Els barcelonins s’estan decantant pel vehicle privat en els seus desplaçaments d’ençà de l’inici de la pandèmia. Aquesta és la conclusió a la qual arriba un estudi de la EAE Business School, que constata que des de l’inici de l’arribada de la Covid-19 la ciutat ha incrementat en 23 punts percentuals l’ús del cotxe, fins a ascendir al 47%.

Tal com recull l’estudi, Barcelona destina el 60% de l’espai públic per a ús dels cotxes malgrat que només un de cada quatre viatges es realitza en vehicle privat. L’informe indica que a la capital catalana hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat, el doble que a Madrid o París, la qual cosa influeix directament en els índexs de contaminació de la ciutat. 

Tot i aquesta dada, Barcelona ha creat 1,300 terrasses en espais que anteriorment eren aparcaments al carrer eliminant 4.500 places de pàrquing de la via pública. Així, el 66% de bars i restaurants han ampliat la seva zona exterior i un 33% dels quals no tenien terrassa ara disposen d’ella.

Segons els autors de l’estudi aquestes actuacions formen part de l’anomenat urbanisme tàctic, el qual pretén redefinir els espais urbans en funció de les necessitats dels ciutadans mitjançant actuacions senzilles i econòmiques. A més, segons l’informe, a diferència d’altres ciutats com Madrid, Barcelona podria mantenir algunes d’aquestes mesures sorgides en situació d’emergència, ja que actualment es troben a debat per a regularitzar-les i adequar-les.

Per altra banda, durant el 2020, Barcelona va tenir una mitjana d’un 24% menys de trànsit comparat amb l’any anterior i 105 dies amb trànsit sense embotellaments o congestió. De fet, aquest canvi en la mobilitat és una tendència global. De les 416 ciutats analitzades, 387 van tenir menys embotellaments comparat amb 2019 i a escala mundial la congestió es va reduir en un 19%, arribant a un 26% menys en les hores punta. 

A més, Espanya ha estat el país que més ha disminuït les emissions de CO₂ a causa de la pandèmia, amb una caiguda del 14,6%. La Xina, per altra banda, tanca el rànquing amb una reducció de les emissions de tan sols un 0,5%.

Pel que fa a la bicicleta, Barcelona queda lluny dels primers llocs en el rànquing europeu de creació de carrils bici. La capital catalana va afegir 21 nous quilòmetres de carril bici, lluny dels 165,7 de París o els 75 de Londres.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.