Treballar amb costs d’avui i facturar amb preus d’ahir?

  • El sector de la construcció denuncia que hi ha molta obra pública aprovada fa dos o més anys que es licita ara amb valors de llavors. Cap empresa pot agafar la feina, després de l'espectacular pujada del cost dels materials

Jordi Goula
17.06.2022 - 19:50
Actualització: 17.06.2022 - 19:55
VilaWeb

L’augment de preus i els problemes de subministrament són un obstacle per a l’economia i el sector de la construcció. Per això, la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC) exigeix mesures per a incloure mecanismes d’adaptació dels preus a la realitat del mercat, de manera ràpida i àgil, en totes les obres que surtin a concurs, a més de la creació de mecanismes de reequilibri contractual en les obres en curs, per evitar que les licitacions quedin desertes i que s’aturi l’activitat constructora en general. Aquest és un dels punts cabdals de l’informe “El sector de la construcció a Catalunya 2021. Previsions 2022”, que es va presentar ahir a la CCOC, i toca el nucli de la qüestió.

El president de la CCOC, Joaquim Llansó, explica: “En aquests moments, allò que més ens preocupa en el sector és la incertesa en què ens movem. Venim d’una ‘tempesta perfecta’, que ha tingut el seu punt àlgid en les xifres d’execució pressupostària de l’estat del 2021, que s’han quedat en un 35%.” I afegeix: “Si bé la incertesa sobre l’evolució de la pandèmia ha anat disminuint gràcies a la bona evolució dels plans de vacunació, les incerteses sobre l’evolució de la inflació i del desplegament del pla de recuperació dins el fons Next Generation EU són les principals amenaces per a l’economia i el sector de la construcció.”

En aquest sentit, l’informe fa un recordatori –entre molts altres– d’un dels elements clau que hi ha en el pla de recuperació. Fa un any, el ministre de Transports espanyol aleshores, José Luis Ábalos, va concretar que en el pla de rehabilitació d’habitatges, que comptarà amb 6.820 milions d’euros dels fons europeus, l’ajut per a reformar els barris seria fins a 19.200 euros per habitatge quan hi hagués millores energètiques substancials i fins a 2.000 euros per al programa de rehabilitació de cases individuals. Si es compleixen tots els requisits, l’estat subvencionarà fins al 80% d’un màxim de 24.000 euros i fins a un 40% d’un màxim de 5.000 euros per a cases individuals, més desgravacions fiscals.

Però en aquest aspecte, la CCOC comenta un parell de dificultats importants que cal tenir en compte. Les rehabilitacions que preveuen els fons Next Generation van dirigides a rebaixar el consum energètic dels habitatges, per tant, no responen al gruix de la demanda de rehabilitació, orientat a reparacions, seguretat i altres funcionalitats, que és la que tenim aquí. No veu clar que es pugui reorientar aquesta demanda cap a la rehabilitació energètica, si bé ara hi pot ajudar el preu de l’energia d’aquests darrers temps.

I una segona dificultat rau en el fet que la rehabilitació energètica és un sector que no es troba plenament desenvolupat a l’estat espanyol i hi ha poques empreses i professionals que ofereixin aquests serveis. Per tant, diu l’informe, serà tot un desafiament fer front a l’absorció de creixements de demanda intensos. A més, cal destacar que hi ha una rigidesa en els terminis de les convocatòries dels fons i que, per tal d’aprofitar-ne tota la potencialitat, s’haurien de poder flexibilitzar i agilitzar. Com resoldre aquest punt amb poc temps?

De totes maneres, el problema més urgent, ara per ara, consisteix a desencallar les obres que es van projectar fa dos anys o més –amb preus de llavors– de manera que puguin sortir a licitació amb preus actualitzats. I aquí és on la CCOC insisteix a fer les propostes que, segons Llansó, són relativament fàcils d’aplicar per a esquivar la dificultat. “Només són pensades per a l’actual conjuntura, mentre aquesta situació es mantingui. L’avantatge és que no cal inventar res. Ja és tot regulat i només és qüestió d’aplicar-ho.”

I la demanda de la CCOC ha estat escoltada. El 6 de juny, es va fer un pas important per la via política. El grup Parlamentari Global, a instàncies del diputat de Junts Josep Pagès, va presentar per a debatre a la comissió de justícia del congrés espanyol una proposta no de llei per a evitar que la volatilitat dels preus actual desemboqui en licitacions desertes que no s’executen o que s’abandonen per “desfasaments en els preus” o “retards en l’execució”. Aquesta iniciativa pretén de corregir de manera àgil i ràpida la volatilitat dels preus, de manera que el pressupost de la contractació inicial d’una obra pública es pugui actualitzar amb l’alça de les primeres matèries, i es mantingui d’acord amb els preus de mercat i prenent de referència l’índex de la data d’elaboració del projecte.

Es tracta d’aplicar un mecanisme ja existent, conegut per tots els agents, que és objectiu i es basa en l’ús d’unes fórmules oficials, ratificades pel reial decret 1359/2011 pel qual s’aproven la relació de materials bàsics i les fórmules-tipus generals de revisió de preus dels contractes d’obres… i l’aplicació dels índexs oficials de preus dels materials que actualitza periòdicament el Ministeri d’Hisenda espanyol.

En resum, proposen de fer les reformes necessàries per a establir, amb caràcter general, que tota licitació d’obra, el preu de la qual s’hagi actualitzat en la forma prevista d’acord amb el règim anterior, inclogui en el plec de clàusules administratives el mecanisme extraordinari de revisió de preus que acabem d’esmentar. Aquest mecanisme s’aplicaria des del moment d’inici de les obres fins a la seva conclusió, sense restricció de temps ni de volum d’obra executada i, per tant, aplicant la revisió de preus des de l’inici de les obres sense les restriccions actuals existents a la llei, definides pel transcurs de dos anys i l’execució del 20% de l’obra.

A mi em sembla de sentit comú que el congrés espanyol se’n faci ressò i es pugui reformar i aplicar amb rapidesa. És un exercici de sentit comú que compta, a més, amb l’avantatge de posar en marxa un mecanisme que ja es va aprovar en el seu moment, enmig de la gran crisi anterior, per cert. D’aquesta manera, es permetria de corregir l’impacte que l’extrema volatilitat dels preus de les primeres matèries i l’energia té en l’execució d’obres, es possibilitaria d’ajustar el preu de l’obra a la realitat dels mercats i se’n garantiria la continuïtat. “Aquesta iniciativa vol aconseguir el doble objectiu d’evitar que els processos de licitació quedin deserts i que les obres en execució es paralitzin”, explica el diputat Josep Pagès.

Cal afegir que, en la mateixa línia, i a instàncies de la PIMEC, el grup de Junts al congrés espanyol també ha registrat una altra proposició no de llei que insta el govern espanyol a adaptar la normativa i la interpretació de la llei de contractes del sector públic a les necessitats actuals d’augment de preus en tots els tipus de contractació. A veure si entre tots som capaços de desentortolligar el nus que frena el sector.

 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any