Puigneró vol que l’estat espanyol rescati els peatges pendents de Catalunya, tal com ha fet a Madrid

  • El vice-president qualifica d'històric l'alliberament de la AP-7, la AP-2, la C-33 i l'autopista del Maresme: "Era un espoli que feia massa anys que durava"

VilaWeb

Text

Josep Sallent

28.08.2021 - 01:50
Actualització: 28.08.2021 - 12:37

El vice-president del govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, reclama a l’estat espanyol que rescati amb 1.500 milions d’euros els peatges d’autopista pendents d’alliberar a Catalunya, tal com ha fet en zones de l’estat espanyol, com ara Madrid. Són els tres peatges de la C-16 (Vallvidrera, Sant Cugat-Manresa i túnel del Cadí) i el de l’autopista del Garraf, a la C-32 sud.

Aquests quatre trams, que fan cent vint quilòmetres en total, seran els darrers de pagament que hi haurà al país quan el primer de setembre  desapareguin completament els peatges de la AP-7, la AP-2, la C-33 i l’autopista del Maresme (C-32 nord), atès que s’acaba la concessió de més de cinquanta anys amb Abertis.

La concessió dels peatges de la C-16 i de la C-32 sud no s’acaba, en el millor dels casos, fins d’ací a quinze anys, després de la pròrroga del contracte amb les concessionàries que la Generalitat, titular d’aquestes vies, va decidir de fer fa uns quants anys. Ara, amb l’alliberament de la major part d’autopistes del país, el govern de Catalunya entén que aquestes dues vies no poden continuar més temps amb el model antic de peatge, atès que es convertiran en una rara avis dins el sistema.

Puigneró considera que ha de ser l’estat espanyol qui les alliberi i pagui el corresponent rescat a les concessionàries, quantificat en 1.500 milions d’euros. “Vull recordar que aquesta xifra de rescat és un 10% del dèficit fiscal anual de Catalunya. Si aquest dèficit no existís, en dos mesos podríem rescatar-lo nosaltres”, ha dit en una trobada informativa amb els mitjans de comunicació.

“Hem vist com el govern de l’estat, al llarg d’anys, no ha tingut cap problema per a rescatar vies d’alta capacitat que tenien un model de peatge similar. Vull recordar que les radials de Madrid han estat rescatades per un import entre 3.000 milions d’euros i 4.000“, diu Puigneró per demanar a l’estat espanyol que faci això mateix amb els peatges pendents d’alliberar de Catalunya.

Cap a un nou model de pagament: la vinyeta o el pagament per ús

El vice-president diu que el rescat de la C-16 i de la C-32 sud s’haurà de fer quan s’implanti a tot el país el nou sistema de pagament per circular per les vies d’alta capacitat, per tal que sigui únic i homogeni a tot el territori. Aquest nou sistema, que ha de servir per a pagar el manteniment d’aquestes infrastructures, encara s’ha de definir i la Unió Europea ha demanat a cada estat membre que decideixi el seu model abans del 2024.

“Tenim molt clar que la directiva europea ens marca el model de pagament per al manteniment d’aquestes vies amb dues característiques: el pagament per ús i el pagament per contaminar. Qui més contamina, més paga“, adverteix Puigneró.

Amb aquestes premisses, la Generalitat ja ha fet una proposta: la vinyeta, una mena de tarifa plana per a poder circular per totes les autopistes i autovies del país. Però Puigneró s’obre també a parlar del model que ha defensat fins ara el govern espanyol, el del pagament per ús: “Tant pot ser la vinyeta com unes altres solucions tecnològiques. Al final, és una eina que es farà servir per a fer efectiu el nou model, que és la cosa més important.”

“Els catalans pagaven i els espanyols no: aquest model mai més no tornarà”

En tot cas, el govern català vol deixar clar que no es tornarà al sistema de peatges que ha estat vigent fins ara i que ha implicat un “greuge comparatiu” de Catalunya en relació amb l’estat espanyol. “Mai més no tornarem a la situació que hi havia fins ara, segons la qual els catalans pagaven i els espanyols no. Els peatges, tal com els hem conegut fins ara, mai més no tornaran“, diu Puigneró.

En aquest sentit, el vice-president mostra la seva satisfacció per l’alliberament, la nit del 31 d’agost al primer de setembre, de 458 quilòmetres d’autopista a Catalunya, els corresponents a la AP-7, la AP-2, la C-33 i la C-32 nord: “Serà un dia històric per a Catalunya perquè fa molts anys que paga peatges. Era una manera d’espoliar que feia massa temps que durava“, subratlla.

De les quatre autopistes que s’alliberen, la Generalitat ja és titular de la C-33 i de la C-32 nord, però no de la AP-7 i de la AP-2. Puigneró insisteix a reclamar a l’estat espanyol el traspàs a Catalunya d’aquestes dues autopistes i de la resta de vies: “A Catalunya, ho volem gestionar tot.”

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor