La CCMA enceta una refundació per reconnectar amb els ciutadans i impulsar el català

  • Una de les propostes estrella és la creació d'una nova plataforma de televisió a la carta en què trobar tots els continguts audiovisuals en català

VilaWeb
Redacció
02.12.2022 - 17:00
Actualització: 02.12.2022 - 17:29

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), fundada el 1983, ha encetat un procés de transformació i refundació per adaptar-se als nous hàbits i interessos dels ciutadans i tornar a impulsar la llengua catalana. Aquest matí la presidenta de la CCMA, Rosa Romà, ha presentat el pla estratègic que guiarà la refundació, un document nascut dins de la CCMA però que ha comptat amb la participació dels agents principals del sector audiovisual. Romà ha defensat que la transformació és necessària per a estar connectats amb el sector audiovisual i els ciutadans, compartir referents comuns i augmentar el consum audiovisual en català. “Sigui quina sigui la plataforma de difusió”, ha dit. Una de les propostes estrella que marca el document és la creació d’una nova plataforma de contingut a la carta que aplegui tot l’audiovisual en català, sigui de TV3 o no.

El pla estratègic marca els reptes de futur que ha d’afrontar la nova CCMA i com ho ha de fer. Entre les bases que estableix el document hi ha la promoció i difusió de la llengua i la cultura catalanes, assegurant l’accés universal a continguts en català; la garantia a la ciutadania del dret a la informació de rigor, l’entreteniment, la cultura i l’educació; l’accés a un públic més ampli i divers; la contribució a la cohesió social de Catalunya; la transformació digital o els objectius de lideratge i de consolidació com a motor de la indústria audiovisual catalana.

Un dels punts claus que guien la refundació de la CCMA és la voluntat de connectar amb capes àmplies de la societat, i per aconseguir-ho és important mostrar la diversitat del país. Alhora, cal tornar a impulsar l’ús del català entre la societat, com van fer els mitjans públics durant els seus primers anys. “La Catalunya d’avui és de persones diverses, de procedències diverses i amb referents culturals diversos, hi ha un envelliment progressiu de la població i l’ús del català recula de manera preocupant”, ha dit Àngels Ponsa, vice-presidenta de la CCMA. Alhora, el context audiovisual actual és més complex que llavors, de manera que cal trobar noves eines: “Ara és un moment clau per assumir el repte de transformació de present i futur, que els mitjans públics tinguin un paper destacat i continuïn apostant per una llengua útil que ens cohesiona i vertebra com a país”.

Lluís Garriga, conseller de la CCMA, ha dit que cal cercar l’equilibri entre mantenir l’audiència actual i connectar amb les audiències infantils, adolescents i joves, que tenen hàbits de consum diferents de les generacions que els precedeixen. Una de les debilitats de la CCMA, ha dit Garriga, ha estat a pèrdua de la capacitat d’inversió de la CCMA en continguts i tecnologia els últims dotze anys per la disminució de l’aportació pública i dels ingressos publicitaris, en un context en el qual l’oferta s’ha multiplicat.

El director de TV3, Sigfrid Gras, ha posat en relleu l’experiència com a creadors de continguts i l’aposta per la producció interna i externa, com a motor de la indústria audiovisual catalana: “Tenim i sabem trobar programes d’èxit, sobretot en entreteniment, i hem de valorar la referència dels nostres informatius i documentals. Continuem, doncs, endavant amb els continguts i ens obrim a noves formes de distribució”. Jordi Borda, director de Catalunya Ràdio, també ha parlat d’evolucionar les formes de distribució: “Hem de superar la lògica vertical dels canals i trobar la millor finestra per arribar a la ciutadania, amb la nostra capacitat d’informar des del servei públic, de crear continguts d’entreteniment i esportius de qualitat en català, i la nostra força territorial”.

Divuit objectius i seixanta-set línies d’actuació

L’equip directiu de la nova CCMA ha exposat els set àmbits més importants del pla estratègic, on es defineixen divuit objectius i seixanta-set línies d’actuació. Dani Hernández, director de l’Oficina d’Estratègia Corporativa i Consell de Govern, ha destacat l’aposta “per connectar amb Catalunya i el món, traspassar fronteres i ser més competitius arreu, omplint les plataformes de continguts en català”. Cristina Villà, directora d’Innovació, Recerca i Estratègia Digital, ha expressat la necessitat de conèixer millor l’audiència per oferir un millor servei. Per fer-ho, crearan un sistema per estudiar què vol l’audiència i crear estratègies de fidelització i recomanació de continguts.

El pla estratègic també parla de la gestió de la plantilla de la CCMA i la necessitat d’atraure nous professionals que rejoveneixi la plantilla i poder fer una gestió de l’empresa “sostenible i transparent”, amb una cultura organitzativa “oberta al canvi, flexible i col·laborativa”, en paraules del director de Gestió Pressupostària, Empresa Verda i Serveis Generals, Andreu Martínez.

Natàlia Prats, directora d’Infraestructures Digitals i Tecnològiques, ha exposat la necessitat “d’estar més units i connectats que mai amb el sector audiovisual, teixint noves aliances amb altres empreses, mitjans i creadors, i posicionant la CCMA com a banc de proves de la innovació”. Núria Fargas, directora de Comercial i Màrqueting, ha explicat l’objectiu de canviar l’estratègia comercial i explotar les dades de l’audiència. “També ens estem reorganitzant per explotar més i millor els nostres actius, com els drets audiovisuals, i un altre aspecte important és fomentar aliances que ens facilitin l’estalvi”, ha afegit.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any