Lluís va ser el responsable de comprar i de fer arribar les urnes del Primer d’Octubre a Catalunya. Gràcies al seu compromís, milions de persones hi van poder votar. En una entrevista al programa ‘FAQS’ de TV3, aquest testimoni explica per primera vegada com va ser tot el procés d’aconseguir-les, fer-les arribar a Europa i fer-les entrar a Catalunya perquè el primer d’octubre poguessin ser a tots els col·legis electorals.

En total en van ser deu mil, fabricades durant dos dies a la Xina. D’allà van arribar al port de Marsella, on ningú no en va sospitar: la comanda que constava era de caixes de plàstic per a commemorar un aniversari d’una colla castellera catalana. A la duana no ho van comprovar. En aquell moment ja portaven el logotip de la Generalitat. ‘No hi vam voler fer aparèixer el nom de Generalitat, perquè si el dos d’octubre proclamaven la independència, la Generalitat desapareixeria i esdevindria el govern de la República’, explica Lluís. ‘Volíem que poguessin tenir més d’un ús’.

De Marsella van ser traslladades fins a Catalunya Nord i d’allà voluntaris van anar-les fent passar, com van poder, pels Pirineus. ‘Les van tenir molt a prop, però anaven perduts’, opina Lluís.

I a la pregunta que tant ha perseguit l’aparell judicial, policíac i polític espanyol, d’on van sortir els fons públics per a pagar-les, Lluís contesta: ‘Les vaig pagar jo.’

L’única condició que va posar-hi és que el seu nom no aparegués enlloc. I que no fos relacionat amb els altres preparatius per al referèndum. Ni a ell ni a les altres dues persones que se n’encarregaven i que sabien tots els preparatius perquè arribessin les urnes. ‘No podíem permetre que no s’arribés a fer el referèndum per culpa d’una persona’, exposa.

 

Ajudeu VilaWeb, fent-vos subscriptors

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent encara. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Vicent Partal
Director de VilaWeb