Despullar, i documentar, el ‘deep state’ espanyol

  • El ‘deep state’ espanyol no tan sols representa un estat dins l'estat, sinó també la pervivència del franquisme dins un estat que es diu i es vol fer passar per democràtic

Vicent Partal
19.02.2023 - 21:40
Actualització: 20.02.2023 - 04:22
VilaWeb

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Damià del Clot va publicar el 2021 Lawfare. L’estratègia de repressió contra l’independentisme català (Voliana Edicions), un llibre exemplar per a tothom qui vulga entendre com funciona la repressió al nostre país. I ara ens acaba de fer un altre regal impagable, el nou llibre Anatomia del Deep State espanyol. Els mecanismes ocults d’un poder que opera impunement dins de l’Estat (Pòrtic).

Aquests dos volums excel·lents converteixen aquest professor de dret constitucional de la UAB i batlle de Vilassar de Mar per ERC en una de les referències intel·lectuals bàsiques per a qualsevol qui tinga interès a entendre la realitat profunda de la situació del nostre país de fa anys, però també –en el cas d’aquest segon volum– del món.

La idea que hi ha un deep state ha estat molt acceptada de fa dècades per a descriure l’existència dins l’estat d’una mena de “estat profund” que funciona al marge dels polítics elegits per la població; que, a diferència d’ells, és permanent i estable i determina les polítiques més fonamentals de l’estat, les quals, per tant, resten fora de l’abast d’allò que els ciutadans poden modificar amb la participació política. Militars, policies, jutges, alts funcionaris…: tot això i més és el deep state, un entramat de persones i interessos que poden arribar a convertir la política en una simple màscara utilitària que els recobreix i que legitima les seues pràctiques, per definició antidemocràtiques.

El deep state existeix més o menys a tot el món. En el llibre, per exemple, Damià del Clot explica el cas de l’assassinat d’Aldo Moro, un cas que Leonardo Sciacia va documentar d’una manera insuperable en L’affaire Moro. L’existència d’un deep state en un complex militar-industrial va ser denunciada molt enèrgicament pel president dels Estats Units Dwight D. Eisenhower en el seu discurs de comiat. La KGB era un “estat dins l’estat” de manual. I així tants i tants casos arreu del món.

Però en el nostre cas hi ha una diferència fonamental, molt ben explicada en el capítol del llibre titulat “A l’espanyola manera”. I és que el deep state espanyol no tan sols representa un estat dins l’estat, sinó que representa la pervivència del franquisme dins un estat que es diu i es fa passar per democràtic. I per aquesta raó són tan necessaris exercicis com els que fa Damià del Clot d’una manera sistemàtica, precisa, documentada i demostrable en aquests dos volums. Especialment en aquest moment en què, gràcies a les sentències judicials europees, es va posant en relleu, també a fora, la realitat profunda de l’estat espanyol i la seua incompatibilitat amb els patrons democràtics de la Unió.

Dissabte, en la cerimònia de comiat de Maria Lluïsa Oliveres que es va fer a Sant Miquel de Cuixà, un dels seus fills –crec recordar que va ser Toni Comín– va explicar que aquesta dona, lluitadora incansable d’ençà del temps del franquisme, remarcava sempre que l’exili català anava aconseguint finalment de despullar i posar en evidència l’essència franquista de l’estat espanyol, més enllà de la disfressa política que puga aportar en qualsevol moment el partit que governe les institucions.

I si això, per si, ja és prou important, encara ho és més ara que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha obert la porta a parlar del “grup objectivament identificable”. Perquè aquest camí, lentament però consistentment i amb l’ajut del Tribunal Europeu dels Drets Humans i dels organismes de l’ONU, ens pot dur i ens ha de dur a fer del cas de la independència de Catalunya una “causa justa”, assumible internacionalment, basada precisament en la manca de democràcia per a la nació catalana, els ciutadans de la qual som discriminats de manera sistemàtica, com a minoria nacional dins l’estat.

Per arribar-hi ens cal, com el tribunal reclamava, el gran esforç de documentar i endreçar els casos, de classificar-los, d’explicar-ne la lògica interna, per a poder passar la denúncia de l’àmbit personal al col·lectiu. Una feina en què el conjunt de l’independentisme no hauria de tenir cap dificultat a cooperar per impulsar-la. Entre més raons, perquè ja hi ha molta feina feta, dins la qual els llibres de Damià del Clot són una part imprescindible.

 

PS1. Ahir vam publicar aquest article de Berria, en què Irate Urdalleta Lete parla amb sis dels treballadors d’Egunkaria, tot rememorant el tancament del diari per l’estat espanyol, del qual ahir va fer justament vint anys. El treball de documentació de la repressió envers les minories nacionals per part de l’estat espanyol, estic segur que cal centrar-lo en els Països Catalans, però també hauria de tenir en compte els episodis més descarnats que han sofert els bascs, els gallecs i totes les altres minories que viuen encara dins l’estat espanyol.

PS2. Si voleu, podeu adquirir el llibre de Damià Clot a la Botiga de VilaWeb i us l’enviarem a casa. Recordeu que si sou subscriptors de VilaWeb el podreu obtenir amb descompte.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
19.02.2023  ·  21:55

Sembla molt lent; però la rabia que manifesten en no poder as Mb l’exili els va deixant a poc a poc a la vista de tothom. Seguim.

Miquel Amorós
Miquel Amorós
19.02.2023  ·  22:19

Sort de l’exili.
Però altres s’entesten a col.laborar en aquest franquisme i enfortir aquest Estat d’uns pocs. Extractiu i corrupte fins el moll de l’os.
Quan se n’adonaran les bones gents espanyoles de que és millor per a tothom (excepte aquest búnquer), que Catalunya guanyi la seva merescuda independència?

Ramon Perera
Ramon Perera
19.02.2023  ·  23:03

Una cosa que em crida molt l’atenció és que havent-hi dins d’ERC una personalitat amb les idees tan clares, Damià del Clot, aquest partit estigui actuant com actua. Només cal recordar l’editorial immediatament anterior [Esquerra Republicana, tancada en la presó que el partit mateix ha construït].
La situació grinyola molt i em fa pensar en el títol d’aquella pel·lícula de Fernando Colomo: ¿Qué hace una chica como tú en un sitio como este?

joan rovira
joan rovira
19.02.2023  ·  23:18

Veure el passat de manera recurrent impedeix, al meu entendre, viure el present i mirar al demà de manera il•lusionada.

Quina altra societat arrossega els fantasmes del feixisme al continent europeu encara? Cap més. Per tant, alguna cosa passa.

Que, de moment, cap de les tres últimes generacions ha demostrat capacitat per fer-hi front amb l’ajut de la UE o, al contrari, ho tolera.

Llavors, les (paraules) no són l’únic camí per a retre comptes, atès que cal atenció, intenció i acció per convertir-les en espectres i mirar endavant.

MARCEL DALMAU
MARCEL DALMAU
20.02.2023  ·  00:03

Discrepo només el tall temporal que emfatitzes, Vicent. L’estat profund, en el cas espanyol, va molt més enrere que el franquisme. Recordem els bombardeig de Barcelona pels republicans espanyols o l empresonament del govern català per la republica espanyola. I una altra discrepància que potser és infundada ja que no ho dius explícitament ni encara m’he llegit aquests llibres. La idea que tot està ocult penso que és una idea absolutament equivocada. Allò que dona forma i cohesió a la idea d’un estat o a l’estat profund és una construcció ideològica ben visible tant en les constitucions dels estats com en els partits estructurals de cada estat. En fan ostentació. Tots. Una altra cosa són les operacions clarament il·legals dels mateixos estats en relació a les pròpies pròpies constitucions, que resulta que sempre tenen en comú el que s’anomena “raons d’Estat”. I aquestes raons són la ideologia sintetitzada que comparteixen els partits dominants, els quals sempre intervenen en les decisions. No és cosa només de serveis secrets que van per lliure interpretant la ideologia del respectiu estat. Com dia fa un parell de dies l’Ernesto Ekaizer criticant la ingenuïtat de Podemos, les clavegueres de l’estat són principalment les mateixes institucions de l’estat. Afageixo jo, com el terrorisme d’Estat són també totes les persecucions (avui també culturals i lingüístiques) i pallisses que fan els seus cossos policials a ple llum del dia i fins i tot davant de càmeres, com veiem quasi cada dia.

Daniel Mir
Daniel Mir
20.02.2023  ·  00:13

Cal recordar que a Damià del Clot té molt clar que deu la batllia de Vilassar de Mar a ERC, i amb les coses de menjar no s’hi juga.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
20.02.2023  ·  00:26

Sí, aquest és el cas de España. i jo afegiria que va més enllà del franquisme, que el que va fer va ser aprofitar un deep state que ja hi era des de fa molts i molts anys, quasi segles. Segurament des que es va forjar el regne de Castella, que segons els geopolitòlegs és un cas de manual de nació que necessita un imperi, donades les seves circumstàncies geogràfiques (país en altiplà, semidesertic, lluny del mar, etc), que fan que “necessiti” conquerir altres territoris per a sobreviure, per la seva manca de comerç i de la cultura comercial que fa que les nacions que la tenen només necessiten intercanviar amb altres , cosa que condueix a un més gran coneixement del món que les envolta i més obertura de pensament.
El d’España és el cas de Persia, de les nacions de Aràbia, dels Incas al Perú, etc.

Tot això condueix a un “estat de fons” on manen de fet cercles molt tancats que es reprodueixen al llarg de generacions i que és molt difícil destruir i/o controlar, donada la seva poca aparició pública i la seva pòsició sempre amagada darrera de alguna institució: el Rei, el dictador de torn, el govern i el parlament de torn, etc. que teòricament tenen el poder però que només fan de pantalla on s’amaga el verdader poder.

P.S. Encara que tard, vull agrairte molt, Partal, l’editorial d’ahir. Calia dir tot alló, és necessari i urgent dir-ho. Gràcies!

Jaume Riu
Jaume Riu
20.02.2023  ·  00:26

DEEP STATE O LES PROFUNDITATS DE L’ESTAT
Militars, policies, jutges i alts funcionaris, junt amb la jerarquia eclesiàstica, ja eren l’estat profunt en la dictadura de Franco, però en els darrers quaranta-cinc anys amb la privatització total o parcial de totes les entitats bancàries i totes les grans empreses que eren públiques, ha aparegut el grup més influent que governa les profunditats de l’estat, més encara que militars, policies, jutges, alts funcionaris o jerarquia eclesiàstica.
No he llegit encara l’Anatomia del Deep State espanyol, de Damià del Clot, però les quatre-centes famílies que controlen els beneficis de les empreses de l’Ibex-35 i de totes les privatitzades, són la causa de la falsa transició a la democràcia.
S’ha fet perdurar el franquisme totalitari i la Espanya indivisible, per no parlar de l’autodeterminació ni, naturalment, d’un concert econòmic amb Catalunya, tot això per motius no gens culturals, identitaris o nacionalistes, sinó purament econòmics.
Només un detall, que Jordi Goula ens podria explicar en una Píndola, i consisteix a sumar els beneficis nets declarats d’aquestes empreses. Veuríem que superen la recaptació que obté el regne d’Espanya amb la suma dels impostos estrella IVA + IRPF, per exemple.
Qui controla els beneficis de les grans empreses, sobretot de les privatitzades, és qui pot controlar les profunditats de l’estat.

Víctor Torguet
Víctor Torguet
20.02.2023  ·  01:19

(Avui, en comptes d’una opinió, escric una carta al Director. No voldria estar trencant cap norma o tradició amb això. Disculpeu la llargada del text)

Benvolgut Vicent,
Espero puguis llegir les següents consideracions, reflexions i peticions que voldria compartir amb tu (i amb la resta de lectors de VW):

1) Vicent, et considero un comunicador absolutament imprescindible per entendre moltes coses que han passat en els darrers anys i per tenir una guia d’anticipació del que pot esdevenir en el futur proper. Sense necessitat de compartir sempre el teu fil argumental o les teves conclusions, tot allò que analitzes i el mètode amb que ho fas ens facilita moltíssim (com a mínim a mi) la presa de consciència i el neguit per sortir de la inacció. Si us plau, no defalleixis. Et necessitem !!!

2) Considero que VilaWeb és avui un oasi al mig del desert dels mitjans de comunicació a Catalunya/PPCC. Enmig de l’abocador infecte en que avui bull la desinformació i la intoxicació informativa, VW aconsegueix evitar corrompre’s i podrir-se al nivell d’altres joies del passat com TV3 i Catalunya Ràdio. Suposo que les dificultats per evitar tal putrefacció han estat, son i seran molt superiors a les que podem imaginar. Si us plau, seguiu lluitant. Us necessitem !!!

3) Me n’alegro molt de que VW estigui tenint el valor d’intentar narrar i analitzar el conflicte entre espanya i Catalunya. Us està costant més del que (suposo) molts subscriptors voldríem. Però també entenc que VW existeix gràcies als subscriptors i que en teniu simpatitzants de tots els partits “independentistes” (ERC, JUNTS, CUP,…) i potser també algú dels altres… Els subscriptors som la clau de la independència de VW. Comprenc, doncs, que us faci certa por de perdre subscriptors, de perdre amb ells aquesta Independència que és el vostre ADN i la clau del vostre èxit.

Així doncs, accepto no llegir que “ERC exerceix la traïdoria amb fredor delictiva” en comptes de llegir, per exemple, que “ERC està cometent un llarg seguit d’errors per incompetència i supèrbia”. Ho accepto perquè fa mesos ERC semblava intocable a VW. També comprenc que a VW no es llegeixi encara que a JUNTS la Independència li importi un rave i que s’hagi amagat per veure com se socarren els d’ERC i així recuperar la guingueta de la Generalitat amb el mínim risc i desgast. O que, fins ara, no s’hagi dedicat algun article per denunciar com la CUP s’ha convertit en una caricatura del que en el passat va poder arribar a ser. Entenc que articles d’aquest tipus acabaran més d’hora que tard a les pàgines de VW. Si us plau, seguiu per aquet camí. No afluixeu !!!

4) També crec que els milers de subscriptors que en el passat hem votat a partits fake-indepes (ERC, JUNTS, CUP) som per damunt de tot Independentistes. Cada dia ens costa més viure lligats a un monstre com espanya. I la immensa majoria de nosaltres acceptaria amb joia la desaparició del partit o partits fake-indepes als qui com babaus hem estat regalant el vot els darrers 10 anys (si és que no ens vam afartar ja a les darreres eleccions) si això accelera la marxa en el camí cap a la Llibertat. Com de fantàstic seria treure’ns aquesta crosta immunda de polítics professionals fake-indepes amb una Llista Cívica, de País o com s’acabi dient si ens assegurem que és un instrument útil perquè nosaltres, el Poble, ens deslliurem de les cadenes.

Estic segur que més d’un/a de nosaltres s’ha vist alleujat/da darrerament en deixar de llegir articles com els de l’Odei A.-Etxearte (una grandíssima professional i, per tant, amb una enorme capacitat d’amagar falta d’objectivitat sota un estil depurat) o veient com l’Ot Bou (un altre col·laborador superb de VW) està darrerament intentant equilibrar les seves crítiques cap als nostres infames polítics fake-indepes sense que acabin la majoria tocant només el crostó de JUNTS. Si us plau, Vicent, no ens tingueu por als subscriptors. VW no té competència. Teniu els millors col·laboradors / articulistes. Feu prevaldre l’objectivitat per sobre de la por a perdre algun subscriptor. Segur que en guanyeu molts més dels que podeu perdre. Teniu ja centenars de milers de lectors. Som molts !!! Més que l’ANC, més que el CxR,… A més utilitat de VW, més lectors, més subscriptors. Més a prop de la Llibertat.

5) Perquè crec que els centenars de milers de lectors de VW tenim un perfil que rebutja l’adoctrinament, el sectarisme, el sensacionalisme i qualsevol maquillatge de la realitat. Volem un anàlisi rigorós en comptes de crítica airada, partidista o cuinada. VW no té necessitat d’apropar-se a cap línia vermella a la que presumptament es pogués haver apropat Egin o Egunkaria durant la guerra bruta espanya-Euskadi (incacabada). Amb la vostra professionalitat podeu contribuir junt amb d’altres fonts complementàries comptadíssimes (com OCTUVRE) a ajudar a aixecar-nos del sofà, a fer entendre la vàlua de les iniciatives determinants del Procés, a identificar qui és qui, a descriure el camí. Serem nosaltres, el Poble, qui ens aixecarem del sofà, qui ens organitzarem, qui trencarem les cadenes fake-indepes que ens volen lligats a espanya, qui farem el camí definitiu. Però necessitem un canal de denúncia, d’anàlisi, pedagògic i ferm. VilaWeb és del molt poc que ens queda per refer-nos d’aquests maleits darrers 5 anys, i sou prou intel·ligents perquè l’enemic espanyol i l’enemic fake-indepe no us tallin les ales amb maniobres judicials de monarquia bananera. Confiem en vosaltres !!!

Una gran abraçada Vicent i resta del fabulós equip de VilaWeb !!

PD: Llista Cívica Ja !!!

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
20.02.2023  ·  04:35

Sí, jo també penso que la notícia del dia és la Llista Cívica de l´ACN i la porcada d´ERC per paralitzar-la.

Josep Canals
Josep Canals
20.02.2023  ·  05:38

He intentat adquirir el llibre i sembla estar esgotat.

LLUÍS CASTILLO
LLUÍS CASTILLO
20.02.2023  ·  06:33

Molt interessant l’editorial d’avui. També alguns dels comentaris dels lectors.Salut.

Belén Solé
Belén Solé
20.02.2023  ·  07:42

Sí. Sort de l’exili!

Josep-Oriol Serra
Josep-Oriol Serra
20.02.2023  ·  07:46

Miquel Amorós , no n’hi ha de bona gent espanyola . Viuen molt bé escanyant-nos .

Pauli Morer
Pauli Morer
20.02.2023  ·  08:19

Diria que el Deep State no es cap romanalla franquista, es el que va crear aquest règim , el Deep State no es una anomalia autoritària dins d’un estat democràtic, es el fonament d’aquest estat que només es democràtic de nom.

Ricard Palomar
Ricard Palomar
20.02.2023  ·  08:37

No he entès mai quina mena d’estratègia pot argumentar amb alguna llògica, que proclamis la independència i, acte seguit, t’entreguis a les autoritats de l’Estat del qual dius que t’has independitzat per a que et jutjin, anulant de facto la independència que suposadament acabes de proclamar i legitimant la part que dius abandonar..
Ni em semblava llògic abans, ni a ulls d’ara, tampoc intel.ligent.
I en el cas dels qui van optar per l’exili, als qui els acusen d’haver fugit, els dic que s’equivoquen. Haurien fugit si haguéssin marxat a un país on no hi hagués extradició, amb la qual cosa si que es podria entendre que ens van deixar tirats.
Però en el cas que ens ocupa, que en Carles Puigdemont, la Clara Ponsatí i en Toni Comín, (i els que em pugui deixar) hagin anat a paisos que conformen una estructura jurídica comuna, amb el risc de ser extradits a España i amb la única defensa de les lleis i els equips d’advocats, em deixa clar que, al menys aquests, se’n surtin o no (ens en sortim o no, en definitiva), tenen coherència.
I d’altra banda, en el cas d’ERC, em dona la sensació, veient alguns amics que defensen tots els seus actes i declaracions, tant els encertats com els no encertats, que es veuen amb l’obligació de defensar ERC de manera acrítica i a ultrança, com si fos una mena de mare divina a qui li deus la vida.

Pep Agulló
Pep Agulló
20.02.2023  ·  08:42

A L’ESPANYOLA MANERA…

Estic amb la discrepància d’en Marcel Dalmau, no només perquè l’Estat-profund ja existia abans del franquisme, sinó perquè no té una autonomia respecte de l’Estat, com altres països…

No és pas un Estat dins l’Estat. Aquí és una “claveguera” de l’Estat que fins i tot la seva brutícia surt fora amb impudícia i es publicita en els mitjans afins. No hi ha fronteres per amagar res, perquè tot és u. El feixisme viu en el règim…

Espanya no necessita amagar la justícia-bruta, senzillament es doten de lleis a la llum del dia que fan legals les seves derives feixistes. O com n’és de justificada i legalment consentida, encara avui, la guerra-bruta dels GAL…

Carles Serra
Carles Serra
20.02.2023  ·  08:45

Quant d’en cert en el seu comentari Sr. Ramon Perera 23:03
Aquest Damià del Clot que déu pensar i que hi fa en un partit com ER, que recolza i col.labora amb allò que denuncia.
No serà que el Sr. Damià del Clot, aquest són els meus valors, si no us agraden en tinc uns altres.
Per la resta LLISTA CÍVICA endavant, ara que ja l’ANC es va desdin de gent que només vetllant pel partit, com el Sr Pasarrodona, ex-militant d’ER

Josep Navarro
Josep Navarro
20.02.2023  ·  08:52

Despullar? Aquesta gentola és irreformable. Que hi anem a veure més? La seua història està plena de ” accidents casuals”. Els importa una merda paraules com democràcia o llibertat. Ni els seus Intel. l’actuals obrin la boca per nosaltres, salvat de un mínim que es poden contar amb una mà.

Ignasi de
Ignasi de
20.02.2023  ·  08:55

Ja que Puigdemont, Comín, Ponsatí, etc son la nostra fortalesa, cal tirar endavant linstrument del Consell de la República.
100.000 no som prou. Fem la campanya 1 per 1 que ens han demanat desde Brussel·les. Assistim a les persistents protestes que hi ha al territori, com és la de la Meridiana de Barcelona, cada dia de 20 a 21.
Tornem a penjar la bandera als balcons.

Joan Cuscó
Joan Cuscó
20.02.2023  ·  09:19

Les portes giratòries actuals (Enagás, Naturgy, Telefónica etc.) són també l’actualització del Deep State franquista. I aquí hi van a parar tant els “ex llestos” de la dreta com els de “l’esquerra”.
Pels seus favors els coneixereu.
P.e. Planta Castor.

PERE SIO
PERE SIO
20.02.2023  ·  09:20

Que Espanya és una democràcia virtual i no real no hi ha cap dubte. Com tampoc hi és que a Espanya els Presidents dels Governs elegits són purs ninots, condicionats i manegsts pel “deep state” franquista que és qui mana a l’ombra.
En aquesta situació un es pregunta com a ERC poden ser tan rucs de creure que, pactant i dialogant amb el ninot del Pedro Sánchez, podran aconseguir l’autodeterminació de Catalunya.
Es tracta d’ineptitud o de mala fe d’ERC, aquest és l’únic dubte.

Miquel Requena
Miquel Requena
20.02.2023  ·  09:37

En Partal s’ha oblidat de afegir el clero al “deep state”.

Aquesta gent tenen molt que amagar, abusos sexuals, immatriculacions de bens, fortunes malaguanyades, etc.
De tota manera això no val per tots, n’hi ha que fan bona feina.

Antoni Sans
Antoni Sans
20.02.2023  ·  09:58

Escriu Rosa:
Mentre hi hagi partits i persones dites “independentistes” que col.laborin amb els partits de l’estat repressor, com fa ER i donin credibilitat a la justícia espanyola en els casos de lawfare, com fan ER i la CUP això del GOI serà paper mullat.
Qui és creurà que l’estat ens reprimeix si les mateixes víctimes els mantenen al poder?

Antoni Cuadrench
Antoni Cuadrench
20.02.2023  ·  10:25

Molt agraït per la confiança que generen els teus relats Vicens, i que ens guien.
Des del primer dia, sempre he dit que d’allí estant, els exil·liats tenen la força democràtica otorgada pel poble de Catalunya, a l’empara de la justícia europea: el portal que ens ha obert el GOI; la Llista Cívica per definir quants som, si volem consensuar un nou ordenament jurídic democràtic.

Paola Polacco
Paola Polacco
20.02.2023  ·  10:56

Com que Catalunya només va entrar a la meva vida el dia del Referèndum quan em vaig sumar instantàniament a la seva lluita per la independència, és un gran privilegi ser socia de VW tant per el seu impressionant Editor que vaig tenir el plaer de conèixer a les portes obertes al Palau Robert l’any passat com pel que fa als nombrosos comentaristes distingits. No em perdo ni un dia i és un honor llegir-vos a tots!

Bernat Garrigos
Bernat Garrigos
20.02.2023  ·  11:49

Està molt bé que hi hagi professors que dediquin el seu temps a documentar les marranades que ens fan els espanyols, però al mateix temps és un llàstima, us imagineu si aquestes persones brillants poguèssin dedicar-se a altres temes que fèssin avançar la societat. Hem de perdre el temps defensant-nos quan podríem fer coses més interessants.
Això és com els socis d’una empresa, si estan sempre barallant-se l’empresa no tira endavant i s’enfonsa. si tots van a una les empreses floreixen.
I és per això que volem la independència, per poder fer coses profitoses no només haver de defensar-nos de tota aquesta merda que ens tiren al damunt.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
20.02.2023  ·  12:09

Sort en tenim del CONSELL PER LA REPÙBLICA a l´exterior, seguim endavant

Oscar Bernades
Oscar Bernades
20.02.2023  ·  13:29

Espanya no com a democràcia avançada, sinó com a estat impostor, en que un règim autoritari es transvesteix i adopta formes democràtiques, amb la finalitat de sobreviure, garantir i assegurar l’ordre creat al llarg d’un cop d’estat, una guerra i una dictadura. No es constitueix en democràcia per què hi cregui, sinó que cínicament n’utilitza les formes per assegurar-ne la pervivència. Evidentment l’equilibri de poder roman invariat.

Josep Soler
Josep Soler
20.02.2023  ·  14:37

Pels catalans dins d’Espanya hi conviuen dos “Deep state” i nosaltres estem perseguits ades pels uns, ades per tots dos a l’hora.
Pots veure, que per qui se sent espanyol tant: PSC, com Comuns, bona part del PP català i ara ERC, aixo de combregar o participar del joc democràtic, amb aquest diguem-ne més petit Deep State espanyol, pugui ser -en major o menor intensitat – un mal menor o una forma de participar -i de poder col·locar-se amb mes facilitat – dins de la política catalana i espanyola simultàniament (aqui incidiria que aquesta ha estat l’obció escollida, en ultima instància, pels necessitats estrategs polítics d’ERC.)
El “Deep State” més fort i profund, politicament el representarien VOX, el PP, Ciutadans, bona part del PSOE i abviament l’actual Rei junt amb l’Exercit, grans funcionaris, Monopolis estatals i determinats grups financers, sense mai excloure, una part significativa de la mateixa població espanyola .
Dit tot això, postular una vegada més, que sense la independència, que sense disposar de la sobirania minima, potser podrem fer componendes i petits jocs extravagants amb ells, però sense eixir mai, mai del pou en que amb aquest estat estem ficats.
Ho sento però la jugada d’abandonar l’U d’octubre per part d’ERC, ha estat una veritable putada per la supervivència de la nostra nació. Que ho tinguin present.

Roser Caminals
Roser Caminals
20.02.2023  ·  16:07

El contrapoder del deep state és l’exili i una societat civil oberta, transparent i organitzada.

Lluis Molist
Lluis Molist
20.02.2023  ·  18:58

UFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

Jordi Torres
Jordi Torres
20.02.2023  ·  19:16

Molt d’acord, Vicent. Hem de fer els deures, ens cal fer aquesta feina de documentació. Arribarà un moment crucial, o potser més d’un, en què necessitarem tenir una llista de greuges comprovables que deixi ben retratat el franquisme estructural espanyol, internacionalment.

Però també ens cal un govern que no ens vagi a la contra. Que no pacti amb l’agressor a canvi de res (res explícit, com a mínim), que no els aprovi uns pressupostos que ofeguen el nostre país i que no defensi públicament lleis que serveixen per reprimir l’independentisme. Aquesta feina d’emblanquinament que fan els gestors autonòmics dificulta molt que la veritat, documentada o no, arribi on ha d’arribar.

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
20.02.2023  ·  19:39

El “deep state” no són només els criminals que llancen rajoles sobre Miquel Grau a Alacant o líquid corrosiu des del balcó a pacífics manifestants a Benimaclet. Són els que no ho investiguen ni ho jutgen o tanquen la premsa a d’altres pobles, els que fan de l’estat una dictadura permanent i intolerant, els que no conceben que puguem ser diferents d’ells. L’EspaÑa castellana, de dretes o d’esquerres, ni entén Suïssa ni ganes tampoc. No li interessa.

Josep Castellsagué
Josep Castellsagué
20.02.2023  ·  21:52

Que el deep state espanyol sigui el problema és l’excusa d’ERC.
El problema és l state espanyol. Ni deep ni osties.
El cuento del poli bo i del poli dolent és molt antic…

jaume vall
jaume vall
20.02.2023  ·  23:02

Molt bona reflexió / comentari / carta de Víctor Torguet.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes