“L’aigua puja per minuts”: nous enregistraments de víctimes mortals revelen el col·lapse absolut del 112 durant la gota freda

  • Les transcripcions incorporades al jutjat de Catarroja del servei de teleassistència mostren víctimes atrapades als baixos, famílies que no podien arribar-hi i desenes de telefonades sense resposta als serveis d’emergència

VilaWeb
14.11.2025 - 16:15
Actualització: 14.11.2025 - 18:50

Els nous enregistraments incorporats pel jutjat d’instrucció 3 de Catarroja confirmen la magnitud del col·lapse dels serveis d’emergència durant la gota freda del 29 d’octubre del 2024. La jutgessa ha afegit al sumari converses d’usuaris de teleassistència que van morir ofegades als seus domicilis mentre provaven de demanar ajuda, i de familiars que tampoc no van poder accedir-hi per les inundacions.

Entre les víctimes, hi ha una dona de Picanya que va telefonar a mitjan vesprada perquè tenia la casa “plena d’aigua” i l’aigua li entrava “per totes bandes”. L’operadora li recomanà que s’enfilés a un lloc més alt.

—”Sóc al sofà”, va confirmar ella.
—”No es moga, avise els serveis d’emergència”, van respondre.
—”Per favor, per favor”, va suplicar.

La teleassistència va intentar sense èxit contactar amb la policia local de Picanya. Una amiga de la dona també havia quedat atrapada en una planta baixa i s’havia hagut de refugiar en un segon pis: “On estic ara, l’aigua me n’arriba per damunt dels genolls”, explicà. Quan l’aigua va continuar pujant, la víctima va advertir: “Entra amb molta força.” L’operadora la va instar a pujar encara més amunt: “D’acord, per favor, ràpid”, va dir ella. Va ser l’última frase enregistrada. Vuit intents posteriors de telefonar al 112 tampoc no van obtenir resposta.

“Puja per minuts l’aigua”

Una altra de les converses afegides al sumari correspon a un home de Catarroja amb un 66% de discapacitat que vivia sol en un baix. Va prémer el botó de teleassistència a les 19.30, quan ja tenia mig metre d’aigua dins de casa. L’operadora li va recomanar que cerqués un lloc elevat, mentre intentava alertar els seus fills.

—“És que a lo millor no poden venir en cotxe”, lamentava l’home.
—“Ho sé, però és que no agafen el telèfon en els serveis d’emergència, estan saturats. Done’m un moment”, li respongueren.

Els familiars es van mobilitzar, però la filla va quedar atrapada a la pedania de la Torre i un altre parent, que vivia a la mateix carrer, tampoc no va poder acostar-se. En una de les telefonades, la filla va advertir: “Puja per minuts l’aigua, jo no sé si mon pare, agafant-se a les parets… El pobre, és que té un 66% de discapacitat.”

La teleassistència va continuar provant de contactar amb el 112. Segons les transcripcions, va ser desenes d’intents sense resultat. Els tècnics intentaren tranquil·litzar la família: “Està tot el món igual, però és que no… és que a les set de la vesprada ja hi ha hagut accessos a domicilis on els bombers ens han dit que no podien accedir.” L’home finalment va morir dins de casa.

Famílies sense informació i barris incomunicats

Les converses també inclouen el cas d’Utiel, on es va desbordar el Magre. Una filla telefonà perquè no podia contactar amb la seva mare, de noranta anys.

—“Estem inundats. No podem passar. Si és a casa, ha d’estar molt malament”, explicva
Una veïna li havia dit que l’aigua entrava “per les finestres” i que era impossible travessar el carrer.

El 112 tampoc no va poder atendre la teleassistència: “Només arrepleguem missatges”, respongueren. La policia local els va instar a “anar al gra” perquè tenien “moltes telefonades”.

Sis víctimes sota investigació

Segons l’informe entregat pel servei de teleassistència, sis usuaris del sistema van morir aquell dia. En dos dels casos, no hi ha constància que el servei arribés a activar-se. La jutgessa havia ordenat aportar totes les telefonades fetes i rebudes entre el 29 i el 30 d’octubre. Els nous enregistraments tornen a evidenciar les mancances en la resposta institucional durant les hores més crítiques de la gota freda del 29-O: serveis col·lapsats, línies caigudes, impossibilitat de rescats, familiars incomunicats i persones majors atrapades als baixos sense cap via d’eixida.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor