El TSJC aixeca la suspensió cautelar del decret de règim lingüístic educatiu del govern

VilaWeb
28.11.2025 - 15:17

La secció cinquena de la sala contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha aixecat la suspensió cautelar del decret 91/2024 de règim lingüístic del sistema educatiu, tal com havien demanat la Plataforma per la Llengua i l’Associació d’Advocats d’Osona en Defensa dels Drets Humans.

En la resolució, el tribunal deixa sense efecte la mesura cautelar que havia acordat prèviament. Considera que ja hi ha una sentència definitiva susceptible d’execució provisional i rebutja la petició de l’associació espanyolista Assemblea per una Escola Bilingüe (AEB), que volia mantenir la suspensió.

La sala estima la petició de modificar la mesura cautelar perquè l’actuació administrativa ja ha estat revisada, sense perjudici que la part afavorida per la sentència en pugui demanar l’execució provisional. “Si tornéssim a pronunciar-nos sobre les mesures cautelars, revisaríem per segona vegada una actuació administrativa que ja ha estat resolta per la nostra sentència, i en desatendríem el contingut”, diu la sala.

En aquest context, Plataforma per la Llengua ha instat la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, a aplicar el decret: “Tot i que al setembre el TSJC va anul·lar catorze articles, la resta del decret entra en vigor i inclou articles que fixen que es pot sancionar els docents que no compleixin el projecte lingüístic de centre o que els nous docents han d’acreditar un nivell C de català”, assenyala en un comunicat. L’entitat va demanar el mes passat al tribunal que, un cop dictada sentència, aixequés les mesures cautelars sobre els articles que no havien estat anul·lats.

Al setembre, el TSJC va estimar parcialment el recurs contenciós-administratiu presentat per l’AEB contra aquest decret. El tribunal va declarar nuls de ple dret totalment o parcial els articles 2, 4, 6, 7.2, 9.3b, 10, 18.a, 19, 24, 33 i 34.1 del decret, que fixaven el català i l’aranès a la Vall d’Aran com a llengües normalment vehiculars i d’aprenentatge i com a llengües habituals en l’activitat docent i administrativa escolar, de relacions amb les famílies, als materials didàctics i a les avaluacions.

També va anul·lar el fet que el català fos la llengua auxiliar prioritària per ensenyar idiomes estrangers o que fos la llengua única d’acolliment de l’alumnat nouvingut sense preveure mecanismes d’aprenentatge equilibrat del castellà.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor