Els cotxes elèctrics més barats del 2022

Detallem quinze models de menys de 30.000 €, una vegada aplicades les ajudes

VilaWeb
Marc Belzunces
15.10.2022 - 21:40
Actualització: 15.10.2022 - 21:42

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El mercat de cotxes elèctric és en ebullició. Les vendes pugen acceleradament a tot el món esperonades per uns preus dels combustibles fòssils desorbitats, entrebancs amb la producció de dièsel –ara per ara més car que no la gasolina–, les zones de baixes emissions dins les ciutats, la preocupació per la independència energètica o la conclusió que els vehicles de combustió són una tecnologia amb data de caducitat en què és molt arriscat invertir. Tanmateix, el preu dels cotxes elèctrics continua essent un inconvenient per a molts compradors. Però hem de tenir en compte que, si fa temps que ens vam comprar un cotxe, estem desactualitzats: els preus han pujat molt, incloent-hi els de combustió. Avui dia, costa de trobar models de combustió per sota dels 25.000 €, i entre els més venuts n’hi ha de més de 30.000 €. Tenint en compte això, veurem que ja hi ha elèctrics que, gràcies a les ajudes, igualen o són per sota d’aquests valors, sense oblidar els estalvis derivats de tenir menys manteniment i poder carregar-los al pàrquing de casa, cosa que ajuda a compensar el sobrecost de compra. Tot seguit repassem quins són els models elèctrics més econòmics que podem adquirir i si són adequats per a fer viatges llargs.

Microcotxes

L’opció més econòmica no són tècnicament cotxes. Parlem dels quadricicles, coneguts com a microcotxes. Tenen potències semblants a un escúter, però ens proporcionen més comoditat i protecció que no pas una moto, tot i que sense arribar als estàndards dels cotxes de debò. A més, el preu elevat dels cotxes normals, tant elèctrics com de combustió, fa parar atenció a aquest segment a molts fabricants i clients potencials, atès que poden solucionar les necessitats de mobilitat diària a un preu considerablement inferior que no el d’un cotxe normal. Cal tenir en compte que apareixen nous models de microcotxes perquè en uns quants estats es poden conduir a partir de setze anys. Al nostre país, ja és una realitat a Catalunya Nord i l’Alguer, mentre que a la resta de territoris serà possible a partir del 2023, amb l’aparició del carnet B1.

Dins aquesta categoria de vehicles, hi ha models que tenen una velocitat màxima de 45 km/h (categoria L6e), i uns altres que arriben als 90 km/h (L7e). Els primers són pensats exclusivament per a circulació urbana, mentre els segons tenen més velocitat per poder circular per vies ràpides (opció que tenen prohibida els primers) i moure’ns per tota una àrea metropolitana sense incidències. Per aquesta categoria de vehicles, les ajudes del govern espanyol, gestionades per les comunitats autònomes, arriben a 1.400 €, en el cas dels quadricicles lleugers (L6e), i de 1.800 € ,en els quadricicles pesats (categoria L7e). Imports que pugen de 200 € addicionals si desballestem un cotxe antic. Si vivim en poblacions de menys de 5.000 habitants o tenim una discapacitat amb mobilitat reduïda, podem obtenir un 10% addicional.

Un dels més coneguts d’aquesta categoria és el Citroen AMI, amb un preu de sortida de 7.790 €, que amb les ajudes acaba a prop dels 6.000 €. El límit de velocitat de 45 km/h ens limitarà els moviments. Els avantatges, a banda del preu, és el consum baix. Amb una bateria de 5,5 kWh, que podem carregar en un endoll normal en 3 hores, tenim autonomia fins de 75 quilòmetres. A més, la mida reduïda ens permetrà d’aparcar en qualsevol forat. Un altre model semblant és el Renault Twizy. La variant que arriba als 80 km/h surt per 12.980 € abans d’ajudes, amb una autonomia de 90 km. Dels nous models, un dels més interessants, pel seu disseny, és el Microlino. La versió més bàsica parteix de 14.990 € abans d’ajudes, i disposa d’una bateria de 6 kWh, 91 quilòmetres d’autonomia i una velocitat màxima de 90 km/h, prou per a moure’ns per una àrea metropolitana. Un dels altres que acaba d’arribar és el XEV Yoyo. Arriba als 90 km/h i té una autonomia que en ciutat pot superar els 120-150 km. El preu de sortida és de 13.900 €. Amb ajudes, desballestament i descomptes per finançament, pot arribar als 10.900 €.

El català Silence S04 és un dels models de microcotxe més esperats al país (imatge: Silence).

Finalment, un dels més esperats en aquesta categoria a casa nostre és el model S04 dels catalans Silence, a l’espera que en puguin començar la producció a la Zona Franca. Es podrà adquirir a partir de 7.500 € abans d’ajudes. Inclourà dues bateries extraïbles de 5,6 kWh cadascuna, amb el seu conegut sistema de carretó que permet de pujar-les a casa i carregar-les en qualsevol endoll en 9 hores. D’aquesta manera, es diferencia de la competència, atès que no necessitarem ni un carregador específic, ni disposar d’una plaça de pàrquing amb un punt de càrrega. A més, les bateries són idèntiques i compatibles amb les motos, i l’empresa vol que en el futur es puguin usar com a bateria per a casa. També tindrem l’opció de canviar en pocs segons la bateria exhaurida per una de nova en les estacions d’intercanvi que la companyia ja ha començat a desplegar –ara per ara, només a Barcelona.

Dacia Spring

Si entrem en la categoria pròpiament de cotxes, el Dacia Spring és el model elèctric més econòmic. És un cotxe de dimensions estàndard, tot i que orientat principalment a l’àmbit urbà. El podem adquirir a partir de 20.205 € abans d’ajudes. Aquest preu es pot rebaixar de 4.500 € gràcies al MOVES III, que puja als 7.000 € si desballestem un cotxe, amb el 10% addicional si vivim en una població petita o tenim problemes de mobilitat. És a dir, ens pot quedar per poc més de 13.000 €. El secret del seu preu ajustat, a banda d’uns acabats molt senzills i una potència baixa (45 cavalls), és la mida petita de la seva bateria, de 33 kWh. Gràcies a això, que fa que el cotxe pesi molt poc, disposa d’uns consums molt bons, entre 12 i 15 kWh, cosa que li atorga una autonomia de 234 km a velocitats urbanes, que arriba a uns 150 km en autopista. La seva potència de càrrega ràpida és baixa, de només 22 kW. Tot plegat fa que sigui un cotxe que ens pot servir per a anar a la feina i complir amb les obligacions familiars diàries, però no ens servirà per a fer viatges llargs.

MG4

Aquest model és un terratrèmol en el sector. MG és una marca anglesa propietat dels xinesos de SAIC. Molts analistes diuen que pot representar un abans i un després en la indústria, especialment a Europa. Pot ser el començament de l’arribada en massa de models xinesos econòmics i de qualitat. El motiu de tot plegat és que som davant un cotxe completament normal, tant en prestacions com en acabats, a un preu per sota dels models equivalents de combustió. El trobem a partir de 29.490 € abans d’unes ajudes que el poden deixar per sota dels 25.000 €. Amb aquest preu, tindrem un cotxe de mides estàndards, una potència de 170 cavalls i una bateria LFP de 51 kWh, amb una autonomia de 350 km. Com a curiositat, algunes de les seves peces les trobem en cotxes del grup Volkswagen, atès que l’MG4 es fabrica a la Xina, en una factoria que tenen conjuntament amb els alemanys i d’on surten models de Volkswagen per a aquell mercat. Per 4.000 € més podem adquirir el model amb una bateria d’ió liti de 66 kWh i una autonomia que puja als 450 km.

Podem viatjar amb l’MG4 com amb un de benzina amb una autonomia de solament 350 quilòmetres? El web A Better Route Planner (ABRP) ens permet de calcular-ho d’acord amb un llistat de vehicles elèctrics i la infrastructura de càrrega. Si considerem el viatge més llarg que podem fer al nostre país, de Salses a Guardamar (uns 800 km), amb l’MG4 més bàsic trigarem 10 hores i quart en total, segons dades estimades (encara no hi ha de dades reals de circulació). Si triem el model de més bateria, el viatge baixaria a 9 hores, incloent-hi dues hores per a carregar durant 3 aturades. Un temps idèntic al que faríem amb un cotxe de combustió al mateix trajecte (set hores de conducció, una hora per dinar i dues aturades de 30 minuts per a descansar i anar al lavabo). Una conclusió que es repetirà en la resta de models: les bateries petites (o no tan grans) ens penalitzen una mica, però no prou per a evitar-nos fer viatges llargs de tant en tant.

Fiat e500

Si tornem a models de marques europees, la versió elèctrica del model petit dels italians de Fiat és un tot un èxit de vendes. Ara el trobem en promoció i abans d’ajudes a partir de 26.346 €, amb una bateria de 24 kWh, una autonomia per sota dels 190 km en cicle combinat i un consum habitual de vora 16 kWh/100 km. Per tant, és un vehicle apte solament per a trajectes urbans, malgrat que hi ha un model superior per 33.246 € i una bateria que arriba als 42 kWh.

Opel Corsa-e

Un altre dels models clàssics del mercat europeu, també disposa d’una versió elèctrica amb unes característiques molt interessants. El trobem a partir de 33.190 € abans d’ajudes i promocions, que ens el poden deixar a prop dels 25.000 €. Disposa d’una bateria de 50 kWh (45 kWh útils), una autonomia que pot arribar als 360 km i uns consums habituals al voltant dels 15 kWh/100 km, un valor molt bo. Pot carregar a 100 kW en electrolineres, cosa que ens pot fer atrevir a fer viatges llargs, més enllà de la ruta diària per a anar a la feina. El temps per a fer el Salses-Guardamar és molt semblant al de l’MG4, de bateria més petita: deu hores i quart, incloent-hi cinc aturades per a carregar durant dues hores i quart en total.

Un cotxe gairebé idèntic és el Peugeot 208 elèctric, que pertany al mateix grup automobilístic (Stellantis) i hi comparteix plataforma. El trobarem a partir de 32.820 € abans d’ajudes, la mateixa bateria de 50 kWh i unes prestacions, dimensions i nivells d’acabats molt semblants. També dins el mateix grup, hi ha el Citröen C4 elèctric, que trobarem a partir de 35.440 € abans d’ajudes i promocions, amb la mateixa bateria de 50 kWh.

Nissan Leaf

És tot un clàssic elèctric, que ha anat rebent actualitzacions. Ara podem trobar en promoció el model més bàsic, amb una bateria de 40 kWh. Incloent-hi ajudes i amb finançament de la marca, ens sortirà per 26.109 €. El consum se situa al voltant dels 14 hWh i l’autonomia en uns 270 km. L’ABPR ens indica que amb aquest model trigaríem onze hores i mitja a fer el Salses-Guardamar, amb set aturades (tres hores i quart). Potser no és una ruta per a fer cada setmana, però fins i tot amb un Leaf de bateria més petita ens podem moure pel país sense grans inconvenients. Si malgrat això volem la versió de més autonomia, amb una bateria de 62 kWh, la trobarem a partir de 31.859 €.

Renault Megane E-Tech

Una novetat de la marca francesa, símbol de la nova etapa de la companyia sota les ordres de Luca De Meo, l’antic màxim responsable de Seat. El model més bàsic del Megane elèctric, amb una bateria de 40 kWh, el trobem a partir de 36.600 € abans d’ajudes, un preu que ja comença a ser alt. Si volem models més barats de la mateixa companyia, el seu èxit de vendes Zoe no difereix gaire en preu amb la mateixa bateria: a partir de 34.750 €. Per trobar un model dels francesos significativament més econòmic, haurem d’anar a parar a la versió elèctrica del Twingo, a partir de 24.540 €. Per contra, hi trobarem una bateria de només 20 kWh, solament apta per a trajectes urbans.

Tot i la bateria de mida limitada del Megane elèctric, els seus bons consums (entre 13 i 19 kWh) i la seva potència de càrrega de 85 kW fan que no ens penalitzi gaire en el trajecte Salses-Guardamar. Segons l’ABRP, i amb dades estimades, trigaríem 10 hores i necessitaríem 6 aturades per a carregar.

Hyundai Kona

Un altre dels models elèctrics més veterans, tot i que ha estat actualitzat ara fa poc. El podem trobar a partir de 27.440 € (bateria de 39 kWh) una vegada descomptades les ajudes del pla MOVES i les promocions de la marca. Homologa un consum de 14,7 kWh/100 km. Com el cas del Leaf, al trajecte de referència Salses-Guardamar la mida de bateria ens penalitzaria i hauríem de fer 6 aturades per carregar, en un horari total d’onze hores i mitja. Si volem el model de 62 kWh de bateria, ens costarà 32.440 € una vegada aplicades les ajudes i promocions. En aquest cas, el temps esmerçat en el trajecte seria equivalent al d’un cotxe de combustió.

En conclusió, el preu de compra dels cotxes elèctrics es continua acostant als de combustió, fins i tot els més econòmics. Ara, per aconseguir un preu més econòmic, hem d’optar per bateries més petites. Un aspecte que pot semblar un inconvenient d’entrada, però si analitzem bé els trajectes que fem normalment i els que podem fer esporàdicament, amb una bateria relativament petita podrem viatjar per tot el país sense gaires maldecaps. També cal tenir en compte que, a mesura que van arribant cotxes elèctrics amb potències normals (i no de superesportius), que no necessiten bateries tan grans, no solament es van fent més assequibles sinó que el pes del cotxe també baixa i en milloren els consums i la càrrega a potències més baixes i podem estalviar electricitat. Si la tendència continua, amb uns cotxes elèctrics amb un preu semblant, o fins i tot més baix, que no pas els de combustió, d’ací a poc temps no tindrà cap mena de sentit d’adquirir cap model de benzina.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes