‘Herois i antiherois’ és el lema del festival Sagunt a Escena d’enguany, que arrenca aquest vespre amb l’estrena De Sukei a Naima, una obra en català de la companyia alcoiana La Dependent. Aquesta estrena encetarà una nova edició del festival, en què el 35% de la programació la formen companyies, músics, actors i ballarins valencians. També, després de molts anys de maldar perquè augmentés la presència d’espectacles en català, s’estrena un espai nou al Centre Cultural Mario Monreal on es podrà veure El verí del teatre, Hamlet canalla i Odisseu, entre més.

La programació alternativa del festival, que es coneix com a Off Romà, també es veu enormement reforçada, i mentre duri el festival programa tota mena d’espectacles de carrer: circ, teatre, concerts de petit format… ‘Fem un esforç molt gran per a sortir al carrer i acostar el festival a tots els públics perquè se’l sentin seu’ explica Juan Vicente Martínez Luciano, director artístic del certamen. Ell, que coneix com ningú la programació, ens fa una desena de recomanacions on hi ha obres de petit format, grans produccions, música, dansa contemporània xinesa i fins i tot una òpera que farà, a Sagunt, la seva estrena mundial.

De Sukei a Naima. ‘Estem molt contents perquè estrenem amb una producció valenciana i en català. Es tracta d’un text que va guanyar el Premi Ciutat de València i que coproduïm conjuntament amb La Dependent, una companyia alcoiana de llarga trajectòria.’ Prenent com a referència l’expulsió dels moriscs l’any 1609, l’obra aborda diversos temes com ara la migració, els desplaçats, la integració i el perdó. 19 de juliol a les 22.30 al Teatre Romà de Sagunt.

El verí del teatre. ‘Aquesta obra forma part de la programació alternativa del festival, l’Off Romà. Vol ser un punt de trobada fora de la programació més clàssica del teatre Romà. L’obra és un clàssic de Rodolf Sirera interpretada per dues grans actrius valencianes, Pilar Almeria i Cristina Garcia, amb una producció del Teatre Micalet.’ En el París de final del segle XVIII, Gabrielle de Beaumont, actriu de moda, és convidada per una marquesa al seu palau. Aviat comprovarà que tot és un parany per a sotmetre-la a un cruel experiment. 9 d’agost a les 20.30 al Centre Cultural Mario Monreal.

Hamlet canalla. ‘És una obra multipremiada: tant l’actor protagonista, Josep Manel Casany, com el seu autor, Manuel Molins, han estat finalistes als premis Max.’ Hamlet canalla regira la visió d’un dels personatges teatrals més grans de la història, d’aquest messies que ho fa tot per ‘salvar’ el seu poble, ara que hi ha tants herois d’aquesta mena en la vida pública. 2 d’agost a les 20.30 al Centre Cultural Mario Monreal.

Odisseu. ‘Es tracta d’una obra basada en el clàssic d’Homer interpretada només per un actor: Jordi Ballester. A més, té un rerefons molt actual perquè, a partir del mite, es vol fer reflexionar sobre què passa avui en dia a la Mediterrània.’ Aquelles aventures cruels i despietades que va viure Ulisses no es troben tan lluny de les que pateixen moltes persones al Mediterrani del segle XXI. 23 d’agost les 20.30 al Centre Cultural Mario Monreal.

Troyanas. ‘Carme Portacelli és una directora que ha passat diverses vegades pel festival i sempre ens ha sorprès. Enguany, presenta un text clàssic d’Eurípides amb un repartiment excel·lent: Míriam Iscla, Aitana Sánchez-Gijón, Ernesto Alterio…’ Les dones de Troia pugen a l’escenari per explicar-nos en primera persona els abusos de què van ser objecte per part dels guanyadors de la guerra. Els mites grecs han mantingut la capacitat d’assenyalar els errors de l’individu contra el benestar comú, els moments en què es deixa portar pels pitjors sentiments i comet brutalitats. 3 i 4 d’agost a les 22.30 al Teatre Romà de Sagunt.

Calígula. ‘Un dels directors d’escena més destacats del moment, Mario Gas, presenta la versió de Calígula que va escriure Albert Camus. El repartiment és molt imponent, encapçalat per Pablo Derqui, i l’obra s’ha estrenat al festival Grec de Barcelona i també farà parada a Mèrida.’ El protagonista de l’obra es troba cara a cara amb l’absurd després de la mort de la seva germana-amant i sotmet els seus súbdits a una aterridora sèrie de demostracions de la veritat que ell considera absurda: que les persones es moren i són infelices. 18 i 19 d’agost a les 22.30 al Teatre Romà de Sagunt.

Sílvia Pérez Cruz. ‘Aquesta cantant sempre és garantia d’èxit: en només quatre dies va esgotar totes les entrades.’ Sílvia Pérez Cruz presentarà el seu últim disc, Vestida de nit, acompanyada d’un quintet de corda. L’espectacle és una mescla de cançons prestades i cançons pròpies, galls vells i galls nous. Algunes formen part del seu repertori habitual, però el color és diferent. 21 de juliol a les 22.30 al Teatre Romà de Sagunt.

Israel Galván. ‘El número u mundial del flamenc farà parada a Sagunt després d’haver presentat el seu espectacle al festival d’Avinyó.’ A La Fiesta, Israel Galván proposa una festa escènica, iniciàtica, amb origen en el flamenc i una arribada oberta. Actua acompanyat de vuit artistes, balladors, ballarins i músics, no exclusivament flamencs. 29 de juliol a les 22.30 al Teatre Romà de Sagunt.

Tao Dance Theatre. ‘La companyia xinesa ens presenta un espectacle de dansa contemporània únic. És una companyia que surt molt poc de la Xina i l’única parada que faran al país en la seva ronda europea és al festival de Sagunt.’ A 6&7, Tao Dance Company fa un perfecte exercici de minimalisme: sis ballarins vestits de negre i set de blanc actuen en línia recta. Es tracta de l’adaptació al món de la dansa del projecte de Tao Ye de purificar i destil·lar el cos humà a la recerca de la infinitat. 15 d’agost a les 22.30 al Teatre Romà de Sagunt.

La Brecha. ‘Estem molt contents d’estrenar una òpera contemporània! Es tracta d’una composició del franco-belga Jacques Alphonse De Zeegant interpretada per l’Hulencourt Symphony Orchestra & Choir. Comporta una internacionalització del festival perquè està feta en col·laboració amb el Parlament Europeu.’ La Brecha és una òpera que pot ser interpretada com una al·legoria, com un mite, un conte o una llegenda universal, ja que l’acció no se situa en cap context ni lloc específics. 3 de setembre a les 22.30 al Teatre Romà de Sagunt.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]