Els transportistes que van col·lapsar les cadenes de subministrament el 2022 amenacen amb mobilitzacions per Nadal

  • L'organització acusa el ministeri espanyol d'haver canviat les condicions d'accés a la representació

VilaWeb
El president de la Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport de mercaderies per Carretera, Manuel Hernández, durant una manifestació de transportistes, el 14 de novembre de 2022.
15.12.2025 - 15:50
Actualització: 15.12.2025 - 17:23

La Plataforma en Defensa del Transport, formada per petites empreses i autònoms que van encendre l’espurna de la vaga que va col·lapsar les cadenes de subministrament el març del 2022, avisa que podria tornar a convocar mobilitzacions per Nadal. L’amenaça es deu a un nou conflicte amb el govern espanyol, que no l’ha inclòs al comitè del transport per carretera, l’organisme que agrupa les principals patronals del sector i que serveix d’interlocutor amb el ministeri.

La plataforma denuncia que el ministre del ram, Óscar Puente, els ha “declarat la guerra” tot modificant, segons el seu parer, els requisits per a optar a formar part del comitè esmentat. L’exclusió, diu l’organització, s’ha produït durant la fase de comprovació de dades, en què el ministeri ha detectat un 42% d’errors en la documentació aportada per la patronal.

La plataforma no és l’única vetada en tot aquest procés. També n’han quedat excloses entitats importants com ara UNO Logística i la patronal del ciment ANEFHOP, amb errors del 72% i del 51%, respectivament, entre més empreses.

El sistema de selecció, qüestionat

Alguns partits, com ara ERC, també han impugnat el mètode de selecció de les organitzacions representatives al comitè de transport per carretera espanyol. Apunten que un 70% dels transportistes, formats per petites empreses i autònoms, no queden representats a l’organisme.

Malgrat tot, Puente va dir que qualsevol canvi en el sistema requeriria una reforma legal “més complexa” que no pas una simple modificació del decret ministerial vigent.

El reglament actual estableix que la suma dels socis d’una organització ha de ser, com a mínim, del 6% del total d’afiliats a les associacions del sector, o bé que els seus socis siguin titulars, com a mínim, del 6% de les autoritzacions del conjunt de socis afiliats.

La plataforma destaca, a més, que el pes del vot depèn del nombre de camions que tingui cada empresa: “Per exemple, una empresa amb cent camions, tota sola, influeix més que cinquanta petites empreses de transport.”

Recomanem

Fer-me'n subscriptor