Educació enviarà recomanacions per a incorporar la intel·ligència artificial als centres

  • Les universitats públiques catalanes sospesen si cal canviar la manera d'avaluar

VilaWeb
Europa Press
28.01.2024 - 14:33
Actualització: 28.01.2024 - 19:48

El Departament d’Educació de la Generalitat ha elaborat un marc d’orientacions i recomanacions per als docents i els centres educatius sobre com incorporar la intel·ligència artificial a l’educació, que enviarà a escoles i instituts públics de Catalunya.

En una entrevista a Europa Press, el director general d’Innovació, Digitalització i Currículum de la Generalitat, Joan Cuevas, ha dit que les orientacions eren per a tota l’etapa educativa, però sobretot per a l’últim cicle de primària, ESO i batxillerat, en què considera que el contingut de les orientacions serà més aprofitable.

Les recomanacions s’han elaborat a partir de l’experiència de centres educatius catalans que ja han incorporat la intel·ligència artificial a les aules, i aborden els riscs en l’àmbit ètic, el desplaçament de rols o funcions humanes i la seguretat de les dades.

Cuevas ha insistit que la intel·ligència artificial no havia de ser pas una amenaça, sinó una oportunitat; creu que aquestes recomanacions serviran als docents per a decidir com incorporar aquesta tecnologia en la dinàmica de la classe i repensar les activitats, i diu que es fa d’acord amb els marcs europeus i internacionals.

Sobre com s’implantarà a l’aula, ha dit que es podrien crear imatges i discutir-les a classe, música o fer fulls de càlcul per a matemàtiques, i que l’objectiu, entre més qüestions, era el de fomentar el pensament crític de l’alumnat.

D’una altra banda, Educació ha finançat un projecte sobre formació experimental de docents per incorporar la intel·ligència artificial a l’aula i ja es fa en quinze centres educatius catalans. Cuevas diu que el departament té constància de certa preocupació de les famílies no per l’aprenentatge amb la intel·ligència artificial, sinó més respecte de la seguretat de les dades, la transparència i les qüestions ètiques.

Intel·ligència artificial a les universitats

En l’àmbit universitari, els vice-rectors d’universitats públiques catalanes ja han començat a abordar en reunions informals l’ús de la intel·ligència artificial entre els estudiants, la formació als professors sobre el potencial d’aquesta tecnologia i la possibilitat d’haver de repensar els plans d’estudis o els processos d’avaluació.

El vice-rector de Política Universitària de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) –el rector de la qual presideix actualment l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP)–, Joan Gispets, ha dit que no es podia posar barreres als avanços tecnològics i mirar cap a un altre costat, i ha recordat que el juliol passat es va fer una taula interuniversatària sobre l’aprenentatge del segle XXI que ja va abordar els desafiaments de la intel·ligència artificial.

Per ell, s’ha de canviar el focus sobre la tasca del professor i deixar de demanar als estudiants que donin respostes i, en canvi, que sàpiguen fer preguntes a la intel·ligència artificial, atès que defensa que aquestes eines permeten de donar respostes més ràpides i són útils en l’aprenentatge.

“El paper dels humans continuarà essent fer-se preguntes”, i, si bé reconeix que hi ha certa preocupació sobre l’ús de la IA entre els universitaris, diu que allò que més l’amoïna és el nivell de comprensió lectora o de matemàtiques amb què arriben a la universitat els graduats de batxillerat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any