Per a canviar les coses, al PSOE ni aigua; mai

  • L'aprovació de la reforma de la llei de llibertat sexual, amb els vots del PSOE, del PP i Ciutadans i l'abstenció de Vox torna a posar en relleu l'amoralitat dels socialistes espanyols

Vicent Partal
07.03.2023 - 21:40
Actualització: 07.03.2023 - 21:47
VilaWeb
Irene Montero, durant la sessió d'ahir al congrés espanyol (fotografia: EFE).

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Doncs hem arribat al cap del carrer. El PSOE va votar ahir a les corts espanyoles la reforma de la llei de llibertat sexual –del “sí és sí”–, tot sumant els vots dels seus diputats als dels diputats del PP, de Ciutadans i comptant amb l’abstenció de Vox. I això no els va fer oix ni va originar cap gest visible de rebel·lió en les files socialistes. I van votar, a més, en contra dels seus socis de govern d’Unides-Podem i de bona part d’això que en diuen eufemísticament el bloc de la investidura –és a dir, el bloc d’aquells partits sense personalitat que votarien qualsevol cosa als socialistes espanyols. L’espectacle és difícil de superar i seria increïble vist tan sols un mes enrere. Heus ací els socis de la coalició de govern espanyola enfrontats entre ells com gossos, votant-se en contra en una de les lleis més importants de la legislatura, i Pedro Sánchez abraçant-se a la dreta extrema per guanyar la votació. Quin retrat més sublim. Quina imatge més nítida del personatge. Quina lliçó a aprendre’n.

L’ambigüitat del PSOE, aquesta capacitat que té de ser el puntal més ferm i decisiu del règim i alhora d’aparentar que no en forma part, ha estat i és encara el parany essencial de la transició, el que ha permès de mantenir l’engany a què hem estat sotmesos com a societat aquests darrers decennis. Durant tot aquest temps els socialistes espanyols han sabut crear un clima perenne d’emergència democràtica que els ha permès no solament de dissimular les seues vergonyes, corruptes o autoritàries, robatoris o assassinats, sinó de situar-se en la posició de deslegitimar qualsevol força política quan li convé i com li convé, exercint un prepotent assetjament intel·lectual contra el qual poca gent es rebel·la. Però el pas que féu ahir té conseqüències importants. Evidentment, amb la barra que gasta, encara veureu el PSOE parlar de la necessitat que a les eleccions espanyoles vinents el voteu per evitar l’arribada del feixisme al govern i de la necessitat de fer un cordó sanitari a Vox i, per extensió, al PP. Però serà una posició ben poc creïble i difícil de defensar en vista d’això que votaren ahir.

El PSOE ha estat tradicionalment i és encara avui el partit que sosté l’estat. Aquell partito dello stato que Ernesto Galli dibuixava tan bé en el cas italià al magnífic llibre Il Paese dei Transformismi. És el partit que sosté aquest estat concret on ens ha tocat de malviure. Si el PSOE en fos contrari, la dreta franquista espanyola no tindria ni una sola oportunitat de fer-lo funcionar tota sola. I és per aquesta que, de manera sistemàtica, una vegada i una altra, el PSOE sempre ha pactat amb el PP –i ara també amb Vox i Ciutadans– quan ha convingut apuntalar el sistema. Quan ha calgut taponar qualsevol via de subversió. I això alhora que, amb una habilitat que reconec que és extraordinària, ha estat capaç d’impressionar els partits d’esquerra, tant si són d’abast espanyol com, més habitualment encara, de les nacions perifèriques, arrossegant-los cap a un seguidisme acrític de la seua política, limitant-los al paper de mera comparsa.

Per això la barra dels socialistes és impressionant, però esborrona encara més la dependència de l’esquerra espanyola i catalana, incapaç de desempallegar-se de la seua fascinació pels socialistes i de fer un pas endavant tota sola, sempre empetitida i sempre servil.

I no és que no n’hagen tingut l’ocasió. Hi va haver un moment, el 2015, quan el PSOE de Pedro Sánchez tenia 90 diputats a Madrid i Podem va sorprendre tothom aconseguint-ne 69, que semblava que s’acabaria d’una vegada aquesta farsa de considerar els socialistes el partit que representa l’esquerra. I que finalment es podria obrir pas a la regeneració democràtica que el PSOE ha obturat de la transició ençà. Va ser també l’any que el PSC es va reduir a la mínima expressió al Parlament de Catalunya, amb 16 escons contra els 25 de Ciutadans i els 62 de Junts pel Sí. I l’any en què els nacionalistes valencians van arribar més a prop de superar-los a les Corts –19 escons de Compromís contra 23 del PSOE. Al parlament basc la situació era encara pitjor: el PSOE era la quarta força amb 9 escons, darrere el PNB, EH Bildu i Podem. Mai en la història de la transició política el PSOE no havia estat tan a punt de caure. Els indignats i el moviment democràtic per la independència de Catalunya coincidien a denunciar el paper dels socialistes com a pilar fonamental del postfranquisme i aquella denúncia feia efecte.

Però el cas és que, en el moment que tocava, quan calia rematar, ningú no va ser capaç de mantenir el cap clar i, aclaparats per la majestuosa tramoia madrilenya i per la por del què diran, tots van votar per foragitar Rajoy del govern i van posar-hi Sánchez, com si això salvàs res. La conseqüència d’aquell error monumental és que ací teniu avui els socialistes, manant com uns senyors, menjant-se els vots de tothom i votant de bracet de Vox, sense gens ni mica de vergonya, contra una llei feminista.

Els monumentals i imperdonables errors de Podem, d’Esquerra Republicana, de Bildu, de Junts i de Compromís, i més, la seua manera d’alimentar els socialistes i engreixar-los ara en aquesta institució ara en aquella altra, ha tingut com a resultat tornar a posar el PSOE en el centre de la sala de ball. I, com era d’esperar, el PSOE, com ha fet sempre, ara balla la dansa que vol i amb qui vol, rient-se i foten-se dels seus teòrics aliats i amics. La lliçó a aprendre (i a veure si l’aprenem ja, d’una vegada)? Al PSOE ni aigua. Mai. En cap institució. A cap nivell. En cap territori. Ni per cap raó. Si és que de debò volem fer alguna cosa.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
07.03.2023  ·  22:02

Els socialistes no han sigut mai de fiar. Mai. Des de molt abans d’allò de “la casa común de la izquierda”. I els que els sostenen, tampoc. Clar i ras.

Xavier Clèries
Xavier Clèries
07.03.2023  ·  22:09

Sovint em pregunto si de debò volem canviar res. A l’hora de la veritat, ens fa por perdre les engrunes que ens deixen menjar. Por a la llibertat, en deia Erich Fromm.

Pere Fornells
Pere Fornells
07.03.2023  ·  22:21

Lo de les esquerres amb els socialistes és com allò de tornar una vegada i una altra amb el maltractador, esperant que finalment canviarà. Evidentment, el psicòpata no canvia mai, sempre hi torna, repetint i reforçant el lligam, el maltracte i el trauma

Josep Sendra
Josep Sendra
07.03.2023  ·  22:22

I ERC i el PDCAT i Compromís donant vots al PSOE a tutiplen!!!

Sara Marcé
Sara Marcé
07.03.2023  ·  22:24

Sublim, l’article d’en Partal!!!

Jordi Masachs
Jordi Masachs
07.03.2023  ·  22:29

Només vull recordar que el PSOE ja va participar en les institucions creades per Primo de Rivera, com el Consell d’Estat (que encara existeix). Farà uns cent anys. Sense escrúpols.

Victor Serra
Victor Serra
07.03.2023  ·  22:39

D’acord són vomitius, no s’hi hauria de pactar mai, no són de fiar. Però els resultats electorals són els que són .Quin seria l’escenari si no es pactés ? Una gran coalició PSOE-PP ? Anar repetint eleccions fins que guanyi l’extrema dreta ? Que quedi clar que m’agradaria molt que el PSC i el PSOE es quedéssin en la mínima expressió, però per això han de canviar molt les coses tant a Espanya com a Catalunya.

Carles Serra
Carles Serra
07.03.2023  ·  22:40

Ostres Vicent, increïble la teva denuncia/editorial; com tantes i tantes vegades he fet esment amb els meus comentaris la complicitat d’ER+Compromís+Més Mallorca i ja que dir això de Bildu, col.laborant i apalancant aquesta colla d’assassints i franquistes que és el PSO€, com he tingut que “suportat” les crítiques dels seus adoradors.
Gràcies Vicent per tanta claredat, però sobretot valentia, amb una societat que el cinisme i la hipocresia són els seus valors; ja em diràs Vicent els que voten aquest partits i sobretot la sucursal del PSO€ de la colònia catalana.

Josep Castelltort
Josep Castelltort
07.03.2023  ·  22:51

El PSOE no necessita seduir. Es un sistema polític corrupte i el que fa el PSOE és obrir la porta a participar-hi. Sota el seu control.
Si no hi entres, et passarà de tot. Si hi entres està ben pagat.

Martí Millanes
Martí Millanes
07.03.2023  ·  22:51

Amic Vicent, res a afegir! El PSOE, amb la crossa del PSC, mai ha sigut de fiar. I així ens va. Nosaltres, sempre amb el lliri a la mà. I de la Independència se’n recorda algú? Allà uns polítics cínics, i aquí una colla d’ineptes. Això és el que ens ha queda’t d’un dia gloriós que vam viure un ja llunyà 1 d’octubre. Tot trist, molt trist!

Josep m Uribe-echevarria
Josep m Uribe-echevarria
07.03.2023  ·  22:53

Víctor Serra: A veure si n’aprenem ja,d’una punyetera vegada,AL PSOE NI AIGUA.Mai. En cap institució.A cap nivell.En cap territori.Ni per cap raó.

Joan Rius
Joan Rius
07.03.2023  ·  22:57

Els de Podemos i confluències ja estan acostumats a empassar-se la dignitat. Fins i tot, justifiquen les seves incoherències internes dient que el seu consentiment recalcitrant als capricis dels socialistes “va con el cargo”, cosa que subscriuen els partits servils de la perifèria. Allò que fot més, és que estan fent servir el meu vot per dissimular la fília amb el règim del 78.

Joan Benavent
Joan Benavent
07.03.2023  ·  22:58

A mi no em sorpren pas res del que faci aquest partit. Ni tampoc del que digui o faci erc i junts. Ni compromís, ni podem. Tots plegats són un munt de merda, un cagalló.

Lluí Mor
Lluí Mor
07.03.2023  ·  23:00

Aquests partidets d’esquerres viuen amb completa simbiosis amb els sociates, els uns alimenten als altres, prou bé que ho saben el que s’ha de fer per no perdre la mamella.
I del que no en dubten gens és que la societat espanyola és politica i socialment ignorant i que així serà. Només cal veure com a França hi ha manifestacions generals per aprovar la jubilacio als 64 anys. Aquí ja la tenim als 67 i parlen de allargar-ho dos anys més i ningú diu res.
Contra la ignorancia, encarà no hi ha cap vacuna.

Pauli Morer
Pauli Morer
07.03.2023  ·  23:06

Que la llei del “només si es si” es un bunyol es de domini públic, el que sobta es la tossuderia de UP en reconèixer-ho, de totes maneres trobo mes immoral que es mantingui TOTA la legislació repressiva del PP aprovada des de l’any 2.000, el de la majoria absoluta, fins ara i que no ha estat derogada pel PSOE, ni el d’en Sanchez ni del Rodriguez Zapatero.

joan rovira
joan rovira
07.03.2023  ·  23:24

Sr. director, cap novetat, que cada generació d’espanyols vulgui fer realitat una quimera. El que resulta inversemblant és que els que no són perseverin a no ser que menteixin.

Llavors, som davant d’un engany persistent per uns quants que traslladen a una societat còmplice o passiva el fantasma forà per estipendis de manera habitual. No troba?

jaume vall
jaume vall
07.03.2023  ·  23:35

Si els socialistes són amorals, què són els seus socis de govern, a Madrid, i els seus llepa a Barcelona ?

Jaume Riu
Jaume Riu
07.03.2023  ·  23:45

ARA SÍ
Fa molts anys, més de quaranta-cinc, que ja vam veure com la funció principal del PSOE consistia a apuntalar la monarquia instaurada pel dictador, però ens vam equivocar. No és així.
Fa unes setmanes ja explicàvem aquí mateix com Franco va triar al jove advocat andalús Felipe González per portar a terme els seus plans, i el gener de 1968 el va enviar a París, ben protegit per la policia espanyola, per participar (sic) al congrés dels socialistes europeus a Suresnes, on va conèixer un François Mitterrand i un Helmut Kohl que provablement estaven ben contents dels plans de Franco que consistien a deixar-ho tot lligat i ben lligat en la transició a la democràcia (sic), i portar ben aviat els socialistes al poder “només” per apuntalar la monarquia.
Tots aquests anys hem mantingut aquesta anàlisi equivocada, perquè no era pas aquest el paper que ha representat el PSOE, sinó a l’inrevés.
Per mantenir el poder tants anys, la dictadura de Franco necessitava la complicitat d’una institució històrica i consagrada com l’Església Catòlica i el concordat amb la Santa Seu, que apuntalava el règim franquista.
Amb una estratègia idèntica, per mantenir el poder dels socialistes tants anys, necessitaven la complicitat d’una institució històrica i consagrada com la monarquia i la casa reial per apuntalar al PSOE, i no a l’inrevés.
Ara ja ho pot veure tothom. El règim del PSOE té sempre el poder, i la monarquia només serveix per apuntalar el règim del 78, ara sí.

VICENÇ RICO
VICENÇ RICO
07.03.2023  ·  23:57

El PSOE blanqueja el feixisme espanyol a ulls de la comunitat internacional. Totalment d’acord amb el titol de l’article, ni aigua. Si torna a governar la dreta, amb ajuda de la ultradreta, despres del que el mon sencer ara ja sap el que es espanya, poden haver-hi notables consequencies i posibles oportunitats per posar ordre a aquest estat injust, enderrerit i gens democratic.

Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
08.03.2023  ·  00:06

D’acord amb la valoració del paper històric, gatopardià, del PSOE. Amb tot, el pa, l’aigua, el sostre i l’abric no s’han de negar a ningú. Ara, cobert això, s’ha de fer política, s’ha de practicar l’art del possible. Que el nivell general sigui baix fa que el possible també ho sigui. És una qüestió de l’ecosistema desèrtic en el qual sobrevivim.

Jesús Albiol
Jesús Albiol
08.03.2023  ·  00:24

Són 155 les raons que defineixen l’amoralitat del PSOE.

Ramon Isern
Ramon Isern
08.03.2023  ·  00:44

La única persona que ha dit al PSOE ni aigua (com demanes) és la Laura Borràs. I l’han destrossada. Li han fet un “serpico” en tota regla. Recordes la pel·lícula Vicent? Menys queixar-nos i més defensar la gent que s’ho val. Al final Partal fas com tots, un discurs tan abrandat com buit de contingut, que no porta a res. Algun dia denunciarà el que li estan fent a la Borràs? Tant els de fora que tant crítiques, com sobretot els de dins, que sembla que ni ho veus ni ho vulguis veure.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
08.03.2023  ·  00:53

Sí, Vicent: el PsoE és la gran decepció i la gran traició als demòcrates espanyols, inclosos els catalans, si bé a Catalunya l’engany majúscul ha sigut del Psc. El gran “timo” del postfranquisme! De fet els socialistes tenien a la mà poder convertir España en un país occidental homologable, en un democràcia sense adjectius. I per covardia, per interessos corruptes i per ruqueria no ho han fet. Pesi a tenir el recolzamnet de molta gent que hi varem confiar. Qui més i qui menys sabiem i/o intuiem què farien els postfranquistes del PP i derivats, i en efecte ho han fet: fer un nou franquisme amb altres formes i decorats! Però el PsoE era la gran i única esperança dels demòcrates, descartat el PCE i derivats (PSUC) per la desconfiança d’una gran majoria cap a una ideologia autoritària fortament marcada per l’estalinisme, que encara arrosseguen, de fet (UP).

Però no vàrem comptar amb el soterrat traspàs de quadres i tarannas de molts ciutadans fortament influits per dècades de falangisme, a les files del “socialisme” del PsoE. Així es pot comprendre una sèrie de personatjes característics dels “socialistes”: des de Guerra a Lamban i Sánchez, passant per Felipe González, Bono, Rodriguez Ibarra i “tutti quanti”…que configuren un Partit essencialment Espanyol, molt més que socialista i obrer, i que estan agraits i satisfets de que els deixin governar de tant en tant (dintre de l’ordre franquista, és clar) i poguer lluir un cert poder i recollir les engrunes de la corrupció neo-franquista per acumular petites riqueses, que fan riure als poderosos i rics de debó.

I aquest és el panorama actual. Naturalment el socialistes varen procurar ocupar els petits poders derivats de l’autonomisme present, per cert, ben anticonstitucional de fet, amb l’excepció de Catalunya i Euskadi on els nacionalismes aviat varen pactar amb el neo-franquisme.

Cal que ens prepatrem per la propera instal·lació del neo-franquisme desacomplexat de PP-Vox al gobierno,a amb qui les dites “esquerres” d’aqui i d’allà acabaran pactant….

Núria Castells
Núria Castells
08.03.2023  ·  02:04

El poble potser sí que va ser, i en part encara és, enganyat per un PSOE/PSC que fa d’esquerra. Però els polítics, no!
Perquè és impossible que qualsevol individu dedicat a la política no vegi la realitat, amb poc temps de ser dins del “cotarro”.

