El PSC va participar en una campanya d’intoxicació contra l’independentisme d’un executiu madrileny

  • La campanya va costar entre 1,5 milions d'euros i 2 i va ser abans del 21-D · També hi van participar el PP i Ciutadans

VilaWeb
Redacció
27.11.2022 - 08:49
Actualització: 29.11.2022 - 07:53

El referèndum de l’1-O i les imatges de la brutalitat de la policia espanyola van causar nervis més enllà de l’estament polític a Madrid. Segons que revela La Vanguardia, un alt executiu d’una multinacional alemanya preocupat per la internacionalització de l’independentisme va decidir d’intervenir i va organitzar una campanya digital en contra del moviment abans de les eleccions del 21-D.

El diari, que tan sols identifica l’executiu com a J.G., diu que es va instal·lar a Barcelona –carrer de Trafalgar, 38– i va contractar els serveis d’una famosa agència de comunicació, que té vincles amb Societat Civil Catalana. El conjunt de l’operació va costar entre 1,5 milions d’euros i 2, i volia aconseguir una majoria absoluta del PSC, Ciutadans i el PP.

Per assolir els seus objectius, l’agència va contractar més de cinquanta persones, entre les quals creatius, periodistes, editors de vídeo i experts en estratègia digital. La major part dels quals era catalanoparlant, perquè bon part del contingut era en aquesta llengua. El motiu? Una de les prioritats era crear dubtes entre l’electorat independentista.

A banda d’associar-se amb l’agència, l’alt executiu també va contractar la consultora Messina Group, que va ser fundada per l’ex-cap de campanya de Barack Obama i ex-director del gabinet adjunt de la Casa Blanca. Aquesta empresa, que ja havia treballat pel PP en les eleccions del 2016, és especialitzada en estratègia política basada en microsegmentació de l’electorat.

De fet, la consultora ha confirmat a La Vanguardia que va participar en l’operació: “En les setmanes anteriors a les eleccions regionals catalanes del 2017 vam ser contractats per assessorar els tres partits polítics pro-unió (PSC, Ciutadans i PP). Messina Group va assistir en l’enviament de missatges i en l’estratègia digital i general.”

La campanya va consistir a publicar entre trenta continguts diaris i quaranta, entre els quals hi havia memes, vídeos virals, articles d’opinió i informes econòmics, sobretot relacionats amb un futur desastre arran de la independència. La comunitat que es va crear va arribar al voltant dels 1,5 milions de seguidors a les xarxes.

Originalment, la campanya no pretenia de beneficiar específicament cap dels tres partits espanyolistes, sinó d’ampliar-ne al màxim les oportunitats electorals. Tanmateix, el 13 de desembre, quan Miquel Iceta va reconèixer que seria favorable a l’indult dels presos, l’estratègia va canviar. El PSC es va enfonsar als sondatges i tots els esforços es van centrar en Ciutadans, que va acabar essent el partit més votat el 21-D. Tanmateix, l’independentisme va mantenir la majoria absoluta.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any