Polèmica per les samarretes en castellà de la Cursa de les Dones de Barcelona

  • Junts i ERC critiquen que el lema torni a aparèixer només en castellà i l’ajuntament demana a l’organització que l’any vinent sigui en català

VilaWeb
14.11.2025 - 17:25
Actualització: 14.11.2025 - 17:26

La presentació de la Cursa de les Dones d’enguany, que omplirà Barcelona aquest diumenge amb 36.000 participants, ha obert una nova polèmica lingüística. La samarreta oficial torna a portar el lema “Carrera de la Mujer”, la denominació a l’estat espanyol del circuit organitzat per Sport Life Ibérica. Un any més, no hi consta cap referència en català.

La imatge de l’acte de presentació, amb el regidor d’Esports, David Escudé, i uns quants participants mostrant la samarreta rosa fúcsia, ha desencadenat crítiques de Junts, ERC i nombrosos usuaris a les xarxes socials. El president de Junts per Barcelona, Jordi Martí, ha denunciat a X que l’Ajuntament vagi “enrere com els crancs”, malgrat haver creat una comissionada per a la llengua i haver-se adherit al Pacte Nacional per la Llengua.

El portaveu d’ERC, Jordi Castellana, també ha criticat el disseny i ha recordat que “els actes que es fan a Barcelona s’han de fer en català”. Ha remarcat que, per evitar situacions com aquesta, van impulsar la Comissió de Seguiment de l’Ús del Català al consistori.

L’Ajuntament assenyala l’organització i demana canvis

Fonts de la regidoria d’Esports expliquen que “Carrera de la Mujer” és el nom unificat del circuit estatal i que les samarretes es produeixen de manera homogènia per a les nou ciutats on es fa la prova. Per això, remarquen que la decisió no depèn del consistori, atès que la cursa és un esdeveniment privat. Tot i això, l’ajuntament ha traslladat als organitzadors que, “de cara a les pròximes edicions celebrades a Barcelona, la samarreta s’adapti al català”, d’acord amb el compromís de l’executiu municipal per ampliar-ne l’ús.

La comissionada de la llengua, Marta Salicrú, ha afirmat que el consistori treballa perquè no hihagia “incoherències” entre les polítiques lingüístiques i els esdeveniments públics que acull la ciutat.

Un esdeveniment privat amb suport logístic municipal

La Cursa de les Dones és organitzada per Sport Life Ibérica, patrocinada per marques com Central Lechera Asturiana, Oysho i Banc Santander. L’ajuntament hi dona suport logístic per l’impacte que suposa tallar vuit quilòmetres de via pública.

La prova, una de les més multitudinàries del calendari barceloní, recorre 7,8 quilòmetres entre Ciutat Vella i el passeig de Sant Joan. Enguany iguala el rècord de participació previ a la pandèmia (2019). La cursa manté l’objectiu de visibilitzar la lluita contra el càncer de mama i les desigualtats que afecten les dones. El dorsal costa catorze euros, i l’ajuntament subvenciona 415 inscripcions per a escoles.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor