26.11.2025 - 21:40
|
Actualització: 27.11.2025 - 23:40
Els treballadors de TV3 i Catalunya Ràdio són convocats a una consulta sobre el paper que han de tenir les marques clàssiques dels mitjans públics, que veuen amenaçades per la presència creixent de 3Cat i, d’ençà del setembre, 3CatInfo. L’organitzen els comitès d’empresa dels dos mitjans públics i no és vinculant, però volen una gran participació per a fer sentir a la direcció l’opinió dels treballadors, que fins ara no s’han sentit escoltats. Les urnes estaran obertes fins a la nit per a respondre a aquesta pregunta: “Estàs d’acord que TV3 i Catalunya Ràdio, i totes les seves marques, continuïn plenament actives i visibles tant en antena com a la plataforma, les aplicacions i les xarxes socials?”
“Veiem que hi ha una escombrada de les marques històriques i es perd un valor de credibilitat i de reconeixement de la feina feta durant aquests quaranta anys d’història”, diu a VilaWeb Jordi Campmany, membre del comitè d’empresa de TV3. Fa poques setmanes, la direcció va accedir a algunes de les principals reclamacions que havien fet els treballadors d’ençà de l’aparició de 3CatInfo: la recuperació dels micròfons amb els logotips de TV3 i de Catalunya Ràdio i de la signatura clàssica de les cròniques, amb el nom del periodista, el lloc, i el mitjà. A més, va anunciar que TV3 i Catalunya Ràdio recuperarien presència gràfica a les seus dels mitjans, a Sant Joan Despí i a l’avinguda Diagonal de Barcelona, on darrerament havia guanyat espai la marca 3Cat.
En canvi, la direcció es va mantenir ferma amb el canvi de nom dels canals informatius 24 hores de televisió i ràdio, que fins al setembre es deien 3/24 i Catalunya Informació i ara són 3CatInfo. També van mantenir que els periodistes s’haurien d’acreditar preferentment com a treballadors de 3CatInfo, que el nou espai informatiu digital es diria 3CatInfo i que els periodistes haurien de fer valer la nova marca a l’hora de tractar les fonts informatives amb la fórmula “segons ha pogut saber 3CatInfo”.
Per a la direcció, això era una manera de fer conviure les marques clàssiques amb les noves 3Cat i 3CatInfo, que es volen deslligades del canal de difusió (televisió, ràdio o digital) i que actuïn com a paraigua. Tot i això, les assemblees dels comitès d’empresa ho van considerar insuficient i van convocar la consulta als treballadors.
Perfils de les xarxes socials
“Ens va semblar una operació de maquillatge”, diu Montse Riu, presidenta del comitè d’empresa de Catalunya Ràdio, que creu que va ser una resposta per a sortir del pas de la pressió que havien fet els treballadors i deixar per a més endavant la substitució de les marques clàssiques per les de 3Cat. Es queixa que es van deixar de banda altres reivindicacions, com ara que els vehicles de TV3 i Catalunya Ràdio portin impresa la imatge gràfica de cada mitjà, o que es recuperin els perfils propis a les xarxes socials.
Els perfils de Catalunya Ràdio encara existeixen, però els de TV3 es van transformar fa mesos en @som3cat. A més, temps enrere també es van desactivar els perfils concrets dels programes per a unificar-ne la difusió a partir del perfil de cada mitjà.
Fonts de la direcció de 3Cat, en canvi, defensen la nova estratègia de les xarxes socials perquè diuen que ha multiplicat per vuit l’impacte de les publicacions, en comparació amb el funcionament anterior.
Volen recuperar el 3/24, Catalunya Informació i el canal Super3
Els comitès d’empresa insisteixen que no van en contra de l’existència de la marca 3Cat en si mateixa com a paraigua superior a les ja existents i expressió digital dels mitjans, tant a la plataforma de televisió a la carta com a l’espai informatiu web. En certa manera, com una alternativa més comercial de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), l’empresa que aplega els diferents mitjans públics. Ara, no volen que això signifiqui la supremacia total de 3Cat i deixi enrere totes les altres marques.
Perquè, de fet, no tan sols reivindiquen la supervivència de les marques TV3 i Catalunya Ràdio, sinó també de totes les altres marques secundàries: Super3, 33, 3/24, Esport3, Catalunya Informació, Catalunya Música i iCat. En cas d’aplicar-se, això voldria dir haver de fer marxa enrere en la imatge pública dels canals informatius 24 hores, que ja fa més de dos mesos que funcionen com a 3CatInfo, i refer la marca del canal infantil, ara SX3 (llegit “Super3”). No és clar, en canvi, què voldrien fer amb l’espai juvenil EVA, que va deixar de banda el clàssic 3XL.
“No podem perdre unes marques que estan més que consolidades i tenen uns valors associats que hem construït al llarg de la història”, diu Rius. En concret, Campany defensa que el 3/24 “ha estat una marca associada a una informació de servei”, i reclama “més respecte” a la direcció.
Els treballadors de TV3 votaran telemàticament de 9.00 a les 22.00, i els de Catalunya Ràdio en una urna física de 6.30 a 22.30, el darrer torn. Quan tinguin els resultats, es tornaran a reunir per veure com continuar negociant amb la redacció.