catalunya nord vaga general

Aquest dijous a Catalunya Nord i l’estat francès s’ha convocat una vaga general, que s’espera que serà la més gran d’ençà del 1995. El motiu principal és la polèmica reforma del sistema de pensions impulsada per l’executiu d’Emmanuel Macron, que fusiona els quaranta-dos règims de jubilació existents –dividits segons la professió–, amb l’objectiu d’implantar un sistema universal per punts. ‘Amb aquesta reforma ultraliberal, cada vegada que cotitzem, transformarem els diners cotitzats en punts i aquest paquet de punts es transformarà en una pensió mensual el dia de la jubilació’, explica Frederic Traby, delegat sindical del sindicat majoritari de l’ensenyament públic, SNUipp-FSU. ‘És fet de tal manera que et fa baixar molt la pensió. En el meu cas, entre quatre-cents i vuit-cents euros cada mes. A sobre, no podràs saber el nivell de la teva pensió fins a l’any de la jubilació perquè el càlcul dependrà de la situació econòmica i del PIB, i per tant podrà canviar. Tots els anys comptaran per a la transformació en punts: també els anys de salaris molt baixos, o els anys de desocupació o de pauses.’ Els sindicats calculen que amb aquests canvis les pensions disminuiran del 20% al 30%. L’altre punt polèmic de la reforma és el retard en l’edat de jubilació, que ara mateix és a seixanta-dos anys.

Traby remarca, a més, que, com que es passarà de caixes de pensions separades a una caixa universal, serà la primera vegada que una reforma d’aquesta mena afectarà tots els ciutadans. ‘No és pas una reforma dels uns contra els altres: el públic contra el privat, la gent dels trens contra el públic… Sinó que afecta tothom.’ Per això la vaga, convocada pels principals sindicats de l’estat francès, és interprofessional i implicarà tots els sectors econòmics. S’espera un impacte especial en el transport de persones (metro, trens, avions…) i mercaderies, com també a l’escola pública, entre els funcionaris de les administracions i al sector energètic.

Una vaga que afectarà molt el transport i que es pot allargar

Tant la companyia francesa de ferrocarrils (SNCF) com la xarxa de transport públic de París (RATP) han convocat vaga indefinida. La SNCF ha anunciat la cancel·lació del 90% de les rutes a l’estat francès –només circularà un tren de cada deu– i ja ha avisat que les primeres alteracions es començaran a notar aquest vespre. També ha recomanat als viatgers de cancel·lar o ajornar els viatges i ha dit que tots els bitllets de viatge entre el 5 i el 8 de desembre seran bescanviables i reemborsables sense condicions si són bitllets TGV, Inoui, Ouigo o Intercités. A Catalunya Nord, el 23% de les connexions habituals s’asseguraran gràcies a un bus de substitució, segons L’Indépendant. La SNCF també ha informat que els trens nocturns París-Cervera de la Marenda / La Tor de Carol, a més dels trens interurbans de nit seran cancel·lats, i que el trànsit internacional s’alterarà molt.

Quant al trànsit aeri, també s’ha convocat a fer vaga el personal de terra d’Air France i els controladors aeris, cosa que originarà retards i cancel·lacions de vols. Aquesta companyia ha anul·lat el 30% dels vols estatals i el 15% dels de distància mitjana.

A tot això cal afegir-hi les manifestacions convocades i el fet que les Armilles Grogues han anunciat mobilitzacions. A Catalunya Nord la manifestació sindical és convocada a Perpinyà, on quatre columne confluiran a la plaça de Catalunya a les 10.30 a la plaça de Catalunya, d’on es farà una marxa fins al Castellet.

La manifestació de Perpinyà canvia el recorregut per la gran previsió d’afluència

Tanmateix, el govern francès tem no tan sols que la vaga tingui una gran repercussió, sinó que s’allargui i es combini amb protestes contundents al carrer. Traby pronostica que la vaga durarà més d’un dia: ‘Encara no sabem si es farà cada dia o dos dies la setmana, però segur que continuarà durant el mes de desembre, pel cap baix. Pot començar només amb manifestacions i continuar amb el blocatge de carreteres o autopistes. A Catalunya Nord tenim la frontera i es poden arribar a blocar autopistes, però això és impossible de dir encara. Una cosa sí que és segura: serà una vaga com no se n’ha vista cap de fa quinze anys.’

Malgrat que es preveu que els perjudicis més grans en la circulació de persones i mercaderies seran a París, n’hi haurà a tot l’estat francès. ‘Els busos a Catalunya Nord els gestionen majoritàriament empreses privades, però els trens són públics, i faran una vaga molt forta perquè són acostumats a ser molt durs quan hi ha lluites. També hi ha la línia de tren que travessa Catalunya Nord per passar de França endins fins a Catalunya i l’estat espanyol, la via fèrria internacional que permet d’anar d’una banda a l’altra del Pirineu. Si es bloca, afectarà moltes mercaderies i transports de passatgers’, considera Traby.

Amb el record del 1995

Com sempre que es convoca una vaga important a l’estat francès, el govern tem una paralització del país com la del 1995, quan una vaga general –també contra la reforma del sistema de jubilació– va aconseguir els seus objectius. ‘Era una altra època, amb els sindicats més forts i menys individualisme’, recorda Traby. ‘El govern va recular després de tres setmanes de vaga perquè el país era blocat i ningú no podia anar a treballar. És una cosa un poc simbòlica. El fantasma que sempre fa por. Quan tothom diu “tornarem a fer com l’any 95” els governs s’espanten.’

En el context actual, s’hi afegeix el descontentament de molts sectors socials envers la política econòmica de Macron i l’existència de les Armilles Grogues. ‘Per a mi les Armilles Grogues són un altre punt d’interrogació, perquè es van intentar de reactivar al novembre. Segur que n’hi haurà que aniran a les manifestacions perquè el tema principal és la jubilació, però hi ha molts treballadors, com ara les infermeres d’hospitals públics o els policies, que fan vaga perquè estan tips de tot. Hi participaran perquè veuen que cal donar un cop per a fer-se entendre davant un govern ultraliberal’, opina el delegat sindical. ‘El govern de Macron fa allò que la dreta no ha reeixit a fer en trenta anys. Apliquen una política econòmica molt dura. No veuen la pobresa ni la gent que no troba feina.’

Armilles Grogues: l’èxit d’un any seguit de mobilitzacions 

També destaca que el sector de l’ensenyament serà un dels més afectats i que farà costat majoritàriament a la vaga: ‘Tindrem un nombre d’escoles tancades amb el 100% de mestres en vaga que no hem vist d’ençà de fa vint anys. L’ofici més tocat són els mestres de primària i secundària.’ Malgrat que és a l’ensenyament públic on, previsiblement, més seguiment tindrà la vaga, treballadors de l’escola privada i concertada també s’hi afegiran. Per exemple, la Bressola, centre concertat que ofereix immersió lingüística en català, no donarà suport a la vaga com a entitat, però sí que és previst que en faci gran part del personal. És per això que s’oferiran serveis mínims d’acolliment a la mainada.

Per acabar, Traby també vol destacar que faran vaga treballadors de sectors que no acostumen a fer-ne. ‘Els advocats de la justícia, per exemple, també estan molt en desacord amb la reforma, perquè els perjudica. Fins i tot oficis més de dretes –que han lluitat per Macron– o oficis que mai no havien fet vaga, es trobaran al carrer.’

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb