‘Chilling effect’: calen depuracions als tribunals i als Mossos

  • La cascada d’absolucions a què assistim demostra la il·legalitat d’una tàctica sistemàtica del poder judicial i policíac, que simplement no pot restar impune

VilaWeb
Carles de Sants, en una fotografia d'arxiu.

En Carles de Sants –així el coneix tothom– era a la ronda de la Universitat de Barcelona durant la manifestació del 20 de febrer de 2021 i va moure una tanca. Va ser detingut pels Mossos d’Esquadra, que van provar d’encolomar-li, de manera infecta, tot d’actuacions d’una altra gent i va passar una setmana en presó preventiva. Ahir l’Audiència de Barcelona el va absoldre de tots els càrrecs amb una dura sentència que desfà i critica sense embuts totes les trampes i manipulacions enginyades pels Mossos.

La setmana passada es va saber que Dren –així el coneix ara tothom–, un dels primers empresonats post-sentència, detingut l’octubre del 2019 a Sabadell, era absolt, amb una altra sentència extraordinàriament dura i contundent contra els Mossos d’Esquadra, la fiscalia i la jutgessa instructora. Dren havia passat un mes sencer a Wad-Ras després d’una ordre d’empresonament sense fiança emesa en aquest cas per la jutgessa Maria Eva Molto Guardiola.

I la setmana passada també el jutjat d’instrucció 16 de Barcelona va absoldre una veïna de Viladecans –coneguda en el seu entorn per la Ramona–, que va fer un piulet amb una fotografia de Montserrat del Toro, la famosa secretària judicial que va participar en l’escorcoll del Departament d’Economia el 20 de setembre de 2017. Li demanaven dos anys de presó.

El mes passat va ser el torn d’un independentista de Barberà del Vallès, absolt pel jutjat penal número 23 de Barcelona per haver cremat una bandera espanyola el 12 d’octubre de 2021, durant la visita del rei dels espanyols. El jutjat ha conclòs que no hi ha cap delicte.

Fa quatre mesos van ser onze els absolts de colp, entre ells l’empresonat Pablo Hasel, en aquest cas a Lleida. L’Audiència va absoldre tots els acusats per la protesta a la subdelegació del govern espanyol a la capital del Segrià, arran de la detenció del president Carles Puigdemont, ara fa gairebé cinc anys. Els onze absolts eren acusats de delictes de desordres públics agreujats, atemptat contra l’autoritat i lesions contra agents dels Mossos d’Esquadra i els demanaven cinc anys de presó.

Deu ser cosa dels ritmes processals, però és un fet indiscutible que aquestes darreres setmanes veiem com, l’una rere l’altra, cauen totes les acusacions que arriben als tribunals contra detinguts i fins i tot empresonats en moments culminants de protesta del moviment independentista. I no tan sols cauen, sinó que sovint són facturades pels magistrats amb escrits que denoten que estan escandalitzats, contra les actuacions prèvies de fiscals, jutges instructors i Mossos d’Esquadra. 

Si fos un sol cas, aïllat, en què una persona és víctima de l’abús d’aquest triangle, fiscal – jutge instructor – Mossos, la cosa seria greu, perquè revelaria un mal funcionament preocupant. Però això que veiem és una reacció que ja podem qualificar de sistèmica, i és molt més preocupant. Infinitament.

De fet, això que tenim davant és una tècnica d’ús generalitzat en les dictadures, que jurídicament és conegut en anglès per chilling effect (concepte que es podria traduir per ‘efecte intimidatori’).

Amb aquesta tècnica es vol aconseguir de dissuadir un grup humà d’exercir els seus drets legals i reconeguts, normals, amb l’execució d’una cadena d’actuacions ben sovint il·legals, però molt exemplaritzadores i mediàtiques –com ara posar alguns activistes en presó preventiva per espantar els qui pensen com ells. La funció del chilling effect és aturar a la desesperada, en sec, el moviment. I per aquesta raó els qui la fan servir no solen preocupar-se molt que els tribunals assenyalen anys després la seua activitat. Tan sols els importa frenar el momentum, apagar el foc que tenen entre les mans, cosa que, dissortadament, massa sovint aconsegueixen.

Però hi ha dues coses importants que s’acaben escapant sempre del control dels ordidors d’aquesta tàctica i que nosaltres hem de tenir en compte: el factor ensenyament i l’exigència, com a barricada pròpia de defensa, de processos de depuració.

El primer crec que s’entén amb facilitat. Simplement n’aprenem. El 2017, el 2019, el 2020 molta gent es va sentir acovardida per la violència exercida per l’estat espanyol i va pensar que podia anar a parar a la presó. La por es va escampar. Però ara tots podem aprendre fins a quin punt és difícil per al mateix estat de sostenir una repressió tan maldestra i intencionada. I tenir-ho en compte quan tornen.

I quant al segon, faig una crida pública a l’ANC, a Òmnium, al Consell de la República, a les entitats antirepressives i fins i tot als partits polítics: calen depuracions, no es pot restar en silenci quan es veu que no són fets aïllats, sinó una actuació sistemàtica. Hi ha agents dels Mossos culpables, hi ha fiscals culpables i hi ha jutges de primera instància culpables. I cal que paguen. Per allò que van fer, perquè no puguen repetir-ho demà, però també perquè són, avui, ara mateix, un perill públic, una amenaça contra tots nosaltres.

PS. Ahir era dijous i hi havia Tertúlia proscrita. La podeu veure ací.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Maria Boixareu
Josep Maria Boixareu
08.06.2023  ·  22:09

Sí, que paguin!

Carles Pérez
Carles Pérez
08.06.2023  ·  22:10

Clar, entenedor, contundent i certer. Com sempre senyor Partal.

Jordi Escudé
Jordi Escudé
08.06.2023  ·  22:19

Ñ sempre urdirà merda contra CAT. Ho farà d”una manera o altra, amb més sofisticació o menys, perquè Ñ sap que CAT no és Ñ, és d’Ñ.
Per això, mai dels mais aquesta gent tan soberba no es deixarà perdre aquesta necessària possessió econòmica.

Res no farem fins que ho aturem tot. I tot és tot. Perquè l’altra via requeriria poder tenir un bon exèrcit.

Josep Usó
Josep Usó
08.06.2023  ·  22:21

S’agafa abans un mentirós que un coix. I si. Cal exigir que els culpables paguen tot el mal que han fet. I que la por canvie de bàndol. Al capdavall, van de derrota en derrota.

Anna CASACUBERTA
Anna CASACUBERTA
08.06.2023  ·  22:28

Cal la dimissió immediata del conseller Elena i depurar el cos dels Mossos d’Esquadra.

Josep Sivillà
Josep Sivillà
08.06.2023  ·  22:48

De mica en mica torna a venir el nostre temps, els nostres moments. I si, cal depurar responsables. Hem de passar a l’acció.

Daniel Mir
Daniel Mir
08.06.2023  ·  23:01

Si. Que paguin, però, qui exigeix el cobrament?

Entre llops no es mosseguen.

Jordi Buïl
Jordi Buïl
08.06.2023  ·  23:05

Per què no ens preguntem les causes d’aquest sembla que començament de canvi?

En proposo dues, no excloents entre elles:
—les vinents eleccions, per a les quals als partits espanyols els convé que la “justícia” espanyola, i en conseqüència l’estat espanyol, no siguin vistos pels catalans tant com el que són, una dictadura colonial.
—la necessitat de fer veure, davant Europa, que cedeixen en la repressió, mentre la continuen i agreugen en altres camps, com per exemple –ho dono pràcticament per segur–el cas de l’arraconament per Google de les webs en llengua catalana.

Joan Benet
Joan Benet
08.06.2023  ·  23:26

Som hereus d’una cultura autoritària, del no sabe usted con quien està hablando….
I així ens va…
I Brimos i Arros… Bé, no crec que ningú que pot aspirar a una enginyeria acabi repartint cops de porra… A algun lloc ha d’anar a parar tot el fracàs escolar

Josep Gualló
Josep Gualló
08.06.2023  ·  23:26

CALEN DEPURACIONS ALS JUTJATS I ALS MOSSOS

espaÑa ha trigat molt a veure clar que no pot seguir amb aquesta tàctica de represió continuada que la retrata als ulls de païssos i institucions i fa que li estiguin plovent sentencies condemnatories per totes bandes.

Per desgràcia és possible que se’n surti. I per sort nostre, és possible que no es pugui escapolir de l’escomesa. Esperem que aquesta vegada sigui així. AMÉN AMÉN

Jaume Riu
Jaume Riu
08.06.2023  ·  23:31

QUE HÀGIN DE MARXAR DE CATALUNYA
Ara mateix l’independentisme és manté a l’expectativa en un període de vida latent, però el que no ha baixat gens és l’activitat colonial del franquisme. Cada dia creix encara més el genocidi jurídic, el genocidi cultural i el genocidi econòmic que el regne d’Espanya imposa a Catalunya en forma de desinversió i, no ho oblidem, sobretot en forma de dèficit fiscal que fa créixer les diferències socials.
En aquest escenari, l’exili és el problema més important que pateix la monarquia apuntalada pel PSOE perquè, desde dins, el règim del 78 controla els cossos i forces de seguretat, des de la Guàrdia Civil als Mossos, controla la Junta Electoral Central, controla el Consell General del Poder Judicial, controla els tribunals i controla la presó preventiva. Poden fins i tot inhabilitar càrrecs electes, però no controlen la independència de Catalunya que es construeix des de fora.
Els fa pànic imaginar una declaració imminent de Catalunya per ser un nou estat democràtic d’Europa, independent del regne d’Espanya en forma de república.
En definitiva, temen el que ja és d’una evidència inqüestionable i que, en un moment o altre, hàgin de marxar de Catalunya.

Gerber van
Gerber van
08.06.2023  ·  23:41

A més de la policia, fiscalia i jutges, en molts casos també la Generalitat ha de pagar pel mal que va fer, sobretot Interior, perquè s’ha personificat quan els agents dels Mossos han afirmat que han patit d’alguna manera per actuacions dels manifestants.

És a dir, la Generalitat com a institució s’ha convertit en adversària i enemiga del poble català i de la seva voluntat d’independència.

Carles Balbastre
Carles Balbastre
08.06.2023  ·  23:47

Malauradament la mateixa Generalitat sovint està al darrere d’aquest tipus d’actuacions. I l’escalf que els expresos polítics van rebre de tots nosaltres no el manifesten pas pel seus conciutadans anònims perseguits.

Jordi Parera
Jordi Parera
09.06.2023  ·  00:03

Els ha funcionat, qui no tingui por d’anar a la presó es un inconscient. Els exemples d’arbritrarietat i desproporció de petició de penes i mesures cautelars contra els manifestants catalans es molt bèstia.
Han passat 3 o 4 anys i les causes es desmunten en cadena? Crec que es important preguntar-se perquè ara.

Josep Jallé
Josep Jallé
09.06.2023  ·  00:06

De fet seguim en el denominat tardo franquisme on, essencialment, els ciutadans som amenaçats, sense pors dels opressors, per fer valer els nostres drets. Un, el preuat, el de la llibertat d’expressió, de vida.
A tots els exemples esmentats pel director, cal afegir el de la Presidenta del Parlament, Laura Borràs, a qui li demanen 4, si 4, anys de presó per haver-se fet, durant el seu període administratiu, adjudicacions fraccionades, ho que és sistèmica habitual en totes les administracions i èpoques. Tants i tants casos, habituals, però en el cas Borràs va de venjança, escarment i intimidació, fer por, als rebecs independentistes també en l’àmbit administratiu, ja no del carrer i de les manifestacions.
I, desprès de les actuacions del trio de poders tant ben descrites en l’article, tots aquests en-causadors segueixen tant amples, tant pinxos com, per exemple, el Conseller de Interior Elena, teòricament responsable de la policia de Catalunya.
No ens fem més remenada de les coses. Superem-ho anant a totes per a fotre’ls fora de les nostres vides i de la nostra terra. Sempre que hi hagi ocasió, fem saber que … no ens aturarem, no ens aturaran!.
Salut!.

jaume vall
jaume vall
09.06.2023  ·  00:18

Vergonya !
I els mateixos que no han depurat el cos de mossos, els que no saben ni com gestionar una educació secundària competent, els que han parlat en castellà a la gola del llop al Suprem, que no han sabut “incentivar” comerços i empreses perquè contractin treballadors respectuosos amb la llengua… ara tots aquests ens tornaran a demanar el vot?

Dolors Puig
Dolors Puig
09.06.2023  ·  00:31

Un article per treure’s el barret.
Això ja és una plaga. Poden i fan el què volen perquè se saben amb immunitat i no parlem de la policía que patrulla a l estiu i que ve de fora. Et tracten pitjor que un gos.
Com que no en surten mai perjudicats, l única cosa vàlida és filmar el què fan i mostrar-ho.

Lluís Paloma
Lluís Paloma
09.06.2023  ·  01:25

Bon editorial, i comparteixo el que diuen altres subscriptors sobre la Genialitat de Catalunya: és part del Règim del 78 i no en podem esperar res de bo. Els Mossos també necessiten una profunda reforma, Joan Saura i Felip Puig van fer molt de mal obrint la porta d’entrada a agents provinents dels cossos ideològics espanyols.

Víctor Torguet
Víctor Torguet
09.06.2023  ·  01:28

Vicent, fa uns quants anys que espanya ens va declarar la guerra. No és més que això, atac de l’espanyolisme (amb els seus agents d’espanya i Catalunya) contra tots els catalans, amb ràbia incontinguda envers els indepes.
És simplement això: la guerra. Volem guanyar-la? Doncs apa, a què esperem?

Marc Mateos
Marc Mateos
09.06.2023  ·  02:04

Molt d’acord que depurar els Mossos i purgar totes lrs institivions corcades foçins dalt de sabotejadors, infiltrats, botiflers i colons.

I ja saps que els “nostres” 3 partits no ho faran. Recordem aquelles grans auditories que prometien al cos de Mossos i els nuls efectes que van tenir, ans al contrari, cada dia més espanyols i repressors.

En canvi, hi ha uns partits que no t’agraden que és possible que sí fessin la neteja que cal. Per començar ja es veu de primeres que no es dediquen a fer posats, ni a contemporitzar amb l’enemic. I semblen tenir la personalitat i tot el que cal per a liderar el nostre alliberament. Estan acostumats a que els diguin de tot i segueixen endavant fent el que creuen i estimen oportú per a Catalunya peti qui peti.

Per què no posar-los a prova?
Què hi podem perdre, el Virregnat del 155?

Endavant les atxes!
//*//

Ferran Jorba
Ferran Jorba
09.06.2023  ·  05:35

Vaig sentir a un representant d’Alerta Solidària que els Mossos són l’únic cos policial de l’Estat que es dedica sistemàticament a acusar ciutadans que protesten.

Si això és cert, i em quadra, aquesta singularitat s’hauria de poder corregir legislativament al Paelament.

Quins representants ens en defensen?

Roger Verdaguer
Roger Verdaguer
09.06.2023  ·  06:39

No hi estic gens d’acord. L’Estat no es dispararà un tret al peu inhabilitant els “herois” que l’han salvat, fent servir l’efecte intimidador o una arma de foc, arribat el cas. Tots els esforços en aquest sentit seran balafiats.
El que sí que hauríem de fer els catalans és conscienciar-nos que hem d’anar a la presó, tots de cop, no el fill del veí, per guanyar. Cal explotar la limitació que sí que té l’estat i que diu el senyor Partal, de reprimir.
La primera idea només serveix per fer-se la víctima (i en els conflictes binaris com la independència sempre hi haurà un perdedor, una víctima, cosa que saben, tenen acceptat i els sembla molt bé que siguem els que volem la independència), al preu de l’esforç malgastat i sense cap rèdit més enllà de sentir-se amb tota la raó del món.

