Per què Meta llança Threads, l’aplicació que pot enderrocar Twitter?

  • La nova aplicació té una escala, una potència financera i una base d'usuaris preexistents que poden amenaçar el domini de Twitter

VilaWeb
The Washington Post
04.07.2023 - 21:40
Actualització: 05.07.2023 - 20:53

Bloomberg · Conrad Quilty-Harper

D’ençà que Elon Musk va comprar Twitter Inc. l’any passat, el lloc de microblocs s’ha enfrontat a errors tècnicsproblemes de moderació de contingut i controvèrsies pel declarat “absolutisme de la llibertat d’expressió” del nou propietari. Amb l’entrada en escena del multimilionari rival Mark Zuckerberg, Meta Platforms Inc. ha aprofitat l’avinentesa per llançar un servei rival, Threads, amb una escala, una potència financera i una base d’usuaris preexistents que poden amenaçar el domini de Twitter.

1. Què és Threads i com funcionarà?

Threads és una “aplicació de converses basada en text” que es veu àmpliament com una alternativa a Twitter. Igual que Twitter, l’aplicació permetrà als usuaris d’escriure i compartir actualitzacions de text a l’instant entre grups de seguidors, i els permetrà de fer “m’agrada”, respondre, compartir i enviar missatges directes. Fins i tot manlleva el nom del seu rival: Threads, és a dir, ‘fils’, és una altra paraula per a referir-se a una sèrie de piulets connectats en un compte. Les imatges publicades a l’App Store d’Apple Inc. fan pensar que Threads anirà connectat a Instagram, la xarxa per a compartir fotos i vídeos de Meta, i facilitarà a la gent de trobar i seguir els mateixos comptes que segueixen allà. La pàgina de l’App Store diu que Threads serà disponible demà, dijous 6 de juliol.

2. Per què Meta llança una alternativa a Twitter?

Meta vol emportar-te usuaris de Twitter. El director de productes de Meta, Chris Cox, va descriure Threads com “la nostra resposta a Twitter”, en una reunió de l’empresa feta al juny, tal com explica The Verge. “Hem sentit que creadors i personatges públics estan interessats a tenir una plataforma que funcioni correctament”, va dir. És una referència directa a la manera com Musk ha dirigit l’empresa d’ençà que la va comprar per quaranta-quatre milions de dòlars l’octubre del 2022.

3. Què ha passat a Twitter amb Musk?

Twitter ha substituït el seu sistema de verificació amb la insígnia blava per una oferta de subscripció de pagament, ha acomiadat més de la meitat de la plantilla i ha aplicat un límit controvertit en el nombre de publicacions que els usuaris poden veure cada dia. Les dificultats tècniques han fet dubtar, amb neguit, sobre si Twitter pot mantenir les seves operacions i regular el contingut amb menys personal. El mes de juliol, la plataforma va dir que l’accés al seu servei TweetDeck es limitaria als subscriptors de pagament a partir de l’agost, amb la qual cosa en resten exclosos els usuaris que no paguen. Molts d’aquests canvis han motivat crítiques dels usuaris i han desfermat boicots d’organitzacions de notícies, com ara NPR. Els reguladors de la Unió Europea han dit que Twitter ha d’esmerçar més recursos a abordar el contingut sensible, incloses les imatges d’abús de menors, i controlar la desinformació entorn de les eleccions.

4. Quanta gent ha deixat Twitter?

És difícil de saber quanta gent se n’ha anat, perquè Twitter ja no publica informació sobre el nombre d’usuaris que té. Unes quantes persones notables amb molts seguidors van deixar d’utilitzar-lo poc després d’haver-se’n fet càrrec Musk, com ara l’estrella de la televisió Oprah Winfrey i el músic Elton John, els comptes dels quals no comparteixen cap missatge d’ençà de final del 2022. Els actors Jim Carrey i Whoopi Goldberg van suprimir els seus comptes. Unes quantes aplicacions que es comercialitzen com a alternatives a Twitter, com ara la xarxa social de codi obert Mastodon i Bluesky Social, una aplicació creada a partir de Twitter pel seu antic conseller delegat Jack Dorsey, han crescut en nombre d’usuaris d’ençà que Musk es va fer càrrec de Twitter. Mastodon tenia més de tretze milions de comptes a mitjan 2023, segons un compte que fa un seguiment del nombre d’usuaris, en contrasta amb els nou milions del febrer. Cap d’aquestes alternatives no té l’impacte d’Instagram, de Meta, que tenia dos mil milions d’usuaris actius mensuals el desembre del 2021, segons xifres pròpies. Això és comparable amb els tres-cents trenta milions d’usuaris actius mensuals a Twitter el primer trimestre del 2019, l’última vegada que la companyia va publicar aquestes xifres.

5. Meta va insinuar que Threads seria “descentralitzat”. Què vol dir això?

The Verge va informar que Threads s’integraria dins ActivityPub, que és un protocol descentralitzat de xarxes socials creat pel World Wide Web Consortium, una organització internacional que desenvolupa estàndards oberts per a la xarxa. ActivityPub permet que diversos serveis comparteixin informació. D’aquesta manera, els usuaris poden triar entre plataformes diverses i controlar millor com s’utilitzen les seves dades. La majoria de les grans plataformes de xarxes socials són controlades per empreses privades, que limiten el control que en tenen els usuaris i la transferència de les seves xarxes d’amics a serveis rivals. Caldrà veure com s’integrarà Threads dins ActivityPub. Instagram, la plataforma a què s’ha afiliat, no funciona amb aquest servei.

 

 Subscribe to the Washington Post

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any