Els centres d’alta complexitat podran tenir una ràtio de 27 alumnes a primer d’ESO

  • Govern i municipis preveuen la possibilitat de barracons per al creixement d'instituts existents

VilaWeb
09.02.2017 - 16:50

Govern i municipis preveuen la possibilitat de barracons per al creixement d’instituts existents

BARCELONA, 9 (EUROPA PRESS)

La Conselleria d’Ensenyament de la Generalitat, l’Associació Catalana de Municipis (ACM) i la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) han pactat uns “criteris generals” de programació escolar que preveuen que els centres d’alta complexitat puguin reduir la ràtio màxima a 27 alumnes per aula a primer d’ESO a partir del proper curs.

Així mateix, l’acord advoca per continuar i estendre la mesura iniciada aquest curs que situa la ràtio a P3 en centres d’alta complexitat en 22 alumnes, en lloc de 25, i que aquells que l’han iniciat continuaran amb la mateixa ràtio al llarg de l’escolarització.

El secretari de Polítiques Educatives de la Generalitat, Antoni Llobet, ha assegurat aquest dijous que aquests criteris generals permeten establir normes, encara que després seran les meses mixtes Generalitat-Ajuntament les que acabaran decidint amb major coneixement de la realitat municipal.

Aquests criteris permetran als centres d’alta complexitat –sempre que aquests hi estiguin d’acord– reduir a 27 la ràtio, quan ara la mínima és 30, i Llobet ha recordat que el fet que sigui d’alta complexitat “no vol dir que no tingui demanda”.

BARRACONS

Llobet ha explicat que la creació de nous instituts s’atendrà en municipis “sense tradició” d’ESO, on es consolidaria en un futur un mínim de dues línies, o en municipis grans amb centres sobredimensionats d’alumnes.

En els instituts ja existents, per fer front a l’augment d’alumnat previst a Secundària, l’acord preveu que el creixement es pugui realitzar en espais del propi centre i petites ampliacions, encara que també assenyala la possibilitat de créixer en mòduls provisionals –barracons– en períodes d’excepcionalitat i “sempre i quan aquests mòduls no es mantinguin, en caràcter general, més de quatre anys” i, excepcionalment, en espais alliberats en centres de Primària.

Llobet ha afirmat que la figura dels instituts-escola pot ser positiva en entorns d’alta complexitat i per introduir la Secundària en municipis que no en disposen, però que “no pot ser una resposta puntual”.

Respecte a P3, els criteris generals advoquen per la continuïtat dels projectes educatius, vetllar per l’equitat i l’equilibri sociocultural de la població i programar amb “una visió a curt, mitjà i llarg termini”.

El president de la comissió d’Ensenyament de la FMC, José Antonio Montero, ha celebrat que el document de criteris “reconegui” el paper clau del diàleg amb el món municipal per programar, i la seva homòloga en l’ACM, Anna Erra, ha considerat que el marc ajudarà sempre respectant la singularitat dels municipis.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor