25.11.2023 - 21:40
Al número 176 de la Travessera de Gràcia de Barcelona, a tocar del mercat de l’Abaceria Central, hi ha l’única botiga oficial del país dedicada a Les aventures de Tintín, una de les sèries d’historietes en còmic més expandides d’Europa. En aquest racó de Gràcia, hi trobem els còmics i tota una col·lecció de llibres monogràfics sobre aventures o personatges determinats. Però són les figures, de tota mida, del coet amb què en Tintín viatja a la Lluna, el gosset Milú, que sempre l’acompanya, els cotxes en què viatgen i totes les personalitats i objectes amb els quals interactua el jove reporter creat pel dibuixant belga George Remi, conegut com a Hergé, el que fan de la botiga el paradís del món de Tintín. En podem sortir amb uns llençols, una tovallola, una tassa, un clauer, un peluix, un trencaclosques, un calendari, una llibreta o una samarreta amb la imatge d’en Tintín o qualsevol dels elements que l’envolten.
“La nostra botiga, The Tintin Shop, no és una franquícia, sinó una marca, un establiment que té el vist-i-plau, des de Bèlgica, dels gestors dels drets de l’autor del còmic, Hergé, des de la fundació que porta el seu nom”, precisa Laia Soler, la propietària d’aquest singular comerç de Gràcia. Aquesta va ser la tercera botiga oficial de Tintín que es va obrir a tot el món, després de les de Londres i Tòquio.
De ben petita, Soler va començar a deixar-se acompanyar pel personatge. Explica que a casa dels avis materns, a la Cerdanya, tenien tota la col·lecció de Les aventures de Tintín en català, en francès i en castellà. “No tenien televisor i quan fèiem temps, mentre esperàvem per dutxar-nos o per sopar, o després de sopar, jugàvem amb els oncles al parxís o al backgammon, o bé llegíem còmics. En tenien de més històries, però els de Tintín hi eren tots, i així va ser com em vaig començar a impregnar del personatge”, diu.
A divuit anys, els pares li van regalar la col·lecció sencera de Les aventures de Tintín en català –amb la traducció que va fer el terrassenc Joaquim Ventalló– i va rellegir-la tota. “M’imaginava la possibilitat de crear un Trivial del personatge”, recorda. Aquelles ganes d’obrir pas a un filó de dedicació professional van dur-la, l’any 2011, a crear una societat, juntament amb alguns membres de la família, per obrir una botiga vinculada a la marca oficial The Tintin Shop. Era en un local del centre comercial Las Arenas, a la plaça d’Espanya, però que no va acabar de funcionar i va haver de tancar. Després d’un any en què el negoci va continuar únicament a la pàgina web de la botiga, Tintin Shop BCN, Soler va voler tornar el personatge a peu de carrer.
Gràcia, botigues d’autor
“Vaig començar a mirar locals al barri de Gràcia, que és on visc, i on vaig pensar que una botiga tan especialitzada com la nostra podia encaixar molt bé”, explica.
La llum natural i el sol que entra al local que va triar van ser dos dels avantatges que la van dur a agafar-lo, ara fa nou anys. També sabia que una temàtica tan específica com la del seu comerç lligava bé amb un model de negoci que a Gràcia agrada perquè es distingeix de les marques més internacionals que trobem a tots els barris. “Aquí, a Gràcia, hi ha botiges de productes a granel, tant antigues com modernes, moda d’autor i moltes dedicades a un sol producte. Això dóna un caràcter especial al barri, i trobo que Tintín hi lliga”, argumenta Laia Soler.
“De llibres de còmics i articles de Tintín, en podem trobar en moltes botigues, però allò que ens diferencia és que, a banda que tot el que venem és oficial, la nostra botiga és dedicada exclusivament al món de Tintín”, puntualitza.
Darrere el taulell, matí i tarda, la Núria atén la clientela, que, segons que expliquen, és ben variada. “Tenim el client més tintinaire, tant de Barcelona, com de fora de la ciutat, que va venint cada mes o dos mesos, i la gent del barri”, comenten. Com que la Travessera de Gràcia és una via de força pas de gent, a l’estiu també entren molts turistes.
Litografies, baralles de cartes, davantals i tantíssimes figures fetes amb resina o PVC semblen haver sortit volant dels llibres de còmics que també venen en aquesta botiga exclusiva de Tintín. Envien comandes a països ben llunyans. “Aquesta setmana, n’hem enviat al Brasil i a Austràlia”, comenta Laia Soler. I com és que, si el bressol i seu del disseny de tot l’univers Tintín és a Bèlgica, la botiga de Barcelona rep encàrrecs de tot el món? “De vegades ens comenten, quan fan la comanda, que havien vingut a Barcelona i havien descobert la botiga. Uns altres cops ens arriben per la recomanació d’amics que sí que han vingut a la botiga.” Tanmateix, els algorismes que activen les cerques a internet suggereixen alternatives de tot allò que cerquem. “Les fórmules per arribar al client, avui, són múltiples, a banda de la visita a la botiga física”, explica Soler.
També tenen peces de col·leccionisme. Algunes s’inspiren en les que hi havia a l’exposició que es va fer a la Fundació Miró l’any 1984, en què es comparaven els objectes que Hergé havia plasmat als llibres i els reals en què s’havia inspirat. “Tot es dissenya a Bèlgica i, malgrat que abans s’havien produït algunes coses a la Xina, avui tot es fa en països com ara Portugal, Irlanda i Carolina del Nord, als Estats Units”, explica Soler.
Entrar-hi és com caminar enmig de les pàgines de Les aventures de Tintín. Hi trobem el capità Haddock, el professor Tornassol, els policies Dupond i Dupont, la cantant d’òpera Bianca Castafiore, tot en diferents mides i materials. I sempre en el fil argumental, el petit fox-terrier Milú i l’eternament jove reporter. D’ençà de fa nou anys, un veí més de Gràcia.