Els tres llocs especials de Barcelona per a Mireia Aixalà

  • Experiències que es recorden amb un somriure han guiat l’actriu en la tria dels seus indrets, a l’Eixample i a Horta

VilaWeb
24.07.2025 - 21:40

Saludar la clientela pel seu nom, saber d’on vénen els productes i quins dies de la setmana podem trobar allò que ens agrada més són coses que passen als mercats. I al del Ninot és on ens trobem amb l’actriu Mireia Aixalà perquè ens parli dels seus espais més especials a la ciutat de Barcelona.

I un és –ens diu– el mercat on som, al costat de l’Hospital Clínic, una institució sanitària que també valora molt tenir a prop de casa. La proximitat amb els paradistes del Ninot és un dels motius pels quals ve a comprar. Bé, vol precisar que qui en realitat sempre s’encarrega de fer la compra és el seu company, que també és qui més cuina a casa, però ella al mercat s’hi troba molt a gust. “M’agrada perquè fa molt barri. Això que et coneguin pel nom, en una ciutat com Barcelona, és molt maco. I és molt divertit crear vincles amb la gent de les parades. Nosaltres tenim les nostres parades, on comprem tots els productes frescos i de proximitat”, explica.

Fa deu anys que Aixalà viu a l’Eixample. Abans havia viscut a la Sagrada Família i a Sant Antoni i explica que en cada barri ha tingut el mercat municipal com a gran referent de la vida quotidiana. “Crec que allà on és, el mercat té aquesta funció de fer barri”, diu.

Als paradistes del Ninot encara els va enganxar sota tendals, de manera provisional, mentre s’acabaven les obres de renovació de les instal·lacions d’aquest mercat històric. És de l’any 1933, i avui continua fent de punt neuràlgic al barri, punt de trobada, de comunicació, d’abastament domèstic de veïns i restauradors de l’Eixample. “El temps que va estar al costat de l’hospital hi feia una calor espantosa, però ara és molt bonic –diu–. Jo valoro molt el mercat, sempre que no admeti grups de turistes com el de la Boqueria. Es mantenen fidels a la gent que hi viu i fan que no es perdi l’essència de la ciutat, no com passa en ciutats com ara Londres, que per a mi ja no tenen màgia. I jo penso que els mercats són una cosa molt nostra i mantenen l’essència”, diu.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

Ben a gust al barri on viu ara, Aixalà destaca: “En aquest trosset de l’Eixample, l’avantatge és que, tot i haver-hi pisos turístics, no hi ha atraccions turístiques.” Si de cas, puntualitza, “vénen a menjar, que hi ha restaurants de cuina catalana molt bons”. I ens en diu un com a exemple. “Fa poc he descobert Can Marlau, per exemple, que fa cuina típica de Catalunya i esmorzars de forquilla. M’agrada molt.”

També quan viatja es fixa en allò que és típic i més original de cada lloc. “No entenc la gent que viatja per trobar les mateixes coses que ja té. A mi m’agrada molt viatjar i vull veure l’essència del lloc on vaig, no allò que han fet per a mi; això no m’interessa.”

‘Grand Canyon’, a la Villarroel

Aprofitem que parlem de viatjar per conèixer l’aventura que s’amaga en l’obra que l’actriu fa a la Villarroel (fins al 3 d’agost i del 10 al 21 de setembre): Grand Canyon. És escrita per Sergi Pompermayer i dirigida per Pere Arquillué. Entre els personatges que pugen a l’escenari hi ha membres d’una divertida família que viu en un poble de la Catalunya interior, sense platja ni muntanya, on sembla que mai no passa res. El propietari d’un bar i una prostituta russa completen el repartiment. “El protagonista té un somni que encara no ha realitzat –una cosa que ens passa molt sovint– i, a partir d’un fet, veurem que no és mai tard per a complir somnis.” Aquest és el resum de la representació que fa Mireia Aixalà, que fa el paper de l’Àngela, la dona d’en Pere, el protagonista, a qui dóna vida Joan Carreras.

Aixalà ens avança que la música, i especialment el rock, té un pes molt important en aquesta obra, “amb un univers de personatges divertit, encara que també dur i emocionant”, puntualitza. També adverteix: “És una obra que sacseja perquè és una història petita però, precisament per això, es pot reconèixer fàcilment i es torna universal perquè ens hi trobem.”

Max Glaenzel és el responsable de l’escenografia que desplega tres espais en un mateix lloc, units per una benzinera. “És una història que podria passar al mig d’Arizona, però que nosaltres situem a Catalunya”, afegeix.

I a Catalunya tornem nosaltres també, posant els peus a la capital, on continuem descobrint els racons més valuosos per a aquesta actriu. Els records de la infantesa la porten a seleccionar un segon emplaçament a la ciutat: el laberint d’Horta. Ben amunt, al costat del Vall d’Hebron, el barri on va viure de petita. “Per a mi tenia molta màgia i era molt especial”, recorda. En aquells carrerons estrets enmig de la vegetació, organitzats intencionadament de manera complicada, se li feia molt difícil de trobar la sortida. Ara, en canvi, ho veu tan fàcil… La tria del laberint la fa –diu– també com una mena d’homenatge al seu barri. “És un d’aquests barris que no tenen gaire bona fama, però d’allà conservo les millors amigues”, afirma. Són amistats de l’institut públic on anava. “És un d’aquells barris sense ànima, però que la gent que hi va anar a viure hi va aportar molt de caliu”, explica.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

També esmenta les Llars Mundet i tota la natura de l’entorn. Són aquests espais a l’aire lliure que la Mireia recorda molt màgics de la seva infantesa. “Quan van inaugurar el velòdrom, per als Jocs Olímpics, allò va agafar més vida, però de petita no hi havia gaire gent. Era molt tranquil i jo en guardo molt bon record”, explica.

La nit de Reis

El tercer indret de Barcelona que l’actriu tria ens torna a dur a l’Eixample, en aquest cas, a l’Esquerra de l’Eixample, i concretament a la cantonada dels carrers Comte Borrell i Sepúlveda. “Allà és on vaig viure amb amigues del meu barri de petita. Compartíem pis quan un mes de gener, abans de Reis, ens va sorprendre la cavalcada”. Van quedar meravellades de veure com s’omplia de gent tot el carrer. “No n’érem gens conscients, d’allò. Vèiem volar tires de paper de vàter i, després de passar els Reis, tota la nit hi havia les parades obertes. Ens vam fer molt fans de la cavalcada”, explica. I aquesta passió encara dura avui. “Continuo anant a veure la cavalcada allà mateix, hi tinc una estima especial i em sembla fascinant.” La Mireia pensa més enllà de l’espectacle al carrer: “És tan bonic que es munti tot això per fer feliç els nens, tota la nit tot obert. La màgia no s’ha de perdre.”

Mercat del Ninot, laberint d’Horta i aquesta màgica cantonada de la nit de Reis omplen d’emocions l’actriu Mireia Aixalà, però de llocs a la ciutat que apreciï n’hi ha molts més. I acostumen a ser indrets que reprodueixen l’ambient dels petits pobles, com les places del barri del Farró. “Hi celebren revetlles, festes majors i també hi fan els foguerons. Tot el veïnat es coneix i tenen una comissió de veïns molt activa. A mi això m’encanta”, confessa. I ho destaca perquè creu que Barcelona va perdent la xarxa de connexions humanes, i troba que és molt important que hi hagi llocs “on es pugui anar encara a demanar sal al veí”, diu l’actriu, que al gener tornarem a veure pujar a l’escenari, aquest cop en l’obra Com vaig aprendre a conduir, dirigida per Marilia Samper.

D’obra en obra, Mireia Aixalà s’ha anat consolidant i rebent premis per les seves interpretacions. Contenta de pertànyer a aquesta ciutat. “Als teatres de Barcelona –diu– es fan moltes coses i molt diverses i hi ha públic per temps. S’hi fa una bona feina.”

Recomanem

Fer-me'n subscriptor