El CAC demana regulació estricta per protegir els menors davant la publicitat del joc en línia

  • El 25% de les webs permeten jugar els menors sense diners reals

VilaWeb
02.03.2017 - 13:11

El 25% de les webs permeten jugar els menors sense diners reals

BARCELONA, 2 (EUROPA PRESS)

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha alertat aquest dijous sobre la desprotecció dels menors davant la publicitat del joc i les apostes en línia, i ha reclamat una regulació “més estricta” per garantir la seva protecció.

En un informe sobre el joc i les apostes online, el CAC demana regular i homogeneïtzar l’ús de sistemes d’avís de joc i les apostes com a contingut de risc, regular els elements que s’utilitzen com a reclam publicitari i establir mecanismes eficaços que impossibilitin l’accés dels menors al joc en línia.

El CAC també demana que la regulació estableixi sistemes per diferenciar clarament els continguts informatius de la publicitat del joc, i adequar els horaris d’emissió per protegir els menors.

L’informe, aprovat pel ple del CAC, assenyala que una part important dels anuncis sobre joc per Internet es concentra sobretot en les retransmissions esportives, incloses les que s’emeten en horari de protecció infantil, ha informat l’organisme regulador en un comunicat.

Aquests anuncis poden arribar a copar fins al 21,3% del total de publicitat d’una mateixa retransmissió esportiva en televisió o el 45,5% d’una retransmissió de radi, ambdues en emissores privades.

De la mateixa forma en els diari digitals generalistes ha detectat aquest tipus de publicitat en sis dels vuit casos analitzats i, en el cas dels esportius, de forma generalitzada i particularment freqüent.

Així mateix, l’anàlisi de la presència de la publicitat a la primera pàgina dels diaris esportius analitzats mostra que entre el 38,5% i el 45% de les diverses formes publicitàries corresponen a operadors de joc i apostes, sent el reclam habitual l’oferiment de bons de joc.

ACCÉS A VIDEOS

L’informe assegura que en la plataforma d’intercanvi de vídeos YouTube la cerca de l’expressió ‘aposta esportives’ dóna un resultat de 108.000 vídeos, i que en una anàlisi dels 50 primers, en més del 80% es promocionen de forma directa o indirecta el joc i les apostes, sent la majoria tutorials per aprendre a apostar.

L’estudi subratlla que l’accés dels menors a aquest tipus de vídeos és lliure i sense registre previ com a majors d’edat, i no inclouen cap avís d’edat ni referència al joc responsable.

OPERADORS DE JOC

El CAC ha analitzat les webs dels 20 operadors de jocs i apostes amb títol habilitant en els quals s’ha detectat publicitat, l’accés de la qual és lliure per a menors i la verificació de les quals d’edat solament es demana al moment de registrar-se per jugar.

El 25% d’aquestes webs permeten als menors l’accés al joc sense fer servir diners reals ni haver-se de registrar com a majors d’edat, de manera que “poden introduir-se” en la mecànica del joc i el funcionament del web, segons el CAC.

L’informe constata la presència habitual de continguts amb intenció publicitària sense que estiguin identificats de forma clara, per la qual cosa poden induir a error als usuaris, sent “especialment notori” en els diaris digitals esportius i les plataformes d’intercanvi de videos.

Segons dades de la Direcció General d’Ordenació del Joc, el mercat del joc a Espanya es reparteix actualment entre un 75% presencial i un 25% online, i les vendes en línia van passar de 2.726 milions d’euros el 2012 a 8.563 milions el 2015.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor