10.02.2017 - 16:02
Revisarà la relació “eròtica” de l’artista amb el menjar a través de la seva obra
BARCELONA, 10 (EUROPA PRESS)
El Museu Picasso de Barcelona dedicarà una gran exposició el 2018 a la “cuina de Picasso”, que aprofundirà en la faceta més gastronòmica de l’artista malagueny, ha anunciat el director, Emmanuel Guigon, en una entrevista d’Europa Press.
El director, que va prendre possessió del càrrec el passat mes d’octubre, ha remarcat que durant “tota la seva vida, des del principi a la Corunya i Barcelona fins al final, l’artista ha pintat llegums i bodegons”, a més de cuines –enteses com a sales–.
També ha recordat que en les escultures de Picasso d’assemblatge –no les de ferro forjat– de l’època de la postguerra “gairebé sempre hi posava instruments de cuina”.
Fins i tot hi ha una fotografia de Picasso amb el fotògraf Douglas Duncan després que Picasso immortalitzés l’espina d’un llenguado a la meunière en un tros d’argila fresca; el rastre del menjar també apareix en la seva obra literària i poètica, que “parla només de menjar”, ha agregat.
“Té una relació eròtica amb el fet de menjar. És una relació molt eròtica amb la cuina i amb els aliments”, ha explicat el director del museu.
Segons el seu parer, “és una metàfora de tota la seva obra: Picasso menja de tot per ser Picasso”, ha afegit Guigon, que també inclourà pel·lícules i fotografies sobre aquest assumpte en les quals apareix l’artista George Braque.
Ha avançat que serà una exposició temàtica i cronològica “amb poesia que es podrà escoltar i amb paraules a la paret”, a més d’una sala dedicada a Els Quatre Gats i una altra consagrada al restaurant que va freqüentar durant la Segona Guerra Mundial, Le Catalan, on dibuixava en els seus tovallons.
CONGRÉS PICASSO I IDENTITAT
“Molta gent” participarà en aquesta exposició, que serà nova a nivell científic, ha celebrat Guigon, que ha suggerit una possible participació en la mostra del xef Ferran Adrià, amb el qual compartirà cartell en el III Congrés Internacional Picasso i Identitat a l’abril al costat de Brigitte Leal, Jèssica Jaques i Eduard Vallés.
Sobre la nova etapa que viurà el museu amb Guigon al capdavant, el nou director ha apostat per rellançar dos binomis diferents, però no per sí mateix contradictoris, com són el repte de la internacionalització del museu i el d’atreure el públic local, que suposa amb prou feines un 5% del total de visitants.
BINOMI INTERNACIONAL I LOCAL
Respecte a la internacionalització, ha anunciat la propera signatura d’un conveni per treballar en xarxa amb els museus Picasso de París, Màlaga i Antibes per potenciar sinergies i col·laboracions en l’àmbit de recerca i per a l’intercanvi d’informació.
Una altra de les novetats és la recent adquisició de la col·lecció de 350 fotografies de Lucien Clergue, conegut pels retrats que va fer de Pablo Picasso, i que podrien veure’s al museu a la tardor.
MIRADA INTERDISCIPLINÀRIA
La mirada interdisciplinària i acadèmica de Guigon es concretarà en una nova museografia “molt visual i més contextualitzada” per a la col·lecció permanent del museu barceloní –centrada en els anys de formació acadèmica i primers anys a París del pintor malagueny– que obrirà portes el 2018.
Ha celebrat també que el 2018 veurà la llum una revista anual d’estudis picassians en diferents idiomes, que també reforçarà la projecció internacional del museu, amb el qual té molt interès de connectar amb el públic local i comunitari.
Al museu, que suma cada any un milió de visites, “hi ha massa públic turista”, segons Guigon, que vol reforçar l’àmbit educatiu i pedagògic, i que a l’estiu començarà obres per comptar amb tres espais per realitzar exposicions temporals i canviarà els accessos al centre, conservant l’entrada pel simbòlic carrer Montcada.
La seva voluntat de fer “caure els murs” entre les diferents disciplines, també es manifestarà en una sala gratuïta d’exposicions als baixos del museu, que també podria acollir concerts, recitals i actes culturals de naturalesa diferent.