enterraran vius per separat. I com han afirmat alguns comentaristes abans, no podem admetre com a nostres ni el francès ni el castellà, hem de ser monolingües en català.

Roser Caminals
Roser Caminals
06.03.2023  ·  21:07

Deixe’m de parar atenció als polítics amb cadira i girem-nos cap a la societat i les entitats civils. Són el veritable contrapoder.

Marc Mateos
Marc Mateos
07.03.2023  ·  00:23

Donec perficiam!
//*//

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes