La Diputació de València exposa setanta cartells de Josep Renau, icona del cartellisme republicà

  • La mostra, dirigida pel doctor en història de l'art Enric Olivares, es podrà visitar fins el 10 de juliol

VilaWeb
28.04.2022 - 16:46
Actualització: 28.04.2022 - 22:37

El Saló de Respecte de la Diputació de València acull des d’avui la mostra “Josep Renau i el temps de les imatges”, una exposició que incorpora desenes d’imatges de portades de llibres i il·lustracions de revistes. La mostra, comissariada pel doctor en Història de l’Art Enric Olivares, es podrà visitar fins al proper 10 de juliol, els dissabtes i diumenges de 10 a 14 i de 16 a 20 hores, de franc.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

La producció de Josep Renau, plena d’elements i tècniques innovadores com l’aerògraf o el fotomuntatge, està marcada per la concepció d’un art públic i social, ha explicat Olivares.

La mostra es divideix en les imatges festives i de promoció turística de la València dels anys 20 i 30; els cartells polítics i bèl·lics realitzats durant la Segona República; i els encàrrecs de productores cinematogràfiques amb què l’artista va poder guanyar-se la vida durant la guerra de 1936-1939 i, especialment, a l’exili mexicà.

Cartells polítics i bèl·lics

La retòrica visual dels cartells polítics i bèl·lics és una de les grans aportacions de Renau, considerat una icona del cartellisme republicà. Renau es va aproximar primer a les idees anarquistes i després ho va fer al marxisme. En la seva obra queda palès el seu compromís republicà que, segons el comissari de la mostra, difon a través d’una imatge impactant, atractiva, concisa i llegible, que apel·la més a l’emotivitat que a la racionalitat.

El 1936, Renau va convertir en icona la imatge d’un pagès que subjecta a la mà dreta un fusell amb baioneta, en què s’enrosca una amenaçadora serp, mentre porta una falç a l’esquerra. El cartell, realitzat per al Ministeri d’Agricultura, incloïa un missatge explícit i directe: “Defensa amb les armes el Govern que et va donar la terra”.

L’obra serveix d’exemple d’una etapa en què Renau feia servir una imatge realista per apel·lar a la mobilització patriòtica i la defensa del govern elegit pel poble.

El recorregut per l’obra de Renau proposat per la Diputació acaba amb el seu exili mexicà després de la derrota dels republicans a la guerra. Durant el conflicte bèl·lic, l’artista es va centrar en la promoció de pel·lícules comunistes, amb un disseny influït pel constructivisme rus.

La marxa a Mèxic, un país que no coneixia i on va viure durant gairebé dues dècades, el va obligar a cedir al caràcter comercial d’aquests encàrrecs cinematogràfics. D’aquesta època, concretament de l’any 45, és el cartell per a l’adaptació al cinema de la Barraca de Vicent Blasco Ibáñez, una producció d’Inter América Films.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor