Comença el Festival Most, que té Geòrgia de país convidat

Les pel·lícules de la vinya i el vi a concurs reivindiquen el paper de la dona i reflecteixen una mirada actual i compromesa sobre la societat contemporània · El Most es farà del 3 al 13 de novembre al Penedès i del 23 al 27 de novembre al Priorat

VilaWeb
Montserrat Serra
29.10.2022 - 21:50
Actualització: 29.10.2022 - 21:56

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La setmana entrant comença l’onzè Festival Most, que es farà del 3 al 13 de novembre al Penedès i del 23 al 27 de novembre al Priorat. El festival té la secció Collita, de pel·lícules del vi seleccionades que competeixen pels premis Most. En són trenta-nou, procedents de nou països diferents. Enguany, les pel·lícules de la vinya i el vi a concurs contenen sobretot tres eixos temàtics: els vins de Geòrgia, país convidat, el vi i el conflicte, i dones rebels. Els diversos eixos temàtics es complementen amb un seguit de tasts, que formen part d’una programació rica i variada d’activitats complementàries a la projecció dels films. Podeu consultar el programa complet.

Entre les pel·lícules que es projecten destaquen, per exemple: Les raisins de la misère, d’Ixhel Delaporte i Olivier Toscer (França, 2021), que dóna veu als jornalers de la vinya, que treballen en condicions com més va més precàries i posen en risc la seva salut en l’exquisit món dels bons vins de Bordeu; Vigneronnes, de Guillaume Bodin (França, 2022), que destaca rostres (de dona) que són l’herència viva d’un arrelament sensible a la terra; i Wine and War, dels cineastes Mark Johnston i Mark Ryan (EUA, 2020), que es van proposar de canviar les percepcions del Llevant, i en particular de la petita nació del Líban, a partir de viticultors que tenien una història a explicar i que de fa anys que han de fer conviure els treballs a la vinya i al celler amb un conflicte bèl·lic enquistat.

Xavier Fornos, director del Festival Most i del VINSEUM, ha explicat a VilaWeb: “El Most torna amb molta força després de les incerteses pandèmiques i podem recuperar l’esperit originari d’un festival que se singularitza per la seva temàtica, òbviament, perquè és l’únic festival de cinema del vi del país i un dels únics d’arreu d’Europa. Entre més novetats, torna la figura del país convidat, que dóna una dimensió internacional al festival. Enguany és Geòrgia, el bressol de la vinya al món. En aquest sentit, podrem beure els vins de Geòrgia a través d’un tast guiat pel sommelier Raimon Salas, bon coneixedor d’aquest territori perquè hi ha viscut un any. També es projectarà un documental inèdit a Catalunya sobre el vi georgià, Georgia Homeland of Wine, i tot seguit es farà un àpat popular georgià a la plaça de Jaume I, davant el VINSEUM. A més, es mostraran diverses peces de cinema que ha seleccionat el Georgian National Film Center. Peces fetes per joves georgians que són molt il·lustratives de la situació política, geopolítica, que viu aquest país, que es troba col·locat en un entorn de conflicte gairebé permanent.”

Precisament, entre la selecció de la quarantena de treballs presentats al Most, que sempre són un reflex de les preocupacions de la societat contemporània, explica Fornos que una de les qüestions que es repeteix és la idea del conflicte: el conflicte bèl·lic al Llevant i com hi conviu el vi; el conflicte en l’àmbit laboral del món vitivinícola europeu; el despoblament del camp, l’emergència climàtica i la sensibilitat dels nous projectes vitivinícoles per a combatre-la.

Les tendències del cinema del vi també posen l’accent en la reivindicació del treball de la dona en l’àmbit vitivinícola ahir i avui per mitjà de tretze treballs dirigits per dones i amb sis obres audiovisuals que posen el focus en la figura de la dona. Precisament dos d’aquests documentaris, As rebeldes do viño, de Déborah Vukusic, i Y la viña también, d’Alicia Francés, s’han encarregat de presentar el festival a la Filmoteca de Catalunya, a Barcelona, aquesta setmana. Una altra qüestió repetida és la recerca de la felicitat, a través de l’esperit socialitzador del vi i la bona gastronomia, sobretot del punt de vista dels sommeliers.

Fornos també explica: “Tornen els premis honorífics al festival: el primer, a l’actriu Julieta Serrano, amb una trajectòria de més de quaranta anys de treballs al cinema i al teatre; i l’altre, en l’àmbit vitivinícola, és per a Agustí Villarroya, fent valdre la seva tasca de divulgació de la viticultura a través de l’INCAVI i de la Universitat Rovira i Virgili.”

“Celebrem la reincorporació del Cine Club Vilafranca a l’organització del festival. Són socis cofundadors d’aquesta iniciativa, juntament amb el VINSEUM, el Museu de les Cultures del Vi. Enguany també tenim un suport reforçat de les administracions, especialment de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès i de l’ICEC, dins el Departament de Cultura. A més, és un festival de referència tipificat per la Diputació de Barcelona. El suport també s’estén a les empreses privades, sobretot dels cellers, que ens ajuden a tirar endavant el festival. Quatre empreses vinícoles acullen activitats en els seus cellers: Recaredo, Pardas, Jean Leon i Ràfols dels Caus. I després de cada projecció del festival, retornem enguany al moment de conversa a peu dret amb una copa de vi dels altres cellers patrocinadors.”

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes