13.08.2008 - 23:13
Aquest any 2008, la Universitat de València acaba de publicar un llibre deliciós que sembla petit, però que condensa algunes de les reflexions filosòfiques més rellevants del segle passat. El títol és Música i sentit. El cas Wittgenstein, escrit a la manera dun concert de música per Antoni Defez. Es tracta, en primer lloc, dun tractament sistemàtic del problema del significat i la comprensió en la música, que es pot llegir com si foren dos assaigs distints, perquè safig una segona part que és lestudi de lenorme literatura escrita sobre el pensament o els pensaments- de Wittgenstein a propòsit de la música.Concretament, com explicita el professor Defez a linici del llibre, està escrit amb lànim de suplir el dèficit exegètic en lestudi de les idees de Wittgenstein sobre la música, que el 1931 escrivia: Algunes persones creuen que la música és un art primitiu a causa dels pocs tons i ritmes que conté. Tanmateix, només la seua superfície és simple; la seua substància, allò que fa possible interpretar aquest contingut patent, té, per la seua banda, tota la infinita complexitat que és suggerida en les formes externes de les altres arts i que la música oculta. En cert sentit, la música és la més sofisticada de totes les arts. La primera part comença amb lanécdota de la becaina de Brahms en públic davant la música de Liszt i la polèmica entre els classicistes o formalistes i els progressistes o avantguardistes entorn de la qüestió de la semanticitat de la música, de la valoració de la música i de lartista dins el romanticisme, així com també amb un canvi dactitud per part dels oients. Quin tipus de llenguatge és la música? Quina és la relació de la música amb la realitat? La música és només pura subjectivitat emocional o és leina adequada per capturar la palpitació més secreta de lUnivers? Es prova de respondre a alguns daquests interrogants.
Al capítol segon es descriu el debat entre el formalisme versus expressionisme per concloure quina és la natura de la música. Es repassen els textos dels principals representants de lidealisme alemany i de la història de la filosofia. Per exemple, des del formalisme, Plató entén la música com lestudi de la matemàtica inherent a la música; Schelling considerava que la música era un mitjà privilegiat per tal dexpressar lobjectivació i el desplegament de lAbsolut mitjançant la temporalitat, el ritme i els sons de la música, de la realitat i del jo. Per a Hegel, la música seria capaç tant dexpressar lEsperit Absolut la Raó- sota la forma del sentiment en si, com de revelar lànima la seua pròpia identitat en el pur sentiment. Schopenhauer i Nietzsche entenen la música com a Voluntat o com a afirmació dels instints i de la vida. Des de lexpressivisme, Kierkegaard defensava una anàlisi emotivista de la música per tal de desacreditar-la en el seu valor moral. Els estudis de Schumman, de Mendelssohn, de John Hospers analitzen la relació entre vida emocional i llenguatge, el lloc de les emocions i el significat de lestètica músical en la relació de la música i de lart amb la realitat.
En els següents capítols sanalitza la música i el seu significat en relació al moment històric o als canvis socials a què pertany. Es pot afirmar que la música descriu els valors o lesperit duna època: Copland, Ortega y Gasset, Adorno, Walter Benjamin i Horkheimer analitzen el sentit de la música en la societat de masses, la mediocritat i labsurd a través de la seua falta de significació
La música promesa de reconciliació, fetitxe o producte de consum?
La dissolució del dilema. La semanticitat de la música estaria sense determinar el símbol músical és incomplet i requereix consumació. En altres paraules: la semanticitat de la música no es constitueix a partir de partitures dotades per se duna significació determinada a priori, sinó que té una significació oberta, contextual, històrica, verificable i, també, revisable només a posteriori. Significació de la música i significació en la música. La música com a objecte intencional: ara bé, si les activitats expressives i simbòliques no són únicamente un assumpte de tradició i aculturització, sinó que depenen també de la naturalesa humana, com caldria entendre aquí el concepte de naturalesa humana? Seria suficient apel·lar a les maneres naturals i espontànies dactuar dels éssers humans o caldrà invocar també alguna suposada temporalitat immanent a la nostra consciència? Hi ha límits en la percepció músical? I si nhi ha, són límits culturals o naturals? I en el cas que siguen límits culturals, tindria sentit llavors parlar dobjectivitat en el judici estètic aplicat a la música? I viceversa: si es tracta de límits naturals, serà obligat acceptar lexistència de judicis estètics absoluts? Per a respondre a aquests interrogants es fan servir els estudis antropològics de Lévi-Strauss sobre la temporalitat natural humana i lart sonor i el concepte wittgenstinià de forma de vida (Lebensform). Perquè loposició entre natura i cultura són sovint termes dun ús vacil·lant. El límit de lart no és una altra cosa que el sentit, la significació. En lart, i sobretot en la música, el concepte de significació sol ser obert, borrós i canviant. Perquè aquest és el seu límit i el seu destí: el sentit. En definitiva, poden contribuir a la nostra comprensió de la realitat i de nosaltres mateixos. I això en la mesura que som nosaltres els qui dotem de sentit a això que hem convingut a anomenar obres dart.
Del segon assaig, Wittgenstein i la música només puc dir que és un estudi exhaustiu sobre lestudi de la música en Wittgenstein. Sanalitzen les reflexions wittgenstinianes sobre el llenguatge, la música, allò místic, la consciència lingüística i lexistència del món, la ciència, el problema de la significació de la consciència i el problema ètic de com viure, dels fets, les regles, la creativitat i els ideals, les vivències del món i la nostra actitud davant del fets i que han de mostrar les nostres accions. Sanalitza també lemergència de la civilització del progrés, de la indústria, delimperi de la ciència i la tècnica sobre la vida humana. El problema, però, és que el progrés té, sobretot, una cosa, i és que sembla molt més gran del que realmente és citació de Johann N. Nestroy que encapçala les Investigacions Filosòfiques. A més a més, però, el tecnicisme i lindustrialisme que impregnarien tota la vida humana inclouen un constructivisme que aconsegueix la producció dobjectes cada cop més complicats, més sofisticats, orientats a la solució de problemes i necessitats que molt sovint són en realitat, problemes i necessitats generats per aquesta mateixa civilització Lart, la música, el gest, el traç, el pas de ball, el cos en moviment, mostren el simbolisme i lexpressivitat de lacció humana. I és que lart està en continuïtat amb la resta de la vida humana, contribuint no sols a la seua autocomprensió, sinó fins i tot a la seua formació. Com podeu observar, en el llibre Música i sentit. El cas de Wittgenstein Defez fa un inventari analític no només de la música i de lart en part de la història de la filosofia i en la realitat, sinó de lera del progrés; descriu el sentit de lart, de lespontaneïtat, de la creativitat, de la festa i de la música per a les nostres vides al si de les nostres societats industrials.
PLAÇA DE LA VILA © Sal·lus Herrero i Gomar
Enllaços
Hemeroteca: Plaça de la Vila
Vols afegir la teua opinió?