Va començar fa quatre anys com a complement nocturn de les festes de Santa Eulàlia, però amb el pas del temps el festival Llum BCN ha agafat entitat pròpia. Aquest festival dedicat a la llum com a mitjà creatiu es fa tot el cap de setmana en diversos indrets del barri del Poblenou de Barcelona. Aplega quaranta instal·lacions lumíniques de tota mena que s’adapten a les característiques del barri, que barreja passat industrial i edificis de nova creació. D’aquesta manera, el Poblenou es converteix en un gran laboratori d’experimentació a l’aire lliure on naus abandonades, antigues xemeneies de maó, la façana del Museu del Disseny i el sostre del mercat dels Encants fan de llenç.

Però si una cosa distingeix el Llum BCN de la resta de festivals d’aquest estil és l’opció que es fa per la innovació i l’experimentació. Per això hi participen tota mena de creadors –artistes, dissenyadors, arquitectes– que estudien les possibilitats de la llum en un espai urbà. A més, entre la programació tant hi ha noms internacionals de prestigi com els talents emergents de les escoles d’art, disseny i arquitectura de Barcelona. A costat de Rafael Lozano-Hemmer, Daniel Canogar, Kyle McDonald i Joanie Lemercier també s’hi poden trobar els projectes d’alumnes de l’escola Eina, la Massana, la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya i la Universitat Politècnica de Catalunya.

Us oferim una tria de les deu instal·lacions més destacades:

‘Constellations’, de Joanie Lemercier i Paul Jebanasa
On: llac del Disseny Hub Barcelona (accés pel carrer d’Àvila, 185).
Joanie Lemercier és un dels artistes europeus més interessants que treballen amb les possibilitats de la llum com a mitjà. Després d’explorar llenguatges com ara el videomapping, les instal·lacions en galeria i els espectacles de visuals, en aquesta nova peça fa servir un material poc habitual per a presentar el seu treball elegant i meticulós: l’aigua.

‘Asalto Barcelona’, de Daniel Canogar
On: façana del Disseny Hub Barcelona (plaça de Josep Antoni Coderch).
‘Asalto Barcelona’ és una projecció de vídeo sobre la façana del DHUB creada a partir de la participació del públic. Un assalt i saqueig virtual de l’edifici per part dels espectadors que evoca la presa de la Bastilla o l’assalt al Palau d’Hivern, i que simula el públic grimpant per l’espectacular façana.

‘Light Leaks’, de Kyle McDonald i Jonas Jongejan
On: pati de can Framis (entrada pel carrer de Sancho de Ávila).
La bola de miralls, una tecnologia d’il·luminació que s’ha utilitzat a les discoteques des de la dècada de 1920, esdevé una nova eina visual que pot transformar la percepció de l’espai. Els artistes Kyle McDonald i Jonas Jongejan combinen una sèrie de projectors, un sistema de visió per ordinador i 180 quilos de boles de miralls per a crear una sofisticada coreografia de reflexos.

‘Emergències’, de Manolo Laguillo
On: diversos edificis del Poblenou.
Les escales d’emergència més representatives del Poblenou esdevenen uns objectes fascinants i enigmàtics que cada nit, sota una il·luminació especial, projecten les seves ombres en una trajectòria contrària a la diürna. Unes ombres girades que contribueixen a evocar el passat industrial del barri i les seves reivindicacions polítiques i socials.

‘Sandbox’, de Rafael Lozano – Hemmer
On: carrer de Tànger (cantonada amb el carrer de Pamplona).
Sandbox és una instal·lació interactiva a gran escala que es compon de dues safates de sorra on es poden veure petites projeccions de la gent que hi ha al solar mateix. Quan els participants arriben a tocar aquests petits fantasmes, una càmera en detecta les mans i les retransmet en directe a dos projectors enormes penjats d’una grua.

‘Nautilus’, de Xavi Lloses
On: Centre Comercial Glòries.
El Nautilus és una escultura sonora i visual i, alhora, un instrument. Recull el so de les bombolles que esclaten dins dels seus cilindres de metacrilat per processar-lo i amplificar-lo. En el mode autònom, interpreta una partitura que compon a temps real però també pot ser tocat en directe.

‘Coloured Peonies’, de TILT
On: carrer dels Almogàvers (entre el carrer de Roc Boronat i el carrer de la Llacuna).
Unes peònies blanques gegants han florit a Barcelona per donar un toc de surrealisme natural al paisatge urbà del Poblenou. Quan es fa de nit, els pomells de flors resplendeixen i revelen la màgia dels seus colors nocturns en una captivadora simfonia lluminosa.

‘Fils d’història’, de l’ETSALS, Escola Tècnica Superior d’Arquitectura la Salle
On: carrer de la Ciutat de Granada, 109.
Quan passegem pel Poblenou, podem transportar-nos dècades enrere i caminar entre fàbriques, imaginar el soroll dels cotxes, les maquinàries, els fums… ‘Fils d’història’ vol recordar aquest passat industrial tot resseguint el perfil d’una antiga nau industrial on es reparaven motos Ducati.

‘Storm’, ESDAP, Campus Llotja
On: passatge de Trullàs.
‘Storm’ és una experiència immersiva que recrea una tempesta amb la voluntat de despertar en el públic sentiments primitius. És una experiència sensorial a través de l’impacte dels llampecs, que flueix dins l’espectador per fer-li contemplar la bellesa d’aquest fenomen meteorològic.

‘Cyclus’, per UPC School. Màster de Lighting Design
On: can Picó (Carrer de Pere IV, 58).
Després de la seva rehabilitació, can Picó s’ha convertit en la cooperativa de treball Biciclot, centrada en el món de la bicicleta. Cyclus explora la relació entre el moviment d’una bicicleta i el recorregut de la llum amb una coreografia lumínica de colors i utilitza la terrassa de l’edifici com a escenari.

Ajudeu VilaWeb, fent-vos subscriptors

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent encara. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Vicent Partal
Director de VilaWeb