09.10.2025 - 20:57
|
Actualització: 13.10.2025 - 22:55
Una nova ciberestafa es va propagant ràpidament a través de WhatsApp, segons ha alertat la companyia de ciberseguretat Bitdefender.
És un frau conegut per “Vota pel meu fill“, una campanya d’enginyeria social que utilitza un fals concurs per robar comptes de WhatsApp i enganyar els contactes de les víctimes amb missatges fraudulents i sol·licituds de diners. Us expliquem com funciona i tot allò que heu de tenir en compte per a protegir-vos.
Com funciona l’estafa “Vota pel meu fill”?
Els ciberdelinqüents envien missatges des de comptes ja compromesos, fent-se passar per amics o familiars, i demanen “un vot” per un nen que suposadament participa en una competició. El missatge inclou un enllaç que sembla legítim, però en realitat redirecciona a una pàgina controlada pels atacants.
Quan la víctima intenta “votar” el fill, se li sol·licita el número de telèfon i el codi de verificació de sis dígits de WhatsApp. Quan s’introdueixen aquestes dades, els usuaris perden el control del seu compte, que passa a mans dels estafadors.
Un cop aconsegueixen accés, els delinqüents utilitzen el compte robat per enviar missatges falsos i demanar diners als contactes, perpetuant així l’engany.
Recomanacions per evitar el frau
Bitdefender recomana diverses mesures per protegir-se d’aquest tipus d’atacs:
- Activar la verificació en dos passos a WhatsApp.
- No compartir codis de verificació sota cap circumstància.
- Confirmar per trucada qualsevol sol·licitud sospitosa rebuda per missatge.
- Informar i formar persones vulnerables, com ara gent gran o usuaris amb menys coneixements digitals.
Una estafa en expansió per Europa
Bitdefender ha identificat 177 dominis fraudulents i més de 550 URL vinculades a aquesta campanya, que ja afecta milers d’usuaris de WhatsApp a Polònia, Romania i Alemanya, l’estat espanyol, el Regne Unit i els Estats Units.
Els experts remarquen que es tracta d’una campanya “especialment perillosa”, ja que apel·la a l’empatia i la confiança de les víctimes. L’engany es basa en factors emocionals com la familiaritat (el missatge prové d’un contacte conegut), la urgència per votar i la sensació d’estar ajudant un nen.