21.11.2025 - 05:14
Una cinquantena d’organitzacions del sector periodístic català han signat un manifest en què reclamen l’entrada immediata de la premsa internacional a Gaza. Les entitats remarquen que, malgrat l’alto el foc decretat el 10 d’octubre, el govern israelià manté les fronteres de la franja blocades.
En el document denuncien que, des de l’octubre de 2023, l’exèrcit israelià ha assassinat més de 250 professionals de la informació palestins en atacs que consideren “deliberats” per fer callar la veu dels qui informaven sobre el genocidi. “Exigim la fi del bloqueig informatiu i l’entrada immediata de la premsa internacional a Gaza, perquè els mitjans d’arreu del món puguin documentar sobre el terreny la realitat que Israel intenta silenciar”, resa el manifest.
El manifest, presentat al Col·legi de Periodistes en un acte impulsat pel col·lectiu Periodisme Contra el Genocidi a Palestina, assenyala: “Aquest bloqueig no es pot allargar ni un dia més perquè alimenta la impunitat dels crims de guerra.” Les organitzacions demanen garantir la seguretat i els drets laborals dels periodistes que informen des de Gaza i Cisjordània, i insten la Unió Europea i els governs a defensar el dret a la informació i la llibertat de premsa. També sol·liciten que els mitjans de comunicació condemnin “l’assassinat sistemàtic de periodistes a Palestina”.
L’acte ha comptat amb la presència de Youmna El-Sayed, corresponsal d’Al Jazeera a Gaza, que ha hagut d’abandonar Palestina i refugiar-se a Egipte. El-Sayed ha explicat les dificultats viscudes a Gaza els darrers dos anys i ha subratllat la duresa del moment actual, malgrat l’alto el foc.
“La gana i les malalties són armes de guerra”, ha lamentat, i ha alertat que els aliments que entren ara a Gaza no serveixen per combatre la malnutrició infantil. “Estan alimentant els nens amb xocolata, sucre i refrescos”, ha dit.
Cristina Mas, periodista del diari Ara i membre del col·lectiu Periodisme Contra el Genocidi a Palestina —una plataforma formada per uns 800 professionals d’ençà de l’agost passat— ha acompanyat El-Sayed i ha afegit: “No hi ha cap excusa per mantenir el bloqueig informatiu.”