Junts podem anar molt més lluny

Fa vint-i-cinc anys que VilaWeb va començar a caminar. Ara, amb tota l'experiència acumulada, sabem que si aconseguim prou suport podem elevar la potència a 25 i fer el millor diari del món. Digital, català i en català. Ens ajudeu a fer-ho possible?

Doneu suport a VilaWeb

Un total de 1.468 persones sense llar s’han adreçat a Arrels Fundació entre l’1 de juliol del 2018 i el 30 de juny del 2019 preguntant on poden trobar ajuda per millorar la seva situació. Aquesta xifra representa un 21,7% més que els dos mesos anteriors, segons ha informat la mateixa fundació en un comunicat. Entre les preguntes que plantegen, hi ha on poder dutxar-se i canviar-se de roba o com accedir a un allotjament i a serveis socials. De mitjana, Arrels ha atès 122 persones cada més, el 88,3% homes i l’11,7% dones. El 22,3% tenen nacionalitat espanyola i la resta procedeixen de fins a 95 països diferents. El 61,3% tenen entre 25 i 49 anys, mentre que l’11,6% és menor de 24 anys.

‘Es molt preocupant la quantitat de persones que venen en aquest situació, els recursos per a persones sense llar a Barcelona estan saturats, per això sempre intentem explicar la realitat per situar la persona’, ha afirmat la responsable del centre obert d’Arrels, Marta Maynou.La majoria de les persones que s’han adreçat a la fundació, el 79,5% han demanat poder accedir a serveis higiènics, mentre que el 30,6% també han preguntat si podien canviar-se de roba. Es tracta de persones que demanen el servei de dutxa de manera puntual mentre no troben i accedeixen als serveis higiènics públics, que habitualment funcionen amb cita prèvia. ‘El sistema se sol adequar al recurs, no a la persona, no pot ser que la majoria de recursos amb dutxes obrin només al matí”, ha dit Maynou.

La tercera necessitat més expressada ha estat l’accés a l’allotjament, amb un 24,4% dels casos. El 21% han preguntat com accedir a serveis socials, el 17,· demanen un lloc on poder deixar les seves pertinences de manera estable i un 11,4% pregunta per menjadors escolars. El 4,7% han demanat ajuda específica per buscar feina, i el 4,5 per accedir a medicació. El 6,3% necessitaven suport perquè han estat agredides o els han robat la roba, les sabates o la documentació.

Arrels denuncia que moltes de les 1.468 persones que han passat pel seu centre obert per demanar orientació han acudit prèviament a serveis socials del barri o als serveis específics de l’Ajuntament de Barcelona per a persones sense llar, però que no han tingut resposta. De fet, el 23,9%de les persones orientades han tornat més d’una vegada a Arrels. ‘Tothom hauria de tenir un treballador social de referència, però no tothom el té’, ha lamentat Maynou. Per això, ha demanat reforçar els serveis públics. Per exemple, més serveis higiènics, amb normatives i horaris flexibles: habilitar consignes on les persones que viuen al carrer o en llocs inestables puguin guardar les seves pertinences durant un temps, i obrir espais d’acollida nocturns i de baixa exigència a cada barri de la ciutat.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.