La vida curta de Fibracat TV: del naixement a la pantalla negra en tan sols dos anys i mig

  • La venda a Avatel, una companyia de telecomunicacions d'origen malagueny que ha crescut a força de comprar-ne unes altres, va significar l'estocada final al producte sobre tecnologia i feminisme

VilaWeb
Arnau Lleonart
14.01.2023 - 21:40
Actualització: 15.01.2023 - 17:09

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Per més que passin els anys, les televisions innoven poc amb el programa que dóna la benvinguda a l’any nou. Juguen amb el lloc on transmeten les campanades, qui són els presentadors o com van vestits; però, al cap i a la fi, tots els canals acaben fent el mateix: una transmissió de les primeres campanades de l’any. A Fibracat TV l’entrada d’any va ser diferent: el començament del 2023 va significar una fosa a negre i la fi de les emissions.

Fibracat TV es va engegar ara fa dos anys i mig, el juny del 2020, amb un projecte totalment diferent del que existia a la TDT. Era una televisió en català amb continguts centrats en el feminisme i la tecnologia que emetia sobre l’antiga freqüència de RAC105 TV, que tenia unes xifres d’audiència absolutament residuals. Fibracat TV era un projecte molt personal de Meritxell Bautista, fundadora de l’empresa manresana de telecomunicacions Fibracat i activista incansable per visibilitzar les dones en el món empresarial, molt especialment en el sector de les telecomunicacions. Cansada del desconeixement de moltes dones potents i els seus projectes, es va posar al capdavant de Fibracat TV amb un objectiu doble: fer visible aquesta realitat i fer conèixer la marca de Fibracat, l’operador de telecomunicacions mare, que durant l’última dècada havia anat creixent i expandint-se més enllà de la Catalunya Central, on va néixer.

Aquesta vocació de creixement va tenir un punt d’inflexió clau aquest estiu, quan el 100% del capital d’Altecom –l’empresa al darrere de la marca comercial de Fibracat– va ser comprat per Avatel, una companyia de telecomunicacions amb seu a Madrid, però que va néixer el 2012 a Marbella (Màlaga) per oferir serveis de fibra òptica a particulars. D’aleshores ençà, Avatel ha engegat una política de creixement agressiva a còpia de comprar operadors més petits, cosa que l’ha convertida en la cinquena operadora de telecomunicacions més gran de l’estat espanyol. Segons que va publicar el diari econòmic Cinco Días a partir d’un informe econòmic intern, el 2020 va comprar vint operadors més, i el 2021, trenta. L’informe no detallava quin era el creixement previst per al 2022, any que va comprar Fibracat, però parlava de “previsions prometedores” i deia que continuarien “l’estratègia de creixement orgànic i inorgànic” a força d’absorbir unes altres empreses petites.

Quan Fibracat va comunicar l’absorció –Avatel mai no ho va arribar a fer públic–, ho va vendre com l’entrada d’un fons d’inversió amb un capital de 1.500 milions d’euros en l’accionariat de Fibracat a través del hòlding Avatel, però al començament no van dir que aquesta “entrada en el capital” significava la venda del 100% de Fibracat. El que sí que van dir taxativament va ser que el projecte de Fibracat TV restava al marge de l’operació, i recordaven que el lloguer de la freqüència de RAC105 era per a quatre anys. Mig any després, la realitat ha desmentit radicalment aquesta voluntat.

Els nous propietaris van deixar de pagar el lloguer de la freqüència de TDT al juny

El comunicat que assegurava la continuïtat de Fibracat TV es va publicar el 15 de juliol, però segons que ha reconegut Meritxell Bautista en una conversa amb VilaWeb, van deixar de pagar el lloguer de la freqüència de TDT el juny del 2022, i d’aleshores ençà no es va pagar més tot i que encara van continuar emetent fins a final d’any. Fonts d’Emissions Digitals de Catalunya, l’empresa propietària de la freqüència i productora de 8tv, expliquen que Fibracat va pagar dijous gairebé tot el que devia, però que encara restava pendent una petita part que no han quantificat.

Tot i que accepta i entén la decisió empresarial dels nous propietaris de tancar Fibracat TV, Bautista lamenta la fi d’un projecte que havia impulsat d’una manera molt personal. “A partir de l’estiu els nous propietaris van proposar un projecte de creixement en el mercat de la fibra òptica i una millora de la qualitat de l’atenció al client, i les noves inversions requerien reduir uns altres costs”, explica com a causa del tancament del canal de televisió.

Diu que es va plantejar la possibilitat que Fibracat TV continués fora de la TDT com un canal d’emissió per internet, però ara per ara la idea no ha reeixit. De totes maneres, no renuncia a reprendre el projecte més endavant. El que és clar és que no serà com a canal de televisió convencional. I malgrat que la vida de Fibracat TV ha estat breu, s’acomiada havent rebut dinou premis durant els dos anys i mig que ha emès. Bautista creu que els resultats han estat magnífics tant pel reconeixement social com pels 350.000 espectadors diaris que de mitjana sintonitzaven el canal.

Principal TV, un nou canal d’informació?

El 4 de gener el diari digital Principal, del mateix grup mediàtic que 8tv, va informar de la fi d’emissions de Fibracat i com havien quedat a deure sis mesos del lloguer de la freqüència de TDT. L’endemà se’n va fer ressò l’empresari Nicola Pedrazzoli, propietari de 8tv i el Principal, que llançava la idea d’aprofitar que la freqüència havia quedat lliure per a engegar un nou canal de televisió del grup, aquesta vegada basat en la informació, i sobre la base del diari digital Principal. “Fet per periodistes joves, un canal dinàmic, diferent, modern, insurgent i extremadament innovador. Principal TV?”, va escriure.

Alguns usuaris van donar la seva opinió sobre la idea, i Pedrazzoli va participar en la conversa. Ateses les dificultats que s’ha trobat el projecte de 8tv per aixecar el vol en termes d’audiència i rendibilitzar la inversió, n’hi va haver un que va qüestionar si arribaria a durar més enllà de tres mesos, i Pedrazzoli va contestar: “O menys. O més. Qui sap? Però el més important és intentar-ho, oi?”

Fonts de 8tv diuen que és aviat per dir si la idea de Principal TV s’acabarà materialitzant, però avisen que “quan a Pedrazzoli li entra una cosa al cap, la fa”. Precisament, la setmana passada el director de continguts informatius de 8tv, Albert Brosa, va comunicar que deixava el càrrec perquè el projecte de continguts informatius que havia de desenvolupar havia quedat congelat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes