02.03.2017 - 14:31
Registren també el seu màxim històric de turistes estrangers, que van representar el 52%
BARCELONA, 2 (EUROPA PRESS)
Les comarques de Barcelona, exceptuant la del Barcelonès –que inclou la capital catalana– van batre el seu rècord històric de visitants l’any passat en aconseguir els 4,7 milions, dels quals el 52% van ser turistes internacionals, que van registrar també el seu màxim històric després d’un augment del 23% respecte a l’any anterior.
El vicepresident segon de la Diputació de Barcelona i responsable de Desenvolupament Econòmic, Marc Castells, ha destacat aquest dijous en roda de premsa que els turistes el 2016 van augmentar un 16% respecte a l’any anterior –amb uns 650.000 més–, i ha assenyalat que preveuen un creixement del 10% el 2017 i superar els cinc milions, segons dades del Labturisme de la corporacion provincial.
Aquestes comarques van tancar l’any passat amb 13,5 milions de pernoctació –un 7,3% més que el 2015, amb 922.000 més, i un 11% més que el 2012, amb 1,3 milions més–, i la previsió per al 2017 és que augmentin al voltant d’un 5% i aconsegueixin els 14,2 milions.
El nombre de turistes estrangers va ascendir a 2,4 milions i supera per uns 100.000 als viatgers espanyols, amb la diferència més àmplia registrada i augmentant un 23% des del 2012 –quan es va impulsar el pla actual de màrqueting– i va haver-hi 8,3 milions de pernoctació de visitants internacionals, mentre que les d’espanyols van ser 5,1 milions.
Ha recordat que la Diputació –que inverteix prop de 8,5 milions d’euros en promoció turística– impulsa tres destinacions sota la marca paraigües ‘Barcelona és molt més’: ‘Paisatges de Barcelona’, pel Moianès, Osona, Bages i Anoia; ‘Costa Barcelona’, per a Baix Llobregat, Garraf, Maresme, Vallès Occidental, Vallès Oriental i Alt Penedès, i ‘Pirineus Barcelona’, pel Berguedà.
La tarifa mitjana per habitació ocupada en ‘Paisatges de Barcelona’ va ser de 70,3 euros, mentre que la de ‘Costa Barcelona’ va ser de 66,4, ha destacat Castells que ha dit que la despesa per turista i dia ha ascendit a 90 euros, uns deu euros més que el 2015, quan va caure tres euros respecte al 2014.
L’estada mitjana va baixar de 6,2 dies a 4,9, a causa de diversos factors, segons Castells, que ha explicat que el mercat rus solia realitzar estades superiors a les set nits; el turisme de negocis i urbà impliquen estades menors, i la proximitat de la destinació facilita estades més curtes.
Els aliats a la Seguretat Social dedicats al sector turístic van ser 129.440 en tancar 2016 –amb el 43% de les afiliacions de la província–, després de registrar un creixement sostingut dels assalariats en els últims tres anys, mentre que els autònoms han mostrat valors més estables.
Ha destacat que els objectius de la Diputació passen per obrir-se a tota la demarcació i per avançar en la desestacionalización del turisme, alguna cosa que ja s’està produint especialment entre març i juny i setembre i novembre, a causa que el mercat estranger i urbà han augmentat fora de temporada, ha dit.
VALORACIÓ DELS TURISTES
Els visitants van valorar la destinació en general amb una nota d’un 8,2 sobre deu, i van puntuar amb la nota més alta la seguretat, amb un 8,6 –cosa que ha agraït als cossos policials–, seguida per la de l’entorn natural, i les platges, amb un 8, mentre que Internet és la que va aconseguir la menor puntuació, amb un 7,3, millorant respecte a anys anteriors.
Dins d’aquesta promoció, ha destacat l’esdeveniment Costa Barcelona Week, que oferirà del 12 al 21 de maig activitats com a portes obertes, descomptes, promocions i concursos a les comarques del Baix Llobregat, Garraf, Maresme, Vallès Oriental, Vallès Occidental i Alt Penedès.
EL TURISME COM A SOLUCIÓ
Ha defensat que aquestes “dades espectaculars” confirmen que l’estratègia conjunta de la Diputació, l’Ajuntament de Barcelona, Turisme de Barcelona i a l’Agència Catalana de Turisme té efectes positius, i ha garantit que mantenen una relació excel·lent amb el consistori, el regidor del qual de Turisme, Agustí Colom, ha assistit a l’acte.
Preguntat pels mitjans, ha defensat que Barcelona com a pol d’atracció genera oportunitats a les comarques de l’entorn, que s’aprofiten com a oportunitat per generar ocupació i riquesa, i ha destacat: “Nosaltres no veiem el turisme com un problema, ho veiem com una solució”.