JOAN TORRECILLAS
JOAN TORRECILLAS
09.06.2023  ·  07:24

Mosso d’Esquadra: com a policia integral s’ocupa de la seguretat ciutadana,policia administrativa. Policia judicial, intervenció i policia de proximitat, competències de la Generalitat.
La realitat és: colla d’energumens psicòpates, bèsties amb poder i força per matar, veure INTERVENCIÓ- a Girona de fa un parell de dies, dues bèsties, igual com si fossin els policies que varen matar a George Floyd, el mateix blocatge.
Potser que no miren i carreguem sempre contra l’estat, a casa nostra tenim moooolta merda!!!! I un govern i un conseller que no fan gaire cosa per protegir els seus conciutadans.
Asun

Jordi Torres
Jordi Torres
09.06.2023  ·  07:24

Ja hem arribat al punt en què els mossos han deixat de ser un cos policial català infiltrat d’espanyolistes per passar a ser un cos policial cent per cent espanyol. Si volem eliminar l’extrema dreta, potser hauríem de començar pels mossos. Si no purguem aquest cos, aviat acabaran de desprestigiar-lo amb les seves pràctiques antidemocràtiques, i ja tindran l’excusa per tancar-lo. És una forma molt efectiva d’anul·lar la nostra sobirania, corrompre les nostres institucions des de dins: Mossos, Generalitat, mitjans públics… tot ho van podrint.

AFRICA ARCE
AFRICA ARCE
09.06.2023  ·  07:31

Dani Gallardo, el noi de Madrid que está condemnat per apoyar el procès no té cap ajuda per part de les asocoacions independentistas? Es una pregunta que m’agradaria que algu respongués, perque es el mateix cas dels que expliqua vostè a l’editorial.

Pep Agulló
Pep Agulló
09.06.2023  ·  07:50

ACUMULEM EVIDÈNCIES…

S’han d’anar recollint tots els casos que demostren palmàriament que la disbauxa repressiva davant d’un simple exercici de la llibertat d’expressió, és pel fet de ser catalans (GOI).

Llegiu l’article de la Núria Cadenes per veure aquesta diferència: “Tot esperant la detenció dels tumultuaris”. D’acord amb la crida que fa l’editorial.

Carles Serra
Carles Serra
09.06.2023  ·  07:56

Pobre Dani Gallardo, com en Hasél, la caixa de la solidaritat € només va servir per els pajaros de polítics que ara ens traïcionan, ja que va ser gestionada per “polítics” de partits com d’ER
Ara els mossos depenent directament de presidència i el nyordo, cínic i immoral Elena, ara d’ER, és un simple obedient gestor.
Llàstima apreciat Vicent que a la teva denuncia i esplèndida editorial no fa esment d’aquest detall.

Albert Miret
Albert Miret
09.06.2023  ·  08:00

Va semblant evident que de sotamà es van filtrant quines seran les resolucions dels tribunals de la Unió. Ara correm-hi tots per a poder argumentar que l’estat espanyol ja va reaccionar contra els lawfare’s professionals i, per tant, en quinze dies reorganitzar la pseudo justícia espanyola i esborrar els seus aberrants abusos com si mai hi haguessin sigut. El Tribunal Europeu mirarà cap a una altra banda i emetrà una sentència tèbia com totes les seves a fi efecte de no molestar al feixisme espanyol i deixar-lo continuar amb la massacre dels independentistes, per a assolir la seva desaparició. Ja fa tres-cents anys que descrivim el mateix bucle, però ara els botxins tenen el suport de l’Europa que s’enyora dels temps i de les persecucions passades per a simular una unió que mai ha existit.

Jordi Martí
Jordi Martí
09.06.2023  ·  08:42

El que cal de manera urgent és marxar d’espanya!

Cal una Agrupació d’Electors/es potent, engrescadora, veritablement decidida i eficaç per declarar la independència i gestionar el pas cap a les noves institucions.

Miracle Artero
Miracle Artero
09.06.2023  ·  08:58

Sobre el tema de la migració, que sembla un tema tabú, però que se sent una remor en les converses de la gent, sóc de la opinió que s’ha d’acollir en la mesura que no hi hagin desequilibris. No es pot entendre que hi hagin més privilegis pels acollits que per la gent que viu aquí i que passa un mal moment econòmic i no ho té fàcil. I això ho veiem cada dia.
Els polítics s’omplen la boca i obren els braços perquè viuen en una altra realitat.
La gent està molt cansada. Sortiu al carrer i parleu-ne.
I no us extranyin els resultats.

Manel Fabrega
Manel Fabrega
09.06.2023  ·  09:08

Independència sí, i després què?
El meu pare, que si seguís viu estaria ara a punt de fer cent anys, treballava a l’administració catalana durant la transició i recordo haver-li sentit dir “els catalans sempre volem demostrar que som millors!” i això volia dir posar més límits que els demés. Si, hem viscut segles d’opresió i sembla que és això que hem aprés, sembla que la administració catalana té necessitat de “mostrar” al món que nosaltres ja som grans i podem anar sols i la manera de fer-ho es mostrar que ja hem aprés la lliçó i que sabem esser més represors que el nostre botxí. La nostra policia és represora i la nostra administració gaudeix de posar límits a les persones. Independència sí, i després qué? Mirem Israel que fou el poble més reprimit i potser ara és el més represor, és aquest el camí? aplicarem a casa aquesta forma de fer? perque ja ho estem fent ara.

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
09.06.2023  ·  09:38

Aquests infiltrats de Castella que no paren del … que cansats que estem, això s´ha acabat i més ruqueries; no saben qui som. Tornarem a ocupar els carrers ben aviat, i no amb 1 milió sinó més gent.

Jaume Melquiades
Jaume Melquiades
09.06.2023  ·  09:46

hem fan molta gracia els xistes que deixen anar molts comentaristes seguin el director .depurar els mossos ? depurar els jutges ? de veritat penseu aixo? sentint aixo crec que ja hem perdut del tot

Oscar Bernades
Oscar Bernades
09.06.2023  ·  10:09

Com tot el lawfare, aplicat per Espanya, no busca tant condemnar sinó intimidar l’afectat, la seva família i la societat en general. És una tàctica típica de règim autoritari. De moment, el calvari del processament no te’l treu ningú…evidentment policia i tribunals van de bracet…

JOSEP RAMON MIR
JOSEP RAMON MIR
09.06.2023  ·  10:26

Absolutament d’acord Vicent… però anem en compte que encara ens acusaran de delicte d’odi…

Felip Ojeda
Felip Ojeda
09.06.2023  ·  11:30

qué Partal? cap editorial sobre l’onada de sociovergència!!!

Manel Margalef
Manel Margalef
09.06.2023  ·  11:46

Si, cal que es depuri el cos de Mossos d’Esquadra, fa temps que moltes persones ho estem demanat, però qui ho farà?, no hi ha prou valentia per fer-ho, el Sr. Elena fa temps que hauria hagut de dimitir, ell, per si sol, no ho farà, i el Sr. Aragones que és qui l’hi hauria d’exigir tampoc no ho farà, entre ells no es mosseguen. Quant als jutges, fiscals etz. Això ja és molt més difícil, qui els hauria d’estirar les orelles són de la seva corda, tot plegat, estem en un bucle difícil de sortir-ne a no ser que a algú se li acudeixi de tirar endavant la DUI i aconseguint la independència. En realitat hi ha tants greuges que, de tenir prou coratge i “tot allò” ben posats, serien arguments suficients per declarar la independència que en faríem una llarga llista, que hi estic treballant i algun dia la publicaré.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
09.06.2023  ·  11:49

Cal que també seguim les vies judicials adequades per acabar amb tota aquesta pràctica dictatorial. Fins arribar a on calgui: als tribunals europeus i internacionals. Cal fer denúncies judicials contra els fiscals, jutges i mossos delinqüents.

Però el que més em preocupa és que per a solucionar aquests problemes històrics no en tindrem prou amb la independència! La pregunta és: com ho farem per netejar tota la merda que hem anat heredant des de fa segles de la eterna dictadura del pais veí España? La independència només serà el començament de un repte enorme: com fer de Catalunya un país democràtic com la majoria de paisos europeus! Tenim molta feina per davant i més val que comencem a fer-la ara ja.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
09.06.2023  ·  11:55

Crec que queda clar la persecució politica per tant a veure com nosaltres fem les coses, no podem abaratir el somni seguim

Gerard Palacín
Gerard Palacín
09.06.2023  ·  12:07

Efectivament, la justícia, com a institució, s’ha convertit en un perill per als ciutadans. Com a institució ha decidit passar-se pel forro el compliment de les lleis, i com afirmen més d’un dels jutges i fiscals, després d’ells no hi ha ningú. Creuen en la seva impunitat i enlloc d’impartir justícia imparteixen terror. Son una veritable xacra que ja fa massa temps que els ho permetem. El Parlament ha d’intervenir d’una vegada i posar aquests indesitjables sota custòdia de la policia en alguna presó o reformatori.

Joaquim Cucurull
Joaquim Cucurull
09.06.2023  ·  12:49

ERC, JUNTS, PSOE i CUMUNS, ara que tornaran a Madrid a salvar-nos, ho arreglaran tot. Quina colla. Ells són els responsables d’aquesta repressió: els mossos actuen i la generalitat acusa. Colla de farsants.

josep ortinez
josep ortinez
09.06.2023  ·  14:34

Europa hauria d’aprendre que una poma podrida en pot podrir mil, mentre que mil pomes bones no en poden fer bona a una de podrida.

JORDI SEDÓ
JORDI SEDÓ
09.06.2023  ·  14:46

Llegint l’editorial, la qual trobo molt bé, no puc deixar de fer-me la preguntar del mil·lió: Hi pot haver la independència del nostre país sense delictes de desordres públics agreujats, sense atemptats contra l’autoritat colonial espanyola i sense lesions contra agents policials, fiscals i jutges de l’administració opressora??? Potser la tàctica d’ER és més compartida del que pensem, veient la inacció del moviment independentista.

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
09.06.2023  ·  15:21

Els mossos no seran depurats mai; són forces de l’estat que ens té ocupats i sotmesos por sagrado derecho de conquista.

Fins que el Regne de Castilla[Españà] no se’n vagin o siguin derrotats no cal fer-se il·lusions.

I Castilla[España] no serà derrotada mentre nosaltres seguim repetint els errors de fer governable el Regne opressor.

Josep Marrasé
Josep Marrasé
09.06.2023  ·  19:13

Vicent, avui el teu article reflecteix dos conceptes molt a tenir en compte: raonament i dignitat, la qual cosa m’omple de gran satisfacció. Als tres elements on tu hi veus infàmia, accions deshonestes i mala praxi, jo n’hi afegiria un altre, un altre element distorsionant que, dissortadament, causen molt de mal. Són els que formen el poble indiferent, els que, sent catalans, se senten mes espanyols i, en una paraula, els botiflers que hem de suportar des de 1714.
Tu, benvolgut Vicent, denuncies fiscals, jutges i mossos d’esquadra amb una molt bona visió de la negativa aportació que fan al país. i, a més, demanes al mateix temps sentència condemnatòria contra tots ells per manca absoluta d’equitat i per els errors comesos en el mal jutjament de persones innocents.
Perquè tot això es compleixi cal que el país es normalitzi dins la democràcia més exigible. Catalunya s’ha de superar a si mateixa i poder plantar cara a les forces colonials d’ocupació. Sense això, res és possible.

Pauli Morer
Pauli Morer
09.06.2023  ·  20:09

Totalment d’acord, el “problema” es el com.

PAU BOLDU
PAU BOLDU
09.06.2023  ·  20:19

Marlaska es el simbol del falangisme del Sanchez.155 i els seus suports d’extrema esquerra stalinista i espanyolista.Una fiscalia de Sanchez, indigna i repugnant

Valentí Ferran
Valentí Ferran
09.06.2023  ·  20:30

La realitat és que quedaran impunes; fan una feina essencial per a mantenir l´estat colonial espanyol i aquest els ho premia.

Si la paraula d´un policia té preeminència sobre la d´un ciutadà comú quan el primer menteix o enganya hauria com a mínim de perdre la feina; a l´estat espanyol no passa res, al contrari se´l promociona…

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any