Bitllets d’avió a 500 euros: els preus allunyen els afeccionats del Mallorca de la històrica final de Copa

  • Els seguidors mallorquinistes lamenten els preus tan alts en el transport i l'allotjament i denuncien una situació de desavantatge envers l'afecció rival

VilaWeb
Pere Millan Roca
25.03.2024 - 21:40
Actualització: 25.03.2024 - 22:01

El Reial Club Esportiu Mallorca jugarà la final de la Copa del Rei de futbol. Una fita històrica, tenint en compte que és la quarta final d’aquesta competició que el club disputa en els cent vuit anys d’història. El dissabte 6 d’abril a l’estadi de La Cartuja de Sevilla, l’equip vermellenc maldarà per la segona copa contra l’Athletic Club de Bilbao, després de la conquerida la temporada 2002-2023 per un equip encapçalat per Gregorio Manzano a la banqueta i Samuel Eto’o a la gespa.

Els afeccionats afronten la cita amb entusiasme. Tan sols en cinc dies, s’han venut més de 18.000 entrades de les 20.608 que pertoquen al club per al partit. Ara, els mallorquinistes s’han hagut de gratar la butxaca per acompanyar l’equip en aquest partit tan especial. Les entrades oscil·len entre 40 euros i 110. A més, la poca antelació amb què s’ha determinat la final i la manca d’oferta de vols entre les Illes i Sevilla ha motivat una inflació desmesurada dels preus dels bitllets. Això ha causat enuig i protestes de l’afecció mallorquina. “És una barbaritat. Quan vam saber que jugaríem la final, la majoria de places en vols regulars ja eren ocupades. A més, el sector aeri és molt complicat i no s’ha pogut ampliar prou l’oferta”, explica Miquel Ripoll, integrant de la plataforma d’afeccionats Moviment Mallorquinista. Ara mateix, el preu dels vols directes d’anada i tornada entre l’aeroport de Palma i el de Sevilla per al cap de setmana de la final superen els 500 euros.

La manca de places en vols regulars ha obligat els afeccionats a organitzar viatges en vols o vaixells xàrters, llogats expressament. Aquesta opció tampoc no és gens barata, perquè no entra en les bonificacions al transport aeri que ofereix el govern als residents. Per llei, els ciutadans residents a les Illes tenen un 75% de descompte en les connexions aèries o marítimes regulars amb la península i entre les illes. Aquesta vegada, com que són viatges especials per a la final organitzats per penyes o entitats d’afeccionats, aquests descomptes no s’apliquen.

Els seguidors del Mallorca lamenten el desavantatge amb el rival

El govern va fer una petició formal al Ministeri de Transports espanyol perquè la bonificació s’ampliés extraordinàriament en els vols i vaixells contractats per a assistir a la final. Però el ministeri que encapçala Óscar Puente s’hi va negar. A la sol·licitud s’adduïa que l’afecció mallorquinista es veu perjudicada per la condició d’insularitat, respecte de la rival, que es pot desplaçar de Bilbao a Sevilla per carretera o en tren. “Partim d’una posició de desavantatge clar. Hem d’anar-hi amb avió o amb vaixell, no tenim cap més opció. A més, no és igual viatjar a Barcelona o Madrid, ciutats amb què estam prou ben connectats, que amb Sevilla”, lamenta Margalida Garau, presidenta de la Penya Mallorquinista Miquel Contestí de Llucmajor.

Els preus alts i la manca d’alternatives han fet que alguns afeccionats hagin fet plans de viatge heterodoxos perquè són més barats. “N’hi ha que volaran primer fins a Milà i, després de passar unes quantes hores a l’aeroport, agafaran un altre avió fins a Sevilla. Alguns altres faran una cosa semblant, però anant a Londres. Alguns fins i tot volen primer a les Canàries… És surrealista!”, diu Miquel Ripoll.

Temporada alta a Sevilla

L’organització de defensa dels drets del consumidor FACUA assenyala que els consumidors no tenen eines per a combatre aquests preus. “Com que no hi ha cap mena de regulació, les companyies aprofiten els esdeveniments esportius com la final de la Copa per a inflar els preus. L’única manera de lluitar-hi és demostrar que unes quantes companyies els han pactat, però és gairebé impossible”, explica el portaveu, Rubén Sánchez. A més, aquesta inflació afecta tots els sectors econòmics. “Pugen els vols, però també el preu dels hotels o el transport”, indica. “Les empreses s’aprofiten que els afeccionats faran l’esforç perquè són cites molt importants per a ells”, afegeix. “És una cita històrica i tots hi volem ser. Som conscients que un club com el Mallorca difícilment lluitarà per guanyar una lliga; per tant, una final de Copa és molt important per a nosaltres”, diu Garau.

El calendari tampoc no hi ajuda. El partit es disputa el cap de setmana que hi ha entremig de Setmana Santa i la Fira d’Abril, dues de les celebracions més característiques de Sevilla. “S’ha planificat molt malament. És temporada altíssima de turisme a Sevilla. Com si l’organitzessin enmig del mes d’agost a les Illes”, diu Margalida Garau. “No té sentit que anar a Sevilla el cap de setmana del partit em costi uns 315 euros i anar a Barcelona el 2 d’abril me’n costi 25. És una animalada”, afegeix.

La inflació també afecta els preus dels allotjaments. “Gairebé tota la ciutat és plena. Si proves de reservar qualsevol hotel de Sevilla mínimament a prop de l’estadi o al centre, no et costa menys de 1.000 euros la nit”, explica Miquel Ripoll. “Hi ha gent que es folrarà a costa dels afeccionats”, sentencia.

Un exemple concret d’una problemàtica habitual

La final de la Copa de futbol ha posat de manifest els problemes de connectivitat de les Illes amb molts punts de la geografia peninsular, sobretot durant la temporada baixa turística. “Quan és temporada turística pots anar allà on vulguis a uns preus força raonables. Ara, de l’octubre al març som unes illes fantasma. T’has de cercar la vida per a poder sortir i entrar”, denuncia Ripoll.

L’existència de l’Obligació de Servei Públic (OSP), figura legal amb què els poders públics imposen als proveïdors la prestació d’un servei amb la finalitat de garantir uns objectius d’interès públic determinats, havia de ser un revulsiu per a capgirar aquesta situació. Però el fet que només afecti els vols interns entre illes i la connexió entre Menorca i Madrid l’ha convertit en una mesura insuficient. “Les aerolínies en són conscients i incrementen els preus sabent que la població no té alternatives”, diu Rubén Sánchez de FACUA.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any