L’informe del Ministeri de Transició Ecològica espanyol sobre l’ampliació del port de València destaca 21 objeccions

  • Un dels impediments que posa és l’extracció de 2,6 milions de metres cúbics d'arena de Cullera per a reblir la terminal · Aurelio Martínez va filtrar que tenia l'autorització sense haver fet públic l'informe

VilaWeb
Redacció
30.11.2022 - 07:36
Actualització: 30.11.2022 - 08:16

L’Autoritat Portuària de València ja ha rebut l’informe preceptiu per a començar les obres d’ampliació de port. L’havia de fer el Ministeri de Transició Ecològica del govern espanyol, del qual depèn del port. Tot i que ahir el president de l’Autoritat Portuària, Aurelio Martínez, va dir que tot era molt favorable, en realitat, el ministeri hi ha trobat molts defectes.

Segons que publica avui elDiario.es, que ha tingut accés a l’informe, algunes de les objeccions presentades pel ministeri que dirigeix Teresa Ribera, són greus i signifiquen un colp molt dur per a les intencions d’Aurelio Martínez. La primera és que el projecte del Port de València no compleix la declaració d’impacte ambiental del 2007 quant a la regeneració de platges. El cas és que tant els grups veïnals i ecologistes com Compromís i Unides Podem consideren que aquella declaració és obsoleta perquè de llavors ençà s’ha avançat molt en la protecció de medi i en mesures per a mitigar el canvi climàtic.

No al dragatge de la platja de Cullera

Algunes de les reserves que l’informe ministerial posa al projecte d’ampliació del port en toquen la línia de flotació. Una és la de dragar el banc que hi ha davant la costa de Cullera per a extraure’n 2,6 milions de metres cúbics d’arena per a reblir els molls de les noves terminals de contenidors.

A l’informe es diu que per a guanyar terreny a la mar a fi de construir els nous molls, els dics i les esplanades, es necessitaran 25,7 milions de metres cúbics de material. Això ultrapassa de sis milions la quantitat permesa per la declaració d’impacte ambiental vigent. El projecte preveu que, a més de l’arena de Cullera, es dragaran la dàrsena del port de València i l’interior del port de Sagunt. El govern espanyol respon que, després d’analitzar els estudis, es considera que amb aquest material no n’hi ha prou.

També es retrau al port que el promotor de l’ampliació no preveja un programa de vigilància ambiental per a les activitats de dragatge, tot tenint en compte que hi ha zones sensibles. Concretament, a Sagunt hi ha llocs on es cultiven les clòtxines i les ostres arrissades; hi ha granges d’aqüicultura; hi ha zones de bany al port de Sagunt, el Grau Vell i la platja de Puçol; i s’hi practica la pesca d’arrossegament. Hi ha també una zona d’especial protecció de la posidònia oceànica i Cymodocea nodosa, i al nord del port s’hi identifica una zona d’albiraments de cetacis i tortugues marines.

La protecció de l’Albufera de València

L’informe del ministeri espanyol és especialment dur amb el projecte d’ampliació del port perquè incompleix la declaració d’impacte ambiental del 2007 quant al perill per a l’Albufera i la regeneració de les platges del Saler i la Garrofera. I, més encara, les que van de l’espigó sud de la platja de Pinedo fins a la Gola de Puchol. Són set quilòmetres de front costaner.

Convocatòria del consell d’administració

En vista del marejol que va causar l’anunci nu d’Aurelio Martínez dient que tenia el permís ministerial, l’Autoritat Portuària de València va emetre ahir al vespre una nota de premsa en què s’anunciava la convocatòria d’una sessió extraordinària del consell d’administració del port divendres. S’empara en l’article 20 del reglament. “Es reunirà en sessió extraordinària per a tractar assumptes d’especial interès o d’urgent i inajornable necessitat.”

Aquest interès és explicar l’informe de la Direcció General de Costes espanyol. A la nota, Martínez continua dient que la recepció del document és una notícia molt bona i lleva importància a les recomanacions. Diu que algunes ja les tenien previstes i remarca que el fet que el ministeri diga que alguns punts de l’informe no es compleixen del tot demostra que no cal fer-ne un altre i que n’hi haurà prou de complir els paràmetres del 2007.

Polèmica reoberta

L’arribada de l’informe del govern espanyol i el fet que Aurelio Martínez l’amagàs va reobrir la polèmica sobre l’ampliació del port de València que roman latent tota la legislatura. Cada volta que hi ha una novetat sobre el cas es posa de manifest la distància entre els grups que formen el govern del Botànic. D’una banda, Compromís i Unides Podem s’hi oposen frontalment i, d’una altra, els socialistes el veuen com una oportunitat de creixement de la ciutat. Ximo Puig va dir ahir que no es pot perdre l’ocasió de convertir València en el millor port de la Mediterrània. “Sempre que les coses es facen bé”, va dir.

A l’ajuntament, la polèmica es reprodueix. El batlle, Joan Ribó, membre nat del consell d’administració del port, no vol que les obres comencen sense haver elaborat una nova declaració d’impacte ambiental d’acord amb els paràmetres actuals, i la vice-batllessa, Sandra Gómez, s’arrenglera amb la posició de Ximo Puig.

Les entitats conservacionistes que formen part de la Comissió Ciutat-Port, ja han anunciat que faran totes les accions judicials que calguen per a impedir l’ampliació nord del port de València.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any