Som Escola critica amb duresa la missió d’eurodiputats sobre la immersió lingüística

  • L'entitat ha lliurat un informe als integrants de la missió amb les principals característiques de l'escola catalana

VilaWeb
Imatge de grup dels integrants de Som Escola (fotografia: Òmnium Cultural).
Redacció
19.12.2023 - 18:13
Actualització: 19.12.2023 - 18:39

Les més de seixanta entitats que formen part de Som Escola denuncien que la missió del comitè de Peticions del Parlament Europeu sobre la immersió lingüística no té una voluntat honesta de conèixer el model i que és, simplement, un acte de propaganda. Es queixen que tenen una visió esbiaixada de la realitat i que els diputats espanyolistes i d’extrema dreta tenen una posició de part. “No s’han molestat ni en simular ser neutrals”, diuen. També denuncien que l’agenda de reunions és esbiaixada: “Es troben amb sis famílies contràries a la immersió, mentre que han exclòs deliberadament les federacions de famílies de l’escola pública i de la privada concertada, que representem milers d’AFA i centenars de milers de famílies. Per què? Perquè quedaria en evidència que la immensa majoria de famílies no té cap mena de problema amb el català a l’escola”, expliquen en un comunicat.

Som Escola diu que el model d’escola catalana no té res a amagar. “Ni pel que fa als seus principis i beneficis, ni pel que fa als seus resultats de capacitació lingüística, tant en català com en castellà. Per això, ens oferim a reunir-nos amb qualsevol organisme que vulgui estudiar el model educatiu català”, expliquen.

L’entitat ha lliurat una informe als integrants de la missió amb les principals característiques de l’escola catalana. En el document, es destaca la importància de no separar els alumnes per origen o llengua; el paper compensador i transformador de l’escola catalana; l’ús de metodologies més efectives i criteris estrictament pedagògics, guiant-se per les evidències científiques, pels resultats i pel grau de normalització lingüística i el gran consens de país, absolutament transversal en l’àmbit educatiu, social i polític.

Per altra banda, també han aportat dades objectives que desmenteixen les principals falsedats que es diuen sobre el model català. “Destaquem que l’escola catalana no discrimina ni perjudica l’alumnat castellanoparlant ni d’origen migrant. Que garanteix plenament l’aprenentatge del castellà. Que les escoles són espais monolingües, que el paper de l’escola no és reproduir la diglòssia present en la societat sinó transformar-la per aconseguir més igualtat entre tots els infants”, esmenten.

L’entitat reitera la transparència com a característica fonamental del model educatiu català: “Les dades són sobre la taula, i nosaltres sempre estarem oberts a rebre i dialogar amb qualsevol organisme interessat a comprendre el model i els resultats de l’escola catalana.”

Som Escola lamenta que es vulgui imposar per la via judicial i mediàtica el canvi de model que “no han aconseguit per la via democràtica”. I diu que aquests darrers anys la comissió PETI ha estat criticada repetidament per parcial i partidista. “El PP hi ha portat la immersió a debat repetidament, generant malestar entre la resta d’europarlamentaris, cansats d’aquest ús partidista de les institucions europees”, diu.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any