Vull dir, Vicent, que això que titlles de “fascinació” de les esquerres perifèriques ha de tenir un altre nom.
Potser “fascinació… pel poder”. No pas pel caràcter “progressista” del PSOE sinó pel poder del PSOE… que ells podran ensumar una mica si s’hi arreceren.

El PSOE és l’altra cara del PP. L’enganyifa perquè el votant cregui que no vota la dreta. Que hi ha una altra opció.
I, això, un polític no s’ho empassa. Ells es coneixen tots. La informació circula…

Els partits catalans, doncs, no és que estiguin obnubilats; és que tenen una entesa.
Ser autonomista consisteix en això: prometre als teus votants que treballaràs per Catalunya, que negociaràs amb “Madrit” -sabent que mai no obtindràs res rellevant!- i tornar a la colònia, plorant molt fort i cridant que “Ens han tornat a enganyar”.
Si cola, cola.
Si cal, passen per ineptes màxims als ulls dels seus votants. ERC és l’exemple més recent.
El cas és desplaçar tota la frustració cap a Ñ i que els tornin a votar perquè estan “tan indignats” com els votants.
I qui dia passa, any empeny.

Ñ és el cortijo d’uns centenars de famílies, des de fa segles. I volen que segueixi igual.
Per aconseguir-ho, el PSOE és un actor imprescindible. I TOTS els polítics, d’allà i d’aquí, ho saben.

En resum: al PSOE, ni sigua… I als col•laboradors, tampoc.
Fem FOC NOU.
Pitjor que el que tenim, no serà.

Francesc Rosés
Francesc Rosés
08.03.2023  ·  04:42

Si no han après la lliçó a hores d’ara, no l’aprendran. Aquest és el pa que s’hi dóna. Trist, tot plegat.

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
08.03.2023  ·  05:01

Si encara dubtem que el PPSOE és la mateixa porqueria, és que la nostra discapacitat és greu. I lo terrible és comprovar com el poble espanyol els hi ofereix el 80 % del vot.

Agustí Delgado
Agustí Delgado
08.03.2023  ·  06:58

Ahir mateix, el PSOE, per boca de Marlaska, justificava l’espionatge massiu i tot el que calgui “per prevenir actes delictius”. Això és per a ells allò que qüestioni seriosament el seu monarquisme: un delicte, igual que a les dictadures.
A la Núria Castells: Espanya no és actualment el cortijo d’uns centenars de famílies de sempre (i ho dic perquè vinc d’allà i ho conec). Precisament l’èxit d’un partit com el PSOE és haver aconseguit enlairar com a nous rics centenars de noves famílies que es disputen amb les antigues famílies el mateix poder.

Ismael Piñas
Ismael Piñas
08.03.2023  ·  07:22

Josep Castelltort.
Brillant, clar i contundent el teu breu anàlisi.

JOAN TORRECILLAS
JOAN TORRECILLAS
08.03.2023  ·  07:47

El comentari del Sr. Víctor Serra, típic català, poruc: o ves!!! I si!! No fos cas que!!!
Diria que Catalunya amb els socialistes sempre ha anat a pitjor.
Alguna dubtava i no sabia el que farien els socialistes???
De veritat que tenim tants polítics ineptes e inútils, al cap d’amunt que no han estat capaços de veure el que son els sociates.
Que no han llegit l’ història???
Que és deixi entabanar en Rufian, pasa!! Però i tota la resta????
I prepareu-vos que el proper gestor en cap de la gestoria/Generalitat serà un sociata, sense solta ni volta, ni esma, ni empenta, que farà gran el seu predecessor .
Potser si, que és el que ens mereixem.
Asun

Mercè Duran
Mercè Duran
08.03.2023  ·  08:03

Si, si, tota la raó, però guanyen eleccions, a Catalunya primera força, així que no cal fer tants escarafalls.

Bonaventura Casanova
Bonaventura Casanova
08.03.2023  ·  08:10

Mentre no comprenguem la vella faula del ruc, el garrot i la zafanoria, romandrem sotmesos. És molt senzill, el PSOE és la zafanoria, la dreta el garrot, i els catalans el ruc. I l’amo (aquells que de veritat tenen el poder a Espanya; les 100 families, l’exercit, la judicatura i l’esglèsis) fa servir la zafanoria o el garrot segons li convé.

FERRAN FUERTES
FERRAN FUERTES
08.03.2023  ·  08:18

Dos apunts q poden justificar aquest constant enlairament d’aquest partit, el PSOE, del régim del 78: bona part de la premsa li balla al costat i la gent, quan no sap q votar (per desengany de noves forçes politiques, com ara Podemites i Ciutadans), els vota a ells: els hi perdonen tot, els veuen con el mal menor: sino voto PSOE no sé a qui votar ( si no vas vienen ellos).

Antoni Morros
Antoni Morros
08.03.2023  ·  08:52

A l’editorial d’avui no hi falta ni hi sobra ni una coma. Genial i cert!!!

Pep Agulló
Pep Agulló
08.03.2023  ·  08:55

AQUEST LÍDER DEL PSOE QUE TAN BÉ DEFINEIX EL PARTIT…

Aquest Sánchez fet a imatge dels bufons, nans i bergants de la història de la Cort espanyola, que han sigut confidents del rei de torn, i que es mouen com les anguiles per aquests règims autoritaris, blanquejant la bestialitat antidemocràtica, ara és un personatge ben plantat que es passeja per Europa amb aquesta demagògia insultant, i li riuen les gràcies, la Von der Leyen, en Macron, en Zelensky que, el pobre, fins i tot, se’l pren seriosament, etc…

Per l'”esquerra espanyola-catalana” tot el que toca aquest personatge ho converteix, no pas en or, ca, com en rei Mides, sinó en democràtic, fins i tot els acords amb el PP, Ciudadanos i VOX.

La lluita contra l’endimoniat independentisme, atiant els togats de la justícia-bruta i signant un 155 contra Catalunya, ho ven als súbdits espanyols com un acte democràtic…

A aquest senyor, ni aigua, perquè està obrint la porta al feixisme en aquest procés d’osmosi on s’intercanvien les frases democràtiques amables d’aquest cínic amoral, amb la penetració de lleis feixistes, en nom de la democràcia.

Albert Ventura
Albert Ventura
08.03.2023  ·  09:00

A veure si aprenem que las Cortes no son un parlament sino una reunio de la Cosa Nostra. I el que es desvii es lleva amb un cap de cavall tallat al llit.

Lluís Paloma
Lluís Paloma
08.03.2023  ·  09:22

El tema és qui queda per votar. Diria que només partits d’extrema dreta. Això no ho arregla ningú. Un altre tema és que la “llei de llibertat sexual” no m’entusiasma. Algú al règim va decidir fa temps que recolzar el feminisme més extremista li serviria per a produir la contrarevolució sexual, i se n’ha sortit. T’ho diu un que no ha tingut parella en sa vida i que és conscient que no en podrà tenir mai. I sí, l’article d’ahir a Vilaweb sobre el tema és encertat, excepte perquè no ens recull a tots.

teresa nebot
teresa nebot
08.03.2023  ·  09:35

Enhorabuena Vicent y sobre todo GRACIAS . Tus editoriales de puro periodismo ,no dejan espacio para ninguna duda. Me. gustaría encontrar políticos que fueran tan claros y ante todo VERACES.
Salvar la monarquia es el objetivo del PSOE ,lo de la unidad es más secundario. Y para ello todo es válido ,hasta castigar al campechano mandándolo a Abu Dabi como quieren en Zarzuela. Puro teatro.
Ojalá el ciudadano decida pensar un poco después de recibir o buscar información de la realidad . Esta editorial sería necesaria.

Jordi Torres
Jordi Torres
08.03.2023  ·  09:38

Totalment d’acord en l’anàlisi que fas, Vicent, del paper protagonista del PSOE en el manteniment del sistema repressiu espanyol. Sense un partit d’esquerres “homologable” als d’Europa, la transició no hauria pogut culminar satisfactòriament. Mort el dictador, els franquistes van utilitzar l’ascendent que el PSOE tenia sobre la classe treballadora per controlar el risc d’una revolta real que, aquesta sí, els hi podria haver desmuntat la guingueta. També el van usar de plafó publicitari orientat al Nord per evitar l’aïllament internacional d’Espanya. De què serveix haver-te enriquit a mans plenes amb la dictadura si després no et pots comprar un Mercedes o no tens passaport europeu? El PSOE garantia el millor dels dos mons: Canalitzava la lluita obrera cap a causes innòcues i, al mateix temps, assegurava el llegat franquista. Només van haver de canviar algunes etiquetes (TOP per Audiència Nacional, per exemple) i reciclar als fatxes amb més poder a la política com a “demòcrates de tota la vida” o amagar-los dins dels consells d’administració de les grans empreses com Endesa, La Caixa o Telefònica. Tots van quedar ben arregladets.

Pel que fa a l’abast d’aquesta reforma legal del PSOE, no el tinc clar, però sabent que Vox s’ha abstingut i el PP l’ha votada, en principi hauríem de pensar que no pot ser res de bo. Ara bé, també hem de donar per descomptat que el PP i Vox faran el que calgui per debilitar la coalició de govern, fins i tot votar una reforma que no els agrada. És el que sempre fa la ultradreta: Atacar els partits de govern sense cap límit ètic. Finalment, no sembla que Podemos hagi fet una bona feina amb aquesta llei del “Sí és sí”. Pel que he llegit està tant mal girbada que ha permès la sortida al carrer de desenes de violadors, que s’han acollit a la nova llei per revisar les seves penes a la baixa.

I aquí volia arribar, Vicent, i perdoneu l’extensió del comentari, però és que criticar al nostre benvolgut director no és feina fàcil. Partint d’una escenificació com qualsevol altra de la política espanyola, basteixes una crítica abrandadíssima al PSOE que acabes duent al terreny de la seva responsabilitat en la situació catalana, però oblides (o omets, amb una elegant el·lipsi) la crítica a Podemos. De què parlem, llavors, de politiqueria espanyolista o de la llibertat de Catalunya? La política espanyola és una esbroncada i una mentida continuada en el temps, pur espectacle i cinisme al seu màxim nivell. Que jo sàpiga, Podemos ni tan sols s’ha plantejat trencar el seu govern amb el PSOE. Si tan greu fos el tema de la reforma ho haurien d’haver fet, ni que fos amb la boca petita. Però si parlem de la responsabilitat de les esquerres espanyoles en l’opressió dels països catalans, la distinció que fas entre PSOE i Podemos per a mi és sobrera. No recordem ja que Pablo Iglesias en comptes de fer costat a la nostra lluita democràtica ens acusava de despertar el feixisme? O que na Jéssica Albiach, com a integrant d’uns dels partits de la galàxia podemita, va ajudar a reprimir els seus companys del Parlament, exhibint orgullosa el seu “No” durant una votació crucial? O com trepitja la nostra llengua la sempre oportuna alcaldessa de Barcelona, que “habla en español porque así nos entendemos todos”?

Al PSOE ni aigua i a Podemos tampoc. Igual que anivelles la crítica pel cantó independentista posant a tothom al mateix sac, tot i els diferents graus de col·laboracionisme amb Espanya, també hauries d’anivellar la crítica pel costat espanyol. Pel que fa a la llibertat dels catalans, no hi ha esquerres espanyoles “bones”. Salut!

Francisco Sánchez
Francisco Sánchez
08.03.2023  ·  09:39

Completament d’acord amb el titular: al P$O€ ni aigua!

Però l’editorial diu textualment: “… els socialistes […] votant de bracet amb Vox…”. Qui ahir va votar de bracet amb Vox, abstenint-se, fou… Junts!! Sort que el MHP Puigdemont, des del Consell de la República, no és responsable de les errades dels pseudòpodes de Junts a la Carrera de San Jerónimo. O així ho vull creure!

Sr. Jaume Riu: podeu indicar-nos als atònits lectors en quina font heu trobat que un membre alemany de la CDU com Helmut Kohl es va trobar amb un socialista espanyol, “Isidoro” (Felipe González), enviat per Franco a un congrés socialista a França (Suresnes)? Sembla política ficció!!!

Mònica Vidal
Mònica Vidal
08.03.2023  ·  09:44

En primer lloc, fora important fer entendre als votants que el psoe NO ÉS D’ESQUERRES, com tampoc ho és erc, etc. etc.

Un cop desenmascarada la seva concepció pel que fa a l’administració de cabals públics (i tota la resta que penja d’aquest afer), s’hauria d’anar senyalant la seva deriva ideològica en tots els àmbits: des de l’apuntalament al franquisme fins a arribar al menysteniment feminista et. all. En fi, com diu en Vicent, uns barruts de molt cuidado, èticament més que qüestionables.

No puc entendre com algú pot creure en el partit amb individus d’una immoralitat com Guerra, Gonzàlez Barrionuevo, etc.

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
08.03.2023  ·  09:54

Tot el que dieu és cert. Però molt de renegar i rebutjar i poc de bastir cap alternativa fiable. Al PsoE, a UP, a Compromís i Esguerra i tutti quanti. I els comicis a tocar. I qui dia passa any empeny.

Miquel Urquizu
Miquel Urquizu
08.03.2023  ·  10:00

I els de la OTAN creu que són de fiar?

Joan F Ruiz
Joan F Ruiz
08.03.2023  ·  10:39

Dur al nom la paraula “socialista” no és garantia de res. També era “socialista” el partit de Hitler, “nacional socialista”.

Dur al nom la paraula “obrer” tampoc és garantia de res, com dur el nom de “popular” que porta la dreta, dreta-extrema.

El PSOE el que sí és es “espanyol” per sobre de tot, monàrquic sens dubte pels fets d’ençà la transició.
Què més feixista que Felipe González i la seva parella de ball, Alfonso Guerra, que quan varen tenir una majoria absoluta de més de 200 diputats no van voler fer un sanejament de franquistes de l’exèrcit, de les policies, de la judicatura i de l’Administració

Cert Sr. Partal, vist en perspectiva no s’hauria d’haver apoyat la moció de censura contra Mariano Rajoy, en canvi des d’aquella oposició majoritària s’hauria pogut fer una feina d’implementació democràtica i de bloqueig de lleis franquistes, com la llei mordassa, per exemple.

En aquell moment, quan el PSOE va donar suport al 155 contra el moviment democràtic independentista, recordem que amb la passivitat de Podemos/Comuns, les suposades esquerres i dretes independentistes haurien d’haver vist ja que el veritable suport del règim del 78, dels borbons, és el PSOE, i no haver alimentat novament l’ou de la serp.
Perquè?
Li podem preguntar a la ER del Gran Botifler Oriol Junqueras. Encara que ara veiem, a més de moltes altres coses, les contrapartides familiars a Ferrovials i altres, dels Junqueras.
Perquè!? Li podem preguntar a Bildu o sl PNB, encara que en aquest cas ja ho sabem, els bascos van a la seva, tenen el seu concert, treuen tall cada vegada (a diferència dels catalans), i, el que és més important, no representen econòmicament per a espanya el terrabastall que seria que Catalunya tingués Concert Econòmic.

El PSOE traurà profit ara de la intoxicació de C’s a Catalunya, repartint-se el seu electorat amb PP i VOX, i així, amb l’ajuda dels junqueristes (mala còpia del pujolisme), faran ballar a la ER de Junqueras com vulguin fins aconseguir arrabassar el poder a Catalunya.

Per tant comencem d’una vegada a tenir molt clar que cal votar massivament en totes les properes conteses electorals. No fem cas des apòstols de l’espanyolisme que manipulen el descontent independentista recomanant no votar o votar en blanc, per així aconseguir posar una catifa vermella legal al naZionalisme espanyol.
Però no votar la botiflera ER de Junqueras, cal recuperar ERC enviat la cúpula actual d’ER a la paperera durant els propers 4 anys.
Votar aquells partits o agrupacions electorals, que tinguin com a objectiu central la independència, això exclou la CUP, infantilistes, qye posen el nou davant el carro. Primer cal ser independents per a gestionar els nostres recursos, no demanar primer millores socials irrealitzables sense el que ens espolia espanya.

Votar, sempre, votar independentisme transversal.

Salvador Aregall
Salvador Aregall
08.03.2023  ·  10:49

El PSOE és un dels principals suports del règim del 78, però en la jerarquia del poder de l’estat, no està en el punt més alt. Qui mana realment?, no sabem qui però si que sabem per a qui. La funció del PSOE ha estat sempre emblanquir aquest deep State , el què mou els fils del guinyol, on una sèrie de personatges fan el seu paper i sempre expliquen la mateixa història i on acaba sempre igual. La gràcia està en la manera, no en el fons. Em recorda els titelles napolitans on l’argument i els personatges són sempre els mateixosl, com els números de pallasso, l’art està en el com fer-ho, és la commedia dell’arte. En el nostre teatre polític l’argument sempre és el mateix, tot gira a l’entorn d’una farsa que consisteix, en el fons, en mantenir el fil conductor intacte connectat al franquisme -els revoltats que van guanyar la guerra- després d’una transformació lampedusiana -la transició- en que uns personatges simpàtics i divertits -els que volen sortir del guió, són seduïts pel Polichinela -el Pedro Sànchez de torn-, que és un personatge popular, amb una especial capacitat d’adaptació i una gran experiència en apallissar i ser apallissat. La qualitat que distingeix millor Polichinela és la seva astúcia, i és precisament en la seva proverbial astúcia que aconsegueix trobar l’habilitat per resoldre els problemes més dispars que se li presenten, sempre a favor del guionista que és justament el que mou els fils. Aquest personatge, que porta una màscara, sobreviu a base d’enganyar i de fer por amb il Capitano, personatge el fanfarró i covard, representat en la nostra funció pel PP Cs i Vox. La funció pot ser més o menys divertida, més o menys dramàtica però els espectadors ja coneixen el final.

Paola Polacco
Paola Polacco
08.03.2023  ·  10:59

Malauradament, si el diable (sigui de qualsevol partit) és espanyol, el català no és la seva víctima innocent. El focus s’ha de centrar en la podridura a Catalunya i no a Espanya. Tots els partits d’aquell màgic 52% que mai va significar res han decebut amargament si amb ERC liderant en bona mesura per les innombrables traïcions. Tanmateix, algú creu realment que els seus votants tradicionals els abandonaran a les properes eleccions? És desesperant. Per comencar a redreçar el nostre futur com a possible pais independent, els primers a qui no s’hauria de donar ni aigua, mai més, són els de la suposada Esquerra ? Republicana? de Catalunya?

Jaume Melquiades
Jaume Melquiades
08.03.2023  ·  11:06

un apunt per a el sr Francisco Martinez ,que rectifica al sr Jaume Riu segurament es refereix al tal Willy Brandt (verdader mentor i padri de felipe gonsales) res a veure amb la cdu gracies i perdoneu la intromissio.

Tomas Pérez
Tomas Pérez
08.03.2023  ·  11:10

Brillant, demolidor, encertat editorial al qual no cal afegir ni una paraula, coma ni punt. El “psoez” el que necessita és passar-se una llarga temporada el racó dels pensaments, ja que ens tracta com si fóssim a la seva guarderia, i provi la seva pròpia medicina. Quan s’adonaran la bona gent que els hi donen suport, que segur que n’hi ha, de l’engany, manipulació i oblit a què els han tingut sotmesos, des dels temps de lluita per uns ideals, avui inexistents?. Al psoez, a la seva franquícia catalana i a tots els que sostenen el règim Ñ, ni pa ni aigua!.

Josep Navarro
Josep Navarro
08.03.2023  ·  11:12

Benvolgut Partal: No cal perdre el temps amb aquesta gentola. L’ historial que gaudeixen, és per fugir el més aviat possible. Les lleis que han propiciat, com la del tabac i matrimoni gai, era normal que aparegueren. La societat sempre va per davant, i era previsible.

Miquel-Àngel Montserrat
Miquel-Àngel Montserrat
08.03.2023  ·  11:32

Bon article, que caldria traduir al castellà i enviar-lo al Rufián.
Encara que seria debades. No entenen ni volen entendre que, des de l’òptica catalana, PSOE=PP=Vox=C’s=ESPAÑA

Víctor Torguet
Víctor Torguet
08.03.2023  ·  11:50

Com molt bé diu en Josep Castelltort, si ERC li regala sistemàticament el vot al PSOE no és a canvi de res, perquè els d’ERC són uns ximples o són uns incompetents negociadors o per fascinació o perquè estan gratament impressionats… com diu l’article.
ERC ho fa perquè és l’única forma que tenen d’arribar al mini-poder autonòmic (de remenar calés a l’estil de l’estat espanyol) i de retenir-lo en unes condicions súper precàries.

ERC sap el que fa i això els converteix en el que són. Ni aigua al PSOE…, ni aigua a qui dona suport “aparentment gratuït” al PSOE (i no és només ERC).

Llista Cívica ja !!!
(amb o sense l’ANC. És urgent !!)

Josep Marrasé
Josep Marrasé
08.03.2023  ·  12:18

Ja fa com una mena de pena, fàstic i mandra de parlar dels socialistes. Des de fa una eternitat, els polítics dits socialistes, han tastat els plaers de la vida i s’hi han instal·lat ben comodament. O és que algú creu que la generació de Joan Raventós tenia un sol bri de socialista? Van deixar morir en Pallach que era l’únic que oferia credibilitat política i, sempre més el PSC va anar degenerant fins arribar a demanar el càstic del 155 per a Catalunya. No, no vull perdre més el temps amb aquesta gentalla.

Maria Angels Fita
Maria Angels Fita
08.03.2023  ·  13:43

D’acord amb la Sra. Polacco i amb el Sr. Torguet i amb tots els que saben distingir entre el que passa a Espanya i el que passa a Catalunya.
Si a Catalunya es continua votant a qui va del bracet del PSOE, de qué serveix aquest editorial?

I, sobretot, subscric totalmente el que diu el Sr. Isern.
Per no donar ni aigua al PSOE, s’ha de saber a quin costat estem. Si ningú defensa la Laura Borràs, quin és el missatge que arriba? Doncs, que ERC té raò…. Ras i curt.

Norbert Botella
Norbert Botella
08.03.2023  ·  13:53

Vázquez Montalbán deia: “El PSOE, cent anys d’història, quaranta de vacances “

Ricard Collado
Ricard Collado
08.03.2023  ·  14:05

Ja ho deien els teòrics de l’esquerra: “Els partits socialistes són el condó del capitalisme”.
Penso fermament que ens convé que el PSOE perdi el poder, és a més d’un condó un placebo

Francesc Gilaberte
Francesc Gilaberte
08.03.2023  ·  14:48

Molt d’acord amb el comentari de Jordi Torres (9:38, si no recordo malament).
Ni a Ñ ni a CAT, hi ha partits que es puguin anomenar d’esquerres o simplement progressistes. En l’eix social les diferències són mínimes i de discurs, en l’eix econòmic les diferències són inexistents i en l’eix nacional només hi partits ñols i alguns partits autonomistes.
Salut i força !!*!!

PEPE PEDREGAL
PEPE PEDREGAL
08.03.2023  ·  14:50

PSOE + ER: Ni aigua. Expulsió immediata dels seus governs respectius.

David Mascarella
David Mascarella
08.03.2023  ·  14:52

Quanta saviesa desaprofitada, i que a Ñ hi hagi un canvi amb ľalternativa ultra, així ens despertarem

Raimon Elgueta
Raimon Elgueta
08.03.2023  ·  14:55

Al PSOE ni aigua, i als partits independentistes (sic) una bona clatellada electoral. Potser així es renoven.

Janina Valls
Janina Valls
08.03.2023  ·  15:28

Sols un apunt, parlant de sexe……jo soc d’aquella generació de dones que vam gosar estudiar una carrera al politècnic …..aah!!, ens deien els professors -quan us caseu o tingueu fills ja no treballareu més- uf!!. Algunes vam resistir fins a la jubilació.
Quan anaves a l’obra i, sola, més d’un cop els operaris et xiulaven, i també et deien barbaritats. I quan de sobte hi apareixies, al bell mig, revisant-ho tot i tot amb el projecte sota el braç, quedaven totalment avergonyits. Per sort amb els anys aquesta pràctica va anar desapareixent.
La meva titulació és en masculí no existia en femení.

Antoni Sans
Antoni Sans
08.03.2023  ·  15:34

Escriu Rosa:
Com diu Agustí Delgado la tàctica del PSOE es enriquir una colla de famílies perquè és disputin el poder amb les altres, a condició que els donin suport. A Catalunya això ha estat així i és molt clar: enriquint ER per què vagi contra CDC i al País Basc també, amb Bildu. I quan els convingui, les destronaran, per tornar a començar.

Els romans ja ho deien : divideix i venceràs.

Belén Solé
Belén Solé
08.03.2023  ·  15:46

D’acord amb el Jordi Torres: ni PSOE ni Podemos.

Roser Caminals
Roser Caminals
08.03.2023  ·  15:50

Conec catalans que han anat a manifestacions independentistes i encara creuen que amb Sánchez i Aragonés “se vive mejor” que amb Rajoy.

Marià Armengol
Marià Armengol
08.03.2023  ·  16:57

Com a norma bàsica general, en la vida MAI s’ha de fer tractes amb mala gent només per conveniència o per interés. Indefectiblement sempre surt malament. Sempre.
En política, el mateix, no en và la política es gestionada per persones.
Sempre sortiràn malament aquests tractes amb delinqüents provats: No cal fer la llista de ‘mèrits’ dels farsants diversos (d’allà i d’aquí).
L’ùnica manera de defensar las idees propies, d’avançar, es defensant-les sempre. Defensant idees i dignitat. Es molt trist de veure com es prostitueixen programes, promeses i il.lusions a canvi de res.
Cal un canvi radical a casa nostra (la casa del veí, personeu-me, m’importa una merda). Llista cívica ja! Compromesa. Amb el % que sigui, però sempre defensant el país, no transaccionant-lo a canvi de res ( o de quatre merdes ).
PS: Votants de Junts i, sobretot, d’ER: Toc-Toc!… què hi ha algú?…

GUILLEM VERGER
GUILLEM VERGER
08.03.2023  ·  16:57

Per al catalanisme, independentista o no, el PSOE funciona com un anestèsic. Tan bon punt el PP arriba al poder, es produeix el “miracle” de despertar-lo: correm-hi tots a derrotar la dreta que ens ha d’enterrar vius. Tot i que el procés va començar amb l’ensarronada de l’Estatut (PSOE), va ser el PP el que al llarg de la dècada següent va anar atiant el foc a base de catalanofòbia, immobilisme, repressió, ús partidista del poder judicial i clavegueres de l’estat. Això no excusa el PSOE, perquè manté el mateix biaix autoritari i els mateixos mètodes repressius, tot i que la violència del seu discurs públic és de perfil més baix. L’únic interrogant que ens queda és com hagués actuat si aquest anys hagués ocupat el poder, especialment en moments decisius, com quan essent president, Mas va plantejar a Rajoy el concert econòmic. També hi ha un altre interrogant important relacionat amb aquesta condició d’encantador de serps que s’atribueix al PSOE, i és si l’independentisme hagués reaccionat tan massivament com ho va fer mentre manava el PP. Em sap greu, però he arribat a la conclusió que no només són els polítics independentistes catalans (o una gran part d’ells) que creuen que amb el PSOE “s’hi pot parlar”, sinó que l’espai independentista (el famós 52%) està en bona part segrestat per aquest marc mental tot i les evidències en sentit contrari. Potser serà perquè el PSOE menteix més i millor que el PP? Veurem què passa a les pròximes eleccions …

Luis María Martinez
Luis María Martinez
08.03.2023  ·  17:36

Totalmente de acuerdo, Vicent. El PsoE en la quintaesencia de lo español.
Ahora, para colmo, Bildu sale en su apoyo (apoyo al PsoE y al Estado español). Una vergüenza para todos.
https://www.publico.es/politica/bildu-propone-impedir-deslocalizacion-empresas-ferrovial-devuelva-dinero-obtenido-ayudas-publicas.html?utm_medium=newsletter&utm_content=diaria&segment=registro&pnespid=HLt581NK5CUWl1ea4cnaF0kbuA4zybJkoVRVRLAcbJHKQReBHIzS1bD4hqn7MpOxtzO6UHJn

Marc Mateos
Marc Mateos
08.03.2023  ·  20:00

És senzill, qualsevol partit que pretengui passar per independentista no pot pactar, contemporitzar, ni fer cap mena de tripijoc amb els partit ecspanyols. Si ho fan i els investeixen presidents, pressupostos, hi pacten a la DIBA, ajuntaments, consells comarcals… els independentistes hem de tenir la coherència, que ells han deixat de banda, i no votar-los tot buscant altres opcions que ocupin els llocs de poder amb esperit independentista sense fissures.
A l’ecspanyolisme catalanòfob (n’hi ha d’altre?) se’l combat!
//*//

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes