Vint anys d’aquelles primeres fotografies de Foto Colectania

  • La Fundació Foto Colectania celebra vint anys de vida amb una exposició dedicada a Chema Madoz i Helena Almeida, dos dels primers artistes de la seva col·lecció

VilaWeb
Joan Safont Plumed
07.07.2022 - 21:40

Ara fa vint anys que començava un dels projectes culturals més singulars de Barcelona, Foto Colectania. Impulsat per l’empresari Mario Rotllant Solà l’any 2002, tenia uns objectius ben clars: crear una fundació privada de vocació pública a partir d’una col·lecció de fotografia que preservés i difongués l’obra dels creadors i, que alhora, servís per a reivindicar aquesta disciplina artística, sovint no prou ben reconeguda.

Tres mil imatges de vuitanta fotògrafs diferents

Les primeres fotografies que va adquirir la fundació van ser de l’artista Chema Madoz (Madrid, 1958), en qui Joan Brossa va trobar una mena de “germà” després de descobrir-ne les imatges poètiques construïdes amb materials quotidians, emparentades amb la seva poesia visual. Actualment, Foto Colectania, dirigida per Pepe Font de Mora, té tres mil imatges de més de vuitanta autors, i conserva el llegat de Paco Gómez, un dels referents de la fotografia de la generació de postguerra.

Els primers vint anys de vida de la fundació, a més, el públic ha pogut veure exposicions de fotògrafs catalans, com ara Joan Colom, Leopold Pomés, Laia Abril i Txema Salvans, juntament amb clàssics internacionals, com Saul Leiter i Vivian Maier. La mostra de Maier, aquesta curiosa mainadera i retratista secreta, va ser un èxit de tal magnitud que va desbordar la seu primigènia de la fundació, al carrer de Julián Romea. D’alguna manera, va accelerar el canvi a la seu actual, al passeig de Picasso, que havia estat la Comercial de Guarnicioneria, una botiga centenària dedicada a la fabricació i venda de material eqüestre. D’ençà del 2017, és una parada obligatòria en la ruta fotogràfica de la ciutat, formada també per l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona –ben a prop–, el Kbr de la Fundació Mapfre, la Virreina Centre de la Imatge, etc.

El president de Foto Colectania, Mario Rotllant, la directora artística, Irene de Mendoza, i el director, Pepe Font de Mora, en una imatge d’arxiu (fotografia: ACN).

Madoz i Almeida, fotògrafs i creadors d’imatges

Per celebrar l’aniversari rodó, Foto Colectania ha recuperat dos dels primers autors de la col·lecció, Madoz i l’artista portuguesa Helena Almeida (1934-2018), en una exposició que porta per títol “Helena Almeida / Chema Madoz. Dissenys habitats”. D’entrada, tenen ben poc a veure l’un amb l’altre, però si parem atenció als detalls en podem descobrir els punts d’unió. Tots dos fugen de la fotografia trobada, la fotografia de carrer, per fer una fotografia creada. L’una, experimentant amb els límits de la pintura i la imatge. L’altre, explorant els conceptes contraposats, l’aparença i la realitat, a partir d’objectes. La mostra, a més, permet de tafanejar els processos creatius d’Almeida i Madoz, mitjançant els seus quaderns personals. De fet, el treball previ amb dibuixos que configuren l’obra final també és una coincidència que els agermana.

“Seduzir” d’Helena Almeida. 2001. (fotografia: Foto Colectania)

El títol de l’exposició és un homenatge a Almeida, de qui s’ha manllevat el nom d’una de les primeres sèries –”Disseny habitat”– i, segons Font de Mora, que ha dirigit l’exposició, també vol ser un gest de complicitat al terme “disseny” en l’accepció més “renaixentista”. És a dir, la que fa referència no tan sols als esbossos en paper, sinó a tot el procés mental per a traslladar la imaginació i la creativitat de l’artista a l’obra.

L’oportunitat de conèixer-ne l’arxiu

Alhora, i per celebrar el vintè aniversari, Foto Colectania permet d’entrar en un dels espais més desconeguts de l’estatge: la cambra que en preserva la col·lecció. Amb visites guiades per la coordinadora de la fundació, Violeta Cañigueral, els amants de la fotografia podran descobrir com es conserva una col·lecció acostumada a viatjar per tot el món, en exposicions i mostres en museus i arxius. Segons els responsables, cada any surten d’aquesta sala del tresor unes cinc-centes fotografies que donen sentit a la tasca de difusió de Foto Colectania.

Vint anys després, Foto Colectania és un espai imprescindible per a amants de la fotografia i de l’art en general. Tant per la qualitat de les propostes, sempre suggeridores i ambicioses, com per la tasca potser més desconeguda de preservació i difusió del talent fotogràfic del país, arreu. Llarga vida!

L’imprescindible

Representació de ‘Les alegres casades de Windsor’, l’any 2020 (fotografia: ACN).

Un estiu més, del 2009 ençà, Parking Shakespeare torna a l’espiral del Parc de l’Estació del Nord per escenificar, de franc i per a tots els públics, una peça del dramaturg que dóna nom a la companyia, en una versió encarregada, cada any, a un director diferent. Enguany, la dramaturga i directora Marta Aran és la responsable del muntatge de Nit de reis, que parteix de la diversitat d’identitats i orientacions sexuals que s’inclouen en el text original, per aproximar la peça al públic d’avui. El personatge de Viola es converteix en una drag queen. Nit de Reis, King’s Night o el que vulgueu es podrà veure de l’11 al 31 de juliol cada dia, llevat del dimecres, a les set del vespre.

El nom propi

L’artista Carmen Calvo, davant el retrat ‘Els cels estan cosits’, a la façana de l’IVAM (fotografia: EFE)

L’artista Carmen Calvo rebrà el premi Juli Gonzàlez de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM). Serà la tercera dona guardonada en els vint-i-dos anys d’història del premi i la primera valenciana. El guardó, que li serà lliurat el 14 de juliol en un acte a l’IVAM, és l’avantsala de la inauguració d’una exposició dedicada a la trajectòria creativa de Calvo, on es mostraran unes setanta peces, des de final dels seixanta fins a l’actualitat. La mostra és la tercera retrospectiva dedicada a Calvo al museu, on l’any 2019 va intervenir la façana amb un retrat de gran format titulat Els cels estan cosits, que reflexiona sobre el masclisme i la violència contra les dones.

L’efemèride

L’escriptor Josep Vallverdú (fotografia: ACN)

L’escriptor Josep Vallverdú (Lleida, 1923), un dels més veterans en actiu –només el supera la centenària degana Teresa Juvé–, farà noranta-nou anys dissabte, 9 de juliol. El pare d’en Rovelló, que va ser homenatjat a l’Institut d’Estudis Catalans –del qual n’és membre des del 1991–, acaba de ser inclòs a la galeria de lleidatans il·lustres de la Paeria.

Caldrà estar-ne al cas

Josep Ramoneda, president del Grup 62, l’escriptora Maria Barbal i els editors Glòria Gasch i Emili Rosales (fotografia: ACN)

Les noves novel·les de Francesc SerésMaria Barbal i Ramon Solsona; la biografia definitiva de Francesc Cambó, a càrrec de Borja de Riquer; les cartes bescanviades entre Josep Pla i Joan Estelrich; la reedició de L’estrany, d’Albert Camus, traduïda per Joan FusterEls tres mosqueters, d’Alexandre Dumas, amb versió d’Anna Casasses; juntament amb novetats de Carles Rebassa, Sebastià Portell i Xarim Aresté: heus ací algunes de les propostes destacades del Grup 62 per a la temporada vinent, que ha anunciat en una trobada amb la premsa. Les podrem llegir a partir del setembre.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any