Que què podia fer Espanya, diu?

La pregunta retòrica de la ministra Robles té una reposta simple: hauria pogut fer com fan la majoria d'estats del món

Vicent Partal
Vicent Partal
27.04.2022 - 21:50
Actualització: 28.04.2022 - 11:31
VilaWeb
Margarita Robles visitant una unitat militar (fotografia: J. J. Guillén).

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Per a justificar l’espionatge contra la classe política independentista catalana, Margarita Robles, ministra espanyola dels militars i responsable del CNI, es preguntava ahir en veu alta què havia de fer Espanya arran d’un referèndum d’autodeterminació a Catalunya i la proclamació de la independència.

Bé, doncs simplement hauria pogut fer com el govern del Sudan, que el 2005 va signar els acords de Naivasha, en què reconegué les aspiracions sobiranes del Sudan del Sud i obrí pas al referèndum del 2011.

O hauria pogut fer com el govern d’Etiòpia, que va acceptar que una missió de l’ONU verificàs el referèndum de l’any 1993 pel qual Eritrea es va convertir en estat independent.

Hauria pogut fer també un pacte internacional com el que va conduir Namíbia a redactar una constitució que certificà la seua independència de Sud-àfrica el 1990.

O hauria pogut fer com França, que va organitzar tres referèndums d’autodeterminació a Djibouti per a gestionar el procés d’independència, igual com fa ara mateix amb Nova Caledònia.

També hauria pogut aprofitar l’avinentesa per refer el seu estat, com va fer el Regne Unit el 1980, quan garantí la independència d’Antigua i Barbuda, alhora que reformulava l’antiga federació de les Índies Orientals.

Hauria pogut convocar eleccions amb la promesa de respectar la voluntat ciutadana en cas que els electors decidissen de votar la independència, i tot seguit obrir un procés de negociació com el del Timor Oriental el 2001.

O hauria pogut reconèixer al Parlament de Catalunya la capacitat constitucional com l’URSS va fer amb Armènia, que va redactar una constitució, com a pas previ a la independència.

Fins i tot hauria pogut proposar una independència “de trànsit” com la de Montenegro, que el 1992 va crear la Unió Estatal de Sèrbia i Montenegro, prèvia a la independència del 2003; o bé com la d’Irlanda, amb el Free State com a pas intermedi entre el 1922 i el 1937.

O hauria pogut optar per dissoldre l’estat espanyol com van fer Txèquia i Eslovàquia el 1993, deixant que cadascú fes el seu camí.

O encara hauria pogut reconstruir el projecte propi d’una manera intel·ligent, com el 1954 els Països Baixos, que van crear un Regne dels Països Baixos dins el qual hi ha quatre països completament independents.

Crec que amb aquest tast improvisat i ràpid ja n’hi ha prou. El món és ple d’exemples que indiquen com reaccionar d’una manera constructiva i sensata, que no vol dir alegre, a la voluntat d’un poble de constituir-se en un estat independent. De fet, Espanya sap prou bé que de tant en tant és inevitable de perdre territoris. Quan jo vaig nàixer, l’any 1960, ocupava 800.000 quilòmetres quadrats en dos continents i ara només n’ocupa 505.000. I d’ací ve que avui hi haja 17 estats independents amb els quals Espanya manté relacions diplomàtiques generalment amables però que van nàixer a conseqüència de separar-se’n. Saben de què va això.

La ministra Robles, el govern d’Espanya i el seu regne haurien pogut fer moltes coses el Primer d’Octubre, però van optar pel pitjor camí. Per la violència, per la repressió, per tancar files, negar la realitat i posar el manteniment del seu status quo per damunt de tot, per damunt de la lògica, per damunt de la democràcia, per damunt de la dignitat més elemental i tot. I, tanmateix, al final no els servirà, tampoc.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Miquel Arroyo
Josep Miquel Arroyo
27.04.2022  ·  22:05

Chapeau…

Victor Serra
Victor Serra
27.04.2022  ·  22:11

Es que encara ho tenien molt més fàcil que això. Respectant l’Estatut aprovat el 2003, els independentistes no hauriem passat mai del 15 o el 20%. Imaginat amb la poca cosa que el país es conformava.

Xavier Clèries
Xavier Clèries
27.04.2022  ·  22:13

Tant de bo que no els serveixi de res! Mai no canviaran de parer envers nosaltres. L’esperança és que s’acabin podrint.

Mercè Duran
Mercè Duran
27.04.2022  ·  22:17

No em preocupa el que faci O el que digui aquesta pobra dona. El que em preocupa és el que fan i el que faran els meus.
Molt d’acord amb les reflexions d’en Dante Fachin

Jaume Bonet
Jaume Bonet
27.04.2022  ·  22:18

Resposta a la pregunta de la Sra. Robles:
Combatre-ho democràticament i no terrorísticament.

Jordi Amatller
Jordi Amatller
27.04.2022  ·  22:19

I ara què?
Dit, reconegut i acceptat.
Ells ja han deixat clara la seva posició i la seva estratègia.
I nosaltres? Què hem de fer?
Si no fem res queda totalment demostrat que som nosaltres qui no volem canviar-ho.

Josep Almar
Josep Almar
27.04.2022  ·  22:19

No hi ha solució, Espanya es irreformable.
INDEPENDÈNCIA

Joan Guasch
Joan Guasch
27.04.2022  ·  22:25

Dues coses: primera, que m’agrada molt el nou disseny del diari.
Segona: estàs demanant que Espanya es deixi de comportar com Espanya. Cada poble és com és a causa d’una suma de factors, ambientals i socials, que a cada generació es van destil·lant. No podem demanar a Espanya que tingui un comportament perquè no l’ha tingut mai. A Ella li va bé la deriva que va tenint Europa cap a l’autoritarisme de la ultradreta perquè és el terreny psicològic en que ha jugat sempre.

Marià Puig
Marià Puig
27.04.2022  ·  22:32

I el més gros és que aquesta persona ES MINISTRA. Quin nivell típic Made in Spain. Un exemple més del perquè volem separar-nos. I l’EU, mirant cap altra banda.

Ricard Roca
Ricard Roca
27.04.2022  ·  22:37

No només el vostre verb en condicional és ben encertat, també ho és la tria dels exemples. Per haver-ho pogut fer Espanya hauria hagut de poder canviar la seva naturalesa imperialista i retrògrada i la seva infelxible anticatalanitat. En una situació on tensàrem la corda, l’estaca mai no hauria caigut sense repartir de valent a tort i a dret. Quan l”ADN és com és i hi predomina el gen que hi predomina el joc brut i la vulneració de drets fonamentals és la única sortida que els queda per defensar l’honor patri. La volen tota, grossa i del nostre costat sotmesa i hi afegeixen “y punto”…

Jaume Ortí
Jaume Ortí
27.04.2022  ·  22:37

No esperem que Espanya caigui perquè sí. Aquí hem d’empènyer força. Si aquí no passa res, allà passaran la tempesta com puguin, encara que arribi a ser un escàndol a nivell europeu, i es re-situaran (potser roda algun cap pel camí que re-col·locaran discretament) i tal dia farà un any.

Com sempre, de nosaltres depèn (no parlo dels “nostres” polítics que per a mi ja no hi podem comptar per a res, he dit nosaltres)

Josep Maimí
Josep Maimí
27.04.2022  ·  22:43

El problema no es el què podia fer Espanya. El problema es el què no varen fer els nostres polítics.

Pep Vinyals
Pep Vinyals
27.04.2022  ·  22:48

U, enhorabona pel nou disseny. Molt clar.
Dos, Podria haver fet també com va fer el Regne Unit amb Escòcia : convocar un referèndum, fer campanya per un Better Together i, a la vista del que ha passat, acabar guanyant-lo. Però com que ells són una “democràcia solida” , recorren al “A por ellos” així que poden.
I aquí encara s’està demanat diàleg, taula de diàleg. Ja han mostrat un cop més les seves cartes, el seu diàleg.
Què esperem per fotre el camp ?????

Joan López
Joan López
27.04.2022  ·  22:50

Totalment d’acord amb el comentari de Mercè Duran.
22,17

ASERET ALMAR
ASERET ALMAR
27.04.2022  ·  23:04

Espanya és irreformable. Per això hem de marxar-ne. Pactis el que pactis, no ho respectaran. Històricament sempre ho han fet així.
L’anticatalanisme forma part de l’ADN del nacionalisme espanyol.
I per acabar, m’ha sorprès el nou disseny del diari. Al principi estava descol·locada.

Jaume Riu
Jaume Riu
27.04.2022  ·  23:08

PRESUMEIXEN DE SER CONSTITUCIONALISTES
Margarita Robles no pot entendre l’editorial de VilaWeb perquè la seva pregunta retòrica no esperava cap resposta. Llàstima, perquè Vicent Partal ha improvisat una enfilada d’exemples molt interessant.
A la ministra jo li diria que en democràcia les lleis s’adapten a les necessitats i les expectatives de la població, i li faria veure que en el preàmbul de la constitució espanyola es diu exactament el contrari; es diu en aquest preàmbul que els ciutadans ens hem de sotmetre a l’imperi de la llei, com diuen a totes les dictadures.
La ministra de l’exèrcit i també el president del govern Pedro Sanchez, em fan pensar que en el regne d’Espanya encara hi ha els governs d’esquerres, igual qie els governs de dretes, que presumeixen de ser “constitucionalistes”, n’estan molt ufanosos i no els fa vergonya.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
27.04.2022  ·  23:23

D’acord: no, no els servirà. I no els servirà per la seva estupidesa profunda. Per no entendre que la ètica és la sabiduria de l’eficàcia, i que si surts de la ètica et tornes ineficaç. La ètica és la ciència que et diu que no aconseguiràs el que vols per qualsevol camí sinó per un camí ètic. No els servirà de res per la seva profunda ignorància. Per això la història de España és un seguit de ignoràncies i ineficàcies.
De fet li agraeixo a la ministra Robles la seva sinceritat i el seu despullament sincer. Ha sigut una excel·lent exposició de la secular estupidesa que ha carateritzat sempre a España. Per si algú emcara no ho tenia clar; i perquè si algú a Catalunya encara no ho té clar mereix seguir a España fent l’estùpid.

Albert Ventura
Albert Ventura
27.04.2022  ·  23:26

Enacara hi hauria una cosa mes facil i imaginativa, podrien abolir el Decret de Nova Planta i, consequentment, tota la legislacio que afecta a Catalunya amb posterioritat al 1714, aixi es podria engegar una actualitzacio de les constitucions catalanes, i, encara que momentaniament tindriem com a Comte de Barcelona a l’usurpador Borbo (que mai ha jurat defensar les lleis de Catalunya i per aixo ho es) despres es podria posar a referendum si voliem una republica o no. Sembla una xorrada pero es l’argument que feien servir els escocesos que es van unir a Anglaterra lliurement el 1705.

Josep m Uribe-echevarria
Josep m Uribe-echevarria
27.04.2022  ·  23:29

La Sra.ministra s’ha ficat de peus a la galleda,per incompetent,superba,supremacista,i en definitiva per espanyola.

Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
27.04.2022  ·  23:29

La darrera prova del passat imperial colonitzador espanyol són Catalunya, València, Mallorca i les altres nacions en la mesura que presenten resistència a l’assimilació. Per això, com ja va indicar Rubalcaba, faran el que sigui per no perdre aquests dominis. Sense aquesta imposició violenta què els quedaria per fardar de grandesa?
El nou disseny un encert.

Lluí Mor
Lluí Mor
27.04.2022  ·  23:35

Tot i saben que han estat espiats advocats de politics i ciutadans que van fer costat al 1-O amb totes les seves consequencies,…..Que esperen a demanar la nulitat de tots el judicis i compensació per les penes ??
Això tendria molt més ressó internacional i dins la mateixa espanya crearia, a la força més tensió i ficaria molt més el foco en la enmascarada democràcia espanyola i les clavagueres.
Repeteixo: primer pas, NULITAT DE TOTS ELS JUDICIS.

Miquel Amorós
Miquel Amorós
27.04.2022  ·  23:36

Em sumo a tots aquells lectors que pregunten pels nostres.
El problema està aquí i no allà.
El problema és no saber encara qui és el nostre enemic.
El problema és que els nostres ja s’han rendit, però, per sort nostre, Espanya no els deixa rendir-se.
El problema és que hem de fer fora tota aquesta colla de pòtuls que tenim al govern. No ens els mereixem.
I posar uns altres que no ens estafin.

Jordi Torras
Jordi Torras
27.04.2022  ·  23:57

I quan tinguem la independència, caldrà tenir un bon exèrcit, perquè tard o d’hora Espanya intentarà recuperar el territori, com està fent Rússia a Ucraïna.

Pere Saus
Pere Saus
28.04.2022  ·  00:09

😎

Oriol Ribera
Oriol Ribera
28.04.2022  ·  00:11

Fer les coses per vía democrática , pero un estat podrit democráticament , no sap de que par.lo

Joan Carles Melgarejo
Joan Carles Melgarejo
28.04.2022  ·  00:12

És clar que es podien fer altres coses, però no caiguem en el parany de posar totes les mires a la Sra. Robles. En fer aquesta senyora les declaracions que ha fet, o bé es demostra que ella és poc intel·ligent i ha tingut un rampell (cosa que indicaria que aconseguir el seu cap és una manera pobra de tancar la crisi) o està oferint-se com a cap de turc (i sabem que tallar un dels caps de la hidra no serveix de res) o en realitat ha posat la primera pedra per a l’enaltiment dels jutges que van ordenar a l’apparatxik que procedís, molt abans que aquesta ministra o els socialistes estiguéssin a Moncloa…De manera que m’inquieta que de sobte tothom descarregui la seva fúria en aquesta senyora. Perquè, oi que el centre del discurs de l’administració ha estat recalcar, des del primer moment, que les escoltes eren legals perquè ho van demanar els jutges, i que així és com funciona un estat de dret? Ara bé, si a Europa s’escandalitzen, no serà perquè el què han fet els jutges, potser no sigui tant “legal” com ens diuen?. Hi va haver una extralimitació? On són els límits del seu poder? Perquè si és que alguns d’ells haguéssin prevaricat, son aquestos a qui caldria demanar comptes, i potser aleshores cantarien qui els titellejava. Aleshores -i sols aleshores- es podria anar a per tots ells…

Lluís Paloma
Lluís Paloma
28.04.2022  ·  00:25

El pendent ferroviari s’anima. A veure si al final tindrem la independència només perquè a Madrid tenen governants encara pitjors que els nostres, que ja és dir. A base de negar tota activitat intel·lectual, han acabat tenint una elit política incapaç de raonar. És l’únic que deixen entrar al sistema. I així els va.

Miquel-Àngel Montserrat
Miquel-Àngel Montserrat
28.04.2022  ·  00:58

Sr Partal, té raó, evidentment, amb els exemples que posa.
Però sap perfectament que en molts d’ells és va arribar a aquests acords d’independència després d’una guerra. Li estalvio els exemples, ja sé que els coneix.

