Nova York denuncia cinc gegants tecnològics per haver causat una crisi de salut mental entre els joves

  • La demanda, presentada ahir, qualifica les plataformes de Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat i YouTube de "addictives i perilloses"

VilaWeb
The Washington Post
15.02.2024 - 20:26

The Washington Post · Carolyn Thompson/AP

L’Ajuntament de Nova York, com també el sistema escolar i d’hospitals públics de la ciutat, va presentar ahir una demanda contra els gegants tecnològics que dirigeixen Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat i YouTube, plataformes que consideren “addictives i perilloses”. Les acusen d’afavorir una crisi de salut mental entre els joves, com també de dificultar-ne el procés d’aprenentatge.

Els nens i adolescents, segons la demanda, són especialment susceptibles als efectes negatius de les xarxes socials, perquè els seus cervells no són plenament desenvolupats.

“Els joves s’han convertit en addictes en massa a les plataformes dels demandats”, diu la denúncia, de 311 pàgines, presentada davant el Tribunal Superior de Califòrnia, on tenen la seu les empreses demandades.

Aquests darrers anys, el districte escolar més gran dels Estats Units –amb prop d’un milió d’estudiants– s’ha trobat amb un nombre creixent de casos d’ansietat i depressió d’alumnes. En els plans d’estudi s’hi ha hagut d’incloure continguts sobre els efectes nocius de les xarxes socials i estratègies per a preservar-se del perill a les xarxes, segons que recull la demanda. La ciutat gasta més de 100 milions de dòlars l’any en programes i serveis de salut mental juvenil, segons que explica l’oficina del batlle, Eric Adams.

“Aquesta darrera dècada hem vist fins a quin punt poden ser addictives i aclaparadores les xarxes socials. Exposen els nostres fills a un flux incessant de continguts nocius i contribueixen decisivament a la crisi de salut mental juvenil que sofreix aquest país”, diu Adams.

Aquesta demanda s’afegeix a la munió que han presentat estats, districtes escolars i més entitats que al·leguen que les empreses de xarxes socials exploten els nens i adolescents perquè dissenyen deliberadament funcionalitats que els insten a consultar-ne els perfils incessantment.

L’objectiu de la demanda és que es dictamini que la conducta d’aquestes empreses pertorba l’ordre públic. Alhora, també cerca una indemnització –la quantitat de la qual no és especificada al text– per danys i perjudicis.

Els gegants tecnològics demandats asseguren que han desenvolupat i aplicat polítiques i controls que posen l’accent en la seguretat dels usuaris.

“Les acusacions senzillament no són certes”, explica José Castañeda, portaveu de Google, l’empresa matriu de YouTube. Alhora, explica que la companyia ha col·laborat amb experts en joventut i salut mental.

Un portaveu de TikTok cita accions semblants per part de la seva companyia.

“TikTok ha aplicat mesures úniques al sector per a garantir el benestar dels adolescents, com ara la restricció d’edat, els controls parentals, el límit automàtic de temps d’ús per als usuaris de menys de divuit anys, i més”, diu.

Pràcticament tots els adolescents nord-americans utilitzen les xarxes socials, i aproximadament un adolescent de cada sis diu que fa servir YouTube i TikTok de manera “gairebé constant”, segons un informe del laboratori d’idees Pew Research Center.

Un portaveu de Meta –propietària i operadora de Facebook i Instagram– explica que l’empresa vol que els adolescents “tinguin experiències segures i apropiades per a la seva edat a les xarxes”. I afegeix: “Tenim més de trenta eines i funcionalitats per a ajudar-los, a ells i els seus pares. Hem passat una dècada treballant-hi i contractant persones que han dedicat la carrera a mantenir els joves segurs a les xarxes.”

Snap Inc., l’empresa matriu de Snapchat, assegura que la seva aplicació és volgudament diferent de la resta perquè la primera cosa que hi troba l’usuari quan l’obre és la càmera, “no pas un feed que fomenta el desplaçament passiu”. I afegeix que l’aplicació tampoc no té la funcionalitat de ‘m’agrada’ o bé comentaris, en el sentit tradicional del terme.

“Encara que sempre hi haurà més feina a fer, ens sentim orgullosos del paper que exerceix Snapchat a l’hora d’ajudar els grups d’amics a sentir-se connectats i a ser feliços mentre encara els desafiaments de l’adolescència”, diu l’empresa.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any