25.11.2022 - 11:49
|
Actualització: 25.11.2022 - 12:44
Una carta d’una família amb un fill en edat de ser escolaritzat a la direcció de l’escola on estudia demanant que el centre es comprometi més amb l’ús i l’ensenyament del català s’ha fet viral pel retrat que fa de l’estat de l’escola catalana. La carta l’ha difosa la sectorial d’Educació de la Intersindical, amb la informació confidencial oculta, i acaba amb una petició directa: “Us demanem si us plau que fomenteu l’ús del català a l’escola i a l’esbarjo dels nostres fills. Ens sembla increïble haver de fer aquesta petició, però no la faríem si no creguéssim que és absolutament necessari.”
Aquesta carta d'una família a l'equip directiu del centre on escolaritza el seu fill mostra la situació crítica de la llengua a moltes escoles públiques i concertades del país, i la deixadesa d'@educaciocat i les direccions a l'hora de garantir-ne els usos. Activeu la inspecció! pic.twitter.com/eY0fAFrpTf
— Intersindical Educació (@InterEducacio) November 25, 2022
Abans, la família explica que la situació la té molt preocupada perquè l’infant no parla català a l’escola, on passa gran part del dia, de manera que va perdent la seva llengua materna: “No parla català a l’escola. Ni a l’aula quan es relaciona amb els seus companys de classe, ni a l’hora del pati, ni a l’espai del menjador. Ell mateix ens ho explica i nosaltres ho constatem quan observem com es relaciona amb els seus amics fora de l’escola.”
El context, segons que diu la carta de la família, és el d’una classe amb majoria de famílies castellanoparlants, cosa que fa que la major part d’infants també ho siguin. “Això converteix els catalanoparlants en una minoria dins l’aula, i dificulta l’ús i l’aprenentatge de la seva llengua materna”, diu. I avisen: “No només dificulta l’aprenentatge del català als catalanoparlants, sinó a tots els alumnes de la classe. Si aquest fet continua així, l’ús del català a l’aula serà nul i quedarà restringit només a les comunicacions mestra-alumnes i escola-famílies.”
La família relata que s’adonen del retrocés del català en l’ús social del fill i en el coneixement que en té. “Ens adonem que juga només en castellà (o majoritàriament en aquesta llengua), fet que fins i tot trasllada a casa quan juga o es dirigeix a nosaltres. Parla amb els seus companys en castellà també fora de l’escola”, diuen. Quan això passa davant de la família, ells mateixos el corregeixen i li diuen que no cal que canviï la llengua amb els amics. “Li expliquem que ha de parlar en català perquè els seus amics l’aprenguin i per evitar que la nostra llengua desaparegui. Però el nostre missatge no arrela prou”, lamenten, atès que passa moltes hores a l’escola. “El català acaba essent un reducte que solament parla amb la família a casa.”
Tot plegat, fa que el nivell de català que té l’infant també sigui inferior: “És més baix que el que tenia el seu germà gran set anys enrere. A vegades no recorda com es diuen certes paraules en català i ens les diu en castellà. També diu castellanades pròpies de castellanoparlant, com per exemple ‘això està malíssim‘.”
La carta a la direcció de l’escola critica que, tenint en compte que totes les escoles públiques haurien de tenir el català com a llengua vehicular tal com marca la llei, la del seu fill no compleix l’expectativa, cosa que fa que el fill no solament no aprengui correctament la llengua catalana, sinó que no la faci servir a l’escola. “Ens sembla inadmissible en una escola pública a Catalunya”, deixen clar, i avisen que tenen al cap de presentar una queixa al Departament d’Educació.
“Creiem que aquest fet exemplifica el que passa a tot el país i que demostra que el català és en autèntic perill d’extinció. És responsabilitat de tots (família i escola) evitar que la nostra llengua desaparegui i promoure que sigui necessària per al futur de tothom”, conclouen.