Ed Garrido
Ed Garrido
28.04.2022  ·  03:19

Clar que els servira Sr Partal. A la vista estan els resultats: un govern de Vichy que suplica fer uns jocs olimpics ben espanyols, amb un sol objectiu: mantenir el cul a la poltrona com mes mesos millor, i conytolany tv3 per silenciar als dissidents. La realitat es aixo.

Mariantònia Casajuana
Mariantònia Casajuana
28.04.2022  ·  03:57

M’encanta!

Salvador Molins
Salvador Molins
28.04.2022  ·  04:42

A la merda els espies “españoles todos” com deia el “Franquito” fins ben aprop de morir, quan ja no s’aguantava ni els pets.

De totes maneres, no n’hi ha prou de tenir el millor programa d’espionatge de tot el món, ni de gastar-se una millorada per anar en contra dels qui s’entesten en dir que els catalans som ciutadans seus “por deecho de conquista”, els caldria tenir una mica de cervell i no ser tant incompetents. Tot aquest pilot de gent espiada i de despeses inútils, no els ha servit de res, no han descobert cap secret que no se sabés.

No cal fer tantes indagacions, només una trucada, per exemple, a l’anterior MHP Quim Torra, el 131è President de la Generalitat de Catalunya, i els ho hauria explicat tot:

“El futur de la nació catalana és una qüestió que pertany exclusivament a la sobirania del poble català. La causa justa de la seva llibertat és la mateixa que ha portat els darrers segles a la majoria d’independències que avui el món reconeix.”

131 o 132 presidents, els catalans, i 6 o 7 presidents els espies espanyols, … no els fa vergonya ser tan poca cosa i no tenir cap valor!

Jo, si fos dels jueus, em preocuparia perquè els espanyols i la seva merda d’estat han demostrat que aquest programari no és segur. Hauran d’abaixar-ne el preu. Tots ells, proveïdor i usuari, són una colla d’incompetents!

Per causa dels rucs espanyols, al programari “Pegasus” li hauran d’afegir la tecla “F1” d’ajuda, sobretot en castellà, car ells no parlen cap altre idioma, més rucs no ho poden ser.

Una altra bona idea seria que aquest programari el fabriquessin els xinesos i aleshores, més barat, el podríem comprar els catalans i passar l’estona espiant als espanyols enlloc d’entretenir-nos jugant al “Tetris”.

Oriol Roig
Oriol Roig
28.04.2022  ·  05:56

I la Sra. Robles, que ara es retrata com una feixista qualsevol passant-se pel forro els drets civils i no coneix The New Yorker, forma part de Jueces para la Democracia i va entrar a la carrera judicial com a numero 1 de la seva promoció!!!

Partal, l’editorial clavada. El nou disseny del diari que tant agrada, és un desastre per als que tenim dispositius “vellets”. En el meu iPad la portada i el principi de l’editorial són un garbuix on els textos se solapen amb les imatges i no es pot veure bé. En PC es veu bé.

ramon Feixas
ramon Feixas
28.04.2022  ·  06:23

Ni més ni menys. Les certeses no és el que abunda més, però aquest editorial mostra certesa sobre un valor humà fonamental, que és caminar cap a la igualtat humana en qüestió de llibertats. per trobar la manera de que els pintes no pretenguin imposar llurs interessos, és quelcom que malauradament no és l’abast del grup humà del moment que venera líders i usurers ( si el model és pervers…), però utilitzar els esforços de la ciutadania en sentit contrari és una desgraciada malaltia social.:
De fet, si empobreixen Espanya inflant la despesa armamentista per ajudar a allargar guerres, no és estrany que al govern espanyol se li escapi de mostrar els seus escabrosos principis.

Jordi Torres
Jordi Torres
28.04.2022  ·  07:09

Fantàstica lliçó del que hauria fet un estat democràtic i de dret.

Santi Mañe
Santi Mañe
28.04.2022  ·  08:09

Tothom sap que si hi ha calor en una taula és que hi ha un braser, doncs pels quatre , o milions de Ñ’s que no es donaven per assabentats ara ve una ministra i aixeca les faldilles de la taula. Queda doncs clar que davant una bandera, una cort i en definitiva uns privilegis d’uns quants, els ciutadans quedem molt en segon pla i contra el feble val tot.
Ens queda doncs fer denúncia i pedagogia. Aprofitant a més per recordar Europa que es gasten els euros de les ajudes, i com els reparteixen. Sobretot als països, Holanda per exemple, que ja són reticents a tants diners

XAVIER TORRES
XAVIER TORRES
28.04.2022  ·  08:10

Senzillament magistral !!!!

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
28.04.2022  ·  08:11

Molt bona jugada del MHP Puigdemont i el sr. Boye. I no mirem tant al veí(ja sabem que no podem esperar ni escoltar res) i preparem l´estocada definitiva.

Teresa Puig
Teresa Puig
28.04.2022  ·  08:27

Primer de tot, felicitar-vos pel nou format del web. M’agrada molt. Molt clar, net, fàcil. Potser hi posaria més fotos, a mi, m’hi agraden.
Pel que fa a l’editorial, magnífic i punt.

Albert Miret
Albert Miret
28.04.2022  ·  08:27

El que va dir ahir aquesta senyora-per dir-ne alguna cosa-, és el que pensa la totalitat del poble espanyol. Ells són els descendents de Déu a la terra, i nosaltres els emprenyadors que sense cap dret diví pretenem recuperar el nostre país… populatxo!
Ells van heretar la península completa pel dret de les armes, i la bestialitat i la incomprensió contra l’altre són els seus dogmes. I per sobre de tots els perquès, hi ha la veritat: “si Catalunya se’n va, espanya també se’n va, però a la merda”.
Per això ella infantilment es pregunta en veu alta i en públic “què ha de fer un gobierno si algú vol marxar d’aquest paradís”? I es respon ella mateixa: “triturar-lo, engarjolar-lo i espiar-lo tant com es pugui”! Perquè per a ella voler marxar d’aquest edèn diví és completament inversemblant. Per això va fer el ridícul de la seva vida, fent el mateix discurs en un parlament que està acostumada a fer-lo a l’exèrcit i fotent-se de peus a la galleda d’allò més. A la seva salut, senyora. No sap el que li agraïm!
Ah! I felicitats VW pel canvi de format.

Pep Agulló
Pep Agulló
28.04.2022  ·  08:39

LA RESPOSTA ÉS UNA ALTRA PREGUNTA

¿Què podem fer la minoria nacional catalana reprimida amb violència; espoliada; empresonada per exercir drets més elementals en qualsevol democràcia; espiada, vulnerant drets col·lectius; en guerra oberta per anorrear-nos la llengua; en l’odi contra la nostra identitat; etc.?

Doncs, això: la independència.

Emili Soler
Emili Soler
28.04.2022  ·  08:41

Hi ha una derivada de la que ningú en parla i hauria de fer pensar.
El paper del serveis secrets amb l’entorn del 17A pot agafar nova volada veient l’abast de les monitoritzacions dels aparells dels implicats.
Només cal recordar les paraules “veurem coses a l’estiu”
Fa feredat pensar…

PAU BOLDU
PAU BOLDU
28.04.2022  ·  08:47

Robles representa totalment les Esquerres espanyoles. Del Gal al 155. Per cert, aquesta franquista es ministra gracies al junqueras, que es pensava que era democrata?

Tomas Pérez
Tomas Pérez
28.04.2022  ·  08:53

Gràcies per la informació i l’editorial. Però està en el seu ADN, Ñ “is different”. Ni la wiquipedia és capaç de definir la seva existència. És la Ñ mia o de nadie i el que faci falta, el del “todo por la patria” en bucle permanent des de temps immemorial e impossible de regenerar-se i adaptar-se en aquest segle XXI.

Rabha Hmmane
Rabha Hmmane
28.04.2022  ·  08:56

… i mentre ens distreuen, la nostra gestoría continua amb l’eficàcia acostumada.

.. i el pobre poble què, eh eh eh ?

Anna Linares
Anna Linares
28.04.2022  ·  09:08

Els catalans hem de tenir més paciència i prespectiva, l’estat espanyol cada vegada la fa més grossa i al final quan es destapi tot, ells mateixos ens ajudaran, sensa voler per aconseguir la independencia, malgrat els nostres polítics no hi ajudin gens.

Ferran Moreno
Ferran Moreno
28.04.2022  ·  09:14

Als espanyols ja els coneixem. Són capaços de qualsevol cosa per defensar la integritat del que ells consideren la seva nació. Però i nosaltres?
Nosaltres ens estimen més pensar i dir que són uns sapastres i que fan les coses de forma poc intel·ligent. Segurament és veritat, però tot i així, la realitat és que, de moment, ens van guanyant la partida. Per ser tan rucs no els hi va pas tan malament.

Per la nostra part, tenim uns partits i uns dirigents polítics als quals, malgrat totes les declaracions, protestes i tot el soroll que fan perquè veiem que estan indignats, els interessa mantenir tots els pactes amb ells ($$$) i col·laborar-hi com a les millors èpoques de CiU.

Quina barra! Ens aixequen la camisa tan com volen i encara els votarem perquè no guanyin els unionistes.

I amb aquests hem de fer la independència, ara quan els uns facin un congrés o els altres facin seure a taula el gobierno?

Em pregunto qui són més rucs, ells o nosaltres?

Eduard Serradell
Eduard Serradell
28.04.2022  ·  09:32

S’hi val tot contra els independentistes? Se’ls pot espiar com han fet ara. Es pot promoure/deixar fer un atemptat terrorista com van fer el 17A. Es pot empresonar sense proves com van fer amb els CDR. Es pot mentir com fan cada dia als seus mitjans de propaganda. Es pot matar directament com van fer amb els GAL.

La pregunta no és si poden fer el que sigui per a aturar l’independentisme basc o català. La pregunta és fins quan ens ho podem permetre.

Independència o mort.

Josep Ballarà
Josep Ballarà
28.04.2022  ·  09:39

Gràcies per aquest editorial.
Antològic.

Rafael Benavent
Rafael Benavent
28.04.2022  ·  09:55

Gràcies, Vicent!. Si no fores t’hauríem d’inventar. Reforçant els teus arguments: Mentre Espanya no ens concedesca nostra dret a l’autodeterminació, mai, però mai podrem ser amics.

Salvador Aregall
Salvador Aregall
28.04.2022  ·  10:02

Dèficit fiscal entre 18.000 i 20.000 milions d’euros cada any, el què suposa per cada català entre 2.400 i 2.600 euros l’any. Aquesta és la mare dels ous, com ho és el liti que hi ha al subsòl del Donbass a Ucraïna –mireu la Píndola de Jordi Goula avui- tan desitjat per la UE com per Putin. Catalunya suposa el 20% del PIB espanyol. L’Espanya que coneixem, sense Catalunya, no és viable, hauria de ser una altre cosa, potser hauria d’omplir la “espanya vaciada” potser haurien de començar a treballar tants i tants que ara parasiten el regne de la corrupció. No ho sé, però, com en Goula, les declaracions de Robles no em sorprenen i tinc clar que per mantenir el status quo optaran sempre, i a la desesperada, per la violència. Quants catalans no saben que l’estat els fot 2.400 euros, de la seva vida, del seu treball, a l’any? I quina qualitat de vida deixen de tenir?. Si fóssim capaços de fer entrar aquesta qüestió en els prop de dos milions de cervells que ho ignoren i que viuen tancats sota la closca patriòtica artificial que han muntat amb tants canals de TV espanyols, tot seria molt diferent i el què seria inviable, l’Espanya que coneixem.

Mercè Subirats
Mercè Subirats
28.04.2022  ·  10:04

Enhorabona per aquesta editorial.Molt didàctica!
M’encanta el nou disseny!

Alexandre Pallarès
Alexandre Pallarès
28.04.2022  ·  10:05

Sembla que l’Estat és una cosa i els ciutadans són una altra. Al final, el rumb de l’Estat el marquen els ciutadans, en la totalitat i en les nacions que el conformen. És elemental. Però Espanya és antic règim, i autoritari, es creu per sobre de la democràcia i de l’estat de dret.

Eduard Riu
Eduard Riu
28.04.2022  ·  10:18

Es veu ben clar que al govern dels “progressistes” no té la més mínima noció de com hauria de ser una resposta de natura democràtica, només saben d’atac i repressió. L’estat (govern inclòs) és ètnic i la seva virulència és ètnica, no hi ha dubte.

ENRIC MOLINS
ENRIC MOLINS
28.04.2022  ·  10:53

Quin repàs tant educat que li ha fet! Només puc que estar-hi molt d’acord i felicitar-lo. Genial.

Carles Viñals
Carles Viñals
28.04.2022  ·  11:06

La força i la determinació de servir-se’n és el que compta en política, més enllà de la raó i el dret. Totes les argumentacions esgrimides i les que poguem esgrimir en pro dels nostres drets, no afebliran la voluntat espanyola de domini sobre Catalunya ni ens aproparan un centímetre a la llibertat. La determinació espanyola d’arribar a tots els extrems per tal de conservar Catalunya, sumada a la renúncia catalana a qualsevol mena de sacrifici en pro del que diem voler, ha convertit la nostra vida en un permanent i patètic “memorial de greuges” i VW en el nostre “mur de les lamentacions.”

Perquè, desenganyi’s Sr. Partal; desenganyeu-vos, amics: La qüestió no és el que Espanya podria o hauria de fer, sinó el que els catalans ens determinem a fer com a poble; amb polítics, sense ells, i si calgués, contra ells. Això implica mostrar-nos disposats a acceptar el preu que els politics no volen pagar. I si no volem pagar-lo, si totes le nostres esperances les xifrem en la “conversió” dels nostres dominadors, llavors us demanaria que optéssiu per la mínima dignitat del silenci. És, de fa temps, la meva opció.

Francesc Boixadós
Francesc Boixadós
28.04.2022  ·  12:16

Editorial molt encertada d’en Vicenç Partal referent a “Què podia fer Espanya” Només afegiria una pregunta que Margarita Robles no va fer” Què podia fer l’Estat si volia condemnar Sí o Sí als catalans que volen la Independència si no espiar els advocats defensors per per saber d’antuvi la seva estrategia de defensa. Un cop afegit això, enviar-ho a la Ministra , President i a tot el Gobierno d’Espanya

Josep Roure
Josep Roure
28.04.2022  ·  12:26

Em trec el barret, també.

Josep Soler
Josep Soler
28.04.2022  ·  12:37

Tal com ho planteja el Vicent Partal es perfecte.
Fins diria que el ridícul de la Sra Ministra va ser espectacular (em sembla que es la primera vegada que un alt càrrec es mulla en el seu pensament i amb les seves intencions) i que en conseqüència hauria de pronosticar algunes esperances.
Fins diria que l’emprenyament d’ERC i de la part alíquota de JUNTS i de la CUP, va mes enllà de l’estètica acostumada i tot.
Però al final veure que els de BILDU s’aprofiten de l’avinentesa (com fan i farien els del PNB), veig que estem igual de sols que em estat sempre, en aquesta lluita per la nostra llibertat.
Superat l’escàndol (evidentment aquesta vegada internacional) per qüestió d’altres prioritats que es presentaran, aquí quedarem com sempre a mans dels mateixos, una mica plorant per les cantonades i pensant que potser si que les coses canviaran algun dia, a desgrat de contemplar-les des del sofà de casa, com fem sempre.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
28.04.2022  ·  12:44

Tant la sra Robles com el govern que representa tenen molta barra. Ells podien haver fet moltes coses com molt bé explica el Sr Partal el que passa crec que no ja voluntat per solucionar un problema politic

Guiomar Amell
Guiomar Amell
28.04.2022  ·  12:50

És evident que aixó és el que faria un Estat democràtic, però quan tindrem clar que l’Estat Espanyol no és democràtic? Tot el que ha esdevingut desprès de la suada Transició, per part del Deep State ha sigut regressiu democràticament, pura comèdia envers l’ exterior i mantenir el “mando en plaza” a l’ interior. L’Estat de Comunitats Autónomes pura comèdia! No existeix. I el “sonsonete” de complir la llei, només regeix per als seus adversaris, que som nosaltres els catalans. Doncs Hitler també va utilitzar les lleis per armar els seus crims contra la Humanitat . No badem!!!

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
28.04.2022  ·  13:06

Castella va inventar una autèntica de presó de pobles i li va posar el nom artificial d ‘España’.
Un nom que deriva però no té res a veure amb la Hispània romana.
(Fa cent-vuitanta anys els reis tenien el títol de ‘Reyes de las Españas’ i no pas d’España perquè no existia).

Etiòpia, Sud-Africa, Suècia, França o Sudan podien seguir existint sense les seves colònies.
Espanya deixaria de ser Espanya sense el Països Catalans i esdevindria una nació insignificant.
Robles té tota la raó. TOTA LA RAÓ !

Que siguem tant imprescindibles per a ells ens ha de fer pensar que no som conscients de la força que tenim -podríem tenir amb uns altres politics decents- i sense un país espanyol paràsit que absorbeix des de fa tres-cents cinquanta anys tot el millor (material i moral) tant de la nostra Terra com dels nostres conciutadans i avantpassats de Catalunya.

Fins i tot ens succiona la nostra llengua mil·lenària fent-la desaparèixer perquè és un perill per a cohesió del paràsit espanyol.

Mantenir Catalunya violada és qüestió de supervivència de les classes extractives del regne.

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
28.04.2022  ·  13:16

Magnífic resum. Però fer això pressuposa tenir un tarannà democràtic i no el d’un estat autoritari desigual i supremacista, on el dogma unitarista preval sobre els drets fonamentals i el respecte a la voluntat dels pobles lliurement expressada. D’això la Castella disfressada d’Espanya no té cap tradició. Més bé manté la línia de Sèrbia i Rússia, per ficar dos exemples propers que castiguen Europa.

NIL MALET
NIL MALET
28.04.2022  ·  13:53

El nou format no sem adapta correctament a l’amplitud de la pantalla del mòbil.

Suposo que l’anireu afinant…
Salut!

Jordi Casanellas
Jordi Casanellas
28.04.2022  ·  13:59

M’agrada el nou format. Però hi ha problemes amb el processador de textos.
Què vols que et digui. Si els processos que enumeres de Sudan, Etiòpia o Namíbia (de la qual només conec en Nixau, protagonista de la pel·licula ‘Los dioses deben estar locos (1)’ del director Jamie Uys (gran pel·lícula!), m’han de fer viure en les condicions en que viuen els subsaharians a Catalunya, doncs…….’virgencita que me quede como estoy’. Per favor!
Dels processos que França va tirar endavant a Djibouti o ara a Nova Caledònia (dius 3 referèndums), doncs podien ser 50. Els tenen tots guanyats. Jo sempre dic ‘qué bien se jode con una buena polla’……Doncs això…I,si no, França sempre te l’opció de fer com va fer amb el Raimbow Warrior de Green Peace a Nova Zelanda, que protestava per les proves atòmiques als atolons de l’Oceà Pacífic. El va enfonsar. No s’està d’hòsties, França!. És un estat ‘comme il faut’. Per favor!. De la Gran Bretanya, ja se sap, un cop va perdre la India, tant li fotia tot…..si estaven a la Commonwelth. Dels altres exemples, m’allargaria massa, i he d’acabar el dinar.
En definitiva, Espanya és l’estat més antic d’Europa i França ha après d’ella. I, ara, Espanya, es comporta més civilitzadament que França. Durant tot el Procés no va haver-hi cap mort. A França, amb les manifestacions de les ‘armilles grogues’, 14 morts.( 0-14 ) I han votat el Macron…..!!!!! El mateix que ha portat la guerra a Europa….
Tot el que ha permès la Robles, és legal. Estic segur, si, que a la proto-República catalana s’està fent. I a França, i a Alemanya, i…….a tot arreu.
Salut

teresa labourdette
teresa labourdette
28.04.2022  ·  14:16

Gràcies Vicent. Una editorial magistral. Ara bé els de Bildu són una altra misèria.
Molt bé la nova compaginació de Vilaweb.

Francesc Puertolas
Francesc Puertolas
28.04.2022  ·  14:24

Admirat Vicent Partal: no voldríeu pas encapçalar la llista cívica que ha d’escombrar els partits autonomistes? No hi ha gaires receptes per recuperar la il.lusió, però aquesta en seria una. Excel.lent editorial!

Carles Ortiz
Carles Ortiz
28.04.2022  ·  14:28

No, la ministra Robles o el govern d’Espanya, no podia fer res més que el que han fet, el seu gran “Complex de Superioritat” els hi ho impediex

Agustí Delgado
Agustí Delgado
28.04.2022  ·  15:05

Totalment d’acord amb la Mercè Duran. Ells faran fins a on els deixin fer, però què faran els d’aquí, o què no faran i haurien de fer. That’s the real problem.

Oriol Martí
Oriol Martí
28.04.2022  ·  15:12

Moltíssimes gràcies, Vicent !!

La millor definició de España es aquella que diu que “España es una cosa que se encoge con el tiempo”.

I moltes gràcies pels teus darrers excel.lents editorials.
Oriol Martí

Antoni Cerdà
Antoni Cerdà
28.04.2022  ·  16:11

Tenen dins el seu cervell el “todo por la patria”, la crosta dels 40 anys de franquisme. Impossible la reforma o reformes, només la ruptura no realitzada quan tocava, és la solució.

Roser Caminals
Roser Caminals
28.04.2022  ·  16:22

És difícil esbrinar on s’acaba el cinisme i on comença l’estupidesa de la resposta.

Josep Castellsagué
Josep Castellsagué
28.04.2022  ·  16:27

“I, tanmateix, al final no els servirà, tampoc.”

Ho dubto. Tenen l’ajuda de la gran majoria dels polítics d’aquí. Aquests senyors i senyores tan íntegres… i autoanomenats independentistes.

Rosa Bernadó
Rosa Bernadó
28.04.2022  ·  17:16

Potser si fossin més inteligents a Castella i fessin números, al final veurien que perden calers, amb tan gasto controlan i espian als catalans.

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
28.04.2022  ·  18:58

La ministra ha fet el que ha fet i ha dit el que ha dit perquè sap, fefaentment, que els catalans pseudo-independentistes i els catalans independentistes mai sobrepassaran la frontera de la “performance”, de l’espectacle estètic.

La raó?

Els pot la butxaca.

A més, quan els sorgeix un de veritat (per exemple, en Xirinacs), els mateixos ho tanquen en el bagul de les curiositats.

Això fa que l’Estat Espanyol no us pren de debò i us espia amb Pegasus perquè “sarna con gusto, no pica”.

Rafael Artigas
Rafael Artigas
28.04.2022  ·  19:08

Ñ te un problema. Els hàbits democràtics s’han d’interioritzar. Els ñols son mes de façanes i reformes que no pas de canvis en profunditat. Ja s’ho faran. Marxem!
Felicitats a Vilaweb per la nova imatge, clara, agradable i moderna. Els continguts, com sempre, analitzen i expliquen el que passa al món, en català i des d’un punt de vista nacional. Llarga vida a VilaWeb, als subscriptors i als lecors.

Jose Estela
Jose Estela
28.04.2022  ·  20:01

Arribara un moment que els surtirá el tret per la culata i no restarà res de l’imperi español.

Jordi Dalmau
Jordi Dalmau
28.04.2022  ·  20:42

Moltes gràcies,

Josep Blanch
Josep Blanch
28.04.2022  ·  21:08

Em pregunto si el #1O enlloc de treure un ull a una persona, hagués sigut al contrari, que hagués passa’t al Ciutadà? 20 anys de Clausura amb pa i aigua ? Sempre els q van armats reben Medallas ! I una missa

Jesús Albiol
Jesús Albiol
29.04.2022  ·  00:06

Perfecte Vicent, un editorial ilustratiu de què hagués pogut fer l’Estat al 2017. En resum, comportar-se democràticament.

José de
José de
29.04.2022  ·  00:20

Hay un dicho muy extendido internacional que dice:
“España es diferente”
En mi opinión, no lo inventó nadie, surgió, fuera de España.
Denota benevolencia o bondad porque no puede cambiar; se ha fundido a sí misma.
Si así es y esa “bondad” a España persiste. Es lo peor tanto para España como para Catalunya. También para la Unión Europea.
La solución la tiene Europa. España con su comportamiento poco democrático y sus Tribunales, caso de fracaso, por lógica, España se funde.
Solucionarlo no es fácil para Europa. Pero para España es imposible.
Creo que Catalunya tiene posibilidad de subsistir. Pero España sin Catalunya no.
España ha complicado su propio problema.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies