14.05.2024 - 16:47
|
Actualització: 14.05.2024 - 17:58
El govern ha aprovat el decret del règim lingüístic del sistema educatiu, que desenvolupa els principis marcats a la llei d’educació de Catalunya (LEC). La norma estableix el català com a llengua “normalment emprada com a vehicular” i d’aprenentatge del sistema educatiu i en l’acollida dels alumnes nouvinguts –i l’occità per als centres de l’Aran. Afegeix que també ho és en les activitats educatives, incloses les extraescolars; les comunicacions internes dels centres i en la projecció externa i de relació amb la resta de la comunitat educativa. El govern ha defensat que, d’aquesta manera, es dota de més seguretat jurídica els projectes lingüístics dels centres i en deslliura les direccions.
El decret aprovat s’empara en la Llei de 2022 sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari i també en el decret llei del mateix any pel qual es fixen els criteris per elaborar, aprovar, validar i revisar els projectes lingüístics dels centres. El govern va impulsar aquestes normatives per tal de blindar el sistema d’immersió lingüística davant de les resolucions judicials que obligaven a un mínim del 25% dels ensenyaments en castellà en determinats casos. També es cercava de dotar de seguretat jurídica les direccions.
Com elaborar el projecte lingüístic del centre
Un dels principals punts del decret és que es precisa com elaborar, aprovar, avaluar i revisar els projectes lingüístics de centre (PLC). Aquest projecte ha d’incloure els indicadors d’avaluació de les llengües, el procés d’ensenyament i aprenentatge de cada llengua, els mesures d’atenció lingüística per a l’alumnat nouvingut, els criteris de coherència lingüística que cal seguir en serveis com el menjador o les sortides i la formació del professorat en la millora de la competència lingüística. Per a facilitar l’elaboració del projecte, el Departament d’Educació ha de proporcionar als centres assessorament, models i indicadors globals que necessitin a través de l’orientació. També han d’oferir seguiment de la inspecció educativa.
A més, és el Departament qui ha de validar el projecte de cada centre i “qui n’ha d’assumir la responsabilitat sobre la legalitat en tots els casos que validi, i no pas les direccions dels centres”. D’altra banda, els projectes no es poden canviar una vegada iniciat el curs i els docents i personal educatiu han d’utilitzar la llengua o llengües segons consta al projecte del seu centre.
Els docents hauran d’acreditar el C2
El nou decret determina també que els docents de centres educatius d’ensenyament no universitari han d’acreditar el coneixement superior, nivell C2, oral i escrit, de la llengua catalana -i de l’occità a l’Aran-. Per això, tenir el C2 de català serà un requisit per accedir a la docència a partir del curs 2025-2026.
Pel que fa als alumnes, Educació ha d’establir les equivalències entre el nivell de coneixement de les llengües assolit en el sistema educatiu i els del marc europeu comú de referència. Sobre els nouvinguts, el decret remarca el caràcter compensatori de les desigualtats d’origen que tenen els aprenentatges lingüístics i concreta l’atenció lingüística i el suport personalitzat a aquest col·lectiu. Per últim, afirma que la conselleria ha d’establir diferents programes d’immersió lingüística per a l’educació bàsica, amb els recursos necessaris a cada etapa, i ha de garantir la formació del personal docent en aquesta metodologia.